Visa fullständig version : Osthyvel och smörkniv
Många gör olika. Hur gör ni?
Använder ni osthyveln 1 gång och sen åker den i disken? Eller lägger ni den ovanpå osten och använder flera gånger?
Använder nu smörkniven 1 gång och sen åker den i disken? Eller kladdar ni av smöret och lägger kniven på smörpaketet för att användas flera gånger?
Flervalspoll kommer förhoppningsvis. :D
userfriendly
2006-03-01, 16:09
kladdar med allt!
vi e 6 i familjen så om vi ska diska varje ggn vi användt osthyvel eller smörkniv så blire JÄMT eftersom alla äter JÄMT :D
MasterChief
2006-03-01, 16:11
Allt diskas efter en gång. Lätt bakterieskräck...
Använder det flera gånger, tråkigt att diska.
Jag diskar osthyveln lika ofta som jag tvättar mig, på julafton och midsommarafton! :hbang:
Tar helst nytt varje gång, men har bara tre osthyvlar. Diska suger. :)
Nitrometan
2006-03-01, 16:15
Diskar osthyveln efter varje gång.
Använder inte smör på bröd.
Väntar på att Sverker kommer och läxar upp mig med lite bakteriesiffror. ;)
Jag låter nog grejjerna användas lite för länge.
Osthyveln känns ju inte som det är så farligt, men å andra sidan så det lilla ostlagret som väl fastnar på hyveln sitter ju mer eller mindre där tills den diskas.
Smöret byts ju ändå ut lite varje gång man tar nytt, ändå känns det värre med smöret än med osten.
Smöret kanske härsknar/angrips av bakterier lättare än osten angrips av bakterier iofs?
Använder flera gånger, brukar dock skölja av och göra rent smörkniven efter varje gång.
Tigerkotten din nöt! Är det någon slags protest mot att jag inte skrev "används endast 1 gång"? :)
Sparrisen
2006-03-01, 16:24
Äter varken ost eller smör. :)
tossefar
2006-03-01, 16:27
Diskas efter varje användning. Självklart har jag mer än en hyvel och smörkniv, så det fungerar utmärkt.
King Grub
2006-03-01, 16:33
Men ost skärs med kniv. Hyvelskivor är ju värdelösa.
MasterChief
2006-03-01, 16:36
Men ost skärs med kniv. Hyvelskivor är ju värdelösa.
Kan inte hålla med. En stor hög med hyvelskivor smakar bättre än en likvärdigt tjock skiva. Det blir inte lika stampigt. :cool:
King Grub
2006-03-01, 16:37
Hela munnen full med ost = svaljpaj. :thumbup:
Bah, ostskivorna ska vara så tunna som möjligt. Allt annat är *spy*
Bah, ostskivorna ska vara så tunna som möjligt. Allt annat är *spy*
Ja, det vore ju hemskt om du kände smaken på osten? ;)
Det är hushållsost som gäller va? :D
smörkniv? osthyven? gud va modernt :D
ne men jag diskar (slänger i diskhon) efter varje gång
Ja, det vore ju hemskt om du kände smaken på osten? ;)
Det är hushållsost som gäller va? :D
Haha ja, faktiskt :em:
hahavaffan
2006-03-01, 17:22
Allt diskas efter en gång. Lätt bakterieskräck...Grov bakterieskräck här.
Nilsjohan
2006-03-01, 17:25
jag tar seden dit jag kommer
datorjaevel
2006-03-01, 17:27
Många gör olika. Hur gör ni?
Använder ni osthyveln 1 gång och sen åker den i disken? Eller lägger ni den ovanpå osten och använder flera gånger?
Använder nu smörkniven 1 gång och sen åker den i disken? Eller kladdar ni av smöret och lägger kniven på smörpaketet för att användas flera gånger?
Flervalspoll kommer förhoppningsvis. :D
har aldrig köpt ost och smör i hela mitt liv tror jag. äter inte sånt skit om det inte skulle ligga i nån skitmat jag äter nån gång ibland ute.
De används tills det blir dags att diska. För övrigt är messmör gott. :D
En använd osthyvel är ju överlägsen en diskad när det gäller att skära lite fetare ostar. En diskad bara trasar sönder osten och fastnar medan en skitig har som ett teflonlager av gammal ost som gör att den gliiiider igenom och fixar fina skivor :hbang:
Fast alla här äter väl bara optimal 5%-ig ost och då kvittar det ju iofs *rolleyes*
MasterChief
2006-03-01, 19:22
En använd osthyvel är ju överlägsen en diskad när det gäller att skära lite fetare ostar. En diskad bara trasar sönder osten och fastnar medan en skitig har som ett teflonlager av gammal ost som gör att den gliiiider igenom och fixar fina skivor :hbang:
Fast alla här äter väl bara optimal 5%-ig ost och då kvittar det ju iofs *rolleyes*
Kör med en räfflad så kan du kombinera feta ostar med rena hyvlar. :thumbup:
http://i19.photobucket.com/albums/b168/zeus3003/schmeeeeorr.jpg
Kim i bakgrunden är stolt över sin mustasch, beröm den gärna. Själv använder jag dock förstås inte smör, då jag är optimal.
Kör med en räfflad så kan du kombinera feta ostar med rena hyvlar. :thumbup:
Ah, Revelation :thumbup:
Du menar alltså att det finns ett sätt att skära 40% gräddost utan att behöva vara ohygienisk, det här är för bra för att vara sant ;)
Äger ju ingen räfflad så jag kan inte prova heller, damn!
äter inte ost & äter inte smör
när jag äter mat använder jag papptallrik & plastbestick som slängs direkt efteråt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.