handdator

Visa fullständig version : Bra, breda övningar som e snälla mot rygg

suliman
2006-03-17, 12:59
Hej

Övningsbanken är bra men det vore bra med exempel på breda övningar (dvs överlappande muskelgrupper, inte bara specifikt en speciell muskel) och vad dessa övningar tar på. Personligen har jag också svårt för marklyft och så eftersom min rygg är dålig och jag måste träna den väldigt försiktigt.

Tackar för tips
Erik

pumpare
2006-03-17, 13:19
Om det är korsryggen som du är svag i kanske du kan köra någon övning där den inte involveras t.ex. bra basövningar som "hantelrodd" eller "latsdrag till bröstet" (finns i övningsbanken) och kanske komplettera med lätta ryggresningar (hyperextensions) om det känns bra för att stärka nedre ryggen också.

Diggler
2006-03-17, 17:23
Benpress? tar bra på arslet, hyfsat hamstrings och bra på quads
Chins, biceps, rygg, lite trapz
dips, bröst, axlar, triceps och nån skräpmuskel i ryggen
pullover-lats, bröst, baksida axel, triceps

internethjälten
2006-03-17, 17:28
Hej

Övningsbanken är bra men det vore bra med exempel på breda övningar (dvs överlappande muskelgrupper, inte bara specifikt en speciell muskel) och vad dessa övningar tar på. Personligen har jag också svårt för marklyft och så eftersom min rygg är dålig och jag måste träna den väldigt försiktigt.

Tackar för tips
Erik

Träna marklyft då men kör lätt så du bygger upp ryggen... pallar den
inte det ska du nog inte köra de andra övningarna heller.

Robban
2006-03-17, 17:36
Träna marklyft då men kör lätt så du bygger upp ryggen... pallar den
inte det ska du nog inte köra de andra övningarna heller.
Oj då. Jag kör ju inte marklyft... :cryout:

jwzrd
2006-03-17, 17:40
Oj då. Jag kör ju inte marklyft... :cryout:

Du kör på som om du vore 140kg hård Robban, är du det? Vad var det, 162 och 73kg hård?

Robban
2006-03-17, 17:45
Du kör på som om du vore 140kg hård Robban, är du det? Vad var det, 162 och 73kg hård?
Det var ju du som sa att jag inte behövde köra den för att kötta på ryggen! ;)

jwzrd
2006-03-17, 17:48
Det var ju du som sa att jag inte behövde köra den för att kötta på ryggen! ;)

Jag ruttnade lite på stilen din bara. Du tävlar i en sport där utseende räknas, marklyft ger mig bra massaökningar men ökar mina traps på ett sätt som får mig att se mindre bredaxlad ut, men det spelar inte mig någon roll.

Jag skulle nog också reka personen i den här tråden att träna marklyft, men med lätta vikter och från pall just för att öva på att lyfta på ett säkert sätt. Hellre det än hyperextensions.

Robban
2006-03-17, 18:21
Jag ruttnade lite på stilen din bara. Du tävlar i en sport där utseende räknas, marklyft ger mig bra massaökningar men ökar mina traps på ett sätt som får mig att se mindre bredaxlad ut, men det spelar inte mig någon roll.

Jag skulle nog också reka personen i den här tråden att träna marklyft, men med lätta vikter och från pall just för att öva på att lyfta på ett säkert sätt. Hellre det än hyperextensions.
Vad det gäller min stil så tycker jag att mitt svar var i samma kaliber som det jag "quotade". Tycker det är fel att säga att om man inte kan köra marklyft ska man inte träna alls! Om jag hade följt det rådet hade jag slutat träna för flera år sen...
Jag är genomsnäll, jag lovar! :)

Mr. Moose
2006-03-17, 19:04
Det var nog inte så han menade. Jag tolkade det som om ryggen är så kass att det inte ens går att köra lätta marklyft borde han satsa på rehab istället för att träna som vanligt med övriga övningar.

Kanske jag har fel??

Claes

Robban
2006-03-17, 19:29
Det var nog inte så han menade. Jag tolkade det som om ryggen är så kass att det inte ens går att köra lätta marklyft borde han satsa på rehab istället för att träna som vanligt med övriga övningar.

Kanske jag har fel??

Claes
Det är svårt ibland med internet. Lätt missförstånd... :)

suliman
2006-03-18, 15:24
tackar. Dom där kör jag sedan innan men det är alltid bra att få lite feedback. Kanske ska börja med lätta marklyft. Verkar vara en som många anser vara en bra basövning.

Det vore grymt med en liknande övningsbank som var bredare. Alternativt olika övningsbanker; en specik, en med bara basövningar(exludera dom som tar vissa delar triceps bara...) samt var dessa övningars fokus ligger. Ni fattar stuket. Är nog ovärdeligt för oss nybörjare. Sen inser jag oxå att man måste testa själv, men den väldigt omfattande övningsbanken blir lätt oöverblickbar.

Timme
2006-03-18, 15:56
tackar. Dom där kör jag sedan innan men det är alltid bra att få lite feedback. Kanske ska börja med lätta marklyft. Verkar vara en som många anser vara en bra basövning.

Det vore grymt med en liknande övningsbank som var bredare. Alternativt olika övningsbanker; en specik, en med bara basövningar(exludera dom som tar vissa delar triceps bara...) samt var dessa övningars fokus ligger. Ni fattar stuket. Är nog ovärdeligt för oss nybörjare. Sen inser jag oxå att man måste testa själv, men den väldigt omfattande övningsbanken blir lätt oöverblickbar.

Lätta marklyft kommer nog att blir riktigt bra! Försök hitt anågon duktig som kan visa dig hur lyftet ska utföras korrekt.

Diggler
2006-03-18, 19:53
Lite mer: Bröststödd t-bar, är väldigt effektiv för armar, axlar och rygg men snäll mot korsryggen. Du kan göra liknande variant med hantlar.

Vill du köra knäböj, kör frampå, bråkar du med ryggen kommer du att tappa stången. (Vilket man annars kan göra i vanliga knäböj, -bråka med ryggen)

pumpare
2006-03-18, 22:05

Jag tycker exrx:s (http://www.exrx.net/Lists/Directory.html) övningsbank är väldigt bred och lättöverskådlig, där du ser alla basövningar markerade med fet text, alla isolationsövningar med kursiv, och de som är någonstans emellan med vanlig text

internethjälten
2006-03-19, 08:20

Kanske jag har fel??

Claes

Precis, klarar man inte av att utföra övningen med lättare
vikter så bör man nog inte heller hålla på med de andra
övningarna heller utan kontakta en läkare för råd om hur
man ska rehabträna upp ryggen så man inte sabbar den
för livet.

Robban
2006-03-19, 08:46
Precis, klarar man inte av att utföra övningen med lättare
vikter så bör man nog inte heller hålla på med de andra
övningarna heller utan kontakta en läkare för råd om hur
man ska rehabträna upp ryggen så man inte sabbar den
för livet.

Grejen är den att man menar oftast samma sak på internet men det tar ett tag att komma dit. Jag hade för ca 6 år sen en ryggskada(kommer nog aldrig bli helt fri från den) som gjorde det omöjligt att gå ner på huk=inga marklyft överhuvudtaget, inte ens med lätta vikter. Detta läge gjorde att jag fick tänka om helt gällandes min träning. Jag skapade mitt eget träningsprogram utefter min skada. Jag tränar fortfarande efter det.
För mig kom vändningen då jag slutade lyssna på "experterna" och körde endast de övningar som kändes bra för mig. Då jag blev starkare i dessa övningar blev jag också bättre i min skada. Nu kan jag sitta på huk, bära matkassar osv! :) Tar kanske 120kg i marklyft med smärta som följd. Tar samma vikt i bellyback utan smärta överhuvudtaget så valet är för mig lätt. Detta är inget man rakt av kan föra över på en annan person men jag har dock erfarenheter av "dålig" rygg! Kunde inte ens sitta på stol under ett års tid... :cryout: Mitt tips till alla med ryggproblem är, känn efter vad just du kan göra för övningar. Akta dig för smärta då det betyder ngt dåligt. Jag fastnade under ca 6 månaders tid i ett gäng måsteövningar amt utföranden som bara måste följas enligt kiro. nap. sjukgymn. läkare. Detta gjorde bara att jag stressade skadan och förhindrade läkningen! Detta är inga fakta eller så, gällandes hur man ska göra, detta är bara min historia. :thumbup:
Hoppas ingen blir arg eller så nu då jag inte på något sätt vill vara dryg eller så!

Mvh Robert (min träning är "rehabträning")