handdator

Visa fullständig version : En liten fråga bara

erika
2006-03-15, 17:32
Många pratar om att kroppen ställer in sig på svält om man äter för lite coh att man på så sätt inte går ner i vikt. Men om man då istället ökar på maten ökar också vikt nedgången.
Detta väger inte upp riktigt i min hjärna! Äter man mindre än man förbrukar går man ner i vikt, är det jag i alla mina dagar fått lära mig. Men kan ämnesomsättningen bli så låg att man inte går ner i vikt om man ligger på ett energiunderskott och att man då tappar mer vikt om man äter mer? och hur mkt kan kroppen sänka sin ämnesomsättning egentligen?

hoppas ni förstår vad jag undrar om, kan tänka mig att de blev lite rörigt...

Thorwaldsson
2006-03-15, 17:38
Diskuterades innan i en tråd gällande ätardagens vara eller inte vara, och isåfall i vilken utsträckning.
Där visade de på en undersökning som visade att anorektiker hade en nedreglerad ämnesomsättning med max 10%.

Har tyvärr inte källan på det, då jag läst det här på forumet och sökfunktionen är ur funktion.

Däremot kan jag ju säga för egen del att jag hellre tar en extra joggingrunda, än å drar ner på kosten.

erika
2006-03-16, 17:40
ja jag skulle oxå ta och springa en runda till än att inte äta... var bara nyfiken då många i min närhet diskuterar just detta!

men 10 procent är ändå inte speciellt mkt...

ingen annan som vet/tycker nått?

Sess
2006-03-16, 18:04
Däremot kan jag ju säga för egen del att jag hellre tar en extra joggingrunda, än å drar ner på kosten.

Amen!

Även om jag är för lat för att jogga....