Visa fullständig version : Få bort bensindoft.
Lyckades med en illa tillskruvad bensindunk få en jackärm lite lätt indränkt i bensin innan helgen, 3 dagar på balkong + 1 tvätt (40 grader) hjälpte något men det sitter i rätt bra ändå.
Vad göra? Vet inte om det är en god idé att köra jackan i varmare temperatur heller.Applicera flytande tvättmedel på, låta ligga och dra några timmar och sedan tvätta som vanligt?
Hilfe!
Hilfe, bitte??
Finns Via Direkt längre? :)
Perscitus
2006-03-15, 10:09
Det är nog bara ytterligare vädring som gäller, eller tvätt i starkt parfymerat sköljmedel. Bättre med extrem "ängsdoft" än bensindoft kanske?
Det är en sorg att det är så onyttigt att känna den LJUVLIGA lukten av bensin. När jag grejar med bilen eller MCn kan jag aldrig hålla mig från att lukta lite extra när man grejar med spridare, förgasare eller annat som har med bränsletillförseln att göra. :em:
Det är nog bara ytterligare vädring som gäller, eller tvätt i starkt parfymerat sköljmedel. Bättre med extrem "ängsdoft" än bensindoft kanske?
Det är en sorg att det är så onyttigt att känna den LJUVLIGA lukten av bensin. När jag grejar med bilen eller MCn kan jag aldrig hålla mig från att lukta lite extra när man grejar med spridare, förgasare eller annat som har med bränsletillförseln att göra. :em:
:)
Det är mindre kul att sitta och köra 14 mil i bilen och känna att man tappar luktsinnet samt ögonen rinner pga bensinångorna från jackan :D
Via direkt då: 0771-88 44 44
:D
Tvättråd via via direkt går via automatisk telefonsvarare eller via hemsidan. Finns inget om bensin eller borttagning av irriterande dofter.
Så jag mailade!
Tack för tipset!
Applicera flytande tvättmedel på, låta ligga och dra några timmar och sedan tvätta som vanligt?
Hilfe!
Så har jag gjort några gånger när min kläder har luktat mumma :)
Metal_boy_
2006-03-15, 10:59
Bara vänta tills ångorna avdunstar (vädra), sen tvätta som vanligt.
Juliette
2006-03-15, 11:13
Prova att ta bort det med ättikssprit, funkar att ta bort lukt på det mesta (har dock aldrig provat bensin, men det borde gå lika bra där).
Dränk in området med ättiksprit, det bästa är nog om du häller ättikspriten i en liten hink/skål och lägger i ärmen, så den är helt genomblöt med ättiksprit. Låt stå några timmar, gärna över natten. Tvätta sen i maskin för att få bort ättikslukten, gärna med förtvätt så att den tvättas med kallt vatten först och sen med lite varmare.
Borde funka, lycka till!
Ventilera genom att sniffa frenetiskt tills att ångorna försvunnit :sleep:
jag hade satsat på att lägga ärmen i sköljmedel.. någon natt eller så.. kanske hela jackan för att få ett jämnt resultat :D
Bränn bort det. :thumbup:
Bränn bort det. :thumbup:
Det är kanske inte så dumt som det låter....
Släng in jackan i ugnen på 50-75 grader(vilket förhoppningsvis inte får den att självantända ; ) ) så borde bensinen dunsta rätt fort.
Det funkar iaf på processorer som man rengjort med lacknafta... :D
Perscitus
2006-03-15, 11:56
Släng in jackan i ugnen på 50-75 grader(vilket förhoppningsvis inte får den att självantända ; ) ) så borde bensinen dunsta rätt fort.
Vilken hälsokur av kemikalier man ska få i ugnen till nästa måltid ska beredas då! :thumbup:
Hårtork annars kanske? :D SÅ har man större koll :P
Vilken hälsokur av kemikalier man ska få i ugnen till nästa måltid ska beredas då! :thumbup:
Bara vädra ur ju!
Hårtork annars kanske? :D SÅ har man större koll :P
Men hur kul är det? Mycket häftigare att baka jackan i ugnen!
HajduMan
2006-03-15, 12:02
Gör om den till en väst
Gör om den till en väst
Radikalt! Jag gillar det. :naughty:
DET, om nåt, låter farligt :D
DET, om nåt, låter farligt :D
Man måste våga för att vinna! ;)
(Allvarligt så krävs det nog lite mer för att elda upp jackan, men vad vet jag egentligen...)
Tvättråd via via direkt går via automatisk telefonsvarare eller via hemsidan. Finns inget om bensin eller borttagning av irriterande dofter.
Så jag mailade!
Tack för tipset!
Meddela gärna när dom svarat. Jag hade samma problem en gång, det slutade med en tröja i papperskorgen.
Juliette
2006-03-15, 12:41
Har läst att just sköljmedel kan kapsla in dofter i vissa nylontyg (det är därför man inte ska ha sköljmedel till sina "dri fit" träningkläder för att svettlukten kapslas in..
Kanske kan vara samma sak med jackan?? Beroende på vilket material den är förstås.
Men kan ju vara bra att kanske testa och inte ha sköljmedel en gång iaf, när du tvättar jackan..
Hej Emma,
Tack för ditt e-mail.
Bensin skall man helst försöka få bort helt innan man tvättar plagget i maskin.
Detta göra man bäst genom att skölja plagget länge under kallt vatten.
Bensindoften är svår eller omöjlig att få bort i vanlig tvätt, besinlukten kan
också fastna i maskin.
Nu i efterhand kan du få bort lukten genom att blanda 2 dl (hushålls-/12%)
ättika med 10 liter vatten i en hink och låta plagget dra i 15 minuter. OBS!
inte längre än 30 min för färg och textil kan skadas. Tvätta sedan som vanligt,
enligt skötselrådet.
MVH
Via Direkt / Linda
Metal_boy_
2006-03-15, 13:54
Hej Emma,
Tack för ditt e-mail.
också fastna i maskin.
enligt skötselrådet.
MVH
Via Direkt / Linda
Ja ättika är ju jävligt bra mot starka dofter, att jag inte tänkte på det.
Ska tydligen vara bra till att få bort illa lukt i bilen med.
Herkulez
2006-03-15, 14:03
Hej Emma,
Tack för ditt e-mail.
också fastna i maskin.
enligt skötselrådet.
MVH
Via Direkt / Linda
oj tack för tipset emmzan :thumbup:
Juliette
2006-03-15, 14:19
Ja ättika är ju jävligt bra mot starka dofter, att jag inte tänkte på det.
Ska tydligen vara bra till att få bort illa lukt i bilen med.
Men det gjorde jag! ;)
Funkar på allt! Även gamla proteindrycks-shakerar som man glömt att diska. Blir som nya.
Metal_boy_
2006-03-15, 14:26
Men det gjorde jag! ;)
Funkar på allt! Även gamla proteindrycks-shakerar som man glömt att diska. Blir som nya.
Kanon! Då ska jag prova det nästa gång ist för högtryckstvätt som får shakern att flyga iväg 500m :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.