handdator

Visa fullständig version : Styrketräning och kroppsövningar

BRÖÖÖÖD
2006-03-14, 18:35
Jag undrar:
Om jag tränar styrketräning kommer jag då lättare öka i antal sit-ups, rygglyft, armhävningar o.s.v. jag kan göra. Eller ska jag då sattsa på ett schema då jag tränar med enbart kroppen.

krellik
2006-03-14, 18:41
Förklara vad du är ute efter bättre, så kan vi ge ett bättre svar.

Varför vill du bli bättre på övningar med kroppsvikten?

Strongman
2006-03-14, 18:43
Förklara vad du är ute efter bättre, så kan vi ge ett bättre svar.

Varför vill du bli bättre på övningar med kroppsvikten?

så att han kan imponera på polarna att han klarar flera hundra armhävningar på raken <:

armhävningar är väl inte direkt nåt man blir starkare utav utan man blir bara bättre på att göra fler?

om du vill impa genom många armhävningar så gör armhävningar hela tiden

BRÖÖÖÖD
2006-03-14, 18:56
Jag är kampsportare, dvs min fys består av kroppsövningar på träningarna.

Anledningen till min fråga var:
I kampsport behövs mycket självkontroll, en låg vikt med mycket muskler(i mitt fall) alltså har jag tänkt ett tag på om gymmandet är värt eller om jag ska sattsa på att springa istället.
Så ökar jag lättare i armhävningar, upphopp, knäböj, sit-ups, rygglyft o.s.v. (det är ett bra mått på hur stark jag är i förhållande till kroppsvikten) om jag tränar kampsport och samtidigt gymmar.

Hoppas alla fattar nu ;)

BRÖÖÖÖD
2006-03-14, 18:57
så att han kan imponera på polarna att han klarar flera hundra armhävningar på raken <:

Ja det är klart *kissass*. Nejdå, skämt å sido.

Nitrometan
2006-03-14, 19:18
Du ska träna det du vill bli bra på.

krellik
2006-03-14, 20:09
Nej veti fan om jag fattar exakt vad du är ute efter..;)

Kroppsviktsövningar är i regel träning för muskeluthålighet, som du redan är inne på så får du ganska så mkt sådan träning på kampsportspassen (fysen, drillar, mm), så frågan är om du ska lägga yterligare tid på detta, det är en fråga som du bara själv kan svara på. Känner du att du har extremt dålig muskelkondis och att det hämmar dej under själva passen så kan det vara en bra ide.

Styrketräning på gym bör du fokusera på att höja din maxstyrka. Dels för att ökad maxstyrka alltid är bra och dels för att din maxstyrka sätter ett "tak" för hur explosiv du kan bli. Så med andra ord är även tung styrketräning i gymmet bra.

Och precis som du också är inne på så kan konditionsträning vid sidan av passen behövas, då gärna av den anaerobiska (explosiva) sorten, dvs olika former av intervaller och dylikt.

Så man kan inte säga att det bara finns ett "optimalt" sätt att träna på som kampsportare, utan det finns många faktorer att lägga in.

Ett upplägg som jag dock tror funkar ganska bra för dom flesta som tävlar i diverse "fullkontakts" varianter skulle kunna vara: Att nöja sej med muskelkondisen på passen, 2 pass i gymmet för maxstyrka, 1 pass längre "jogging" för aerobisk kondition, 1 pass mer intensiv konditionsträning för den anaerobiska explosiva biten.
Vilken kampsport tränar du föresten?

BRÖÖÖÖD
2006-03-14, 20:20
Nej veti fan om jag fattar exakt vad du är ute efter..;)

Kroppsviktsövningar är i regel träning för muskeluthålighet, som du redan är inne på så får du ganska så mkt sådan träning på kampsportspassen (fysen, drillar, mm), så frågan är om du ska lägga yterligare tid på detta, det är en fråga som du bara själv kan svara på. Känner du att du har extremt dålig muskelkondis och att det hämmar dej under själva passen så kan det vara en bra ide.

Styrketräning på gym bör du fokusera på att höja din maxstyrka. Dels för att ökad maxstyrka alltid är bra och dels för att din maxstyrka sätter ett "tak" för hur explosiv du kan bli. Så med andra ord är även tung styrketräning i gymmet bra.

Och precis som du också är inne på så kan konditionsträning vid sidan av passen behövas, då gärna av den anaerobiska (explosiva) sorten, dvs olika former av intervaller och dylikt.

Så man kan inte säga att det bara finns ett "optimalt" sätt att träna på som kampsportare, utan det finns många faktorer att lägga in.

Ett upplägg som jag dock tror funkar ganska bra för dom flesta som tävlar i diverse "fullkontakts" varianter skulle kunna vara: Att nöja sej med muskelkondisen på passen, 2 pass i gymmet för maxstyrka, 1 pass längre "jogging" för aerobisk kondition, 1 pass mer intensiv konditionsträning för den anaerobiska explosiva biten.
Vilken kampsport tränar du föresten?

Helt klockrent! Precis så jag menade.
Jag tränar Ashihara Karate, byggandes på mycket förflyttningar och rappa kombinationer.

Så detta upplägg skulle funka bra?

Måndag: Springa 1 mil
Tisdag: Vila
Onsdag:1 pass Karate
Torsdag: Backträning/intervallpass
Fredag: Gym
Lördag:2 pass karate
Söndag:1 lättare pass karate+gym

krellik
2006-03-14, 20:24
Något åt det hållet ser bra ut. Glöm inte bort att lyssna på din kropp bara..

På två pass gym i veckan borde du köra helpass. Förslag till uppläg kan vara:

Pass 1: Knäböj, bänk/hantelpress, chins, curls

Pass 2: Marklyft, Militärpress, stångrodd, dips

Fokuserat kring basövningarna och för att bygga styrka, utan en massa krusiduler...

BRÖÖÖÖD
2006-03-14, 20:41
Dag 1

Bänkpress(tung vecka) Smalbänk (explosiv vecka)
Lutande bänk
Militär press
Triceps curl
Dips

Dag 2

Chins
Marklyft
Stångrodd
Situps med vikt
Knäböj/Benpress
Vadpress

Kan detta funka?

krellik
2006-03-14, 20:49
Klart det kan, testa och se hur det funkar för dej.

Tror du skulle få bättre resultat av 2 helpass dock om du bara kör 2 pass i veckan. Knäböjen hamnar aldeles för långt ner på "rygg ben dagen". Det är inte en slump att så många har just den övningen som övning numer uno för både styrka och massa. Om jag var du och skulle köra med det här schemat så skulle jag flyttat knäböjen och lagt den först på det andra passet istället.

Antar att chinsen kommer före marklyftet eftersom du tycker chins är väldigt jobbigt, när du blir starkare på chins kan det vara en klok ide att lägga marklyftet före...

Men inget är huget i sten och viktigast är nog i slutändan att man själv ska tro på det man snickrar ihop...

Du kan ju testa det här:

Dag 1: Knäböj, bänkpress, lutande press, militärpress, dips , (vader)
Dag 2: Chins, marklyft, stångrodd, curl (eller vader här..)..

BRÖÖÖÖD
2006-03-14, 20:53
Klart det kan, testa och se hur det funkar för dej.

Tror du skulle få bättre resultat av 2 helpass dock om du bara kör 2 pass i veckan. Knäböjen hamnar aldeles för långt ner på "rygg ben dagen". Det är inte en slump att så många har just den övningen som övning numer uno för både styrka och massa. Om jag var du och skulle köra med det här schemat så skulle jag flyttat knäböjen och lagt den först på det andra passet istället.

Antar att chinsen kommer före marklyftet eftersom du tycker chins är väldigt jobbigt, när du blir starkare på chins kan det vara en klok ide att lägga marklyftet före...

Men inget är huget i sten och viktigast är nog i slutändan att man själv ska tro på det man snickrar ihop...

Du kan ju testa det här:

Dag 1: Knäböj, bänkpress, lutande press, militärpress, dips , (vader)
Dag 2: Chins, marklyft, stångrodd, curl (eller vader här..)..

MM, det ser bra ut
Nu är det bara att äta, träna, sova och *flex*

pocoloco
2006-03-14, 22:04
Dag 1

Bänkpress(tung vecka) Smalbänk (explosiv vecka)
Lutande bänk
Militär press
Triceps curl
Dips

Dag 2

Chins
Marklyft
Stångrodd
Situps med vikt
Knäböj/Benpress
Vadpress

Kan detta funka?
Absolut, det är komplett enligt mig, en övning för baksida lår kanske om du ändå ska ha så många övningar? Jag gillar krelliks lite mer avskalade exempel dock.

z_bumbi
2006-03-14, 22:13
Så ökar jag lättare i armhävningar, upphopp, knäböj, sit-ups, rygglyft o.s.v. (det är ett bra mått på hur stark jag är i förhållande till kroppsvikten) om jag tränar kampsport och samtidigt gymmar.

Hoppas alla fattar nu ;)

Troligtvis kommer du lättare att öka, om man i vanliga fall böjer 70 kg i knäböj 10 gånger men sen kan böja 70 kg plus 70 kg 10 gånger så gör man fler reps på 70 kg.

Sen är ganska många kroppsviktsövningar inget bra kvitto på hur stark man är i förhållande till kroppsvikten, uthållighet och styrka är inte samma sak.