handdator

Visa fullständig version : Överträning hela tiden ?

mr_ping
2002-10-10, 17:27
Idag tränar jag bröst på måndagar och torsdagar, biceps/rygg på tisdag och fredag.... ben o mage kommer på onsdagar.

Jag får ALLTID ont i vänster arm i fästet mellan biceps och underarmen.... vare sig jag kör bänkpress, triceps, biceps eller ryggövningarna...

Vilar jag 1 vecka så kan ja köra på igen - 2 gånger sen är det kört igen.

KAN man inte köra så "hårt" ?

Ska kanske prova att köra en muskel per dag istället....

mån = bröst
tis = rygg
osv. osv.

lör + sön = vila

Eller vad tror ni ?
Tycker det känns så fel att bara träna en muskelgrupp en gång i veckan bara...

Munter
2002-10-10, 17:34
Du får flera vilodagar om du kombinerar muskelgrupper som du gör nu. Jag har aldrig gjort det utan bara kört en grupp per pass i många år, har funkat bra...men det blir ju mer stress på främst armarna och alla dess leder, samt mindre vilodagar. Så om du har ont är det (enligt mig) ingen idé att byta bort programmet. Testa lägg en binda eller värmare på armbågen eller nåt.

mr_ping
2002-10-10, 22:14
Du menar alltså att jag ska FORTSÄTTA att träna ändå om jag har ont ?

Jag har alltså så ont att jag kanske sänker mig 10% i styrka från gången jag inte har ont tills det att jag har det.

Lillgrabben
2002-10-10, 22:58
Ifall du får ont på det sättet så gör du ngt seriöst fel i träningen. Som bekant så finns det både positiv & negativ smärta, denna sorten är det senare & bör undvikas.
Korrigera tekniken i övningarna du kör samt bygg upp svaga muskelgrupper ( & stretcha) så att du inte gör illa dig på riktigt och sabbar träningskarriären. Hjälper inte detta så sök proffesionell hjälp & kolla upp vad smärtan beror på.

Pez
2002-10-11, 01:17
Fan ta det lugnt om det gör ont!
Kan ju berätta en liten historia om "negativ smärta" och att träna vidare med sådan:
I början av Augusti kände jag under ett ryggpass en svag "sugande" smärta där latsen fäster vid serratus ungefär - "inga problem tänkte jag, det är bara att köra på, om det blir värre kollar jag upp det". Gradvis blev det sämre men jag körde hårdare än nånsin då jag började komma tillbaka till mina gamla träningsvikter efter en ganska läng och tråkig deff. Sen en dag efter ett par veckor körde jag sittande pressar i smithen på ca. 80kg efter 4-5 reps kände jag att det högg till i sidan men slutförde ändå setet med några reps till.. kände att det gjorde lite ont så jag slopade ytterligare pressövningar med tanken/förhoppningen att det då inte skulle bli värre, körde ett par set hantellyft och gick sen hem.
Dagen efter gjorde minsta rörelse av vänsterarmen ont som om nån körde in en kniv mellan revbenen på mig, min egen högst lekmannamässiga ordination var vila i ett par veckor, blev lite bättre och började träna armar/ben/baksida axlar lite smått - fortfarande smärta. Gick till min husläkare som inte kunde svara på vad det var men gissade på en inflammation efter att ha konstaterat att inget var av och ryggen såg symmetrisk ut, dvs inte sned. Ordinationen blev Voltaren (3 veckor) och vila. Vilade från träningen 2 veckor och åt voltaren, blev lite bättre men inte bra, fortfarande svag smärta vid belastning av ryggen men kan i dagsläget träna bröst och axar lätt iallafall, rygg är inte att tänka på att träna än dock. Ska till naprapat i veckan och se om dom kan göra något/komma med nån annan diagnos.

Detta har inneburit en rad saker:
1. Har ökat något i ben då det är det enda jag kunnat träna någorlunda.
2. Har tappat en hel del massa på överkroppen efter att inte kunnat träna rygg/bröst/axlar ordentligt/alls på ca. 7-8 veckor.
3. Humöret har varit bitvis förskräckligt då jag inte kunnat träna.
4. Jag har lärt mig att man absolut inte ska ta lätt på skador/smärta, vila ordentligt och sök hjälp om det är återkommande/ihållande "negativ" smärta det handlar om. Hellre ett par veckors extra vila än 8+.

Detta var väl mer allmänt än just om din situation specifikt, men mitt råd är att vila från träningen och sök hjälp om det är så att det inverkar på din träning/liv, för då är det "negativ" smärta.

/pez

Daemon
2002-10-11, 07:35
Originally posted by Munter
Du får flera vilodagar om du kombinerar muskelgrupper som du gör nu. Jag har aldrig gjort det utan bara kört en grupp per pass i många år, har funkat bra...men det blir ju mer stress på främst armarna och alla dess leder, samt mindre vilodagar. Så om du har ont är det (enligt mig) ingen idé att byta bort programmet. Testa lägg en binda eller värmare på armbågen eller nåt.

:thumbup: :laugh:

Munter
2002-10-11, 08:08
Ping >> näfan, har du så ont att det blir ett rejält hinder i träningen eller fara för hälsan så är alltid vila det bästa. Det var implicit. Menade också, förutsatt att du fortsätter träna, att ett kombinerat program ger mer vila . Förstås.

mr_ping
2002-10-11, 20:41
Mmm.

Har bytt program nu, ska köra en muskelgrupp per dag och vila lördag och söndag. Förut fick jag alltid ont i axlarna när jag körde bänkpress... men då käkade jag för lite och utförde övningarna för fort (fuskade typ) nu gör jag inte det längre och har inte ont där mer.

Däremot får jag ju ont i vänster armen i vecket på ovansidan när jag kört några dar... hoppas det försvinner genom att aldrig köra t.ex. biceps 2 ggr. i veckan - min kropp klarar kanske inte det.

Nån som kör en muskelgrupp per dag som fått bra resultat ?

Cuddly
2002-10-13, 18:18
Originally posted by mr_ping
Idag tränar jag bröst på måndagar och torsdagar, biceps/rygg på tisdag och fredag.... ben o mage kommer på onsdagar.

Jag får ALLTID ont i vänster arm i fästet mellan biceps och underarmen.... vare sig jag kör bänkpress, triceps, biceps eller ryggövningarna...

Vilar jag 1 vecka så kan ja köra på igen - 2 gånger sen är det kört igen.

KAN man inte köra så "hårt" ?

Ska kanske prova att köra en muskel per dag istället....

mån = bröst
tis = rygg
osv. osv.

lör + sön = vila

Eller vad tror ni ?
Tycker det känns så fel att bara träna en muskelgrupp en gång i veckan bara...

Jag känner mig övertränad bara av att läsa ovanstående. Nu är det ju kanske så att du har betydligt bättre återhämtningsförmåga än vad jag någonsin haft så jag ska inte sitta här och vara avundsjuk.

Dock kan det ändå vara idé att se över ditt program en aning. Ett spontant tips är att köra så här:

Måndag: Bröst
Onsdag: Rygg, biceps
Fredag: Ben, mage

Du får betydligt mer vila på så sätt och sliter inte lika mycket på leder, vilket skulle kunna vara välbehövligt.

De gånger jag haft problem med värk kring armbågen eller övre delen av underarmen har det nästan uteslutande rört sig om att jag använt en rak stång eller ett rakt handtag i någon övning som angriper biceps. Det är det mest utsträckta läget i exempelvis latsdrag med supinerat grepp eller bicepscurl som är onaturligt för mina leder. I nyss nämnda fall räckte det med att köra med parallellt grepp i latsdragmaskinen och köra bicepscurl med hantlar istället.

En annan möjlighet är att du kan ha obalans i underarmen och greppet. Prova att lägga in något set med fingersträckningar med gummiband runt utsidan av tummen och övriga fingrar varje vecka.

Lycka till!

Thomas

mr_ping
2002-10-13, 20:10
Borde jag inte känna i högerarmen också då ?

Jag känner ju det efter triceps övningar med... men bara i vänstern.

Men som sagt har bytt träningsprogram nu, ska se hur det går.

Cuddly
2002-10-14, 11:33
Borde jag inte känna i högerarmen också då ?

Jag känner ju det efter triceps övningar med... men bara i vänstern.

De gånger jag fått liknande problem har det bara uppstått i vänster arm.

Men som sagt har bytt träningsprogram nu, ska se hur det går.

Lycka till!

Thomas

palme
2002-10-14, 16:19
Kan det var aså att du kört för tungt och fått en lätt muskelbristning i vänster arm? Stretcha och kolla om du får ont.

Cuddly
2002-10-14, 16:39
Vet inte vem du frågade men i mitt fall räckte det som sagt med att använda mer naturliga grepp och övningar.

Thomas

mr_ping
2002-10-14, 18:59
Körde ett stenhårt bröstpass idag (bara bröst) som bestod utav vanlig bänkpress, snebänk, "bröst maskin" som man pressar ihop med armarna va det nu heter... och sen en avslutning på 50kg i bänkpress igen så många jag klarade innan ja darrade ihop.

Känns ingen smärta i vänsterarmen... får c hur det känns sen när jag kört triceps om några dar!