Visa fullständig version : Cancerråttor
Läste just följande tråd där man pratar om en studie där dom använde en sorts råttor som lätt får cancer. Har inget praktiskt informationsvärde, men jag är lite nyfiken; rent evolutionistiskt, varför skulle en art vilja ha höga chanser att ha cancer?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=64079
Läste just följande tråd där man pratar om en studie där dom använde en sorts råttor som lätt får cancer. Har inget praktiskt informationsvärde, men jag är lite nyfiken; rent evolutionistiskt, varför skulle en art vilja ha höga chanser att ha cancer?
Det "vill " inte råttor heller. De råttsorter man använder i försök är ofta resultatet av ganska extrem inavel för att bevara något speciellt drag, t.ex. hög benägenhet att utveckla cancer. I "naturlig" råttmiljö skulle sådana stammar inte uppstå, om canceranlaget inte kom ihop med något annat anlag som förbättrade överlevnads/fortplantningsförmågan DRAMATISKT (vilket känns som något av en omöjlighet).
Alltså; jag tittade igenom artikeln lite snabbt, och jag såg inte att det stod någonstans att de använde råttor som var särskilt benägna att utveckla cancer? Sprague-Dawley-råttor använder man väl till lite av varje, har jag för mig (någon råttexpert får komma in och rätta)?
Fatalist
2006-03-05, 06:21
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=64079
En art "vill" inte ha fördelaktiga egenskaper för den delen heller, det är helt enkelt så att de som är bäst byggda lever längst.
Verkar som om många har uppfattningen att det finns någon sorts strävan efter perfektion hos alla organismer. Så är det inte. De som är dåliga klarar sig därefter(inte).
Det ligger i undersökningens natur att forskarna vill se resultet. Hade de använt råttor som är extremt tåliga mot att få cancer skulle slumpen ställa till oreda och förstöra statistiken.
Finns massor av exempel där man väljer försöksdjur efter undersökning, t e x nakenmöss, dvs möss utan päls, som är utmärkta att studera hudcancer eller psoriasis på.
High1ander
2006-03-05, 08:27
En art "vill" inte ha fördelaktiga egenskaper för den delen heller, det är helt enkelt så att de som är bäst byggda lever längst.
Verkar som om många har uppfattningen att det finns någon sorts strävan efter perfektion hos alla organismer. Så är det inte. De som är dåliga klarar sig därefter(inte).
Handlar inte heller om att leva längs, bara tillräckligt länge för att avkomman ska överleva. Huntingsons sjukdom är en ett bra exempel, AIDS också. Huntingsons så kan man leva till 30-40 år innan man får symptom, och det är en dödsdom i dagsläget att få diagnosen, och chansen är ca 50% tror jag för ens barn att få det.
AIDS, samma sak där, tar ju lång tid innan man dör så man kan sprida skiten vidare...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.