handdator

Visa fullständig version : övrebröst lika mkt som som undre?

Andrz
2002-10-12, 16:32
tänkte bara kolla. måste nedre delen av bröstet (tränas genom lutad framåt shit i cablemaskin), tränas lika mycket som övre delen.. ur symmetrisynpunkt?

alla har ju olika förutsättningar osv., och ser olika ut. men för att det ska se ut mer som på bilden. alltså, jämnstort lixom.

samt, nå tips på hur man tränar musklerna närmare glipan? om d går..

Lord_X
2002-10-12, 18:56
Vad är det för glipa du pratar om??
Det finns ju andra övningar för nedre delen av bröst, kolla t.ex..
http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/nedlutande_bankpress_hantlar.asp

palme
2002-10-12, 19:20
Glipan du syftar på kommer du åt genom bänkpress/hantelpressar på snedbänk och hantel flyes på snedbänk och i cablecrossen på snedbänk.

Andrz
2002-10-12, 22:16
bra. jag kör sned hantelpress när jag kör bröst. det räcker, huh? asså, om man tänker för glipan :)

palme
2002-10-13, 01:40
Hur ser ditt bröst program ut?

Andrz
2002-10-13, 01:44
hantelpress 3set
sned hantelpress 3set
dips 3set

kör 8-12, 8-12, 4-6

palme
2002-10-13, 01:49
Skulle du dra in 3-4 set flyes eller pecdec så skulle det va bättre. Och kör minst 4 set i press övningarna.

Andrz
2002-10-13, 01:54
men är inte
4 set hantelpress
4 set sned
3 set dip

rätt mycket för bröst?! har inte mål att bli bodybuilder, bara vältränad snygg kropp lixom.

palme
2002-10-13, 02:01
Om du vill få snyggt bröst måste du forma och dra ut det, det gör du med flyes/pecdec. Även fitness killar kör flyes...

Andrz
2002-10-13, 02:04
how bout

3 hantelpress
3 sned
3 flyes
3 dips

känns onödigt och tidskrävande med 4 set. tillräckligt arbete som det är (ovan) för bröstet?

ps. är heltacksam för svaren ds.

palme
2002-10-13, 02:08
Ser jätte fint ut :)

Andrz
2002-10-13, 02:11
great! :D tackar igen

spinkoo
2002-10-13, 09:31
Alla ör vi olika, jag kommer köra efter detta...

*2 set bänk
*2 set lutande bänk
*1 set flyers
*2 set dips (iofs har jag här gått över till tricepsträning)

Vad grundar du det på att man ska ha minst 4 set i pressövningarna? Och glipan går väl inte att träna seperat? Den tränas ju alltid, i alla bröstövningar med full rörelseälängd?!:)

Muskelsmurfen
2002-10-13, 11:47
Mer är inte alltid bättre, jag jobbar med att krympa mitt program efterssom man ändå inte orkar med att hålla intensiteten uppe längre än 45-60min. I.a.f. inte jag. Ibland så lyckas jag så perfekt med de två första övningarna att kroppen är helt död och då blir det tungt att fortsätta med full intensitet...

Andrz
2002-10-13, 11:57
gaaaaaah *blir småokig*:confused:

vet att man ska pröva sig fram till det som funkar bäst. men kan inte alla vara, typ överens? för ju 400 olika förslag.. och allas är ju "rätt" :p

såhär tränar jag nu iaf.. är det helt åt skogen *?*

måndag

chins 3set
roddrag 3set
marklyft 3set
skivstångscurl 3set
hammercurl 3set
handled 2set
reverse handled 2set

onsdag

hantelpress 3set
sned hantelpress 3set
dips 3set
millitärpress (hantlar) 3set
hantellyft åt sidan 3set
framåtlutat sittande hantellyft åt sidan 3set
tricepspress 3set
tricepspress bakom rygg 3set

fredag

knäböj 3set
utfall 3set
leg ext. 3set
bencurl 3set
vadpress 3set
situps m vridning 3set
crunches 3set

jag är, 17 år. väger 76-78kg. 187cm lång. har tränat ett år.
siktar inte på att bli bodybuilder, men vältränad.
äter bra.

now, what about my scheme?

spinkoo
2002-10-13, 12:38
Ditt shcmea är ju bra, om nu DU orkar genomföra hela. Jag vet att jag aldrig skulle orka det...:em:

Gillerstedt har en bra replik tycker jag
"Ibland så lyckas jag så perfekt med de två första övningarna att kroppen är helt död och då blir det tungt att fortsätta med full intensitet"

Man ska ALLTID utgå ifrån att träna efter 100% och i mitt fall så är det så att full intensitet orkar jag hålla i undefär 3-4 set... :eek: (per muskelgrupp)

Fråga dig själv, är det maximal överbelastning du pysslar med eller är det bara fråga om att "going thruogh the motions"...;)

Andrz
2002-10-13, 12:41
det är nog mera åt going through the motions hållet *skämmas*
tips då? minska på övningar, eller set?

palme
2002-10-13, 13:11
Originally posted by spinkoo
Vad grundar du det på att man ska ha minst 4 set i pressövningarna? Och glipan går väl inte att träna seperat? Den tränas ju alltid, i alla bröstövningar med full rörelseälängd?!:)

Utgick efter mig själv.

mange_
2002-10-13, 13:27
"gaaaaaah *blir småokig*

vet att man ska pröva sig fram till det som funkar bäst. men kan inte alla vara, typ överens? för ju 400 olika förslag.. och allas är ju "rätt""

Vet precis hur det kan vara, många uttryck och hålla reda på i början, många olika förslag, bästa du kan göra är att lyssna på folk som kan mer sedan läsa allt du kan och bilda dig en egen uppfattning, är ändå din kropp ingen annan kan säga hur den fungerar!!!

Andrz
2002-10-13, 13:32
såg du mitt schema.

om jag säger såhär, vilket anser DU är bäst.

hantelpress 3set
sned hap 3set
dips 3set

eller

hantelpress 2set
sned 2 set
flyes 1set
dips 2 set

?? försöker bara få lite klarhet i allt jag fått höra :)

Lord_X
2002-10-13, 14:02
Ju mer du kan ta ut dig i varje set, desto mindre behöver du köra, oavsett om du kör styrkelyft eller bodybuilding.
Kör efter vad som känns bra för dig.. Skit i vad andra säger, försök att hitta den där känslan av att; "det här är jag"!! Kan vara svårt, men kom ihåg att ingenting som är lätt blir ett bra resultat. Själv kör jag enligt följande...

Måndag

knäböj: 2 set
Bänkpress (alt. snedbänk): 2 set
Militärpress: 2 set
Dips: 1 set
Uprättstående rodd: 1 set
Vadpress: 2 set

Fredag

Stående rodd: 2 set
Marklyft: 2 set
Chins: 1 set
Handledscurl: 2 set
Bicepscurl med omvänt grepp: 2 set
(div. greppövningar; farmers walk, pinchgrip, en- två-fingers lyft)

Funkar hur bra som helst för mig... Jag har kört en massa olika program genom åren, det här är vad jag tror på nu... Och det är det som är det viktiga för goda resultat.

//Magnus

spinkoo
2002-10-13, 14:25
Originally posted by Andrz
det är nog mera åt going through the motions hållet *skämmas*
tips då? minska på övningar, eller set?

Antal övningar tycker jag e ganska ointressant. Antal set kan du prova att minska och se om du kan köra 100% på dem du har kvar...själv tycker jag det är bra med mycket olika övningar för då attackerar du från många viknlar, du får varitation, plus att man slipper fastna i en övning...

Prova och rapportera...;)

spinkoo
2002-10-13, 14:28
Originally posted by Andrz

hantelpress 3set
sned hap 3set
dips 3set

eller

hantelpress 2set
sned 2 set
flyes 1set
dips 2 set

Båda är kanon bra, själv skulle jag valt den undre:bpump:

Vikitigt att komma ihåg är att det finns inget program som är "rätt". Utan det är alla demma, smart varvat som vinne förstapris
:thumbup:

Andrz
2002-10-13, 15:01
känner att jag nu har börjat få kläm på det hela :D
nu återstår bara att se om jag fått det rätt :p