handdator

Visa fullständig version : program för att snygga till digitalfoton

reinholdsson
2006-03-12, 10:16
Vet inte om det var här som någon tipsade eller vart det var, men det jag söker är ett program som tog bort "brus" o dylikt på digitalfoton. Det var ett freeware program eller så. Någon som vet något?

hahavaffan
2006-03-12, 10:18
Hmmm... kommer verkligen inte på vad det heter, men jag hade det innan jag formaterade.

Testa att söka på typ noise reduction eller liknande på Google.

christian
2006-03-12, 10:19
Neatimage är det bästa jag provat iaf.

reinholdsson
2006-03-12, 10:28
Neatimage är det bästa jag provat iaf.

Jag prövade det precis, funkade helt klart okej.

sunkan
2006-03-12, 11:02
vad är brus på bilden?

christian
2006-03-12, 11:10
vad är brus på bilden?

Oftast slumpmässigt malplacerade bildpunkter som stör bilden, som uppkommer ur signalförstärkningen mellan CMOS-sensorn ("bildfångaren") och den färdigprocessade bilden som du ser på skärmen. När du väljer ett högre ISO-värde (högre signalförstärkning) för att få upp slutartiden trots att det är mörkt måste du förstärka än mer vilket ger än mer brus.

Ibland kan brus vara snyggt, men mer sällan än inte tycker jag.

bengdoktor
2006-03-12, 11:50
Oftast slumpmässigt malplacerade bildpunkter som stör bilden, som uppkommer ur signalförstärkningen mellan CMOS-sensorn ("bildfångaren") och den färdigprocessade bilden som du ser på skärmen. När du väljer ett högre ISO-värde (högre signalförstärkning) för att få upp slutartiden trots att det är mörkt måste du förstärka än mer vilket ger än mer brus.

Jag skulle verkligen vilja veta lika mkt om foto som du *yourock*

sunkan
2006-03-12, 12:03

nu snackar du tekniskt mumbojumbo...har du nått exempel på nån bild med brus?

christian
2006-03-12, 12:08
nu snackar du tekniskt mumbojumbo...har du nått exempel på nån bild med brus?

Ändå försökte jag... =(

Men kolla http://neatimage.com/examples.html