Visa fullständig version : promenera med eller utan GÅ-stavar?
sulle_bulle
2006-03-01, 21:26
Brukar ni promenera med eller utan gå-stavar?
Om ni promenerar med, vilka rekommenderar ni?
Tacksam för svar!
Fortsätt att :eating:
Jag håller på med min deff just nu , och jag joggar, eftersom jag har hyffsat bra kondis, men om jag ska prommenera så är det utan stavar =)
sulle_bulle
2006-03-01, 21:29
Jag håller på med min deff just nu , och jag joggar, eftersom jag har hyffsat bra kondis, men om jag ska prommenera så är det utan stavar =)
är det inte bättre att gå med hög fart, istället för att jogga?
Och hur mycket brukar du jogga(km) ?
Tacksam för svar :)
Cerberus
2006-03-01, 21:29
Om man vill förbruka mer energi under promenaden, så gå FORTARE. Eller iof så går det bra med stavar också om man inte skäms för det.
Personligen skulle jag aldrig vilja synas med såna...
sulle_bulle
2006-03-01, 21:30
Om man vill förbruka mer energi under promenaden, så gå FORTARE. Eller iof så går det bra med stavar också om man inte skäms för det.
Personligen skulle jag aldrig vilja synas med såna...
När jag ska börja gå så är det på morgonen, så det är inte så många personer som ser mig då. Så det är nog inga problem ..
Kan varmt rekommendera bit ringar till hundar som man kan köpa i vilken zoo affär som helst att klämma på under jogging passet (promenaden) ett hopptryck för varje steg blir lite extra pump i armarna.
Cerberus
2006-03-01, 21:35
När jag ska börja gå så är det på morgonen, så det är inte så många personer som ser mig då. Så det är nog inga problem ..
okej, det är inget magiskt med gångstavar. Bara att det förbrukar en gnutta mer energi än att gå utan dom, men trivs du att gå med stavar så why not :).
utan stavar, ser ju helt idiotiskt ut med stavar
utan stavar, ser ju helt idiotiskt ut med stavar
Vem bryr sig om hur man ser ut när man är ute & går...det är väl ändå resultatet man är ute efter..
Pumpen får jobba mer med stavar då du får aktivera armarna på ett helt annat sätt, vilket inte är en nackdel!
jag körde med viktmanchetter på handlederna, 1.5 kilo på varje. Då kan man göra lite kul övnigar oxå. bla lite core. Jag går som en galning,så jag ser ut som en idiot ändå. en o en halv timme och man är slut som fan.
Jag har marchträning som ett halvskadat lördagsnöje, på med marchkänorna och promenad mellan ljusdal och järvsö via hybo. ca 17km, är det en bra dag så går jag hem igen efter att ha lunchat där, annars så tar jag tåget hem :D
Brukar ha ca 10-12kg i ryggsäcken + vatten, för att få lite syra i benen.
Cerberus
2006-03-01, 22:56
Vem bryr sig om hur man ser ut när man är ute & går...det är väl ändå resultatet man är ute efter..
Pumpen får jobba mer med stavar då du får aktivera armarna på ett helt annat sätt, vilket inte är en nackdel!
jo men om man bränner lika mycket eller mer energi genom att gå lite fortare, eller utföra intensivare typ av kardio så känns det iaf för mig rätt fånigt att gå runt med stavar..
Callister
2006-03-01, 23:22
Har ni ens testat stavar? Jag kan säga att det är riktigt skönt med dem, men de ser ut som fan! Man går och bara pumpar sig fram med stavarna, man får en riktigt skön flåsa och snabb puls utan att bli trött andningsmässigt (jämfört med jogga t.ex). Riktigt skönt. :thumbup:
Har ni ens testat stavar?
Japp, brukar gå med dem nån ggn i veckan & jag håller med om allt du skrev...underbart härligt!
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
sulle_bulle
2006-03-02, 10:12
tack för svaren! Ska nog ta och testa med att köpa ett par stavar, Finns det några billiga som ni kan rekommendera?
kan man inte lika gärna gå omkring och flaxa med armarna eller varför inte låtsas plocka kaffekoppar från diskstället till skåpet högt upp. tycker man bara ser pensionärer med stavar.
bushwakko
2006-03-03, 07:17
jag körde med viktmanchetter på handlederna, 1.5 kilo på varje. Då kan man göra lite kul övnigar oxå. bla lite core. Jag går som en galning,så jag ser ut som en idiot ändå. en o en halv timme och man är slut som fan.
haha :D
grisbil3n
2006-03-03, 07:27
Jag har marchträning som ett halvskadat lördagsnöje, på med marchkänorna och promenad mellan ljusdal och järvsö via hybo. ca 17km, är det en bra dag så går jag hem igen efter att ha lunchat där, annars så tar jag tåget hem :D
Brukar ha ca 10-12kg i ryggsäcken + vatten, för att få lite syra i benen.
Haha låter ju skitmysigt, ska jag lätt testa.
när jag går på bandet så har jag kollat på pulsen när jag går vanligt och när jag går och tar i mer med armarna. Pulsen går upp ca 3-4 slag mellan dom två övningarna. Lägger du därtill att stavarna väger lite och att du kan ta ut rörelsen mer så tror jag pulsen ökar ännu mer.
Jag använde stavar innan jag började springa på mina morgonpromenader men tyckte jag hade svårt att riktigt få in tekniken men jag kände också att det var bra för axlarna. Om man gillar dom tycker jag defenitivt att man ska använda dom.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.