Visa fullständig version : GI eller II?
Alltså...jag förstår inte vilka riktmärken man ska gå efter när man ska välja "bra" mat.
Omättade fetter vet jag ju, men sen då?
Gi verkar ju vara uteslutet, men jag vill ju ändå ha en jämn blodsockerkurva och hålla mig mätt så länge som möjligt, så vad är det jag ska gå efter då?
Är det bara reglbunden varierad kost som gäller...och två skopor sunt förnuft?
Någonstans i bakhuvudet så sitter ju ändå alla Gi-värden och påminner sig, om jag skulle äta vit pasta t.ex....jag sitter fast i gammalt tänk eftersom jag inte vet vad jag annars ska gå efter?Vad är egentligen Insulinindex och var finns tabeller för sådant?
King Grub
2006-03-18, 09:23
GI eller II?
None of the above.
Gå efter näringsvärdet, välj oraffinerade naturliga livsmedel i stället för halvfabrikat och strunta i GI.
GI har ingen påverkan på viktnedgång, insulinkänslighet, övervikt, insulinsvar, kroniska insulinnivåer, hunger eller matintag. Det är energiintaget som avgör.
Det går inte att använda GI-siffrorna som framtagits i isolerade studier och som finns i GI-tabeller i praktiken, vid en normal kosthållning.
Siffrorna är alltså oväsentliga. Ät oraffinerat, näringsrikt och naturligt = GI är irrelevant.
Inte ens kalkylerat värde på en sammansatt måltids GI (med siffror från tabeller på dom individuella livsmedlen), har något att göra med måltidens faktiska mätbara GI.
GI på en måltid är heller inte korrelerat med måltidens insulinsvar (II). II är måttet på hur mycket insulin som frisätts vid intag av en viss energimängd. II:t är dessutom helt energirelaterat: 200 gram kolhydrat från pasta frisätter med insulin är 50 gram kolhydrat från dextros, trots att X gram kolhydrat från dextros har mycket högre II än X gram kolhydrat från pasta. Äter du en varierad, blandad kost baserad på oraffinerade och bra livsmedel behöver du inte tänka på saken.
Sunt förnuft, som du nämner, tillsammans med dom absoluta grunderna i näringslära (inte tabelläsande) räcker 100% av vägen.
Fredrik_S
2006-03-18, 09:38
Men är det så att om man intar samma energimängd av en vara med högs resp lågt GI och inget annat så är II linjärt samband? Hur kommer det sig annars att kroppen inte behöver producera mer insulin trots att blodsockret stiger mer av ena varan?
Fredrik_S
2006-03-18, 09:40
Sunt förnuft, som du nämner, tillsammans med dom absoluta grunderna i näringslära (inte tabelläsande) räcker 100% av vägen.
Jag tycker det är helt skrämmande hur större delen av befolkningen verkar ha glömt detta. TACK aftonbladet.
King Grub
2006-03-18, 09:52
Men är det så att om man intar samma energimängd av en vara med högs resp lågt GI och inget annat så är II linjärt samband? Hur kommer det sig annars att kroppen inte behöver producera mer insulin trots att blodsockret stiger mer av ena varan?
Bara om du äter en måltid bestående av enbart kolhydratlivsmedlet i fråga. Fett, protein och energimängd har större påverkan på måltidens GI än vad kolhydratmängden i målet har, så vid normalt ätande är det irrelevant. Och GI:t på en blandad måltid är inte korrelerat med II:t på samma måltid.
Undantag finns även vid enstaka livsmedel om vi leker med tanken för skojs skull. Corn Flakes har ett högt GI, men ett lågt II. Bran Flakes har ett mycket lägre GI än Corn Flakes, men ett mycket högre II. Även enstaka livsmedel innehåller annat som påverkar insulinsvaret, protein i det här fallet.
pragmatist
2006-03-18, 10:03
Nja, även om man äter enskilda livsmedel för sig så är inte sambandet mellan GI och II glasklart. Jämför ris och mjölk till exempel, mjölk har betydligt högre II än GI, ris tvärtom.
Jag tycker GI kan vara en vettig vägledning i många fall när man ska välja kolhydratkälla, eftersom mer näringsrika och mättande livsmedel av samma typ tenderar ha lägre GI så det kan fungera som en sorts indirekt guide. Men det fungerar dåligt om man jämför olika typer av livsmedel, t.ex. om man väljer mellan pasta eller potatis.
Edit: hm, pucktvåa.
RajtanTajtan
2006-03-18, 10:24
Nja, även om man äter enskilda livsmedel för sig så är inte sambandet mellan GI och II glasklart. Jämför ris och mjölk till exempel, mjölk har betydligt högre II än GI, ris tvärtom.
Jag tycker GI kan vara en vettig vägledning i många fall när man ska välja kolhydratkälla, eftersom mer näringsrika och mättande livsmedel av samma typ tenderar ha lägre GI så det kan fungera som en sorts indirekt guide. Men det fungerar dåligt om man jämför olika typer av livsmedel, t.ex. om man väljer mellan pasta eller potatis.
Edit: hm, pucktvåa.
Ja, jag väljer ju fullkornspasta före potatis just av den anledningen. Är potatis minst lika bra eller bättre? Om man nu kan säga så.
King Grub
2006-03-18, 10:28
Ja, jag väljer ju fullkornspasta före potatis just av den anledningen. Är potatis minst lika bra eller bättre? Om man nu kan säga så.
Potatis är bättre, både i mättnads- och näringssyfte. Kokt potatis har det högsta uppmätta mättnadsindexvärdet av alla enskilda livsmedel.
Jag ser potatis som bättre eftersom att det innehåller mer näring än fullkornspasta och det är inte lika energitätt.
Pucktvåa jag också :)
Fredrik_S
2006-03-18, 12:25
Undantag finns även vid enstaka livsmedel om vi leker med tanken för skojs skull. Corn Flakes har ett högt GI, men ett lågt II. Bran Flakes har ett mycket lägre GI än Corn Flakes, men ett mycket högre II. Även enstaka livsmedel innehåller annat som påverkar insulinsvaret, protein i det här fallet.
Varför behöver inte kroppen utsöndra lika mycket insulin för att sänka ett högre blodsocker?
Har jag missat nått fundamentalt? Högt GI som i cornflakes resulterar i högt blodsocker. Och insulin sänker blodsockret? Borde det inte helt enkelt gå åt mer insulin för att sänka ett högre blodsocker. II är väl mängden utsöndrat insulin?
King Grub
2006-03-18, 12:29
Den mängd insulin som behöver frisättas efter cornflakesintag är fullt tillräckligt för att ta hand om blodsockretsvaret som cornflakesintag ger. Perfekt anpassat, t o m. Friska personers blodsocker åker inte berg-och-dalbana som GI-förespråkarna påstår.
Att branflakes åstadkommer större insulinfrisättning beror på veteproteinet, och är inte blodsockerrelaterat.
Fredrik_S
2006-03-18, 13:00
Att branflakes åstadkommer större insulinfrisättning beror på veteproteinet, och är inte blodsockerrelaterat.
AHA, så kroppen utsöndrar inte insulin bara för att sänka blodsockret. Utan kan mycket väl utsöndra insulin utan att blodsockret är förhöjt.
King Grub
2006-03-18, 13:16
Ja, protein har minst lika stor insulinfrisättande verkan som kolhydrat, fast utan motsvarande blodsockerpåverkan. Vassle, t ex, frisätter lika mycket insulin som motsvarande energimängd druvsocker, utan att kolhydrat är med i bilden alls.
Genom att använda vassle som en del av en måltid, t ex potatismos och köttbullar i följande studie, kan blodsockersvaret från potatismoset kontrolleras (relevant för diabetiker):
"It can be concluded that the addition of whey to meals with rapidly digested and absorbed carbohydrates stimulates insulin release and reduces postprandial blood glucose excursion after a lunch meal consisting of mashed potatoes and meatballs in type 2 diabetic subjects."
Am J Clin Nutr. 2005 Jul;82(1):69-75.
Enbart vassle utan kolhydrat skulle frisätta insulin utan någon signifikant blodsockerpåverkan uppåt.
Fredrik_S
2006-03-18, 13:22
Kan en diabetiker på något liknande sätt ta maltodextrin efter träning genom att tex äta grönsaker eller whey eller fett samtidigt. Eller missar han hela poängen med maltodextrinet i såfall och lika gärna kan ta en något mer näringsrik kolhydratkälla av samma mängs kolhydrat.
Sunt förnuft, som du nämner, tillsammans med dom absoluta grunderna i näringslära (inte tabelläsande) räcker 100% av vägen
.
Bra sagt!!
Kan en diabetiker på något liknande sätt ta maltodextrin efter träning genom att tex äta grönsaker eller whey eller fett samtidigt. Eller missar han hela poängen med maltodextrinet i såfall och lika gärna kan ta en något mer näringsrik kolhydratkälla av samma mängs kolhydrat.
Jag har diabetes typ I och använder maltodextrin i samband med mina träningspass. För mig fungerar det mkt bra, men då gjorde jag blodsockermätningar före,under och efter tränigspassen de första veckorna för att se hur just min kropp reagerade på dessa supersnabba kolhydrater för att anpassa med rätt insulindos och vid rätta tillfälle.
Enbart vassle utan kolhydrat skulle frisätta insulin utan någon signifikant blodsockerpåverkan uppåt
Innebär det då att om jag äter enbart protein så utsöndras insulin utan att egentligen påverka blodsockret. Och insulin är till för att sänka blodsockret.
Får man alltså lägre blodsocker då om man lever på mestadels proteiner t.ex. som de som äter enligt Atkins? och det ger som följd att man blir trött m.m. krävdes det ett geni för att räkna ut att Atkins suger??
King Grub
2006-03-18, 21:02
Enbart protein i sig som frisätter insulin påverkar blodsockret negativt, ja. Samtidigt frisätts dock andra hormoner som glukagon, när blodsockret sjunker, som agerar blodsockerhöjande. Kroppen är fin på att reglera saker och ting. En kolhydratfri kost är dock bara korkad.
http://www.biology-online.org/images/blood_2.GIF
Cerberus
2006-03-18, 21:11
Enbart protein i sig som frisätter insulin påverkar blodsockret negativt, ja. Samtidigt frisätts dock andra hormoner som glukagon, när blodsockret sjunker, som agerar blodsockerhöjande. Kroppen är fin på att reglera saker och ting. En kolhydratfri kost är dock bara korkad.
Frisätter inte glukagon fettsyror och glykogen från levern också?
helt klart.
GI diskussionen var rätt het ett tag... folk kylde ner potatisen för att få ett lägre GI. T o m bröd skulle frysas. Kommer ihåg att jag fick en utskällning av nån här på forumet för att jag ifrågasatte hur man orkar kyla ner potatisen innan man äter den. Om jag inte fattade det så förstod han inte vad jag gjorde på forumet... varför jag ens tränade... :D
Catstyle
2006-03-21, 12:01
Här har vi någon som är helt befriad från sunt förnuft:
Ulrika Davidsson säger: Jag samtycker inte med Stephan Rössner som pratar för sin "kalorimetod". Den skiljer sig helt mot alla GI-metoder och det går inte att jämföra. Jag tror inte på att räkna kalorier pga att kroppen hanterar alla livsmedel på olika sätt. Man kan alltså inte jämföra 5 oliver med en kanelbulle pga av att det är 2 olika nedbrytningsprocesser vilket gör att kaloriräkning är förlegat. Mitt tips är at du ska välja en metod som passar dig och om det är kalori eller kolhydratmetod måste du själv avgöra och lyssna på vad din kropp mår bra av! Lycka till. Hälsningar Ulrika
Cerberus
2006-03-21, 13:00
Ulrika Davidsson säger: Jag samtycker inte med Stephan Rössner som pratar för sin "kalorimetod". Den skiljer sig helt mot alla GI-metoder och det går inte att jämföra. Jag tror inte på att räkna kalorier pga att kroppen hanterar alla livsmedel på olika sätt. Man kan alltså inte jämföra 5 oliver med en kanelbulle pga av att det är 2 olika nedbrytningsprocesser vilket gör att kaloriräkning är förlegat. Mitt tips är at du ska välja en metod som passar dig och om det är kalori eller kolhydratmetod måste du själv avgöra och lyssna på vad din kropp mår bra av! Lycka till. Hälsningar Ulrika
Oliver är väl bra mycket nyttigare än kanelbullar?
Nitrometan
2006-03-21, 13:32
En diabetiker producerar inget insulin (eller väldigt lite i vissa fall).
Oliver är väl bra mycket nyttigare än kanelbullar?
Vad har det med något att göra? Vilket tror du du överlever längst på? En diet på enbart oliver eller en på enbart kanelbullar?
Vad inlägget handlade om var just det att man inte enbart kan räkna kalorier.
pragmatist
2006-03-21, 16:23
Hon har delvis rätt, kroppen är ingen perfekt maskin som förbränner alla bränslen lika bra, eller förbränner flera sorters bränslen bra samtidigt. Att en kalori är en kalori är förstås sant i strikt fysikalisk mening, men det är inte nödvändigtvis sant i biologisk. Kaloritabellerna försöker förvisso ta hänsyn till skillnaden (t.ex. den termogena effekten hos protein) men det är möjligt att kaloritabellerna innehåller en del mätfel eller att det kan finnas ganska stora individuella variationer i fråga om det "effektiva" kaloriinnehållet i maten vi äter.
Det finns trots allt en hel del studier som pekar på att kolhydratbegränsade dieter är effektivare för en del personer.
Mer intressant läsning här: http://www.ajcn.org/cgi/content/full/79/5/899S
Metal_boy_
2006-03-21, 16:45
Kommer inte ens ihåg hur pasta och ris smakar längre snart känns det som. Potatis is the real shit!
for de som er frisk og spiser en variert kost er gi etter min mening unødvendig.
Jag lyfter tråden lite :)
En fråga, låt säga att man har en given kalorimängd och ett antal livsmedel som man ska inta under dagen. Blir det någon skillnad på insulinpåslag om man delar upp det så att man äter var 3:e timme eller kanske delar upp det så det bara blir 3 måltider på en dag?
Eller påverkas insulinpåslaget bara av vilket livsmedel och mängd?
Jag lyfter tråden lite :)
En fråga, låt säga att man har en given kalorimängd och ett antal livsmedel som man ska inta under dagen. Blir det någon skillnad på insulinpåslag om man delar upp det så att man äter var 3:e timme eller kanske delar upp det så det bara blir 3 måltider på en dag?
Eller påverkas insulinpåslaget bara av vilket livsmedel och mängd?
Insulinpåslaget är snarare relaterat till mängden energi än GI och äter du således mycket kommer det ske en större utsönding av insulin än om du äter ett litet mål mat.
Insulinpåslaget är snarare relaterat till mängden energi än GI och äter du således mycket kommer det ske en större utsönding av insulin än om du äter ett litet mål mat.
Ja jo men nu var det inte det jag undrade, jag undrar om tiden mellan målen har någon inverkan på insulinpåslaget som blir på måltiden. Eller om samma energimängd från en viss mängd bestämda livsmedel ger samma insulinpåslag över dygnet oavsett hur man delar upp det?
King Grub
2006-04-19, 20:00
Eller om samma energimängd från en viss mängd bestämda livsmedel ger samma insulinpåslag över dygnet oavsett hur man delar upp det?
Ungefär, ja. Du får färre berg, men fler kullar i stället.
Tintomara
2006-04-19, 21:32
Ungefär, ja. Du får färre berg, men fler kullar i stället.
Bättre med kullarna än med bergen? För en typ 2:a borde det vara så åtminstone...?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.