handdator

Visa fullständig version : Skaffa orm...

lauria
2006-03-03, 11:34
Ni som har eller ha haft orm, är det nått speciellt man ska tänka på när man köper en? är sugen på att skaffa en majsorm-amelikan blood red.

Larsson
2006-03-03, 11:35
Tänka att man inte ska köpa en orm?

Nina L
2006-03-03, 11:35
Orm är inte underhållande. Köp en uppstoppad istället. (Jag har bott med orm.)

timoat
2006-03-03, 11:42
Eller ödlor. Jag var stolt innehavare av 2 leopardgeckos, 1 grön leguan samt två stäppvaraner under min herpetologiska tid. Först ville jag också ha orm, men mina föräldrar tvingade mig att undersöka allt så noga som möjligt, och kom fram till Ninas slutsats i princip. Jag tyckte att ödlor hade ett helt annat sätt att uttrycka sin personlighet, och ångrar inte det en sekund. Min leguan blev som en lite hund! Mycket tam och trevlig, han hade hela mitt rum till sitt förfogande, men visste att han inte fick gå utanför. Han stod och väntade vid dörren fast att den var öppen. Sen tittade han på mig tills jag gav med mig och "sa" att det var ok med handrörelser. Då kutade han ut och åt upp alla morsans växter. Men de lever ett bra tag, var förvarnad!

Slimfit
2006-03-03, 11:46
Kan inte annat än att hålla med ovanstående inlägg; tänk igenom noga om du verkligen vill ha en orm. Har jobbat på djuraffär och sett hur aktivitetsnivå 0 eftersträvades av samtliga ormar zzz. Har du inte ett enormt intresse av allt som rör ormar tror jag att du kommer att tröttna ganska snabbt. Någon slags ödla (kanske någon som inte blir jättestor också) är nog roligare att äga. Men det hänger som sagt på om du har ett intresse får ormar eller inte.

Lövbiffen
2006-03-03, 21:02
Ni som har eller ha haft orm, är det nått speciellt man ska tänka på när man köper en? är sugen på att skaffa en majsorm-amelikan blood red.

Jag har pyton-orm, leguan, agamer och har haft boa samt majsormar!
Den du vill ha är ju faktist en ganska livlig orm, men snäll!
Jag jag kan ju säga direkt att om du inte har någon erfarenhet av ormar/reptiler innan så är det en bra orm :thumbup:
Den är lätt att ta hand om och kräver inte några specialiteter!
Däremot så tycker/kräver jag att du skaffar en bok om ormar eller om just den arten du skaffar och lär dej om ormen!
Det är tyvärr många som inte gör så och därför inte tar hand om sina ormar på rätt sätt :(

Ett annat tips om du vill skaffa information om ormar är att du går in på www.kingsnake.com :) Finns mycket fakta där!

Garnax
2006-03-03, 21:53
Sluta "äga" djur är mitt råd.

Metal_boy_
2006-03-03, 22:00
Sluta "äga" djur är mitt råd.

...
http://www.brafilm.se/movie_images/h_105821.jpg

Grahn
2006-03-03, 22:00
Orm som husdjur är väl rätt trist.....

Metal_boy_
2006-03-03, 22:02
Orm som husdjur är väl rätt trist.....

Nja det beror väl på. Det är ju ett väldigt vackert djur tycker jag iaf. Sen finns det dom som tycker om att gosa med dom också iof. Men bara för att man inte skulle vilja det, så innebär det ju inte att man kan ha en Orm ändå.

Grahn
2006-03-03, 22:04
Nja det beror väl på. Det är ju ett väldigt vackert djur tycker jag iaf. Sen finns det dom som tycker om att gosa med dom också iof. Men bara för att man inte skulle vilja det, så innebär det ju inte att man kan ha en Orm ändå.

Ja alltså det är skitkul ett tag, men de jag vet som ägt en orm blev ju själva rätt less på dem. De gör ju inte mycket.
Kul att besöka folk som har en orm, mindre kul att äga en.

Metal_boy_
2006-03-03, 22:14
Ja alltså det är skitkul ett tag, men de jag vet som ägt en orm blev ju själva rätt less på dem. De gör ju inte mycket.

Beror ju på personen i fråga. Det är samma sak med många som skaffar djur i terarium, akvarium eller djur i bur.

Lövbiffen
2006-03-03, 22:17

Jag själv har ett genuint orm-intresse och har haft det sedan jag varit liten, men jag kan hålla med dej om att det inte är några djur som man har för sälskapets skull!
Jag har svårt o tro att någon som inte är en "orm-mäniska" skulle tycka det är roligt med en orm som husdjur!

Grahn
2006-03-03, 22:18
Beror ju på personen i fråga. Det är samma sak med många som skaffar djur i terarium, akvarium eller djur i bur.

Sant sant, men ormar är något i särklass, de har ofta närmast obefintlig aktivitetsnivå.

Metal_boy_
2006-03-03, 22:29
Sant sant, men ormar är något i särklass, de har ofta närmast obefintlig aktivitetsnivå.

Nu kan inte jag nått om ormar, men jag misstänker att man kan se många intressanta och fascinerande beteenden hos dom om man är påläst. Roligast tycker väl jag är att se när dom äter levande föda, samt att titta på dom med vackra färger och mönster :) Men nu är ju jag inte jag kunnig, så det finns säkert mer roligt att se om man kan.

HenrY
2006-03-03, 22:34
Jag vill ha orm som jag kan mata med levande möss, det lär iaf vara kul!:D

Lövbiffen
2006-03-03, 22:35

Om du köper en mus, så kan du få komma över och mata min kungspyton ;) Det är dyrt med levande möss!

Herkulez
2006-03-03, 22:36
som min gamla klasskompis, han skulle skaffa en orm så han kunde köpa kaniner, bryta benen på dom och föda ormen med *rolleyes*

behöver jag tillägga att han är numer haschpundare som aldrig duschar och hela hans dag går ut på att få en ny fix :D

_Larre_
2006-03-04, 00:13
Att mata ormar är faktiskt inte så roligt som man kan tro. Visst händer det att som spräcker ormen så inälvor kommer fram. Men det är oftast för man tinat maten för länge. Och matar man med levande slutar dom röra på sig väldigt fort =).

Men majsorm sägs vara bra orm, verkar trevlig. Har aldrig hört något illa om dom. Men som lövbiffen sa, det finns bra böcker. köp och läs!
http://www.serpentum.com har bl.a. Sen tror jag det finns på cmtropik.se och ev. reptilcenter.se.

Sen klassar man ormar och reptiler öht mer åt fiskhållet än åt katt- och hundhållet. Kommer man in i allt som har med reptiler att göra är man fast. Finns en oändlig värld av varianter bara på majsorm!

Lycka till med ev. köp!

...Sen tycker jag inte 15:- för en levande mus är särskilt farligt? :D

HenrY
2006-03-04, 00:24
Om du köper en mus, så kan du få komma över och mata min kungspyton ;) Det är dyrt med levande möss!

Hähä, imorrn drar jag ner till zoo affären och köper en hamster!:D

Nina L
2006-03-04, 06:34
behöver jag tillägga att han är numer haschpundare som aldrig duschar och hela hans dag går ut på att få en ny fix :DEn sk. hasch-fix? :)

Bronkitkorv
2006-03-04, 07:30
som min gamla klasskompis, han skulle skaffa en orm så han kunde köpa kaniner, bryta benen på dom och föda ormen med *rolleyes*

behöver jag tillägga att han är numer haschpundare som aldrig duschar och hela hans dag går ut på att få en ny fix :D
Hmmm han verkar vara lite psykopatisk för dom vill gärna plåga djur. Han kommer säkert klara sej bra i hashpundar världen och få många "hashfixar"..

Dante
2006-03-04, 09:03
Har haft 2 kungssnokar, trist o äga orm vet jag inte om jag hållre med om. Intressantare än att ha akvariefiskar dock är det på samma nivå. Hade de runt 5-6 år, att tänka på är att göra ett terriarium som är lätt skött. Idealiskt hade varit och ha en propp som man kan skurva ur för att skölja allt med vatten.

Nina L
2006-03-04, 09:04
Jag har som sagt bott med orm, och både jag och min dåvarande sambo var överens om att man under de ~30 sekunder som man känner kaninen får mer känslor för den än för ormen. Man får väldigt lite kontakt med en orm. Den är att jämföra med en stor fisk eller nått, vilket i princip innebär att det är ett prydnadsföremål. Skillnaden är dock att man slipper mata fiskar med däggdjur.

Dante
2006-03-04, 09:10
Köpte för det mesta frysta möss, drygt om inte huggo o huggolina var på bulkhumör, fick man stå o daska möss/råttor i golvet. Vilket man helst avstår.