Visa fullständig version : Hur hålla fötterna?
Min ena fot är ganska mycket mindre än den andra, detta gör att jag har problem i vissa övningar. Ta benpress som exempel, ska jag hålla fötterna så att hälarna är lika eller ska tårna vara lika långt upp på plattan? Det känns som att jag inte får riktigt smma belastning när jag kör, har provat lite olika men inte kommit fram till någon bra slutsats. Mycket tacksam för svar.
P.S har problem med de flera benövningar inte bara benpress.
Lillgrabben
2002-10-20, 20:10
Det viktiga är att fotledens läge är samma på båda fötterna vid benpressande.
:devil:
Tänk på att pressa med hälen, och inte främre delen av foten....
//Sjölin
honken.19
2002-10-21, 17:53
Annars kan du ju köra benpress med ett ben ganska många som gör det faktiskt! Då ser man även om man är mycket starkare i nåt av benen...
/Håkan
Alltså jag undrar över placering av fötterna, Tårna i linje med varandra eller hälarna i linje med varandra? Gäller som en generell fråga för alla benövningar i vilket läge får man jämn press över hela benen?
Om man ska tro Sjölin att man bör pressa med hälen så lär det väll vara hälarna som ska vara i rak linje?
Kollade in Sjölins träningsdagbok ... och han är grym på benpress! så lyssna på allt han säger om benpress!
Eftersom du hela tiden ska pressa med hälarna så är det ju hälarna som ska vara i linje hällst.. som sagt.
Om du inte pressar med hälarna så belastar du fotlederna..
Gäller detta för alla benövningar? Om man tar vadpress gäller samma då eller blir det då tårna som ska vara i linje?
eftersom du pressar med tårna så blir det dom som ska vara i led, ja...
alltså, press med hälarna hälarna i linje, press med tårna(vadövningar) tårna i linje?
Linnet... ja... de e så enkelt i dom flesta fall att det du pressar med ska vara i linje.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.