handdator

Visa fullständig version : Omskärelse av 8-åring

Coldsmith
2006-03-05, 22:45
http://spikedhumor.com/articles/16033/Judge_Deciding_on_Circumcision_for_8.html

Morsan vill omskära sin åttaårige son mot pappans vilja. Vansinne.

Vad får hon detta ifrån? Är kvinnor ondskefulla varelser? Är hon sadist? Har hon fått fnatt?

Omskärelse borde förbjudas. Och den där mamman borde verkligen fundera på om hon är lämplig att ta hand om ungar.

Mental
2006-03-05, 22:47
Kultur och religion är så vackert. men ja, all form av könsstympning borde förbjudas, både manlig som kvinnlig.

Låt folk välja själva när de är myndiga i stället.

huldz
2006-03-05, 22:48
Fnatt kanske är det rätta ordet, ja

aliquis
2006-03-05, 22:52
http://spikedhumor.com/articles/16033/Judge_Deciding_on_Circumcision_for_8.html

Morsan vill omskära sin åttaårige son mot pappans vilja. Vansinne.

Vad får hon detta ifrån? Är kvinnor ondskefulla varelser? Är hon sadist? Har hon fått fnatt?

Omskärelse borde förbjudas. Och den där mamman borde verkligen fundera på om hon är lämplig att ta hand om ungar.Mjae, finns väl många fall där modern o faderns åsikter skiljer sig åt?

Religion/levnadssätt/uppfostran.
Nej
Nej
Antagligen inte.

Kanske, men isf är den väl ett större problem på tjejer? Killar som är omskurna lider väl inte så mycket av det?
Varför skulle hon inte vara en bra mor?

Coldsmith
2006-03-05, 22:54
Mjae, finns väl många fall där modern o faderns åsikter skiljer sig åt?

Religion/levnadssätt/uppfostran.
Nej
Nej
Antagligen inte.

Kanske, men isf är den väl ett större problem på tjejer? Killar som är omskurna lider väl inte så mycket av det?
Varför skulle hon inte vara en bra mor?

Killar som får tasken sönderskuren eller förstörd efter infektion lider ju inte alls förstås?
Det är ju ett fullständigt onödigt ingrepp, ungefär som att hugga av öronen för att dom kan bli smutsiga. VANSINNE. Är vad det är. Och att ta sin åttarige son för att skära av hans intima delar, det är inte direkt att vara en god mor.
Hon kan ju annars föregå med gott exempel och skära av sina egna muttläppar, dom gör väl ingen nytta?

m1kael
2006-03-05, 22:55
Kultur och religion är så vackert. men ja, all form av könsstympning borde förbjudas, både manlig som kvinnlig.

Låt folk välja själva när de är myndiga i stället.

Jag kan bara hålla med...

Könsstympning? *screwy*

- Mikael -

Mental
2006-03-05, 22:56

Många killar lider av nedsatt känsel i ollonet pga omskärelsen, dvs sex är inte lika skönt. Kul att få sitt sexliv permanent handikappat för att ens mor vill kapa gossens förhud av religiösa skäl *grr*

Liten Men Fet
2006-03-06, 00:26
Många killar lider av nedsatt känsel i ollonet pga omskärelsen, dvs sex är inte lika skönt. Kul att få sitt sexliv permanent handikappat för att ens mor vill kapa gossens förhud av religiösa skäl *grr*

Nu blev jag jävligt rädd, jag är snittat pga medicinska skäl. Tänk om jag går miste om en massa bra saker när jag har sex *cry*

Jag har ju inte så mycket att jämföra med eftersom jag blev skuren i 6-8 års åldern..

Nu kommer jag inte kunna sova..

Kwon
2006-03-06, 00:29
Medicinska skäl = Pra.

Religiösa skäl där ungen inte har ngt att säga till om = Inte pra.

Vem vet, ungen kanske blir Buddhist när han växer upp?

Jaja, man får inte så mycket valfrihet ibland.

Tråkigt att vissa religioner skall vara så "aggressiva" bara, som tvingar på en religionen utan ett val.

Tricklev
2006-03-06, 00:32
Idioti.

Kort sagt :D

m1kael
2006-03-06, 00:41
Tråkigt att vissa religioner skall vara så "aggressiva" bara, som tvingar på en religionen utan ett val.

Är det inte så att alla religioner är mer eller mindre påtvingade, du uppfostras och "doktrineras" för att tro
på den religion som föräldrar och omgivning lever efter och tror på.
Visst fan är det sjukt, att man i tex Svenska kyrkan skall behöva ta ett aktivt beslut för att gå ur.
när det i dom allra flesta fall, när det gäller medlemskap av något slag, är ett beslut gällande om man vill gå med eller inte. *screwy*

- Mikael -

Fartman
2006-03-06, 00:44
Inte så konstigt att det är den föräldern som har en *** som är emot omskärelsen.... nä, fyfan för föräldrar som tvingar på sina barn sånt där.

Kwon
2006-03-06, 01:01
Är det inte så att alla religioner är mer eller mindre påtvingade, du uppfostras och "doktrineras" för att tro
på den religion som föräldrar och omgivning lever efter och tror på.
Visst fan är det sjukt, att man i tex Svenska kyrkan skall behöva ta ett aktivt beslut för att gå ur.
när det i dom allra flesta fall, när det gäller medlemskap av något slag, är ett beslut gällande om man vill gå med eller inte. *screwy*

- Mikael -

Nä, det e ingen som tvingar dig att bli Zen-buddhist om jag ska dra ett exempel.

Och de blir inte sura om du inte är zen-buddhist heller , ingen som ropar "INFIDEL" efter dig heller! :D

Hur det är med hinduismen vet jag inte riktigt, men jag gissar att de [familjen] inte blir sura om du väljer att sluta vara hinduist och bli kristen ist.

Min morsa var tex hardcore kristen och gav mig en bibel etc, men inte blev hon besviken när jag varken läste bibeln eller brydde mig speciellt om religion överhuvudtaget.

Det hade ju säkerligen varit skillnad om jag hade växt upp med Livets Ord kan jag tänka mig! :D

m1kael
2006-03-06, 01:12
Nä, det e ingen som tvingar dig att bli Zen-buddhist om jag ska dra ett exempel.

Och de blir inte sura om du inte är zen-buddhist heller , ingen som ropar "INFIDEL" efter dig heller! :D

Hur det är med hinduismen vet jag inte riktigt, men jag gissar att de [familjen] inte blir sura om du väljer att sluta vara hinduist och bli kristen ist.

Min morsa var tex hardcore kristen och gav mig en bibel etc, men inte blev hon besviken när jag varken läste bibeln eller brydde mig speciellt om religion överhuvudtaget.

Det hade ju säkerligen varit skillnad om jag hade växt upp med Livets Ord kan jag tänka mig! :D
Nej det är sant men du blir ju likafullt kristen om du växer upp i ett kristet hem, hindu i ett hinduistiskt hem osv. eller?

Jag vet inte om du syftade på islam när du skrev "aggresiva" men jag antar det, och det är nog ingen som blir sur om deras dotter/son väljer att inte bli troende muslim eller väljer att konvertera, om dom är "vanliga" muslimer. Det är i grupper som Livets Ord och andra jämförbara grupper som det kan bli problem och uppstå konflikter. Vi vanliga dödliga bryr oss inte, inte ens om du är muslim, kristen eller hindu.

Me, myself and I = agnostiker :bow:

- Mikael -

Kwon
2006-03-06, 01:30
Nej det är sant men du blir ju likafullt kristen om du växer upp i ett kristet hem, hindu i ett hinduistiskt hem osv. eller?

Jag vet inte om du syftade på islam när du skrev "aggresiva" men jag antar det, och det är nog ingen som blir sur om deras dotter/son väljer att inte bli troende muslim eller väljer att konvertera, om dom är "vanliga" muslimer. Det är i grupper som Livets Ord och andra jämförbara grupper som det kan bli problem och uppstå konflikter. Vi vanliga dödliga bryr oss inte, inte ens om du är muslim, kristen eller hindu.

Me, myself and I = agnostiker :bow:

- Mikael -

Du kan tex växa upp i ett hinduistiskt hem utan att veta att det kan finnas andra levnadssätt/religioner, ända tills du börjar skolan och kommer i kontakt med folk som har en annan syn på livet, andra religioner etc.

När du sedan växer upp har du således ett val, men det beror ju självklart på vad för slags religion/synsätt du har hemma i familjen och var du bor här i världen.

Trots någorlunda liknande "mål" och "syfte" så är det ju en stor skillnad på religionerna och vägarna för att nå "målen".

Vissa religioner söker aktivt nya troende, andra ser ner på de som ej har samma religion etc...

Sen finns det vissa religioner som har en mjukare framtoning som varken aktivt försöker övertala folk eller behandla andra som "infidels".

m1kael
2006-03-06, 01:51
Du kan tex växa upp i ett hinduistiskt hem utan att veta att det kan finnas andra levnadssätt/religioner, ända tills du börjar skolan och kommer i kontakt med folk som har en annan syn på livet, andra religioner etc.

När du sedan växer upp har du således ett val, men det beror ju självklart på vad för slags religion/synsätt du har hemma i familjen och var du bor här i världen.

Trots någorlunda liknande "mål" och "syfte" så är det ju en stor skillnad på religionerna och vägarna för att nå "målen".
Jag håller med fullständigt.

Vissa religioner söker aktivt nya troende, andra ser ner på de som ej har samma religion etc...

Sen finns det vissa religioner som har en mjukare framtoning som varken aktivt försöker övertala folk eller behandla andra som "infidels".
Att behandla andra som "infidels" är nog mer vanligt i extrema grupper inom vilken religion som helst.
Jag har inte träffat någon muslim som har sett ner på mig, eller försökt konvertera mig, för att jag inte har samma tro eller värderingar, inte ens när jag var i Mellanöstern, o andra sidan sprang jag inte på några Hardcore islamister heller. ;)
Dom jag lärde känna är helt vanliga människor av kött och blod, som styrketränar, festar, blir kära, gör slut och gråter precis som vi.

Vad jag vill ha sagt är att man ska inte generalisera, nedsättande åsikter om andras tro och tankar finns inom alla religioner, mer eller mindre.

- Mikael -

Metal_boy_
2006-03-06, 01:57
Dum i huvet helt enkelt. Det behöver man ju inte vara nått geni för att komma fram till som ni hör. *popcorn*

m1kael
2006-03-06, 03:07
Dum i huvet helt enkelt. Det behöver man ju inte vara nått geni för att komma fram till som ni hör. *popcorn*
:thumbup:

- Mikael -

Wennerberg
2006-03-06, 08:25
Äcklande

Pingu
2006-03-06, 08:58
Hur faan kan man vilja utsätta sitt barn för nått sådant, nä Skär av allt i den nedre regionen på morsan i stället

Stoltz
2006-03-06, 09:40
Japp, Kwon har många rätt.

Killen kanske växer upp och blir sån där...sexsektare, kul att inte kunna utföra sin religion ordenligt. (Missförstå mig rätt, lite skämtsam, men ändå ett snitt som kan få honom att känna mindre under den heligaste av alla akter - sexet.)

Undrar hur hon hade gillat läget om någon hade lekt med en skalpell i hennes mus. *spy* *cry* *grr27*

grisbil3n
2006-03-06, 10:31
Fast det är ju kört o jämföra manlig och kvinnlig omskärelse, även om båda varianterna är osunda.

Big_Vik
2006-03-06, 10:42
Vet inte om någon sagt det men omskärlesle har INTE med religion att göra. Jag brukar ju vara bland de snabbaste att skriva hur förjhävligt det är med religion, men omskärelse har som sagt ingenting med att vara muslim, jude eller troende på annat sätt att göra, omskärelse nämns inte i Koranen, Toran eller någon annanstans heller för den delen och är bara en fråga om kultur. Har för mig att man omskar t.om. innan religionen kom och förpestade mänskligheten ;)

Big_Vik
2006-03-06, 10:52
Återigen, skall vi kritisera religion (och det ska vi ju :D ) så ska vi göra det sakligt och riktigt, omskärlese har inte med religion att göra!

På sätt och vis har du rätt men ändå fel.

Vill inte vara någon tönt eller så och du vet ju att jag gillar dej :) men de här tankarna som säger "jag ska bli zen-buddhist" är en produkt av hela barndomen och ingenting man aktivt väljer. Visst har du ett fritt val, men ditt beslut beror av dina tankar som förpestats av dina föräldrars religiösa åsikter hela ditt liv och då är det ganska stor risk att du fastnar i säg islam eller kristendom t.ex. Jag ser faktiskt inte någon riktig möjlighet att ta sig ur detta, även om jag vet att vissa, typ Tolkish är av en annan åsikt. Om man hela barndomen fått höra att "nu djävlar är du snäll annars kommer Satan och tar dig så att du får brinna i helvetet din jävel" så tycker jag inte att man fått rättvisa grunder att kunna välja att konvertera. Ingen vill ju brinna för evigt liksom, det gör ju ONT! :)

Ner med den fria viljan.

Stoltz
2006-03-06, 11:02
Fast det är ju kört o jämföra manlig och kvinnlig omskärelse, även om båda varianterna är osunda.

Ifall båda två utförs utan att barnet ges ett val, eller att de syr igen blygdläpparna och fan vet vad jag har hört att de kan göra, så är det ju jämförbart på det plan att det är hemskt och påtvingande, som vi snackar om :) Sen kan man inte jämföra det förmodligen på mer "mediciniska" plan.

Jag är inte tillräckligt insatt på vad som exakt görs under en omskärelse, så jag antar att du har rätt där ;)

Mental
2006-03-06, 11:09
http://susning.nu/susning.fcgi?action=browse&id=K%f6nsstympning_och_omsk%e4relse&oldid=Omsk%e4relse

Här är lite läsning.
Jag anser att det är till största delen en religiös handlig, snarare än en vanlig sedvana, i sverige tex tror jag att det är ytterst få sekulerade som överväger omsärelse annat än av medicinska skäl, det är nog troende judar och till viss del muslimer som praktiserar det.

Stoltz
2006-03-06, 11:20
Åh fy helvete... Nog för att jag visste en del av det som stod där men man vred ju sig som en uppskruvad sexleksak när man läste det där.
...Hoppas 8-åringen kommer undan det.

Loke
2006-03-06, 11:23
http://susning.nu/susning.fcgi?action=browse&id=K%f6nsstympning_och_omsk%e4relse&oldid=Omsk%e4relse

Här är lite läsning.
Jag anser att det är till största delen en religiös handlig, snarare än en vanlig sedvana, i sverige tex tror jag att det är ytterst få sekulerade som överväger omsärelse annat än av medicinska skäl, det är nog troende judar och till viss del muslimer som praktiserar det.

Fast det finns ju en väldans massa amerikaner som är omskurna utan att för den skull ha religiösa föräldrar. Skälet där är helt enkelt att man ansåg att det var mer hygieniskt, och i USA är det ett relativt modernt fenomen. Jag tror att 3 av 4 amerikanska män är omskurna, eller nåt sånt.

Hur som hellst är en så pass stor procent av de omskurna sekulariserade att det är löjligt att kalla det en enbart religiös grej.

mathor
2006-03-06, 12:54
Vet inte om någon sagt det men omskärlesle har INTE med religion att göra. Jag brukar ju vara bland de snabbaste att skriva hur förjhävligt det är med religion, men omskärelse har som sagt ingenting med att vara muslim, jude eller troende på annat sätt att göra, omskärelse nämns inte i Koranen, Toran eller någon annanstans heller för den delen och är bara en fråga om kultur. Har för mig att man omskar t.om. innan religionen kom och förpestade mänskligheten ;)

Du har fel. Vet inte vad du tar dina påståenden ifrån, men jag antar att du är ung och inte speciellt källkritisk.

Omskärelsen

Enligt Första Moseboken 17:10-14 skall varje pojke omskäras på den åttonde dagen. Det innebär att en del av förhuden på penis avlägsnas av en speciellt utbildad person. Samtidigt får pojken ett hebreiskt namn. Det existerar ingen omskärelse av flickor i judendomen.

I Första Mosebok 17: 10-12 så säger Gud till Abraham:

... allt mankön bland eder skall omskäras; på eder förhud skolen I omskäras, och detta skall vara tecknet till förbundet mellan mig och eder. Släkte efter släkte skall vart gossebarn bland eder omskäras, när det är åtta dagar gammalt ...

Hur viktigt det är med omskärelsen för en ortodox jude kan man förstå om man läser vidare i vers 14, där Gud fortsätter:

Men en oomskuren av mankön, en vilkens förhud icke har blivit omskuren, han skall utrotas ur sin släkt; han har brutit mitt förbund.

”Förbundet mellan mig och er och dina ättlingar skall ni hålla på detta sätt: ni skall låta omskära alla av manligt kön. Ni skall skära bort förhuden, och detta skall vara tecknet på förbundet mellan mig och er. Alla av manligt kön bland er skall omskäras när de är åtta dagar gamla, i släktled efter släktled, också slavar som är födda hos dig och slavar som du har köpt av någon utlänning, sådana som inte är av din släkt. De skall omskäras, både slavar som är födda hos dig och slavar som du har köpt. Så skall ni ha mitt förbund på er kropp som ett evigt förbund.

Kwon
2006-03-06, 13:57
Vill inte vara någon tönt eller så och du vet ju att jag gillar dej :) men de här tankarna som säger "jag ska bli zen-buddhist" är en produkt av hela barndomen och ingenting man aktivt väljer. Visst har du ett fritt val, men ditt beslut beror av dina tankar som förpestats av dina föräldrars religiösa åsikter hela ditt liv och då är det ganska stor risk att du fastnar i säg islam eller kristendom t.ex.

Jag ser faktiskt inte någon riktig möjlighet att ta sig ur detta, även om jag vet att vissa, typ Tolkish är av en annan åsikt. Om man hela barndomen fått höra att "nu djävlar är du snäll annars kommer Satan och tar dig så att du får brinna i helvetet din jävel" så tycker jag inte att man fått rättvisa grunder att kunna välja att konvertera. Ingen vill ju brinna för evigt liksom, det gör ju ONT! :)

Att inte välja att tro på det man blir matad med sen barnsben är också ett val.

Om man inte följer den religion man "vuxit upp" med är också ett val.

Det finns också de som väljer att "stanna" i den religionen som var den första religionen de någonsin upplevt.

Självklart är det svårare att ens ha funderingar på andra religioner när man blivit hjärntvättad som barn, men det är olika beroende på religion/subreligion/kultur/miljö etc et al.

I vissa länder/kulturer är det svårare/enklare beroende på hur man vill bli betraktad.

Att vi kom in på religion har ju att göra med omskärelsen som tråden handlar om och att bli "tvingad" att göra saker fast man egentligen kanske inte vill.

"Nu ser du till å bli omskärd annars hamnar du i helvetet med Alexander Bard" kanske man som barn får höra av sina föräldrar, och vet man inget annat (att det finns andra religioner eller att deras tro/sätt kanske inte är just den "rätts") så är det lätt att man blir övertygad om att det faktiskt är så.

Barnet har ju möjligtvis inte så mycket att säga till om i den här frågan, det e bara bita ihop o hoppas det är rätt.

Om det finns andra skäl att utföra omskärelse och dylikt som inte är religiösa så får någon gärna upplysa mig om detta.

Finns det något medicinskt skäl så kanske det är positivt att göra detta.

Judar och muslimer gör det vet jag iaf.

Själv ser jag inga medicinska fördelar med det hela.

m1kael
2006-03-06, 14:17
Jag tror han menade att det inte står något om kvinnlig könsstympning i Toran, Koranen eller Biblen, för när det gäller det så är det en fråga om kultur och social status. En icke omskuren kvinna i tex Somalia har svårt att hitta en man och därmed bli försörjd bland annat på grund av att hon ses som oren.

Och som jämförelse så är en kvinnlig omskärelse ett mycket större helvete än en manlig. Den värsta omskärelsen innebär att man skär bort de yttre- och inre blydläpparna, klitoris och sen syr man igen hela klabbet och lämnar bara ett litet hål där mens, urin och andra kroppsvätskor ska ut. Och det krävs ju inget geni för att förstå att detta leder till infektioner och annat lidande för dessa stackars satar.

- Mikael -

m1kael
2006-03-06, 14:24
Vill bara tillägga, (tack för det 2-minuters-edit-regeln :furious: ), att det finns inga som helst medicinska fördelar för en kvinna att bli omskuren, för en man ser jag bara två och det är om förhuden är för trång eller av hygieniska skäl.

- Mikael -

Coldsmith
2006-03-06, 14:55
Jag tror han menade att det inte står något om kvinnlig könsstympning i Toran, Koranen eller Biblen, för när det gäller det så är det en fråga om kultur och social status. En icke omskuren kvinna i tex Somalia har svårt att hitta en man och därmed bli försörjd bland annat på grund av att hon ses som oren.

Och som jämförelse så är en kvinnlig omskärelse ett mycket större helvete än en manlig. Den värsta omskärelsen innebär att man skär bort de yttre- och inre blydläpparna, klitoris och sen syr man igen hela klabbet och lämnar bara ett litet hål där mens, urin och andra kroppsvätskor ska ut. Och det krävs ju inget geni för att förstå att detta leder till infektioner och annat lidande för dessa stackars satar.

- Mikael -

den värsta ja. den värsta omskärelsen för mannen innebär att snoppen stympas och blir funktionsoduglig.

Annars kan man ju bara skära bort läpparna deras. men det tror jag inte dom vill.

jwzrd
2006-03-06, 14:59
Vill bara tillägga, (tack för det 2-minuters-edit-regeln :furious: ), att det finns inga som helst medicinska fördelar för en kvinna att bli omskuren, för en man ser jag bara två och det är om förhuden är för trång eller av hygieniska skäl.

- Mikael -

Där den senare är dessutom klart tvivelaktig. Du har förhuden för att skydda urinröret från smuts bland annat. Utan förhuden är risken för infektioner I urinröret större.

Tolkia
2006-03-06, 15:13
den värsta ja. den värsta omskärelsen för mannen innebär att snoppen stympas och blir funktionsoduglig.

Annars kan man ju bara skära bort läpparna deras. men det tror jag inte dom vill.
Allvarligt talat; infibulation (yttre och inre blygdläpparna skärs bort och hela klabbet sys igen) är att jämföra med om du skulle skära bort hela penis. Det vet jag faktiskt ingen kultur som gör. Jag förespråkar inte mänlig omskärelse heller, men jag tycker inte att det är något som vi skall göra till en köns(rolls)fråga eller något.

hangatyr
2006-03-06, 15:17
Har för mig att man omskar t.om. innan religionen kom och förpestade mänskligheten ;)

menar du att människan under en period saknat religiion? låter ytterst märkligt, tycker jag.

Tolkia
2006-03-06, 15:20
Visst har du ett fritt val, men ditt beslut beror av dina tankar som förpestats av dina föräldrars religiösa åsikter hela ditt liv och då är det ganska stor risk att du fastnar i säg islam eller kristendom t.ex. Jag ser faktiskt inte någon riktig möjlighet att ta sig ur detta, även om jag vet att vissa, typ Tolkish är av en annan åsikt. Om man hela barndomen fått höra att "nu djävlar är du snäll annars kommer Satan och tar dig så att du får brinna i helvetet din jävel" så tycker jag inte att man fått rättvisa grunder att kunna välja att konvertera. Ingen vill ju brinna för evigt liksom, det gör ju ONT!
Jag börjar snart undra var du är uppväxt egentligen; är det möjligen någon traumatisk uppväxt i random obskyr sekt du bearbetar?

Allvarligt talat börjar jag ledna lite på ditt korståg. Det där handlar i mina ögon inte främst om huruvida ens föräldrarna är religiösa eller inte, utan i vilken utsträckning de låter sina barn ha ett eget liv och en egen vilja. Jag vet inte riktigt varifrån du har fått att alla kristna föräldrar är fradgatuggande fanatiker som hotar sina barn med helvetet för minsta lilla? Eller för den delen att alla andra (zen-buddhisterna undantagna, tydligen) skulle vara det? Eller, för den delen, att alla föräldrar som är ateister med absolut nödvändighet är kloka, snälla och alltigenom utmärkta föräldrar (vill du t.ex. påstå att det är religion som ligger bakom alla fall av barnmisshandel, incest eller bara allmän elakhet?)?

JaggedAxe
2006-03-06, 15:20
. Har för mig att man omskar t.om. innan religionen kom och förpestade mänskligheten ;)

Källa på det?

Då snackar vi flera tusen år sedan... varför skulle de bry sig om att skära i deras underliv med stenar? Låter inte riktigt rimligt.

Coldsmith
2006-03-06, 15:21
Allvarligt talat; infibulation (yttre och inre blygdläpparna skärs bort och hela klabbet sys igen) är att jämföra med om du skulle skära bort hela penis. Det vet jag faktiskt ingen kultur som gör. Jag förespråkar inte mänlig omskärelse heller, men jag tycker inte att det är något som vi skall göra till en köns(rolls)fråga eller något.

Nu blir ju inte alla omskärelser lyckade, ibland ryker hela snabeln och ibland får man infektion som kan leda till samma sak. Så.

Sen som sagt, man måste ju inte sy igen hela "klabbet". Vill morsan skära i ungens snabel så får hon väl föregå med gott exempel och skära bort sina egna läppar.

Tolkia
2006-03-06, 15:25
Nu blir ju inte alla omskärelser lyckade, ibland ryker hela snabeln och ibland får man infektion som kan leda till samma sak. Så.
Men det finns ingen metod för manlig omskärelse som GÅR UT PÅ att man skär av hela snabledm direkt. Så inte.
Sen som sagt, man måste ju inte sy igen hela "klabbet". Vill morsan skära i ungens snabel så får hon väl föregå med gott exempel och skära bort sina egna läppar.
Det är inte SÅ ovanligt att hon faktiskt har gjort det (eller snarare att någon annan gjorde det när hon var liten). Liksom det inte är ovanligt att även omskurna fäder vill att deras söner skall omskäras. Skulle vilja påstå att fall där omskärelsen är något som även fadern önskar är betydligt fler än de där den Onda Modern våldför sig på sin späde son när den stackars pappan inte ser.

wreka
2006-03-06, 15:34
Vad ska man säga, folk är sorgliga. Och att föräldrar använder sina barn som vapen mot varandra är vardag. Icke medicinskt motiverad omskärelse av barn borde vara illegalt.

Metal_boy_
2006-03-06, 15:37
Där den senare är dessutom klart tvivelaktig. Du har förhuden för att skydda urinröret från smuts bland annat. Utan förhuden är risken för infektioner I urinröret större.

Intressant det hade jag ingen aning om, jag trodde att det endast var för att skydda ollonet. Men jag förstår inte hur det kan ha den funktionen, min förhud täcker inte hela ju. Det känns som att man skulle behöva en "Top of the kebabrulle-folie-förhud" om det ska skydda urinröret?

jwzrd
2006-03-06, 15:38
Intressant det hade jag ingen aning om, jag trodde att det endast var för att skydda ollonet. Men jag förstår inte hur det kan ha den funktionen, min förhud täcker inte hela ju. Det känns som att man skulle behöva en "Top of the kebabrulle-folie-förhud" om det ska skydda urinröret?

Silvertejp?

Fultjack
2006-03-06, 15:42
Är kvinnor ondskefulla varelser?

ja, det är dom

mathor
2006-03-06, 17:24

Sänk rumstemperaturen.

m1kael
2006-03-06, 18:58
Silvertejp?
:thumbup: