handdator

Visa fullständig version : Sjuka ideal

Noodles
2006-03-08, 15:46
Ibland blir man bara ledsen. Idag på gymmet var det som vanligt mycket tjejer borta vid konditionsmaskinerna. Inget ovanligt med det. Däremot var det en tjej som var allt annat än hälsosamt smal. Hennes ben var som stickor och ansiktet var utmärglat. Hon verkade knappt orka köra sin lågintensiva cardio. Varför ska det vara så? Det är inte helt ovanligt att jag ser sådana tjejer. De står och stirrar sig blinda på kalorimätaren och ser ut att falla ihop när som helst. Antagligen på grund av att de knappt äter.

Vad ska man göra när man ser sådant? Det verkar som hennes omgivning inte har sagt något åt henne. Har hon tjejkompisar som är likadana och uppmuntrar henne? Har hon idiotiska killkompisar som kallar henne tjock? Jag stöter ibland på killar som på fullt allvar tycker att en tjej är tjock eller knubbig så fort hon har lite höfter eller rumpa. Många är dessutom livrädda för att styrketräna och få muskler eftersom någon har sagt att det inte är "kvinnligt".

Kan tillägga att jag ser skillnad på om någon bara har ovanligt lite kroppsfett (t ex håller på med intensiv konditionsträning) eller är sjukligt smal. De som håller på med konditionsidrotter brukar (oftast) åtminstone äta ordentligt och har en muskulatur.

Sorgligt.

Grahn
2006-03-08, 15:47
Ja, ett offer för de ideal vi bombarderas med dagligen. :(

Diana
2006-03-08, 15:50
Tragiskt, anorexia är inte att leka med...

Trance
2006-03-08, 15:52
http://i.b5z.net/i/u/230085/i/Ronnie_Coleman.jpg

elan
2006-03-08, 15:53
Ja man ser ju en del sådana när man vistas på gymmet. Man känner att man borde göra något men vet inte vad. Tycker ni att gymmet har något ansvar i en sådan situation? Jag vet att när jag köpte mitt träningskort så stod det i avtalsvillkoren att man kunde bli tvungen att visa upp läkarintyg om de misstänkte anorexia (minns inte exakt ordalydelsen).

Grahn
2006-03-08, 15:54
Bra poäng där Trance.

Kwon
2006-03-08, 15:55
Bra poäng där Trance.

Han kanske ville säga att det finns Megarexi också, inte bara Anorexi.

Noodles
2006-03-08, 15:58
Ja man ser ju en del sådana när man vistas på gymmet. Man känner att man borde göra något men vet inte vad. Tycker ni att gymmet har något ansvar i en sådan situation? Jag vet att när jag köpte mitt träningskort så stod det i avtalsvillkoren att man kunde bli tvungen att visa upp läkarintyg om de misstänkte anorexia (minns inte exakt ordalydelsen).

Ytterst är det ju inte gymmet som har ansvaret utan de här personernas omgivning. Det är i alla fall vad jag tycker. Jag vet tjejer som har fått höra av sina egna pappor och killkompisar att de är tjocka när de börjar få kvinnliga former. "Du ska inte ha kraftiga lår för det är inte kvinnligt".

Att ha något sådant i avtalet är nog en bra grej. Det kanske kan tvinga dem att få perspektiv från andra personer. Problemet är ju att en person som har ätstörningar har väldigt svårt med sjukdomsinsikten.

Gymmet ska självklart inte låta någon träna om de misstänker fara för personens hälsa.

Noodles
2006-03-08, 16:01

Visst gör det det. Den här tråden handlar om sjuka ideal i allmänhet även om mitt exempel råkade handla om en väldigt smal tjej.

Vet inte om den här tjejen hade anorexi eller en sjuklig träningsmängd (finns något ord för det) med för lite näringsintag. Kanske både och.

sissa
2006-03-08, 16:01
Jag tror att det många ggr kan ha väldigt lite med kroppen att göra. Visst man kan ha fått höra " du är tjock" eller nåt som har utlöst det hela, men det verkar som att kroppen blir ett redskap och ett verktyg. Man bearbetar/uttycker någonting och man använder kroppen för att göra det.

Och ju längre det går, ju sjukare man blir så kan man nog inte tala om snedvridna ideal längre eller om komplex. Då har det övergått i någonting annats som man som utomstående inte kan förstå. (Tror jag)

Grahn
2006-03-08, 16:02

Alltså, jag tyckte verkligen att det var en bra poäng. En annan sida av samma mynt. :D

elan
2006-03-08, 16:05
Ytterst är det ju inte gymmet som har ansvaret utan de här personernas omgivning.

Självklart bär inte gymmet något egentligt ansvar för sjukdomstillståndet jag tänkte mer om ni tycker att de bör bry sig eller göra något? Skulle ni kontakta någon ansvarig på gymmet om ni såg någon ni misstänkte var sjuk?

Larsson
2006-03-08, 16:07
Självklart bär inte gymmet något egentligt ansvar för sjukdomstillståndet jag tänkte mer om ni tycker att de bör bry sig eller göra något? Skulle ni kontakta någon ansvarig på gymmet om ni såg någon ni misstänkte var sjuk?

Någon ansvarig skulle man kanske kontakta. Men man såg vilket det liv med badhuset som nekade en anorektiker att simma. Frågan är om ett gym är beredda att bli så utpekade i media.

sissa
2006-03-08, 16:08

Har inte tänkt på det, men det beror på vad de gör. Om de bara typ förbjuder fortsatt träning så känns det inte som man bidragit till något.

Yankeee
2006-03-08, 16:10
Förbud är ju ingen bra lösning i detta fallet. Det går ju att träna på offentliga platser om man så vill, springa osv. Vad som behövs är hjälp, inget annat.

Diana
2006-03-08, 16:14
Jag tror att det många ggr kan ha väldigt lite med kroppen att göra. Visst man kan ha fått höra " du är tjock" eller nåt som har utlöst det hela, men det verkar som att kroppen blir ett redskap och ett verktyg. Man bearbetar/uttycker någonting och man använder kroppen för att göra det.
)
Exakt!

Sen gör det egentligen inte mkt om gymmet skulle förbjuda dem att träna, man hittar ALLTID andra sätt att motionera på isf. Om något kan det rentutav vara bra för dem att få träna på gymet och få möta folks föraktande blickar. Hur illa det än låter så är jag övertygad om att det innerst inne stärker den lilla röst som fortfarande ropar att detta är nåt sjukt man pysslar med..

grisbil3n
2006-03-08, 17:44
När man tränar på morgonen mellan varven så står det alltid 2-3 tjejer med en sammantagen vikt på 30-40 pannor och ser ledsna ut och kör bicepscurl lr dylikt. Skillnaden här är väl att dom är ute efter lite muskler istället för att bränna fett dom inte har på kroppen kan man tänka.

Metal_boy_
2006-03-08, 18:00
http://i.b5z.net/i/u/230085/i/Ronnie_Coleman.jpg

Håller med, det är sjukt. Men jag dömmer ingen personligt som strävar efter det där iaf.