handdator

Visa fullständig version : Proteindrink när?

Filthy
2002-10-19, 19:37
Jag har som vanligt suttit och lyssnat på andra och blivit osäker på om jag gör rätt...
Förrut så drack jag protein till frukosten och efter träningspasset.

Men nu har en som tror han vet mer sagt att man inte har nån nytta av proteindrink förutom efter träningspasset. hur kan det stämma?
Jag kan ju kanske hålla med om att det var onödigt att ta drink på morgonen. Men jag är så dålig på att käka på morgonen.

Men skulle följande vara fel: 1 proteindrink efter träningspasset + 1 proteindrink innan man går och lägger sig?

Lord_X
2002-10-19, 22:01
1-3 ggr/dag ska du ta proteindrinken... Hur många gånger får helt enkelt din ekonomi avgöra.. Viktigast är ju efter träning då kroppen behöver är i störst behov av "byggmaterial".. på morgonen kan ju också vara bra om du tar en, om du, som du säger, är dålig på att äta då. En på kvällen innan läggdags kan du också ta en.. men som sagt, det får din ekonomi avgöra.
Tänk på att det är bättre om du lägger lite extra pengar på ett bra kvalitetsprotein och tar det lite mer sällan, än om du köper ett billigare som du tar ofta.

Filthy
2002-10-19, 22:31
tackar tackar...

Det var svaret på alla mina frågor....

Muskelsmurfen
2002-10-21, 17:03
Det finns väl två saker att tänka på.
Hur mycket protein du vill äta och att ta ordentligt med protein efter passet.
Vissa kör med bracketing och tycker det funkar bäst.

Alltså gör en kostregistrering, sätt en nivå (typ 2,5g/kg kroppsvikt) och fyll ut det som saknas i din vanliga kost med pulver.
mvh
Markus

Joachim B
2002-10-21, 20:14
Personligen tycker jag att de bästa tidpunkterna för extra proteintillskott är direkt på morgonen och direkt efter träningen. Tar man t.ex. 20 % av sitt dagliga proteinbehov direkt på morgonen 20-30 min innan sin frukost så utnyttjar man proteinets anabola egenskaper till max. Frukosten bör sedan bestå av mest kolhydrater och lite fett. Samma sak gäller direkt efter träningen och då tycker jag att man bör få i sig cirka 40 % av sitt dagliga proteinbehov. Ta kolhydrater cirka 20 min senare. Proteinet på morgonen och efter träningen bör vara så snabbt som möjligt (vassle).
Sprid ut resten av proteinerna (40 %) under dagen fördelat på 4-5 måltider.