Logga in

Visa fullständig version : 30min-havregrynsgröt?

Kary
2006-03-12, 11:41
När vi ändå är inne på ämnet havregrynsgröt så har jag en fråga. Har hört att det i USA finns 3 sorters havregryn som man kan använda till gröt. De som man bara häller kokande vatten på så är det färdigt (instant), sådana som man kokar i ca 3-5 min, och sådana som man måste koka i ca 30 min (steel cut oats). Finns den sista sorten i Sverige? Har tittat på lite olika förpackningar i affären, men alla verkar vara 3-min-sorten. Är den gröten de gör på steel cut oats nyttigare än vår vanliga havregrynsgröt?

King Grub
2006-03-12, 11:43
Skillnaden är att dessa inte är ångpreparerade, valsade eller rostade. Om något blir näringen i grynet mer svårupptaglig utan dessa behandlingar.

Kary
2006-03-12, 12:25
Skillnaden är att dessa inte är ångpreparerade, valsade eller rostade. Om något blir näringen i grynet mer svårupptaglig utan dessa behandlingar.
Vet du om det säljs något liknande i Sverige?

Sverker
2006-03-12, 12:56
Skalade havrekorn ? Finns där det säljs hästfoder.

Sverker
2006-03-12, 14:48
Jaha:
http://www.mccanns.ie/pages/products1.html

Det är hela havrekorn :confused: Skillnaden är att de är hackade till större bitar. Hade de varit hackade i mindre bitar hade havreoljan härsknat snabbt och gett en bitter bismak.

Mitt påstående gäller fortfarande. Köp skalad havre för några kr/kg och hacka hemma direkt innan du kokar gröten. Kan inte bli billigare :D

Kary
2006-03-12, 16:18
Jaha:
http://www.mccanns.ie/pages/products1.html

Det är hela havrekorn :confused: Skillnaden är att de är hackade till större bitar. Hade de varit hackade i mindre bitar hade havreoljan härsknat snabbt och gett en bitter bismak.

Mitt påstående gäller fortfarande. Köp skalad havre för några kr/kg och hacka hemma direkt innan du kokar gröten. Kan inte bli billigare :D

Tack för informationen. SÅ nyfiken vet jag dock inte om jag är. Låter lite jobbigt. Håller mig nog till den gamla vanliga gröten istället. :)

Kary
2006-03-12, 16:23
Vad är cream of wheat förresten? Är det mannagrynsgröt?