Visa fullständig version : Proteindryck innan eller efter?
Proteindryck innan eller efter träning?
Läte just en tråd där det i förbigående nämndes att proteinet ska intas 5-10 min innan träning och inte direkt efter som jag tidigare hört. Skulle någon kunna vara så snäll att reda ut detta! Protein innan lr efter träning?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=64434
King Grub
2006-03-08, 17:05
Och http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58512&highlight=protein+f%F6re
Ta en dringk på 15gr prot o 30 gr kol före träning.Efter träning 40-50 gr prot o 60-70 gr kol för o fylla kroppens behov efter träningen.
King Grub
2006-03-08, 17:46
Skulle nog byta plats på dom proteinmängderna.
Skulle nog byta plats på dom proteinmängderna.
Ja vill man ha små muskler kan man ju görade.Man behöver väll för f..n mer än 15 gr protein efter träning är du medlem av den katabola klubben elle?
Jo det är bäst med 30g protte innan träningen och 1, 2 och 3 timmar efter träningen.
Men en sak är oklar, hur mycket innan träningen skall man ta sin protte?
1.Direkt
2.10 minuter innan
3.30 minuter innan
eller alternativ
4. 60 minuter innan?
----------------------------------------------------------------------
Jag kör såhär nu:
DIREKT innan träning ~1dl protte och 1.5dl druvsocker
DIREKT efter träning ~2dl druvsocker
1 timma efter träning: 1 port. Råris o 300gram kycklingfilé
2-3 timmar efter träning 250-300gram kvarg
är detta bra?Skall det ändras nåt(tänkte ändra dextro till malto om nån vecka)?
Fredrik_S
2006-03-13, 01:16
Druvsockerdelen av det du tar innan träningen ska du så tätt inpå träningen som möjligt, kanske tom efter eller under uppvärmingen.
RajtanTajtan
2006-03-13, 14:13
Nu när vi vet att det är bra med protein innan passet så undrar jag; ska man äta en timma innan passet eller två, för att optimera proteinintaget som man tar direkt innan, eller spelar det ingen roll?
Sen undrar jag också vart man bör lägga in fettet?? Direkt innan ska man väl hoppa över det och även direkt efter antar jag. Är det bra att ta med det sen i 3 timmars fasen i timma 1 och 3?
King Grub
2006-03-13, 14:18
Ja vill man ha små muskler kan man ju görade.Man behöver väll för f..n mer än 15 gr protein efter träning är du medlem av den katabola klubben elle?
Proteinsyntesen är inte förhöjd över basnivåer förrän 60-90 minuter efter avslutad styrketräning, och stimuleras då främs av EAA intaget före träning.
Det är inte nödvändigtvis aminosyror du äter vid ett visst tillfälle som byggs in som muskelprotein då. Att tillföra aminosyror före träningen stimulerar proteinsyntesen efter passet hundratals procent mer än att göra det efteråt. Det handlar om signalprocesser.
Om du kör ett ralli så reparerar du ju inte bilen som redan är reparerad från start de gör du ju efter.Om du bara lagar bilen till hälften så tar du dig inte till nästa mål?
King Grub
2006-03-13, 16:44
Proteinsyntesen efter träning påverkas av extracellulär tillförsel av EAA, som via leucinmedierade mekanismer uppreglerar inbyggnaden av intracellulära aminosyror från aminosyrepoolen, och denna effekt är markant större vid tillförsel av EAA före träning än efter. Du kan läsa mer i t ex Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206.
Proteinsyntesen efter träning påverkas av extracellulär tillförsel av EAA, som via leucinmedierade mekanismer uppreglerar inbyggnaden av intracellulära aminosyror från aminosyrepoolen, och denna effekt är markant större vid tillförsel av EAA före träning än efter. Du kan läsa mer i t ex Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206.Ok du är bäst har inget mer o siga.
Proteinsyntesen efter träning påverkas av extracellulär tillförsel av EAA, som via leucinmedierade mekanismer uppreglerar inbyggnaden av intracellulära aminosyror från aminosyrepoolen, och denna effekt är markant större vid tillförsel av EAA före träning än efter. Du kan läsa mer i t ex Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206.
nosler snackar om teorier som har använts och visats funkat bra i flera år, vill inte säga något som "används av de flesta proffsen" men jag är säker på att det används av vissa proffs.
tyckte bara det var lite oschyst av att alla hoppar på en och skämtar om vad en sagt när man kan lätt fatta poängen med det.
om jag fattat rätt så är det king grub säger att man ska ha en måltid eller drink med mycket protein innan träning, så att tills träningen är slut så ska kroppen använda sig av de proteiner som tagits innan träning (tar tid innan man bryter ned proteinet). Efter träningen så vill man ha en drink med kolhydrater för att fylla på glykogenlagren, som ska höja proteinsyntesen (protein försvårar kollisarna att gå i lagren tror jag).
Ok du är bäst har inget mer o siga.Sluta läs flex o lär dig vad som fungkar i värkligheten.
King Grub
2006-03-13, 17:11
Säger du åt dig själv på skarpen, eller tog det bara 21 minuter att komma på den dräpande men felciterande kommentaren? http://smilies.vidahost.com/ups/sicdeth/headscratch.gif
Säger du åt dig själv på skarpen, eller tog det bara 21 minuter att komma på den dräpande men felciterande kommentaren? http://smilies.vidahost.com/ups/sicdeth/headscratch.gif
hehehehe
Säger du åt dig själv på skarpen, eller tog det bara 21 minuter att komma på den dräpande men felciterande kommentaren? http://smilies.vidahost.com/ups/sicdeth/headscratch.gifNä man blir bara så j.... trött
Nä man blir bara så j.... trött
Tycker mig känna en fjortis här, som tror att han vet allt :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.