Visa fullständig version : Protein innan träning
norrkoping618
2006-03-12, 19:50
Tju har tränat i ca 5 år varav halv år riktigt seriöst..och kanske ganska mkt(trodde jag) om träning och kost. jag lästa i nån tråd att protein innan träning är bra. hade en polare som trykte i sig en stor jävla gainetr innant träning ..ja tyckte han va koko..men är det verkligen så..hade ialf tänkt att börja med det. 2 dl whey 80 och 5 dl mjölk innan o en stor gainer efter..är det det optimala? vart har ni läst/hört detta
userfriendly
2006-03-12, 19:51
du behöver kanske inte en hel gainer, räcker med 20g vassle
norrkoping618
2006-03-12, 19:54
efter menar du? ja brukar äta mat(ris kyckling grönsaker) 1-1.5 innan ja tränar..när ska ja då ta proteinet innan träningen? bara prot. inga karbos?
Strongman
2006-03-12, 19:59
brukar trycka i mig pasta, köttbullar/pannbiffar/hamburgare innan :)
norrkoping618
2006-03-12, 20:01
det va inte det ja fråga..
RajtanTajtan
2006-03-12, 20:03
Det optimala är att ta proteinet innan träningen, gärna tillsammans med lite kolhydrater. Sen direkt efter passet kör du bara kolhydrater i snabb form. Efter ytterligare 1 tim så kör du protein och kolhydrater igen.
Sen kan du köra igen efter ytterligare 2 timmar om vill :)
King Grub
2006-03-12, 20:04
Finns aktuella trådar:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56073&page=2&pp=15&highlight=whey
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58512&highlight=protein+f%F6re
Inget nytt har framkommit sedan dess.
Jag käkar en gainer ( ca 20 g protein, 60 g kolhydrater ) innan och sen Whey 80 ( 40 g protein ) 1h efter träningen.
Är säkert inte optimalt, borde väll inta mer protein och mindre kolhydrater innan men jag tycker det fungerar bra.
Om du måste välja mellan att ta protein före eller efter styrketräningen, så är FÖRE upp till 3ggr så effektivt (proteinsyntes).
Det finns SKADAR inte att ÄVEN ta proteinet efteråt, men det har mycket mindre effekt än innan.
hörde någon tala om optimalt, Optimalt är väl med:
Innan Protein + ev kolhydrat
Efter Protein + mycket kolhydrat
1h efter Protein
3h efter Protein
men det är skillnad på vad som är optimalt, och vad man har råd med samt hur mycket man orkar anstränga sig.
Rätta mig om jag har fel.
du behöver kanske inte en hel gainer, räcker med 20g vassle
Standardrekommendationen är på 20 gram EAA, vilket är lite mer än 40 gram vassle.
Om du måste välja mellan att ta protein före eller efter styrketräningen, så är FÖRE upp till 3ggr så effektivt (proteinsyntes).
Det finns SKADAR inte att ÄVEN ta proteinet efteråt, men det har mycket mindre effekt än innan.
1h efter Protein
3h efter Protein
men det är skillnad på vad som är optimalt, och vad man har råd med samt hur mycket man orkar anstränga sig.
Har jag förstått det rätt så ska man inte ta protein direkt efter träningen utan vänta minst 1 timme.
RajtanTajtan
2006-03-12, 20:40
Om du måste välja mellan att ta protein före eller efter styrketräningen, så är FÖRE upp till 3ggr så effektivt.
Det handlar om hundratals procent större effekt.
King Grub
2006-03-12, 20:55
Det handlar om hundratals procent större effekt.
3 gånger mer är hundratals procent. ;)
King Grub
2006-03-12, 20:58
Har jag förstått det rätt så ska man inte ta protein direkt efter träningen utan vänta minst 1 timme.
Det är inte fel med protein efter heller, men det ger mycket mindre effekt på proteinsyntesen att ta det vid det tillfället än direkt före eller en timme efter passet.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1400398&postcount=12
Lär knappast finnas någon vinst med att vänta en timme om man ändå skall äta igen efteråt.
1h efter Protein
3h efter Protein
men snälla ljug lite mer !! inget personligen men att ta proteinet före är ju självklart inte bättre än att ta det efteråt. Efteråt så skriker ju kroppen efter kolhydrater till energi och protein till dom nedbrutna musklerna.
Om det nu vore bättre att ta drinken innan så skulle ju alla göra de?
King Grub
2006-03-12, 21:10
men snälla ljug lite mer !! inget personligen men att ta proteinet före är ju självklart inte bättre än att ta det efteråt. Efteråt så skriker ju kroppen efter kolhydrater till energi och protein till dom nedbrutna musklerna.
Proteinet som tillfredsställer dom skriken verkar tillföras bäst före passet. Det är inga lögner.
Läs trådarna jag länkar till ovan.
Det är inte aminosyrorna du äter vid tillfälle X (t ex efter träning) som nödvändigtvis byggs in som muskelprotein vid det aktuella tillfället. Det handlar om signarlrocesser, där extracellulära EAA signalerar via leucinmediering att aminosyror från den intracellulära aminosyrepoolen skall byggas in.
De intressangta är hur många antal gånger detta har tagits upp på detta forumet den senaste månaden :)
Nå, va gissar ni på?
Tycker Grub handskar detta bra :) Om jag vore han skulle jag bli galen efter ett par dar.
Credits för Grub *yourock*
Testa att kolla upp om det du tror är rätt stämmer, innan du ropar ut att andras påståenden är skitsnack. du har fel.
Ska och ska. det har inte störst effekt där, men det hjälper har jag hört.
Alla väljer själv hur dom lägger upp sitt proteinintag, men jag gör såhär:
40g protein precis innan
20g protein + 60g kolhydrater efter
~30g protein efter 1 h
MAT 2-3h.
Resten är upp till dig hur långt du väljer att "optimera". Men som sagt, viktigast är väl att man tar proteinet före.
och dessutom, "alla" förutom dom som är insatt i ämnet TROR att protein efter träning ger större effekt än innan.
Bara för att dom flesta på ditt gym bara tar proteinet efter passet behöver det inte betyda att det är bäst.
norrkoping618
2006-03-13, 01:17
och dessutom, "alla" förutom dom som är insatt i ämnet TROR att protein efter träning ger större effekt än innan.
Bara för att dom flesta på ditt gym bara tar proteinet efter passet behöver det inte betyda att det är bäst.
det e sant..du verkar kunnig men vad har du hört detta..säger inte att du har fel eller rätt..vill bara veta..
det e sant..du verkar kunnig men vad har du hört detta..säger inte att du har fel eller rätt..vill bara veta..
Ett tips är att läsa tråden. :thumbup:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1403203&postcount=7
Bilden har jag "tagit" från King Grubs tusentals tidigare inlägg och NUVARANDE inlägg.
Informationen har jag hört av king grub både tusen gånger förut och i denna tråd.
Om du hade tittat på King Grubs inlägg hade du sett att han säger samma sak, och har källa till det.
King Grub vill inte att man anger han som källa därför har jag ingen källa, men informationen jag säger kommer från King Grubs källa.
King Grub
2006-03-13, 11:14
King Grub vill inte att man anger han som källa
Vill jag inte? :confused: News to me. Klart du får. Det jag inte vill är att folk klipper-och-klistrar saker jag skrivit utan att ange mig som källa. Gör du däremot det, går det alldeles utmärkt.
Att köra vassle c:a 10-15min innan träningen sen kolhydrater (40g) direkt innan.
Efter passet kolhydrater (60g), vänta 1timme, då äta mat..sen avsluta med en vassledrink 3timmar efter passet. *gah!*
King Grub
2010-11-12, 13:54
Byt ut kolhydraterna efter passet mot protein/aminosyror (eller lägg till proteinet).
Jaha? Ovan var det långa trådar om att kolhydrater efter träning ger boost till aminosyreupptagningen efter en timme? Nya studier eller har jag missat nått så grovt!*gah!*
King Grub
2010-11-12, 15:37
Teorier och felaktiga mätmetoder.
typiskt. Så kolhydrater endast innan träning då? Vassle efter passet och kolhydrater i samband med maten en timme efter passet.
King Grub
2010-11-12, 15:42
Kolhydrat behövs överhuvudtaget inte för muskeluppbyggnad. Enbart aminosyror stimulerar muskeluppbyggnaden akut till fullo.
Och källan spelar mindre roll. Vanlig mjölk verkar ge allt som behövs för att styrketräningen skall stimulera maximal muskeluppbyggnad.
låter bra. Men det blir många liter mjölk. Tur då att kosttillskott kan vara mycket billigare. Men det där om positiv proteinbalans med kolhydrater innan träning är då oxå "fel" eller?
Eddie Vedder
2010-11-12, 15:54
Men det där om positiv proteinbalans med kolhydrater innan träning är då oxå "fel" eller?
Nej det finns mycket evidens för att det har en fördel. Frågan är ju bara hur viktigt det är. Det är ganska små skillnader och då kan man ju fråga sig vad skräp som kolhydratpulver egentligen har för värde.
Pansartax
2010-11-12, 16:02
Allt som du läser här på forumet är på ett eller annat sätt "fel", all information som folk ger dig är generella åsikter ibland baserad på forskning som i sin tur ändras hela tiden.
King Grub
2010-11-12, 16:06
Att det är essentiella aminosyror som stimulerar proteinsyntesen är bevisat bortom allt tvivel och kommer aldrig att ändras. Troligen spelar källan till aminosyrorna mycket mindre roll än att dom tillförs överhuvudtaget.
Ja studier är alltid studier och INTE fakta det vet jag.
Sen att man får en mental styrka av kohydrater borde räcka som motivering kanske. Inte för alla men jag brukar bli lite trött efter mitten så då kanske lite energi bara är gott. Synd bara att jag beställde en jävla massa malto för detta. Aja, pengar ska antingen sparas eller spenderas, jag valde det sista.:smash:
Eddie Vedder
2010-11-12, 16:19
Ja studier är alltid studier och INTE fakta det vet jag.
Jo det är fakta, det är tolkningen av faktan och hur den överförs till praktiken som är problemet. ;)
Och dessutom är det inte så enkelt som att man kan diskutera forskning om kost och träning utifrån något sorts svart eller vitt Popperskt perspektiv. Det är mer svårtolkat än att A verifieras till 99% och sedan dyker B upp och falsifierar A helt så det genast hamnar i papperskorgen.
ja så är vetenskapen...hur kan en bra dosering se ut om man har tillgång till malto vassle osv. Vad kan DU och KING BRUG rekommendera?
King Grub
2010-11-12, 16:35
King Brug skall du inte lyssna på, han pratar i nattmössan.
20 gram protein stimulerar proteinsyntesen maximalt efter träning. 40 gram ger inte mer än 20 gram. Hellre 2x20 med någon timmes mellanrum än 1xmerän20.
Kolhydrat efter önskemål. Beror på hur födointaget ser ut i övrigt och energibehovet, både totalt och för kommande aktiviteter. 0 gram och uppåt.
Silencer
2010-11-12, 16:45
Protein stimulerar proteinsyntesen men stoppar inte proteinnedrytningen.
Kolhydrater hindrar nedbrytningen men gör ingenting för proteinsyntesen.
King Brug skall du inte lyssna på, han pratar i nattmössan.
20 gram protein stimulerar proteinsyntesen maximalt efter träning. 40 gram ger inte mer än 20 gram. Hellre 2x20 med någon timmes mellanrum än 1xmerän20.
Kolhydrat efter önskemål. Beror på hur födointaget ser ut i övrigt och energibehovet, både totalt och för kommande aktiviteter. 0 gram och uppåt.
jag kan va lite skev med tilltalsnamn ibland.*screwy*
Okej. Och att ta protein innan ger inget Xtra för syntesen som tidigare nämdes i tråden?
finns det någon tråd här på forumet där man kan läsa om de nya studierna angående detta?
Protein stimulerar proteinsyntesen men stoppar inte proteinnedrytningen.
Kolhydrater hindrar nedbrytningen men gör ingenting för proteinsyntesen.Beror ju på vad för protein :)
King Grub
2010-11-12, 17:24
Och att ta protein innan ger inget Xtra för syntesen som tidigare nämdes i tråden?
Jo, det är mycket möjligt.
Rikard Jansson
2010-11-12, 17:32
Optimalt?: Blanda ihop 200 g EAA/BCAA med 3-4 liter vatten i en dunk. Drick litegrann hela tiden, dvs kanske en halvmun i minuten, över hela dagen.
King Grub
2010-11-12, 17:33
Knappast. Vid konstant tillförsel av aminosyror slutar proteinsyntesen stimuleras, blir mättad, och faller tillbaka till basnivåer.
Rikard Jansson
2010-11-12, 17:33
20 g en gång i timmen då?
King Grub
2010-11-12, 17:34
Efter träning, ja, men annars lär det mätta muskeln.
90 gram protein per 5-timmarsperiod stimulerar inte muskeluppbyggnaden mer än 30 gram.
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/ajcn.2010.29819v1?papetoc
http://abbmcertification.org/inc/assets/articles/Symons%2030%20g%20protein%20serving%20maximally%20 stimulates%20muscle%20protein%20synthesis%20JAmDie tAssoc%202009.pdf
Jo, det är mycket möjligt.
vad ska man då ta före. Typ eaa eller kreatin? Om man nu väljer sånt. Det räcker då gott och väl att fasta innan träning i teorin sen om man orkar mentalt är en annan sak. Då det kan vara till HJÄLP att hålla fokus uppe med tex kolhydrater.
Rikard Jansson
2010-11-12, 17:35
Varför ska man då ha i sig 2-3x KV om dagen? :O
King Grub
2010-11-12, 17:37
vad ska man då ta före. Typ eaa eller kreatin?
Visst. 20 gram protein alt 10 gram EAA t ex är inte fel.
Kreatin också om du använder det, men det har inte med stimulansen av proteinsyntesen av aminosyror att göra. Ingen akut effekt.
Efter träning, ja, men annars lär det mätta muskeln
90 gram protein per 5-timmarsperiod stimulerar inte muskeluppbyggnaden mer än 30 gram.
Slänger man då bort de resterande 60grammen i sjön? Eller tar det bara längre tid för kroppen att ta upp?
King Grub
2010-11-12, 17:38
Det tas upp, men bidrar inte, åtminstone inte akut, till större muskeluppbyggnad.
Här ser man ingen skillnad på proteinintag över 20 gram efter träning:
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/ajcn.2008.26401v1
Större doser oxiderade utan ytterligare effekt på proteinsyntesen. Äggprotein, men vassleprotein oxiderar till större del, om något.
Här i vila, ingen skillnad på 30 och 90 gram protein sett över en 5-timmarsperiod:
In summary, a large (340 g) serving of lean beef increases mixed muscle protein synthesis by approximately 50% in both young and elderly subjects. However, a moderate-size portion (113 g) represents an equally effective and more energetically efficient means of stimulating muscle protein synthesis than the threefold larger serving.We suggest that instead of a single, large protein-rich meal, ingestion of multiple moderate-sized servings of high-quality protein-rich foods over the course of a day may represent an effective means of optimizing the potential for muscle growth while permitting greater control over total energy and nutrient intake.
http://abbmcertification.org/inc/assets/articles/Symons%2030%20g%20protein%20serving%20maximally%20 stimulates%20muscle%20protein%20synthesis%20JAmDie tAssoc%202009.pdf
Rikard Jansson
2010-11-12, 17:40
Så när man säger att man ska ha i sig t.ex. 150 g protein om dagen, så kan man lika gärna räkna t.ex. 20 g BCAA som ... 40-50 g protein?
Dvs, 60 g BCAA utspritt över 15 timmar, är tillräckligt för att maximisera muskeluppbyggnaden?
King Grub
2010-11-12, 17:44
Hur det fungerar att förlita sig enbart på supplementering av fria aminosyror som "protein"källa för en styrketränande individ som vill öka i muskelmassa är inte undersökt, och verkar vara ett dumt och tråkigt upplägg.
Men runt 10 gram EAA är nog ungefär vad som stimulerar proteinsyntesen maximalt vid ett intag, oavsett om det är 10 gram EAA från tillskott eller X gram födoprotein som ger 10 gram EAA.
Rikard Jansson
2010-11-12, 17:52
Varför skulle det vara dumt och tråkigt!? Xtend är ju asgott :D
Men detta måste ju innebära att för mycket protein är dåligt? Eller har det något med att göra att musklerna har svårare att mättas med aminosyror som kommer från mat? Eller att det tas upp långsammare etc etc
Så 10g>20g EAA i alla aspekter? Vad händer om man gör följande -
Äter cirka 5000 matkcal om dagen (överskott på 2000)
Det blir väl cirka 2-300 gram fullvärdigt protein från maten
Sen sånt där annat protein som ni pratade om någon gång som blir fullvärdigt när man samtidigt dricker t.ex. mjölk (?)
Sen på morgonen, och före träning, tar man 20 g BCAA.
Sen på kvällen blir det 50 g kasein.
Då bör man ju öka som en oxé?
då bör man ju alltså äta dom där förbannade 6.6 måltiderna ändå om kroppen inte kan tillgodose en proteinrik mat på c:a 70g. Eller är jag skev nu igen?
JimmyFlessa
2010-11-12, 18:02
Varför skulle det vara dumt och tråkigt!? Xtend är ju asgott :D
Men detta måste ju innebära att för mycket protein är dåligt? Eller har det något med att göra att musklerna har svårare att mättas med aminosyror som kommer från mat? Eller att det tas upp långsammare etc etc
Så 10g>20g EAA i alla aspekter? Vad händer om man gör följande -
Äter cirka 5000 matkcal om dagen (överskott på 2000)
Det blir väl cirka 2-300 gram fullvärdigt protein från maten
Sen sånt där annat protein som ni pratade om någon gång som blir fullvärdigt när man samtidigt dricker t.ex. mjölk (?)
Sen på morgonen, och före träning, tar man 20 g BCAA.
Sen på kvällen blir det 50 g kasein.
Då bör man ju öka som en oxé?
Huruvida "leana" dessa kilona du lägger på dig blir kan ju dock diskuteras, ;)
Rikard Jansson
2010-11-12, 18:07
Huruvida "leana" dessa kilona du lägger på dig blir kan ju dock diskuteras, ;)
Jag är inte intresserad av leana gains ^^ Jag är intresserad av 200 kg i bänk, så fort som det möjligtvis bara går! Samt 60-armar, men det borde ju inte vara några problem med det överskottet :D
Edit - fixat
Pansartax
2010-11-12, 22:57
då bör man ju alltså äta dom där förbannade 6.6 måltiderna ändå om kroppen inte kan tillgodose en proteinrik mat på c:a 70g. Eller är jag skev nu igen?
Finns vissa som menar på att en gigantisk måltid innehållandes 150-200g protein gör så att du står dig i 10 timmar(Förmodligen mer), dvs det sker ingen nedbrytning under den här tiden och det är minst lika bra som att äta varannan timme.
Folk som följer efter det här hittar du i tråden PF; PeriodiskFasta.
Rikard Jansson: Med stort överskott blir du bara fet.
Edit: Jag säger att det "Finns vissa som menar på" för att jag själv väljer att inte uttala mig om vad som är rätt eller fel gällande träning då det enligt mig inte finns någon som har "rätt". Alla har ungefär lika fel.
Rikard Jansson
2010-11-13, 10:07
Nu skiter jag i vad ni säger, för ni bara påpekar att allt är fel om och om igen utan att någonsin säga vad som är rätt.
Utifrån det som har sagt skulle man lika gärna kunna äta sammanlagt 10 g EAA om dagen, dvs 30-40 g protein.
Och blir fet av överskott? ... Om man inte äter någon mat så blir man jättesmal. Det betyder inte att det är en bra idé.
Som sagt så tänker jag ignorera råden jag fått och fortsätta med 100-110 g BCAA om dagen.
King Grub
2010-11-13, 10:08
Utifrån det som har sagt skulle man lika gärna kunna äta sammanlagt 10 g EAA om dagen, dvs 30-40 g protein
Nej, det är bara du som tolkar det som sagts fel.
Rikard Jansson
2010-11-13, 10:09
Nej, utifrån era inkompletta svar så är det den enda rimliga tolkningen. Givetvis är den fel, men det är för att ni inte helt svarar på frågorna man ställer, men det är ju inte något ni är tvungna till, dock gör det att man inte kan använda sig av informationen man får.
King Grub
2010-11-13, 10:11
Du vill ha gram- och minutsvar utan att specificera frågorna, och dessutom är det frågor det inte finns sådana exakta kända svar på. Dessutom är dina tolkningar av svaren du får uppåt väggarna.
Rikard Jansson
2010-11-13, 10:13
Nej.
Ja man blir lite snurrig av alla studier. känns som vilken religion man vill tro på?*gah!*
King Grub
2010-11-13, 10:15
Nej.
Då säger vi det.
tyckte för övrigt att den du presenterade i början KINGEN låter så bra bara. :hbang:
Silencer
2010-11-13, 12:30
Ja man blir lite snurrig av alla studier. känns som vilken religion man vill tro på?*gah!*
Ingen av alla de tusentals studier som postas på detta forum förändrar det vi redan vet om styrketräning. De flesta studier på detta ämne är värdelösa och förändrar inte ett skit.
Progressiv belastning + mycket mat = muskler.
Ingen av alla de tusentals studier som postas på detta forum förändrar det vi redan vet om styrketräning. De flesta studier på detta ämne är värdelösa och förändrar inte ett skit.
:thumbup:
antar det.
Eddie Vedder
2010-11-13, 20:27
I enlighet med all samlad vetenskap.:thumbup:
Jag brukar alltid käka mat direkt efter träning, men en dag i veckan får jag vänta ca 2 timmar innan jag kan käka. Om jag förstått inläggen i tråden så vore ett sådant här upplägg ok.
10g EAA
Träning
10g Eaa
Efter 1 timme 30g Vassle
Efter 2 timmar mat
Jag brukar alltid käka mat direkt efter träning, men en dag i veckan får jag vänta ca 2 timmar innan jag kan käka. Om jag förstått inläggen i tråden så vore ett sådant här upplägg ok.
10g EAA
Träning
10g Eaa
Efter 1 timme 30g Vassle
Efter 2 timmar mat
Ser riktigt bra ut.
Vill du vara opti så räcker 20g vassle dock.
Ser riktigt bra ut.
Vill du vara opti så räcker 20g vassle dock.
Vad bra!
Fast blir inte 30g Vasslepulver (blandat med vatten) 20g "rent" protein?
En liten fundering angående protein + PWO.
Hur ska jag kombinera protein tillsammans med pwo? Om man tar pwo med mat osv i magen blir effekten lite sämre, hur ska jag inta båda bäst?
Vad bra!
Mja, 30g är 30g. Om jag förstår rätt.
koffein_beroende
2010-11-14, 13:27
Vad bra!
Det är väl olika, jag har 80% proteinpulver, vilket skulle göra att 30g ger 25~g protein?
Jag har Whey FX. 30g pulver blir 23,8g protein.
Det är väl olika, jag har 80% proteinpulver, vilket skulle göra att 30g ger 25~g protein?
På det viset, jag förstod inte.
100g=78g(P)/10=7.8g(P)x3=23g=(30g)
Ca 20-25g.
Helfette vilken förvirrande tråd. Jag läste de första sidorna och kände mig säker på hur jag ska lägga upp näringsintaget, men de följande sidorna, några år efteråt, så känner jag mig lika osäker igen. Men så här får det bli
2h före träning: Mat
Före träning: 10g EAA (eller 20g vassle) + ev. kolisar for teh lulz.
Efter träning, ingen vet tydligen, men snabba kolisar och mer EAA/vassle antaligen
1 h efter träning: Mat.
Damn straight. Här ni facit, kära googlare. :hbang:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.