handdator

Visa fullständig version : enkelt o nyttigt deffTilltugg!

Pepz
2006-03-06, 12:39
Riktigt goda förrätt/tilltugg som jag gjorde när jag skulle ha lite folk över..

Nr1
äkta Hamburgerkött gjord på häst
Pepparot
Färskost 5% philadelphia (tror inte att kvarg blir lika gott men testa gärna)

Blanda färskosten och mycket riven pepparot, smaka av med lite vitpeppar.

Bred ut blandningen på hamburgerköttsskivorna och rulla ihop till små korvar, sätt tandpetare igenom så de håller sig.. ÄT! mycket gott och nyttigt

Nr2
Cocktailtomater
färsk basilika och torkad oregano
mager ost, jag använde västan 5% fett (32% protein...)

Dela tomaterna på mitten lägg på ett basilikablad på den plana delen och sätt i tandpetare, träng ihop alla i en ugnsfast form och strö på massvis med oregano, Riv osten och strö på rejält.
In i ugnen tills dess att osten smält, servera när de är småvarma.

Efterrätten blev hyfsad den med..
Skivade ungsvärmda jordgubbar i balsamvinägersås som serverades med småfryst vaniljfluffskvarg..
Dock inget specifikt recept på denna utan den hittade jag på efter hand..

MyungChul
2006-03-06, 13:28
Passar balsamvinäger med jordgubbar, blir det inte surt på surt?

För övrigt så är stora parmesanbitar som man doppar lite lätt i balsamvinäger. :thumbup:

Mmm.. pepparrotsköttrullar, konstigt ord men gott. :D

GymTT
2006-03-06, 15:48
verkar gott pepz, ska prova i helgen! tack!

Pepz
2006-03-06, 16:08
Passar balsamvinäger med jordgubbar, blir det inte surt på surt?

glömde skriva att det var en lite lite sötningsmedel i Balsamvinägern, och fluffet var väldigt sött..

GymTT
2006-03-06, 16:09
hur gör man typ för att få till vaniljfluffskvargen?

tigerofsweden
2006-03-06, 16:13
Och var hittar du västan 5%? Jag hittar bara 10 :)

Pepz
2006-03-06, 16:17
hur gör man typ för att få till vaniljfluffskvargen?

Hmm ja hur gjorde jag..

vispade ägg och Vaniljströsötningsmedel till fluff, vände ner lite kvarg för att få lite bättre konsistens på det hela.. ställde in i frysen en stund..

(köp hermesetas strö el likn och häll över lite i en mindre burk, dela två vaniljstänger på längden och släng i, låt stå i flera dygn så och ta sen bort vaniljstängerna.. Voila - vaniljströsötningsmedel)

Pepz
2006-03-06, 16:18
Och var hittar du västan 5%? Jag hittar bara 10 :)

köpte på Ica. Möjligt att den utgått ur produktion för den försvann ur sortimentet veckan efter :(

tigerofsweden
2006-03-06, 16:21
köpte på Ica. Möjligt att den utgått ur produktion för den försvann ur sortimentet veckan efter :(

Bah, just typiskt ;) 10% är ju riktigt god :thumbup:

Snorkfröken
2006-03-06, 17:52
Vi har ju tom Västan 5% här i landet, så jag kan då inte tro att dom slutat sälja den i Sverige då... Låter lite skumt?

Anyway - jag brukar vira in grynost och gurkstavar i skinkskivor - riktigt mumsigt. Vill man lyxa till det kan man ha i lite senap också :eating:

userfriendly
2006-03-06, 18:08
Pepz - du får jättegärna göra min deffmat sen när det är dax ;)
äter dock inte häst

gustavk
2006-03-06, 19:39
Gudars så glad jag blev över dina recpet! Jätteinspirerande.. Stort tack dessutom till vaniljsötningsmedlet!

ps. du har inte testat att försöka göra vaniljglass av det oskcå? :)

GymTT
2006-03-06, 19:41
Hmm ja hur gjorde jag..

vispade ägg och Vaniljströsötningsmedel till fluff, vände ner lite kvarg för att få lite bättre konsistens på det hela.. ställde in i frysen en stund..

(köp hermesetas strö el likn och häll över lite i en mindre burk, dela två vaniljstänger på längden och släng i, låt stå i flera dygn så och ta sen bort vaniljstängerna.. Voila - vaniljströsötningsmedel)

Då vet jag!

tackar

supersleepy
2006-03-06, 20:39
Finns annars Delight 5% ost. Riktigt god. Kan tillägga att det är samma som västan.

Finns att köpa på ica,willys, coop etc.