Visa fullständig version : Weight Pull
goodspeed
2006-03-19, 08:51
Weight Pull Euro Grand Prix 2006
Swedish Working Bulldog Association har en tävling. Kom och se några av Europas starkaste hundar fightas om titlarna i hundarnas egen kraftsport Weight Pull.
* Plats: Visättra sportcenter, Huddinge Stockholm
* Datum: 22 april klockan 13:00
* Entre: 50 kr
Endast de hundar som skall delta kommer att komma in i arenan, då det normalt sett råder hundförbud.
För mer information www.swba.net eller eugp@swba.net.
Väl mött!"
goodspeed
2006-03-19, 08:52
Ett exempel:
http://www.teambulldozer.se/Film/Texas5800kg.wmv
Herkulez
2006-03-19, 09:14
coolt, hade jag bott närmare så hade jag kommit på engång :hbang:
reinholdsson
2006-03-19, 09:17
Jädrar vilken stark hund!
christian
2006-03-19, 09:53
Intressantare vore ju att se en dragprovare bakom hunden för att se hur stor kraften blir.
goodspeed
2006-03-19, 20:28
coolt, hade jag bott närmare så hade jag kommit på engång :hbang:
Luleå - Stockholm är väl inga avstånd om man kommer ifrån Luleå ? ;)
Herkulez
2006-03-19, 20:29
Luleå - Stockholm är väl inga avstånd om man kommer ifrån Luleå ? ;)
haha :D
MasterChief
2006-03-19, 21:30
Nu fick jag en flashback av en bok jag läste för typ 25 år sen..Varghunden av J. London. Var det inte liknande tävlingar i den boken? Visste inte att det existerade. :MrT:
Nu fick jag en flashback av en bok jag läste för typ 25 år sen..Varghunden av J. London. Var det inte liknande tävlingar i den boken? Visste inte att det existerade. :MrT:
Umm, inte Skriet från vildmarken? "Buck" tror jag hunden hette, om vi nu tänker på samma bok. Min lärare i mellanstadiet läste den för oss :)
MasterChief
2006-03-19, 21:53
Umm, inte Skriet från vildmarken? "Buck" tror jag hunden hette, om vi nu tänker på samma bok. Min lärare i mellanstadiet läste den för oss :)
Den jag tänkte på hette Varghunden faktiskt...Men även "Skriet" har samma tema.
Vill inte vara den som är den, men vikten på släden är inte särskilt intressant om den inte lyfts uppåt. Det som man vill veta är ju kraften som hunden drar med.
Edit: Som christian sa, alltså.
goodspeed
2006-03-20, 17:38
Vill inte vara den som är den, men vikten på släden är inte särskilt intressant om den inte lyfts uppåt. Det som man vill veta är ju kraften som hunden drar med.
Edit: Som christian sa, alltså.
Självklart är själva dragvikten intressant, det räcker dock med att vagn+vikt för att avgöra vilken hund som är starkast "pound for pound".
Vagnen som kommer att användas på tävlingen kommer inte vara av samma variant som på filmklippet, i filmklippet så går vagnen på räls vilket den inte kommer att göra på tävlingen och det kommer därför inte heller att handla om samma mängd vikter. Tilläggas bör att dom de flesta av hundarna som ligger runt 20-25kg på tävlingen lätt drar en mindre bil, för att ge någon slags referens.
Kan inte svara på om det kommer att finnas någon mät-anordning som kollar dragvikten nu, men kan kolla upp det. Återkommer.
Om någon har hund och är intresserad av att testa weight pulling så tränas det flitigt på helgerna i Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Lund, Norrköping, Stockholm
och Västerås.
http://www.swba.net/images/plexie.jpg
Grymt vad fin Plexie är. =)
Starkt av Texas!
Alexlindgren
2006-03-20, 18:59
hunten är jetestark.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.