Visa fullständig version : tonfisk... skadligt?
brukar äta minst en burk om dagen, o oftast innan läggdax...undrar om det är farligt att äta mycket tonfisk varje dag? har tänkt att eventuellt öka intaget eftersom mitt protein intag verkar vara lågt.. svårt att hitta bra protein källor... några tips?
brukar käka havre gryns gröt till frukost.... sen ganska mycket mat i plugget med mjölk... sen middag .. gym + gainer ... sen en burk tonfisk... tips på vad man kan äta ?
På morgonen eller dagen före, stek upp 3-4 kycklingfiléer och 10-15 äggvitor och ta med dig till plugget. Tar en kvart av din tid, det har du nog råd med :)
Jag äter mycket tonfisk.. Har inte märkt några större men av det.. Utöver tonfisken och det Munter nämnde så är produkter som keso och kesella bra.. Blanda i lite olivolja så får Du lite bra fetter med.. :)
För mycket tonfisk kan ge en för mycket av nån tungmetal tror jag, eller så vart det nån förorening av nåt slag.
Visst rockar en burk tonfisk innan läggdags:hbang: :eating:
tung metall e det bästa som finns :hbang:
specielt på gymmet.. rock on my brothers :hbang:
goa_killen
2002-10-21, 15:04
gick rykten om att tonfisk innehåller höga halter bly...
fast de klart...
man kunde ju få cancer av chips för ett tag sen oxå...
:eating: :eating: på du!!!
mkt bly? bra för att gå upp i vikt då! :P
var det inte kvicksilver föressten?
GhostFace
2002-10-21, 16:58
Kvicksilver !
Men, det gällde tydligen inte tonfisk på burk utan den tonfisk som säljs "hel" ;)
Ghostface: Intressant skillnad på burkvarianten och den vanliga. Nu spekulerar jag men borde det inte snarare ha med att göra var man tagit upp fisken istället för vilket sätt man säljer den ?
Många andra fiskar har ju olika grad på föroreningar beroende på var man fiskar dem i alla fall.
Har läst om detta nyligen men kommer inte ihåg var...ska tänka lite på saken.
GhostFace
2002-10-21, 21:36
Dunno
Vidarebefordrar endast vad jag läst.
Apan Koko
2002-10-21, 22:41
Tonfisken man köper på burk fiskas utanför Thailands kust utav lokalbefolkningen.
Om man köper tonfisk på annat sätt än på burk här i Sverige så tror jag inte den kommer ifrån Thailand.
Pga ovanstående skiljer sig mängden tungmetaller i fisken.
Detta är bara min teori, vem vet, all tonfisk oavsett burk eller ej kanske kommer ifrån Thailand.
Kanske någon annan vet mer?
GhostFace
2002-10-29, 20:50
ABBA´s "Lätt Tonfisk" tillverkas i Thailand...!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.