handdator

Visa fullständig version : Ljudkortsproblem, hjälp.

MacLeod
2006-02-28, 15:10
Datorn har 2 högtalare inkopplade med USB men det finns även 3 st vanliga portar från datorn precis som vanligt med mic,in samt utljud.
Har öppnat o kollat inne i datorn och portarna sitter ju mot en tjock ful kinesisk klump som är fastlöd mot moderkortet.
Ändå får jag inget ljud från någon av portarna?

Har kollat BIOS och inställningarna står på auto som dom ska. Har provat att få windows att hitta inställningarna men det går inte. Det står heller inte på den fula kinesiska plastklumpen vad han heter.

Går det att ta någon allmän skitdrivrutin kanske o dunka in?

Piranha
2006-02-28, 15:16
Datorn har 2 högtalare inkopplade med USB men det finns även 3 st vanliga portar från datorn precis som vanligt med mic,in samt utljud.
Har öppnat o kollat inne i datorn och portarna sitter ju mot en tjock ful kinesisk klump som är fastlöd mot moderkortet.
Ändå får jag inget ljud från någon av portarna?

Har kollat BIOS och inställningarna står på auto som dom ska. Har provat att få windows att hitta inställningarna men det går inte. Det står heller inte på den fula kinesiska plastklumpen vad han heter.

Går det att ta någon allmän skitdrivrutin kanske o dunka in?

Sånt brukar gå att hämta på tillverkaren av maskinen eller hos tillverkaren av moderkortet.

MacLeod
2006-02-28, 15:38
Ja, det kanske borde gå. Det är ett hembygge men det gör väl ingen skillnad antar jag. Testar med det då. Tack.

Pata
2006-02-28, 16:17

Är högtalarna inkopplade via USB port eller via vanliga line out? Som jag förstod det så är det ett intergrerat ljudkort så det måste ju vara påslaget i BIOS (men det sa du att du kollat).

Skulle kolla in enhetshanteraren om windows har hittat lämpliga drivrutiner till den eller om den gulmarkerat ljudkortet.
Kolla också om du inte fick med en cd rom till moderkortet. På dem skivorna finns alltid drivrutiner till samtliga intergrerade enheter (ljudkort, nätverkskort, mm).

Good luck ! :thumbup: