Visa fullständig version : Sida där man kan se vad namn betyder? Undrar om "Epikuros".
Björn_Olsson
2006-03-10, 18:29
Skulle vilja veta vad namnet "Epikuros" betyder, någon som vet? Eller sitter inne med en länk som har informationen?
Namnet på engelska är Epicurus, på grekiska Epikouros eller Επικουρος.
King Grub
2006-03-10, 18:34
Jag Googlade och fick genast veta svaret. Prova.
Björn_Olsson
2006-03-10, 18:37
Menar du informationen på engelska wikipedia? (http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Epicurus)
" I think that Epicuros means helper in fact. Also there was Epicuros Apollon, which meant the Apollo who helps the people. I think "he" was a god to "visit" for illnesses and health problems. But Epicuros himself wanted to help and cure the illnesses of the soul. In greece we also use a term for the Assisant Professor=Epicuros Kathigitis. Also epi means "upon, on to" and kouros means "man, young man " so epi-kouros is the one who reaches upon men(and women) to help and guard."
Annars får du gärna länka till det du hittade.
http://www.hjalpkallan.org/epikurismen_hjalpkallan.htm
allan
Utan att googla eller följa länkarna här kan jag säga att Epikuros var en gammal grek. Han bodde i en tunna och filosoferade dagarna i ända.
Björn_Olsson
2006-03-10, 20:46
Jo jo jag vet mycket väl vem Epikuros var.
Frågan är:
Vad betyder "epikuros", namnet alltså, namn brukar betyda någonting, tobias t.ex. betyder "Gud är god", så då undrar jag om någon vet vad namnet Epikuros betyder?
Björn_Olsson
2006-03-10, 20:48
Han bodde i en tunna
fel. Du kanske har blandat ihop Epikuros med cynikern Diogenes ?
tossefar
2006-03-10, 20:49
fel. Du kanske har blandat ihop Epikuros med cynikern Diogenes ?
Hon kanske behagade skämta.
Björn_Olsson
2006-03-10, 20:51
Hon kanske behagade skämta.
Ok, tänk om någon inte visste vem Epikuros var och om ingen tillrättavisade, fick en felaktig uppfattningen om honom? det vore väl synd..
Ok, tänk om någon inte visste vem Epikuros var och om ingen tillrättavisade, fick en felaktig uppfattningen om honom? det vore väl synd..
Jag blandade nog ihop de gamla grekerna. My bad. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.