Visa fullständig version : Intensiv morgonkardio?
Bra eller anus?, hade tänkt dra iväg nu och stå en timma på crosstrainern.. och den är väl inte speciellt lånintensiv, undrar vilka konsekvenser det kommer att ha jämfört med ett lågintensivt pass t.ex promenad.. ? Blir det bara bättre eller blir det sämre?
King Grub
2006-03-04, 08:34
Större energiförbrukning, större fettförbränning, minskad proteinförbränning efter passet, uppreglerad proteinsyntes, ingen ökad helkroppsproteinnedbrytning. Bara fördelar. Möjligt undantag: du förbrukar mer glykogen också, vilket kanske kan påverka kommande prestation negativt, om det handlar om ett fåtal timmar till nästa pass och/eller du underlåter att fylla på med tillräckligt med kolhydrat.
Beror på vad du är ute efter, för optimal förbränning lär det vara 65% av Vo2MAX som gäller.
OBS, gör detta innan frukost (minst 6h fastning)
/TT
Beror på vad du är ute efter, för optimal förbränning lär det vara 65% av Vo2MAX som gäller.
OBS, gör detta innan frukost (minst 6h fastning)
/TT
Okej, vad jag kunde tyda av grubs svar så var det egentligen bra hur man än gjorde?, och det är förstås före frukost jag gör morgonkardion.. men detta vo2max vad är det för något?, jag har sett ordet överallt.. men aldrig riktigt fattat vad det är/innebär..
King Grub
2006-03-04, 10:25
Maximal syreupptagningsförmåga.
Maximal syreupptagningsförmåga.
Så grovt översatt, 65% av ens kapacitet?
King Grub
2006-03-04, 10:37
Av max syreupptagningsförmåga, ja. Det är inte samma sak som maxpuls. Du kan omvandla maxpuls till Vo2Max med ekvationen %MHR=0.64 × %VO2 Max + 37. Dvs 80% av maxpuls = 67 % Vo2Max. Ekvationen gäller oavsett kön, ålder eller aktivitet.
Det betyder att 65% av VO2Max når man vid 79% av MHR.
Jag får öka tempot på min morgonkardio. *grr27*
Jakobbus
2006-03-04, 11:34
Bra eller anus?, hade tänkt dra iväg nu och stå en timma på crosstrainern.. och den är väl inte speciellt lånintensiv, undrar vilka konsekvenser det kommer att ha jämfört med ett lågintensivt pass t.ex promenad.. ? Blir det bara bättre eller blir det sämre?
Jag tänkte jag skulle börja köra högintensiv cykling med intervaller innan jobbet men pallade bara en gång, var så otroligt seg och sliten ända fram till eftermiddagen, och i mitt jobb måste man vara rätt skärpt så det funkade inte...
Nån som känner igen det, fyllde jag kanske på med för lite kolhydrater? Fick väl i mig kanske en 20 gram..
MVH
King Grub
2006-03-04, 11:40
JNån som känner igen det, fyllde jag kanske på med för lite kolhydrater? Fick väl i mig kanske en 20 gram..
Då får man ju nästan skylla sig själv.
Jakobbus
2006-03-04, 11:43
Då får man ju nästan skylla sig själv.
Ok!
Då ska jag ställa mig i skamvrån.
Hur mycket rekomenderar du?
Kör kanske 15 min intensivt med intervaller.
Zerohero
2006-03-04, 15:48
låter ju bra, men man tycker ju att kortisolnivåerna skulel stiga och starta proteinnedbrytning men tydligen inte.
men kan ju nämnas att återhämtningskapacitet belastas ju mera om man kör intensivt före frukost. Men kan ju vara värt att testa och köra lite varierat om det blir för tungt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.