handdator

Visa fullständig version : Kvällspromenader?

Cerberus
2006-03-02, 17:40
Ibland har jag ingen lust att springa runt hungrig på stan och då kanske kvällspromenader är något? Värt att göra det fastän det inte är optimalt för fettförbränningen jämfört med att göra det före frukost?

Fed up
2006-03-02, 19:05
Ibland har jag ingen lust att springa runt hungrig på stan och då kanske kvällspromenader är något? Värt att göra det fastän det inte är optimalt för fettförbränningen jämfört med att göra det före frukost?

varför är du hungrig på stan just?

motion är ju motion. SÅ stor skillnad gör inte morgonpromenader, det är ju bara att det tar lite mer just fett.
bara för att det inte är optimalt behöver inte betyda att det är dåligt på nåt vis menar jag.

hasse36
2006-03-02, 19:14
Risken med en kvällspromenad är att den gör dig hungrig. En timmes promenad förbränner ca 300 kcal utöver grundförbrukningen och det räcker med två smörgåsar för att du skall hamna på plus istället för minus.

Fördelen med att motionera på fastande mage är att man får ett försprång som man kan hålla. För tillfället gör jag av med 1000 kcal på morgonen och detta försprång håller jag lätt. Eller, rättare sagt, jag landar på ca -700 kcal.

Andra förklaringar som låga insulinnivåer är mindre viktiga. Det handlar om att generera ett energiunderskott över lång tid för att gå ner i vikt.

Morgonaktivitet är ett sätt att skapa detta energiunderskott.

Sigurdsson
2006-03-02, 20:24
Hasse36: Skulle vara kul att veta vad du gör för att bränna 1000kcal innan frukost.... samt hur lång tid du lägger ned.

JaggedAxe
2006-03-02, 20:26
Hasse36: Skulle vara kul att veta vad du gör för att bränna 1000kcal innan frukost.... samt hur lång tid du lägger ned.

Wörd *screwy*

hasse36
2006-03-02, 20:29
Jag har inte alltid gjort det och jag kommer inte alltid att göra det.

Men för tillfället gör jag det. Kolla min träningsjournal. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=61337&page=5)

Fed up
2006-03-02, 20:55
hasse:

"
Dag 33 - Onsdag den 1 mars 2006

Dagens träning
Morgonkardio
Cykel 700 kcal: ca 69 minuter.
Promenad på löpbandet: 1 timme. ca 300 kcal"

varifrån får du dessa siffor på hur mycket du förbränner här?
enligt hälsovakten bränner man 340 kcal om man cyklar intensivt i 69 min och 180 om man promenerar snabbt. sen är ju säkert hälsovakten lite snål, men verkar underligt att siffrorna fördubblas?

isåfall borde jag ligga på sjuka underskott varje dag och det vore ju nice...

Cerberus
2006-03-02, 20:59
Jag brukar va hungrig på morgonen :P

Aja, en promenad är bättre än ingen iaf. Dvs om jag inte belönar mig med en pizza efteråt :P vilket jag aldrig skulle göra.

Fed up
2006-03-02, 21:03
Jag brukar va hungrig på morgonen :P

Aja, en promenad är bättre än ingen iaf. Dvs om jag inte belönar mig med en pizza efteråt :P vilket jag aldrig skulle göra.

nej, om du promenerar bort 200 kcal och käkar 100 kcal efter så har du ju vunnit 100 kcal och många droppar små!

hasse36
2006-03-02, 21:11
enligt hälsovakten bränner man 340 kcal om man cyklar intensivt i 69 min och 180 om man promenerar snabbt. sen är ju säkert hälsovakten lite snål, men verkar underligt att siffrorna fördubblas?

När det gäller cyklingen litar jag på mätaren, den överensstämmer med tabellvärden. OBS! Man skall normalt inte lita på mätare på gymmaskiner.

Energiförbrukningen på löpbandet är en skattning baserad på www.caloriesperhour.com.

Du får tänka på att jag är man och väger 35-40 kg mer än du. Jag har dessutom kraftiga ben och är förmodligen 3 gånger så stark som du i benen.

gothen
2006-03-02, 21:33
hasse:

"
Dag 33 - Onsdag den 1 mars 2006

Dagens träning
Morgonkardio
Cykel 700 kcal: ca 69 minuter.
Promenad på löpbandet: 1 timme. ca 300 kcal"

isåfall borde jag ligga på sjuka underskott varje dag och det vore ju nice...

Jag bränner i alla fall bra mycket mer än 180 kcal om jag går i god takt i 70 minuter...

King Grub
2006-03-02, 22:01
Glöm Hälsovaktens siffror. Dom saknar verklighetsförankring.

muffe85
2006-03-03, 08:10
jag är ingen expert, men jag skulle snarare lita på www.caloriesperhour.com än cykelmätaren.
På vårt gym (CMS) så har vi två olika typer av cyklar med mätare.
Ena cykeln kommer jag lätt upp i 600Kcal på 20min om jag tar i riktigt och håller högsta motståndet (inte alltför svårt på den)
Den andra cykeln kommer jag upp i kanske 200Kcal på 20minuter o ändå känns det som jag tagit i mer än på den första.

Enligt Caloriesperhour hamnar jag på runt 300 Kcal/20min.

Cilia
2006-03-03, 08:47
Risken med en kvällspromenad är att den gör dig hungrig. En timmes promenad förbränner ca 300 kcal utöver grundförbrukningen och det räcker med två smörgåsar för att du skall hamna på plus istället för minus.

Fördelen med att motionera på fastande mage är att man får ett försprång som man kan hålla. För tillfället gör jag av med 1000 kcal på morgonen och detta försprång håller jag lätt. Eller, rättare sagt, jag landar på ca -700 kcal.

Andra förklaringar som låga insulinnivåer är mindre viktiga. Det handlar om att generera ett energiunderskott över lång tid för att gå ner i vikt.

Morgonaktivitet är ett sätt att skapa detta energiunderskott.
men nu utgår du ifrån hur du fungerar.
Säg att du blir vrålhungrig av din morgonaktivitet och då har svårt att hålla igen hela dagen?

Sen finns det många som använder kvällspromenader för att få bort sug istället för att skapa sug. När man känner att man vill äta så kan man gå ut en halvtimme och då kan det ta bort suget.

Cykelmannen
2006-03-03, 09:14
Caloriesperhour (http://www.caloriesperhour.com) verkar ha stora problem. För det första kan man inte ange en högre hastighet än 28.2 km/h(?). För det andra verkar även det visa för mycket. 936 kcal/h i 28.2 km/h verkar väl mycket.. Jag har problem att nå 1000 kcal/h på cykeln på gymmet i en mycket högre snitthastighet än så.

Gymägaren hade pratat med tillverkarna av cykeln och enligt dem skulle den visa 0-5% för mycket. Undrar hur allt det här går ihop.

Kvällspromenader förresten. Mina erfarenheter säger att bara då man förbränner mer än 500 kcal så tjänar man på det. I annat fall så blir man bara så hungrig att man måste äta mer, eller nästan lika mycket, som det man precis förbrände... när man kommer hem.

hasse36
2006-03-03, 10:26
Cykelmannen:

Energiförbrukningen enligt www.caloriesperhour.com inkluderar grundförbrukning dvs den energi din kropp behöver för att fungera.

Man får alltså göra en beräkning för den aktuella aktiviteten och dra bort energiförbrukningen för "Resting - sitting or lying quietly (not sleeping)"

Att man måste komma över en viss energiförbrukning för att inte äta ifatt, är även min erfarenhet. Förbrukar jag mindre än 500 kcal så äter jag motsvarande mer men det händer något när jag kommer upp i storleksordningen 700-1000 kcal. Denna förändring är inte linjär men jag kan ännu inte kvantifiera den.

En polare till mig uppnår underskottet genom att springa 2 mil ett par gånger i veckan.

fonzie
2006-03-03, 13:39
Fyfan för hälsovakten, bidrog till 10 veckors misslyckad och bortkastad deff för min egen del.

Cykelmannen
2006-03-03, 17:52
Okej, det förklarar ju saken. Tack Hasse. Fortfarande är det dock dumt att de har 28.2 km/h som maxgräns. Dock litar jag på vad maskinen visar på gymmet.

Helena B
2006-03-03, 17:59
Apropå gymmaskiners mätare så har jag jämfört med min polar och enligt den bränner jag mer än vad maskinerna på gymmet visar. Känns som att jag litar mer på min pulsklocka, men jag tar det mer som en fingervisning än litar på det till 100 %.

hasse36
2006-03-03, 20:15
Apropå gymmaskiners mätare så har jag jämfört med min polar och enligt den bränner jag mer än vad maskinerna på gymmet visar. Känns som att jag litar mer på min pulsklocka, men jag tar det mer som en fingervisning än litar på det till 100 %.Ge exempel på hur mycket du förbrukar.

Fed up
2006-03-03, 20:18
Fyfan för hälsovakten, bidrog till 10 veckors misslyckad och bortkastad deff för min egen del.

på vilket sätt?

Helena B
2006-03-04, 01:10
Ge exempel på hur mycket du förbrukar.

Jag kan ge dig exakta värden om jag får några dagar på mig. Skriver aldrig upp vad gymmets maskin visar utan bara vad min klocka visar. Men det diffar på ca 80-100 kcal om jag minns rätt, jag blev förvånad iaf. Men jag ska komma ihåg och skriva upp imorgon så kan jag skriva det sen.

hasse36
2006-03-04, 07:39
Men det diffar på ca 80-100 kcal om jag minns rättOm jag har förstått saken rätt, visar en maskin hur mycket man förbrukar till följd av själva aktiviteten. Det är i alla fall så jag tolkar den cykel jag använder.

En pulsklocka däremot, visar den totala energiförbrukningen inklusive grundförbrukningen. Väger du 60 kg förbrukar du ca 60 kcal/h när du sitter framför datorn - detta är vad jag kallar grundförbrukningen.

Semiramis
2006-03-04, 08:47
Enligt min pulsklocka förbrukar jag drygt hälften så mycket energi som maskinerna på gymet anger. Det verkar inte vara lätt att få någon riktig rätsida på detta.

Milia
2006-03-04, 08:48
För mig är det tvärtom, klockan visar mindre än maskinerna på gymmet. Fast jag litar mer på klockan eftersom den har mer info om mig, såsom, ålder kön vikt os.v.
Om jag kör på trappmaskin tex så kan den visa över 500 kcal på 30 min medan pulsklockan visar kanske 200-300

Helena B
2006-03-04, 14:56
Om jag har förstått saken rätt, visar en maskin hur mycket man förbrukar till följd av själva aktiviteten. Det är i alla fall så jag tolkar den cykel jag använder.

En pulsklocka däremot, visar den totala energiförbrukningen inklusive grundförbrukningen. Väger du 60 kg förbrukar du ca 60 kcal/h när du sitter framför datorn - detta är vad jag kallar grundförbrukningen.

Jaha jag har inte alls tänkt på grundförbrukningen. Vad är grundförbrukningen när man tränar då?

Testade två av kardiomaskinerna idag för att se skillnaden och här är resultatet.

Enligt gymmets löpband: 30 min. 253 kcal.
Enligt min polar: 30 min. 308 kcal.

Enligt gymmets cykel: 30 min. 215 kcal.
Enligt min polar: 30 min. 272 kcal.

Håll till godo!

hasse36
2006-03-04, 16:14
Med grundförbrukning menar jag den energiförbrukning som krävs för att hålla kroppen vid liv. Hjärnan tex kräver 15-20 kcal/h vill jag minnas. Man kan väl även kalla det för viloförbrukning.

Din pulsklocka verkar ge vettiga värden. Har du jämfört med www.caloriesperhour.com?

Helena B
2006-03-04, 16:25
Med grundförbrukning menar jag den energiförbrukning som krävs för att hålla kroppen vid liv. Hjärnan tex kräver 15-20 kcal/h vill jag minnas. Man kan väl även kalla det för viloförbrukning.

Din pulsklocka verkar ge vettiga värden. Har du jämfört med www.caloriesperhour.com?

Gjorde det nu.

Enligt hemsidan: Löpning (general) 30 min. 328 kcal.
Enligt gymmets löpband: 30 min. 253 kcal.
Enligt min polar: 30 min. 308 kcal.

Enligt hemsidan: Cykel (general) 30 min. 287 kcal.
Enligt gymmets cykel: 30 min. 215 kcal.
Enligt min polar: 30 min. 272 kcal.

hasse36
2006-03-04, 16:36
:thumbup:

Nu blev jag allt lite nyfiken.
Vad kostar din klocka? Modell?

Helena B
2006-03-04, 16:39
:thumbup:

Nu blev jag allt lite nyfiken.
Vad kostar din klocka? Modell?

Polar F11 - ca 1500 i affären, men det går att hitta den några hundralappar billigare på nätet.

Beskrivning:
I Polar F11 kan du skapa ett personligt träningsprogram - Keeps U Fit träningsprogram. Om du följer Keep U Fit-programmet kan du antingen få vägledning till att förbättra din nuvarande kondition alternativt bibehålla din nuvarande kondtion, beroende på din målsättning.
Keeps U Fit hjälper dig att träna lagom mycket och lagom hårt - du behöver inte ta i mer än nödvändigt!
Följ upp träningen med Polar Fitness Test, ett konditionstest som du själv kan utföra för att se hur din kondition utveckals på längre sikt.

Under träningen kan du använda följande funktioner.
- OwnZone (beräknar en personlig träningszon baserad på dagsformen)
- aktuell puls i slag/minut eller i % av maxpuls
- träningstid
- träningstid i pulszonen
- OwnCal kaloriförbrukning
- Zone Pointer (visar grafiskt var i pulszonen du befinner dig)
- bakgrundsbelysning

I klockans minnesfunktion görs även en veckosummering av antal träningspass, antal kalorier och total träningstid för de 12 senaste veckorna. Träningsinformationen kan överföras till Internet-tjänsten PolarPersonalTrainer.com där du kan föra elektronisk träningsdagbok.

Cykelmannen
2006-03-04, 16:41
För mig är det tvärtom, klockan visar mindre än maskinerna på gymmet. Fast jag litar mer på klockan eftersom den har mer info om mig, såsom, ålder kön vikt os.v.
Om jag kör på trappmaskin tex så kan den visa över 500 kcal på 30 min medan pulsklockan visar kanske 200-300

Du gör rätt som litar på pulsklockan i så fall för den trappmaskinen är definitivt felaktig. Möjligtvis samma fel som på trappmaskinen på mitt gym som konstant visar kaloriförbrukningen för en effekt på 450 Watt. Det är en effekt som man inte ens kommer upp i på högsta nivån.