handdator

Visa fullständig version : Proteinbalans

Jay-Z
2006-03-08, 10:59
Som bekant vill man under deff, för att undvika förlust av muskelmassa, åtminstone ha en proteinbalans på +-0. Proteinbalansen är resultatet av proteinsyntes minus proteinnedbrytning. Proteinsyntesen kan man stimulera kraftigt genom styrketräning och essentiella aminosyror (EAA) i anslutning till träning.

En av de sakerna som jag gissar på ökar proteinnedbrytningen rätt så drastiskt är ett kaloriunderskott. Finns det något linjärt samband mellan kaloriunderskott och ökad proteinnedbrytning? Och när blir detta underskott så stort att det blir svårt att väga upp det med proteinsyntes?

Jag gissar redan nu att svaret på min fråga: större chans att du bränner mer muskler på ett större underskott och att det inte finns några exakta tal att referera till.

Här är iaf mina tankar kring att behålla massa under deff. Någon som har några tilllägg?

- Tung styrketräning (proteinsyntesen)
- EAA i anslutning till styrketräning (proteinsyntesen)
- Kolhydrater i anslutning till träning. (proteinbalansen)
- Ordentligt med fett (hormoner)
- Kardio på fastande mage. (minimera proteinnedbrytningen)
- Intensiv kardio på fastande mage. (hormoner +minimera proteinnedbrytningen)
- Kasein (proteinbalansen)

Zera
2006-03-08, 11:12
Extra mycket protein (oavsett källa) borde väl hjälpa till o behålla musklerna med? Och dela upp proteinintaget på många små intag över dagen.

Jay-Z
2006-03-08, 11:15
Extra mycket protein (oavsett källa) borde väl hjälpa till o behålla musklerna med?

Ah, sorry, glömde viktigaste biten.

Givetvis är mängden viktig.

2,5-3 gram känns rimligt.

OggeP
2006-03-08, 11:17
Ah, sorry, glömde viktigaste biten.

Givetvis är mängden viktig.

2,5-3 gram känns rimligt.

Sant, men problemet är ju att man inte kan trycka i sig för mycket protein heller då man måste ligga på kaloriminus för att gå ner i vikt. Att utesluta fett eller kolhydrater helt till förmån för proteiner är inget jag tror på.

Jay-Z
2006-03-08, 11:20
Sant, men problemet är ju att man inte kan trycka i sig för mycket protein heller då man måste ligga på kaloriminus för att gå ner i vikt. Att utesluta fett eller kolhydrater helt till förmån för proteiner är inget jag tror på.

Helt utesluta? Vi pratar om 2,5-3 gram protein per kilo kroppsvikt. Då borde man har rätt bra med kalorier över till fett och kolhydrater. Om man inte kör non-existing cardio dieting.

OggeP
2006-03-08, 11:41
Helt utesluta? Vi pratar om 2,5-3 gram protein per kilo kroppsvikt. Då borde man har rätt bra med kalorier över till fett och kolhydrater. Om man inte kör non-existing cardio dieting.

Hahaha, den "dieten" är nog vanligare än man tror.

Det jag menade var att jag är ute på min monark och cyklar lite. Jag ska vara tyst nu.

Bra tråd!