Jay-Z
2006-03-08, 10:59
Som bekant vill man under deff, för att undvika förlust av muskelmassa, åtminstone ha en proteinbalans på +-0. Proteinbalansen är resultatet av proteinsyntes minus proteinnedbrytning. Proteinsyntesen kan man stimulera kraftigt genom styrketräning och essentiella aminosyror (EAA) i anslutning till träning.
En av de sakerna som jag gissar på ökar proteinnedbrytningen rätt så drastiskt är ett kaloriunderskott. Finns det något linjärt samband mellan kaloriunderskott och ökad proteinnedbrytning? Och när blir detta underskott så stort att det blir svårt att väga upp det med proteinsyntes?
Jag gissar redan nu att svaret på min fråga: större chans att du bränner mer muskler på ett större underskott och att det inte finns några exakta tal att referera till.
Här är iaf mina tankar kring att behålla massa under deff. Någon som har några tilllägg?
- Tung styrketräning (proteinsyntesen)
- EAA i anslutning till styrketräning (proteinsyntesen)
- Kolhydrater i anslutning till träning. (proteinbalansen)
- Ordentligt med fett (hormoner)
- Kardio på fastande mage. (minimera proteinnedbrytningen)
- Intensiv kardio på fastande mage. (hormoner +minimera proteinnedbrytningen)
- Kasein (proteinbalansen)
En av de sakerna som jag gissar på ökar proteinnedbrytningen rätt så drastiskt är ett kaloriunderskott. Finns det något linjärt samband mellan kaloriunderskott och ökad proteinnedbrytning? Och när blir detta underskott så stort att det blir svårt att väga upp det med proteinsyntes?
Jag gissar redan nu att svaret på min fråga: större chans att du bränner mer muskler på ett större underskott och att det inte finns några exakta tal att referera till.
Här är iaf mina tankar kring att behålla massa under deff. Någon som har några tilllägg?
- Tung styrketräning (proteinsyntesen)
- EAA i anslutning till styrketräning (proteinsyntesen)
- Kolhydrater i anslutning till träning. (proteinbalansen)
- Ordentligt med fett (hormoner)
- Kardio på fastande mage. (minimera proteinnedbrytningen)
- Intensiv kardio på fastande mage. (hormoner +minimera proteinnedbrytningen)
- Kasein (proteinbalansen)