Visa fullständig version : Sköldpaddor?
Krokodil
2006-03-02, 22:00
Sonen vill ha en sköldpadda. Är det bra med tanke på salmonella o dyl?
Dessutom undrar jag vilka sorter som lämpar sig för nybörjare?
King Grub
2006-03-02, 22:03
Fråga Arne! Och låna eller köp hans eminenta bok, Hur man sköter sina sköldpaddor (som man givetvis har ett personligt signerat exemplar av). :cool:
Lever inte de väldigt länge?
Kan inte sånna där landsköldpaddor(den blaffiga varianten) leva upp till 50 år *screwy* har för mej det.. mysigt att åldras ihop :D
De går i vinterdvala i varje fall. Då ska man inte gräva ner dem har jag fått lära mig - de är nämligen inte döda....
allan
Hmm, sköldpaddor är de sämsta djuren att köpa till "söner som vill ha djur" De gör ingenting speciellt(=trista efter ett tag), alla köper dem och vill lämna tillbaka dem till djuraffären efter nån månad, och djuraffärerna vill inte ta emot dem. Fråga honom om han är beredd att sköta dem en 30-50 år, för så länge lever dom. Tänk efter ett gäng ggr innan du låter sonen få impulsköpa en sådan.
Jag vet att när jag ville ha min gröna leguan var mina föräldrar mycket skeptiska. Jag fick göra ordentlig research innan jag köpte, som sträckte sig över 6 månader. Han levde i 14 år, innan han dog av cancer och en hjärnblödning.
tyvärr är just sköldpaddor en sån reptil som många köper men tappar intresse i väldigt snabbt, sen försöker de lämna tillbaka dem, men det går inte, så de släpper ut dem, och de klarar inte detta klimat, alltså dör de.
I dont wanna pee on your sons parade, but be warned..
Tim
De går i vinterdvala i varje fall. Då ska man inte gräva ner dem har jag fått lära mig - de är nämligen inte döda....
allan
tragiskt men ändå lite kul.
Arne Persson
2006-03-02, 22:52
Rekommenderar en landsköldpadda, sk "Grekisk landsköldpadda". Lär man barnen från början att alltid tvätta händerna direkt efter att ha rört en sköldpadda så är det inga problem. Man behöver inte dvala dom över vintern, det är trots allt en ren överlevnadsfunktion. Skall man göra det så är det viktigt att veta hur man skall göra så att dom inte dör under dvalan. osv osv
Om du är orolig för hygienen finns (fanns?) nått som hette Alcogel på apoteket. Det använder man EFTER man tagit i dem, Se bara till att det inte hamnar inne hos dem, de är känsliga!
Arne Persson, is their anything he can't do?
Fråga Arne! Och låna eller köp hans eminenta bok, Hur man sköter sina sköldpaddor (som man givetvis har ett personligt signerat exemplar av). :cool:
Oerhört bra bok - även jag som totalt ointresserad känner mig nu fullt kapabel till att uppfostra en sköldpadda av lättare art. :D
Jag hade rödörade vattensköldaddor i mina yngre dagar och skulle nog vilja avråda lite från just vattensköldisar. Det är en hel del jobb med att hålla akvariet rent och snyggt och det lilla akvariet du köpte när dom var stora som en femkrona kommer inte räcka så långt när dom blivit lika stora som din handflata. Jag hade dessutom två stycken och dom simmade mest runt och bet varandra.
Arne Persson
2006-03-03, 01:29
Är man riktigt duktig så kan dom börja yngla av sig! Dessa är helt nyfödda.
framtidalegend
2013-12-13, 13:12
Om du är orolig för hygienen finns (fanns?) nått som hette Alcogel på apoteket. Det använder man EFTER man tagit i dem, Se bara till att det inte hamnar inne hos dem, de är känsliga!
Tänk på att köpa med återfettade egenskaper så ni inte får torra händer.
MasterChief
2013-12-13, 13:21
lol wtf?
en stor stark
2013-12-13, 13:23
Fin bump :D
Herr Oberst
2013-12-13, 13:25
Hade du skrivit det tidigare så hade jag sluppit haft torra händer i 7 år
WHITEFOLKS
2013-12-13, 13:26
Jag lyfte en sköldpadda av vägen i florida en gång, den verkade snäll.
PureWhey
2013-12-13, 13:44
Hahahahaha
PontusAndersson
2013-12-13, 14:15
allan
hahahah!!!
aaaaaaaaaaAAAAAHAHAHA!!
HAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHA!!!!
Jag grät.
Känns som du är nära legendstatusen redan nu!
Arne Persson
2013-12-13, 17:42
Lever inte de väldigt länge?
Inte speciellt. Mina landsköldpaddor (Geochelone radiata) har rapporterats kunna bli uppemot 200 år och mina Europeiska kärrsköldpaddor (Emys orbicularis) över 120 år. :)
Svarade på en gammal fråga. :d
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.