Visa fullständig version : Hur många gram protein/dag konsumerar du?
Cerberus
2006-03-08, 00:54
Som topic frågar :D
Min första poll, får se om det fungerar.
Du skulle ju åtminstonde gjort den publik :p
Cerberus
2006-03-08, 01:00
ah, var lite osäker där. Tyckte att det passade in här?
Aja valfri moderator får gärna flytta till allmänt lr var nu såna här trådar ska in på :D
Jag försöker ligga över 200g per dag. Väger 79 kg.
Jag äter ca 300g protein/dag. :eating:
Fredrik_S
2006-03-08, 07:49
150-200. Jag är ingen kroppsbyggare.
Helknasig poll. Om du vill jämföra bör ju alternativen vara i g/kg annars blir ju skillnaderna inte relevanta.
Cerberus
2006-03-08, 13:49
Helknasig poll. Om du vill jämföra bör ju alternativen vara i g/kg annars blir ju skillnaderna inte relevanta.
roligare o veta hur mycket man käkar per dag ju :D låter ju mäktigare med 300g per dag istället för typ 3g/kg kroppsvikt.
Personligen käkar jag nog inte mer än 150-200g/dag i genomsnitt, väger 74.4kg på 170cm. Dyrt o jobbigt att få i sig så mycket mer för mig, igår fick jag nog i mig runt 220-230g tror jag.
Runt 250 gram och väger runt 83 kilo.
typ 200 gram... satsar mer på kolisarna!
Har ingen aning om vad jag har i mig per dag. Men äter väldigt mkt pasta, ris, kyckling, fisk. Tillsammans med mycket proteindrinkar/gainers..där är ägg inte inkluderat. Får nog i mig en hel del skulle jag tro.
Tja ät minimum 2gr per kilo kroppsvikt när du bulkar o 3-4gr kolhudrater per kilo kroppsvikt.Vid deff 4gr protein per kilo kroppsvikt 1gr kolhydrater per kilo kroppsvikt reglera energin med fettet dålig energi mera fett o tvärt om.
Ca 193g träningsdagar nu under deff och ca 166g andra dagar. Varför överäta protein när man kan tanka kolhydrater och fett *flex*
ligger på högprotein nu..
minst 300g/ dag
89kg kroppsvikt
J.Saarela
2006-03-08, 14:42
Orka räkna,men jag gissar på 400+ äter en jävla massa mat :eating:
Om man är ute efter o ha små muskler ska man äta kolhydrater dom är bara till för energin allt ut över som du inte använder blir lagrat som fett.
Ca 193g träningsdagar nu under deff och ca 166g andra dagar. Varför överäta protein när man kan tanka kolhydrater och fett *flex*
Jag upplever iallafall att jag får bättre resultat nu när jag har ökat från 150-200 g protein om dagen till 300+, samtidigt som jag ligger på kcal-underskott. Kan naturligtvis ha med andra saker att göra, men proteinet är det enda stora jag har ändrat senaste tiden.
Jag upplever iallafall att jag får bättre resultat nu när jag har ökat från 150-200 g protein om dagen till 300+, samtidigt som jag ligger på kcal-underskott. Kan naturligtvis ha med andra saker att göra, men proteinet är det enda stora jag har ändrat senaste tiden.
Jag tränar väldigt hårt och vill kunna göra det även under deff så det funkar bäst för mig. Har inte minskat i styrka nämnvärt heller.
Dessutom är mitt kostschema "Sverker approved", nuff said :cool:
Jag tränar väldigt hårt och vill kunna göra det även under deff så det funkar bäst för mig. Har inte minskat i styrka nämnvärt heller.
Dessutom är mitt kostschema "Sverker approved", nuff said :cool:
Det är väl som vanligt, det gäller att hitta sin grej :)
+1, fast min ökningar har varit från 150 till 250. Sak samma. Detta samt att köra på många proteinintag efter passet, placebo eller ej, upplever jag som väldigt positivt.
Senaste dagarna har jag nog inte kommit långt över 100g, men normalt ligger jag nog kring 200...
King Grub
2006-03-08, 15:27
Inom dom fysiologiska gränserna för aminosyror i plasman är det ett rent linjärt förhållande mellan proteinintag och muskeltillväxt; förutsatt att alla andra faktorer är konstanta, innebär ett ökat proteinintag ökad muskelmassa. Givetvis inom mänskilga fysiologiska gränser, och var dom ligger är oklart, men antagligen under 2 g/kg/dygn.
"Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant. Whereas this concept runs counter to popular perception, real-life examples abound in obese individuals who have significantly elevated muscle mass despite living sedentary lives. Thus, it is likely that increasing AMINO ACID intake in accord with the principles discussed above to optimize effectiveness will promote muscle anabolism, whether in depleted individuals such as the elderly or in active athletes trying to increase muscle mass."
J Nutr. 2002 Oct;132(10):3219S-24S. Regulation of muscle protein by amino acids.
"Having established the time window within which amino acid stimulation of protein synthesis is maximal, we moved on to investigate the dose response relationship between infused amino acids and muscle protein turnover. The results suggested that muscle protein synthesis was stimulated almost linearly within the normal physiological range of plasma amino acids."
Inom dom fysiologiska gränserna för aminosyror i plasman är det ett rent linjärt förhållande mellan proteinintag och muskeltillväxt; förutsatt att alla andra faktorer är konstanta, innebär ett ökat proteinintag ökad muskelmassa.
Vilka är dom fysiologiska gränserna då?
Ligger nog runt 200 skulle jag tro..
+1, fast min ökningar har varit från 150 till 250. Sak samma. Detta samt att köra på många proteinintag efter passet, placebo eller ej, upplever jag som väldigt positivt.
Håller med dig där,har också börjat med fler små intag av protein efter passet(enbart protein),tycker också att det gör skillnad :thumbup:
Ligger rätt högt just nu :em:
250-300 per dag. 299 enligt schemat.
77kg för tillfället ca.
MVH Gustaf
300-400 personligen tycker jag proteiner är överskattat såvida man inte dietar.
300-400 personligen tycker jag proteiner är överskattat såvida man inte dietar.
Funkar bättre med kanelbullar va? :D
Eller kanske sådanna där med klet på...? :laugh: Gillar inte du dem? *fniss*
Funkar bättre med kanelbullar va? :D
Eller kanske sådanna där med klet på...? :laugh: Gillar inte du dem? *fniss*
Pfffffffffff du skall få för bullar :D
Ingen aning! säkert under 100g för jag äter istortsett inget.
Hur märker man om man får i sig för lite protein?
King Grub
2006-03-08, 16:42
Hur märker man om man får i sig för lite protein?
Det är inget som "känns", då proteinbehovet för att leva och ha full hälsa ligger på 0.8 g / kg / dygn, även om det inte är samma sak som optimal mängd för maximal muskeltillväxt.
Intag av 30-40 gram intakt protein per 2-timmarsperiod, för en 80-kilosperson.
Menar du under hela dagen? 7-9 tillfällen då eller? Intakt?
Menar du under hela dagen? 7-9 tillfällen då eller? Intakt?Han kanske menar att proteinet inte ska vara behandlat, alltså vanligt protein från mat där kanske hälften är EAA? Bara en ren chansning från min sida :)
King Grub
2006-03-08, 17:07
Ja, intakt. Alltså inte bara EAA, utan intakt protein från livsmedel.
"It appears that only modest amounts of dietary amino acids would be needed to achieve maximal stimulation of the muscle anabolic processes i.e. for adults of average weight, kg × 0.260 g/kg/h × 2 h, or of the order of 30-40 g of protein."
J Physiol. 2003 Oct 1;552(Pt 1):315-24. Epub 2003 Aug 8, Human muscle protein synthesis is modulated by extracellular, not intramuscular amino acid availability: a dose-response study, Bohe J, Low A, Wolfe RR, Rennie MJ.
Studie:
http://jp.physoc.org/cgi/reprint/552/1/315.pdf
Och behovet av aminosyror är större än man tidigare trott och antagligen större än vad dagens rekommendationer gör gällande.
"There is now an expanding body of evidence to recommend, in the case of adult humans, the use of revised indispensable amino acid requirement values; these are ~2 to 3 times higher than the current international recommendations."
J Nutr. 2006 Jan;136(1 Suppl):256S-63S.
keffat_liv
2006-03-08, 17:33
skulle tippa på runt 250g om man räknar in det värdelösa proteinet med. Väger 87kg.
Om ni vill öka massan så mycke som möjligt blanda 1 liter mjölk 2dl protein pulver 10 ägg mega dringk.Drick mellan måltiderna hela dagen då håller ni er i en positiv nitrogenbalans upp byggande fas man vill ju inte va i den nedbrytande fasen.
keffat_liv
2006-03-08, 17:40
Ja, intakt. Alltså inte bara EAA, utan intakt protein från livsmedel.
"It appears that only modest amounts of dietary amino acids would be needed to achieve maximal stimulation of the muscle anabolic processes i.e. for adults of average weight, kg × 0.260 g/kg/h × 2 h, or of the order of 30-40 g of protein."
J Physiol. 2003 Oct 1;552(Pt 1):315-24. Epub 2003 Aug 8, Human muscle protein synthesis is modulated by extracellular, not intramuscular amino acid availability: a dose-response study, Bohe J, Low A, Wolfe RR, Rennie MJ.
Studie:
http://jp.physoc.org/cgi/reprint/552/1/315.pdf
Och behovet av aminosyror är större än man tidigare trott och antagligen större än vad dagens rekommendationer gör gällande.
"There is now an expanding body of evidence to recommend, in the case of adult humans, the use of revised indispensable amino acid requirement values; these are ~2 to 3 times higher than the current international recommendations."
J Nutr. 2006 Jan;136(1 Suppl):256S-63S.
Det vesentliga vid muskelbyggning är väl ändå EAA? Varför skriver dem bara "behovet av aminosyror är större......." Ska man vara "optimal" så vore det bästa väl att inta 20g EAA var 2-3dje timme?
keffat_liv
2006-03-08, 17:41
Om ni vill öka massan så mycke som möjligt blanda 1 liter mjölk 2dl protein pulver 10 ägg mega dringk.Drick mellan måltiderna hela dagen då håller ni er i en positiv nitrogenbalans upp byggande fas man vill ju inte va i den nedbrytande fasen.
och det finns ungefär 2455 nackdelar med att göra så.
King Grub
2006-03-08, 17:42
Varför skriver dem bara
Du kan ju kallt räkna med att det är en promilledel av befolkningen som kan eller överhuvudtaget är intresserade av att räkna essentiella aminosyror i gram och minut.
:laugh: Personligen föredrar då jag att äta ordentliga mellanmål istället för att dricka en sådan smet. Positiv "nitrogenbalans" är inte speciellt krångligt att uppräthålla om man äter var 3-4:e timme. För att hamna i den "nedbrytande fasen" krävs att du äter mindre än vad du gör av med vilket låter självdestruktivt :D
Fredrik_S
2006-03-08, 20:17
hur bra tror du proteinpulvret mår av att ligga i mjölk under många timmar för att nämna en av nackdelarna.
hur bra tror du proteinpulvret mår av att ligga i mjölk under många timmar för att nämna en av nackdelarna.
Jag är lite nyfiken på vad som händer med torkad mjölk när den blandas med mjölk.
Fredrik_S
2006-03-08, 21:36
Jag är lite nyfiken på vad som händer med torkad mjölk när den blandas med mjölk.
Jag kanske drog parallell för snabbt, blandas proteinpulvret med vatten ska den iaf drickas så fort som möjligt. Pga.. ja du.. hjälp mig här..
Ligger på 180-280g/dag beroende på om jag tränar eller inte. Väger under 87Kg hoppas jag.
King Grub
2006-03-08, 21:52
Jag kanske drog parallell för snabbt, blandas proteinpulvret med vatten ska den iaf drickas så fort som möjligt. Pga.. ja du.. hjälp mig här..
Bakterietillväxt.
~250g, väger strax under 90kg
Jag ligger på diet just nu så är rätt nogrann med proteinet, annars så kan det variera rätt mycket. men oftast blir det väl ännu mer protein då iom att man äter mycket mer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.