Visa fullständig version : Styckad gris
Förra veckan fick polaren en fix idé.
Han hade en arbetskamrat vars svärfar är bonde.
Denna svärfar äger ett stort antal grisar och han erbjöd oss en hel gris till priset 1500 spänn.
Sagt och gjort tänkte vi att klart vi ska ha en slaktad gris.
Vi valde den finstyckad och tänkte att det bara var att stoppa in i frysen.
Så fel vi hade.
Det tog fan 6 timmar och stycka upp grisjäveln stod där i polarens kök med blod upp till armbågarna, men det blev massor av kött.
Ca 50 kg kött /man.
Men frågan är vad man gör med allt fulkött som benknotor och revben och sånt!
Har aldrig tillagat sånt.
Har massor av finfin flinta som ska grillas till sommaren nu!
Kan knappt vänta! :)
"Fulköttet" brukar bli bra till grytor :thumbup:
Dumpa det jobbiga köttet i en sopsäck och placera ut den någonstans i staden. Givetvis så ska det vara en bild nån person fasttejpad på säcken.
Dumpa det jobbiga köttet i en sopsäck och placera ut den någonstans i staden. Givetvis så ska det vara en bild nån person fasttejpad på säcken. :laugh:
jag styckar ett lamm årligen. Det är nog lite smidigare.
har styckat en kvarts ko en gång det var inte att leka med men det gick.
det är lite kul att göra det själv.
jag ska köpa en halv gris till sommaren har jag tänkt.
Berätta gärna vad du kommer fram till av disponeringen av benresterna, Kan vara intresant o veta hur svårt det igenligen är att göra sig av med ett lik.
bluelight
2006-03-13, 19:02
http://www.utryckning.se/view.asp?ID=246
Bara du inte gör sådär! Finns ett till exempel i forumet där, men vågar inte länka dit. Ring din lokala sopåtervinningsstation?
Det var riktigt kul!
I början var man megaseriös och vägde in allt exakt och packeterade, men i slutet var man rätt trött och packade allt så fort man kunde!
Men detär rätt gott kött till hyfsat pris!
Ska tänka på det där med grytor, det är ju riktigt gott! :thumbup:
Guns n hoses
2006-03-13, 21:35
Ush *spy*
Löjtnant Blank
2006-03-14, 00:37
stod där i polarens kök med blod upp till armbågarna, men det blev massor av kött
Kompis. Det måste ha varit som i den där scenen där Tony Soprano och Christopher styckade Ralphie. Kändes det lika bra som jag föreställer mig det?
Jag ska själv finstycka 100 kg nötkött om några veckor, det brukar bli någon gryta av "fulköttet".
Förra veckan fick polaren en fix idé.
Han hade en arbetskamrat vars svärfar är bonde.
Denna svärfar äger ett stort antal grisar och han erbjöd oss en hel gris till priset 1500 spänn.
Sagt och gjort tänkte vi att klart vi ska ha en slaktad gris.
Vi valde den finstyckad och tänkte att det bara var att stoppa in i frysen.
Så fel vi hade.
Det tog fan 6 timmar och stycka upp grisjäveln stod där i polarens kök med blod upp till armbågarna, men det blev massor av kött.
Ca 50 kg kött /man.
Men frågan är vad man gör med allt fulkött som benknotor och revben och sånt!
Har aldrig tillagat sånt.
Har massor av finfin flinta som ska grillas till sommaren nu!
Kan knappt vänta! :)
Jo om man inte vet hur stor grisen är som skall slaktas så är det lätt att man inte alls tänker på den stora mängden kött :D
Det bästa jag har gjort var när jag skjutit ett rådjur, jag och polarn tog ur den och hängde upp den i vedbon (trångt å litet sjul). Där skulel den hänga i 3 dagar, me nja tänkte inte på att farsan å morsan va borta :MrT:
När de kom hem dan efter och morsan skulel hämta ved så höll hon på att skita på sig när hon såg kadavret i vedbon när hon tände lampan :D ... HAHAHA
M
Kompis. Det måste ha varit som i den där scenen där Tony Soprano och Christopher styckade Ralphie. Kändes det lika bra som jag föreställer mig det?
Haha, det var en härlig känsla!
Polarens sambo blev rädd för oss, eftersom vi njöt så pass mycket av att skära kött! :)
Jo om man inte vet hur stor grisen är som skall slaktas så är det lätt att man inte alls tänker på den stora mängden kött :D
Det bästa jag har gjort var när jag skjutit ett rådjur, jag och polarn tog ur den och hängde upp den i vedbon (trångt å litet sjul). Där skulel den hänga i 3 dagar, me nja tänkte inte på att farsan å morsan va borta :MrT:
När de kom hem dan efter och morsan skulel hämta ved så höll hon på att skita på sig när hon såg kadavret i vedbon när hon tände lampan :D ... HAHAHA
M
Ett rådjur skulle man kommit över!
Det är finfint kött ju!
Man kanske skulle skaffa sig jägarexamen. :thumbup:
Ett rådjur skulle man kommit över!
Det är finfint kött ju!
Man kanske skulle skaffa sig jägarexamen. :thumbup:
Joo vettu de e fina saker ... Ta jägarexamen, de e bra å ha.
M
Sopranos :hbang: Min absoluta favoritserie.
När jag var liten brukade vi alltid beställa ½ gris från närmsta bonden. Sen samlades familjen och skar kotletter, malde färs och frös in i lagom portioner. :) Mysigt, tycker jag.
Förresten... Grytor låter bra.
tigerofsweden
2006-03-14, 12:34
Puh låter jobbigt o stycka!
Bättre då att rensa fisk, bara sticka in kniven i arslet och dra ett snitt och ut med alla inävlor och skit sen upp med den på grillen :eating:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.