handdator

Visa fullständig version : Muskelförlust?

emil123
2006-03-18, 21:45
Halloj.

Det är såhär, jag styrketränar 4ggr veckan, käkar bra kost, går runt 30min varje dag före frukosten.

Nu är det så att jag hade tänkt gå ner i vikt lite grann, eller iallafall bli av med lite fett så jag får fram musklerna lite mera.

Jag ska dra ner på sötsakerna och inte äta skräpmat.

1. Ska jag äta efter typ styrketräning/joggning för annars blir det väl muskelförlust?

2. Jag hinner aldrig äta före styrketräningen så då tar jag proteinpulver 30min före träning och käkar Middagen efter träning, hur blir det då? ska jag ändå äta mindre då?

3. Hur vet jag att jag förbrukat mer engeri än vad jag stoppat i munnen?

phänks on teh fåårwej.

King Grub
2006-03-18, 21:47
1. Ja.

2. Målet/målen närmast efter träning är dom sämsta att dra ned på. Det är dygnsintaget - dygnsförbrukningen som avgör om du går ner eller inte.

3. Väger det du äter och kollar i en kaloritabell, om du vill veta exakt.

emil123
2006-03-18, 22:03
Tackar king, du kan det här, men jag förstod inte: "2. Målet/målen närmast efter träning är dom sämsta att dra ned på. Det är dygnsintaget - dygnsförbrukningen som avgör om du går ner eller inte."

skulle du kunna förklara det lättare=)?

King Grub
2006-03-18, 22:08
Du går inte upp eller ned i fettvikt i längden av ett eller ett par enskilda mål, utan av ett energiunderskott/överskott över dygnet som helhet. Efter träning är det extra viktigt att fylla på med näring och energi.

emil123
2006-03-18, 22:10
Okej, så om jag käkar efter träning så går jag inte dirket upp i fett?

Jag käkar ju lunch vid 11:30 tiden och tränar vid 16:00, där ska jag väl dra ner lite på maten?

RajtanTajtan
2006-03-18, 22:25

Jag käkar ju lunch vid 11:30 tiden och tränar vid 16:00, där ska jag väl dra ner lite på maten?

Han menar att du inte ska dra ner på maten efter träningen, för det är då du är i stort behov av näring. Oavsett hur sent du tränar.

Fredrik_S
2006-03-19, 00:53

Du ska säkert inte äns dra ner på det målet.
Du säger att du ska dra ner på sötsakerna och skräpmaten, dra den så långt ner du bara kan innan du börjar fundera på att dra ner på dina huvudmål.
Ta en sak i taget, med stor sannolikhet räcker det med att dra ner på sötsaker och skräpmat.

Sniggel
2006-03-19, 01:44
säg att du käkar 2 stora lagade mål och ett litet lagat mål.
De 2 stora målen käkar du före träning och det lilla målet efter träning. Detta är sämre än att käka ett stort mål efter träning och ett litet och stort före.
Men båda sätten gör dig lika tjock(eller smal).

Indirekt kan man säga att du inte behöver oroa dig för att bli tjock om du äter rejält efter träning för att mat efter träning prioriteras till att fylla glykogendepåer och användas för proteinsyntes snarare än fettlagring. Detta gör att du kommer att ha mer ork till att träna nästa gång och därför kunna köra hårdare och göra av med mer energi än om du ätit dåligt efter passet.

Så, som alla andra sagt så om det är nåt du ska dra ner på, så är det INTE maten efter träningen.

emil123
2006-03-19, 12:26
tack grabbar då vet jag :)