handdator

Visa fullständig version : 1 L mjölk till frukost... ok??

roge
2006-03-11, 14:14
Ibland när jag har bråttom på morgonen(ett par ggr i veckan) brukar jag häva i mig ett mjölkpaket till frukost och inget mer.... Är det en ok frukost???

keffat_liv
2006-03-11, 14:16
Du kommer få ett kraftigt insulinpåslag iaf. Sen så är 1 l mjölk över adi för kalcium, som ger ökad risk för prostatacancer.

Pepz
2006-03-11, 14:19
Du kommer få ett kraftigt insulinpåslag iaf. Sen så är 1 l mjölk över adi för kalcium, som ger ökad risk för prostatacancer.

Hemskt vad alla ska tjata om att kalcium är farligt.. Ni skrämmer ju upp varenda mjölkdrickare..

Nej det är ingen Ok frukost, i alla fall inte för mig. men det beror ju på dig själv och hur du brukar äta annars..

keffat_liv
2006-03-11, 14:20
Hemskt vad alla ska tjata om att kalcium är farligt.. Ni skrämmer ju upp varenda mjölkdrickare..

Nej det är ingen Ok frukost, i alla fall inte för mig. men det beror ju på dig själv och hur du brukar äta annars..

Okej, så det är bättre att ingen vet om att det ger ökad risk för cancer istället då? Då kan vi ju ignorera att rökning ger cancer och uppmana alla till att börja röka.. eller nåt.

Pepz
2006-03-11, 14:24
Okej, så det är bättre att ingen vet om att det ger ökad risk för cancer istället då? Då kan vi ju ignorera att rökning ger cancer och uppmana alla till att börja röka.. eller nåt.

Nu drar du löjliga paralleller.

Dricker man 1liter mjölk om dagen så ligger man över RDI, ja. men får man prostatacancer för det? nej!
Sen att man inte ska dricka 3-4liter om dagen är en annan sak..

Kalciumfaran har här på kolozzeum blåst upp lika stort som akrylamiden i chips blåstes upp av media för ett par år sen..

keffat_liv
2006-03-11, 14:27
Nu drar du löjliga paralleller.

Dricker man 1liter mjölk om dagen så ligger man över RDI, ja. men får man prostatacancer för det? nej!
Sen att man inte ska dricka 3-4liter om dagen är en annan sak..

Kalciumfaran har här på kolozzeum blåst upp lika stort som akrylamiden i chips blåstes upp av media för ett par år sen..

över adi, inte rdi. Och hur kan du säga att man itne skulle få cancer av det? Dom har dragit adi på 7dl mjölk (har jag för mig?) av en anledning. Hade det varit helt säkert på 1 liter mjölk hade dom nog satt adi där istället, så är inte fallet. Och min Farfar rökte hela sitt liv, dog han av cancer? Nej! Då är inte rökning farligt heller dådå? Studier visar ju att det ger en ökad risk till prostatacancer, sen behöver inte alla få det för det. Men risken ökar.

Pepz
2006-03-11, 14:29
Oro för cancer ger också en ökad risk för cancer...

Som sagt. hela disskussionen är överdriven..

roge
2006-03-11, 14:30
Varför är det dåligt ur näringssynpunkt då??? Om vi bortser från fettet och insulinpåslaget... 450 kcal och 30g protein... Det kan väl i alla fall inte vara katabolt på något sätt??

keffat_liv
2006-03-11, 14:33
Varför är det dåligt ur näringssynpunkt då??? Om vi bortser från fettet och insulinpåslaget... 450 kcal och 30g protein... Det kan väl i alla fall inte vara katabolt på något sätt??

Det är inte dåligt. Kvaliten på proteinet är ypperligt och hög mängd eaa.

Pepz
2006-03-11, 14:35

Nej det är verkligen inte katabolt.
Och jag sa att det inte är en ok frukost för mig.
Vill ha mer kolhydrater, fibrer, fett och vitaminer (som c-vitamin)

Men en person som i vanliga fall äter en bulle och dricker en kopp kaffe till frukost så är det en förbättring med en liter mjölk.

Det är ju upp till dig och dina behöv, vad du vill ha i dig till frukost

roge
2006-03-11, 14:40
okej men det senaste här på kolo är alltså att det är livsfarligt med mjölk?? :D damn jag som halsar flera lite om dan *rolleyes*

Trance
2006-03-11, 15:26
över adi, inte rdi. Och hur kan du säga att man itne skulle få cancer av det? Dom har dragit adi på 7dl mjölk (har jag för mig?) av en anledning. Hade det varit helt säkert på 1 liter mjölk hade dom nog satt adi där istället, så är inte fallet. Och min Farfar rökte hela sitt liv, dog han av cancer? Nej! Då är inte rökning farligt heller dådå? Studier visar ju att det ger en ökad risk till prostatacancer, sen behöver inte alla få det för det. Men risken ökar.

De har inte dragit något adi på 7dl mjölk. Sluta skrämma upp pojken. Det ligger på 2500mg kalcium per dag. En liter mjölk är runt 1200. Dessutom så får man ytterst sällan diagnosen prostatacancer före 45 års ålder, oftast är det runt 70 års ålder.

Sedan hur stor ökning är vet vi inte riktigt än, inte heller vad det är som orsakar. Spekulationer handlar ju om blockering av D-vitamin, så man kan ju alltid äta lite extra frukt. Dessutom innehåller ju mjölkprodukter bra näring, så att säga åt en ung kille att inte dricka en liter mjölk, ja då får du allt ha mycket bättre referenser.

King Grub
2006-03-11, 15:37
Man kan inte säga, att man får cancer av mjölkprodukter och kalcium.

Däremot verkar det finnas en klar och oroväckande ökning av risken. :(

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16512941&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15883441&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=11566656&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12869397&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=10189041&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Spritza
2006-03-11, 15:37
Det heter väl RDI (Rekommenderat . Dagligt . Intag).

ADI vet jag fan vad det är?:S

GymTT
2006-03-11, 15:44
Dra en burk kvarg eller keso istället?

MVH

Trance
2006-03-11, 15:44
Det heter väl RDI (Rekommenderat . Dagligt . Intag).

ADI vet jag fan vad det är?:S

Acceptabelt Dagligt Intag, alltså "maxgräns". RDI är ju rekommenderade lägsta gränsen.

King Grub
2006-03-11, 15:46
A = Acceptabelt.

Food and Nutrition Board of the Institute of Medicine i USA har satt en övre tolererbar gräns vid 2500 mg per dag, och rekommenderar att män inte får i sig mer än 1000-1200 mg per dag, då ett eventuellt samband mellan ett högt intag av kalcium och ökad risk för prostatacancer inte är klarlagt. RDI är 800 mg och 1 L mjölk ger 1200 mg.

Slartibartfast
2006-03-11, 15:52
Sen är ett insulinpåslag på morgonen bara bra.

Drick mjölk.

King Grub
2006-03-11, 16:00
Sen är ett insulinpåslag på morgonen bara bra.

Därför att?

Steelan
2006-03-11, 16:02

Sveriges befolkning skulle varit mycket drabbad av prostatacancer om man vill se denna risk som marginell.

King Grub
2006-03-11, 16:03
Sveriges befolkning skulle varit mycket drabbad av prostatacancer om man vill se denna risk som marginell.

Det är den också. :( Var sjätte man drabbas av prostatacancer.

Slartibartfast
2006-03-11, 16:42
Därför att?

Aha. ok.

Du skrev en gång att man vill ha ett insulinpåslag efter nattens fasta, men det har tydligen ändrat.

*uppdaterar filerna*

King Grub
2006-03-11, 16:44
Det var på den tiden man antog att människan svarade på insulin på samma sätt som råttorna och grisarna i äldre djurförsök. Nu har det visat sig att så inte är fallet. Insulin är inte anabolt i doser högre än kring fastenivå, när aminosyror finns tillgängliga, och inte heller antikatabolt i vila. I samband med fysisk ansträngning erhålls en kraftig antikatabol effekt, men insulinet minskar inte proteinnedbrytningen i vila.

Insulin är däremot nödvändigt för näringsupptag i cellen, men det är fullt tillräckligt med dom nivåer som uppnås vid intag av vilket livsmedel som helst.

haiduc
2006-03-11, 16:53
En bra frukost bör väl innehålla fibrer, långsamma kolhydrater mm. Iaf jag vill hålla mig mätt och pigg tills nästa mål. Enbart mjölk skulle jag inte klara mig på.
En tallrik gröt tar inte mkt längre tid att få i sig :)

Sverker
2006-03-11, 16:53
Vad jag förstår så är det inte kalcium i sig som är problemet utan kroppen slutar producera D-vitamin när kalciumhalterna i blodet är tillräckligt höga. Det gäller alltså att få kroppen att producera D-vitamin, men hur ?

Vad säger att en tränande individ har förhöjda nivåer av kalcium i blodet. Skulle inte vi som tränar ha större behov av kalcium pga större förluster och mer belastning på skelletbenen ?

Jag undrar ifall prostatacancerlarmet är relevant för personer som verkligen har en omsättning av kalcium och därmed ett behov av D-vitamin för upptaget av just kalcium.

jwzrd
2006-03-11, 17:13
Aha. ok.

Du skrev en gång att man vill ha ett insulinpåslag efter nattens fasta, men det har tydligen ändrat.

*uppdaterar filerna*

Alltså du beter dig som en osäker tjej som konstant tråkar sin man för att han för 7 månader, 3 dagar och 2 timmar sen, i ett svagt ögonblick hostade upp att han gillade glass. Så nu när det visar sig att han i just detta ögonblick säger: glass är inte så bra, så gnuggar du hans ansikte i hans föregående SJÄLVKLART relevanta uttalande. Vaffan Slarti?! Skär mannen lite slack, man blir förbannad.

Slartibartfast
2006-03-11, 17:17
Alltså du beter dig som en osäker tjej som konstant tråkar sin man för att han för 7 månader, 3 dagar och 2 timmar sen, i ett svagt ögonblick hostade upp att han gillade glass. Så nu när det visar sig att han i just detta ögonblick säger: glass är inte så bra, så gnuggar du hans ansikte i hans föregående SJÄLVKLART relevanta uttalande. Vaffan Slarti?! Skär mannen lite slack, man blir förbannad.

que?

Nog vet jag att Grub inte är ofelbar. Han går ju bara efter den nyaste forskningen och den ändrar ju med jämna mellanrum.

Uppfattar du mitt inlägg som om jag dissade Grub? Det var inte min avsikt.

Yankeee
2006-03-11, 17:18

:thumbup:

Det är knappast grubs fel att saker och ting ändras.

hasse36
2006-03-11, 17:29
Är kalcium vattenlösligt?

Jag kokar kvarg tills proteinet koagulerar och häller sedan bort vätskan.

Slartibartfast
2006-03-11, 17:31
:thumbup:

Det är knappast grubs fel att saker och ting ändras.

Det är hacka-på-slarti-dagen idag? :D

Sverker
2006-03-11, 17:45
Är kalcium vattenlösligt?

Jag kokar kvarg tills proteinet koagulerar och häller sedan bort vätskan.

:confused:

Du driver ut den sista survasslen ur kvargen. Där finns inte så mycket kalcium.

Det mesta av kalciumet sitter HÅRT bundet till kaseinproteinet. Det släpper inte förrän enzymerna i magen sönderdelat proteinet till peptider.

Alltså ingen idé där.