Visa fullständig version : Fågelviruset är här
Jaha, då har det tydligen kommit hit!
http://www.aftonbladet.se/
Någon som är oroad?
Ska jag va helt ärlig så känner jag lite oro, iaf lite fundersam/förvirrad över vad som kan hända, vad det innebär...
Så länge viruset inte muteras och börjar smitta mellan människor så känner jag mig rätt lugn.
hahavaffan
2006-02-28, 14:35
Med tanke på att vår kära moderjord med jämna mellanrum får för sig att utrota lite av oss människor, främst via influensavirus, så borde man kanske vara lite orolig... men jag tror/hoppas jag klarar mig från nåt elakt fågelvirus. Liksom, hur många dog i Asien av skiten? Inte många, och jag brukar inte leka med halvdöda fåglar.
Bara hoppas att detta inte blir 2000-talets Digerdöden.
Den tog ju ett antal liv!
Jag ska iaf inte köpa kyckling/kalkon nu ett tag framöver!!
Det blir fina fisken.
Ja, viruset som det ser ut nu är ju inte det jag oroar mig för.. och att det skulle dyka upp här i Sverige såsmåningom var inte heller oväntat.
Konsekvensen av det här är väl att ju mer det sprids så ökar risken för att en farlig mutation ska uppkomma.
Det JAG håller utkik för är en ökning av mänskliga fall.. särskilt sådana som inte kan kopplas till fåglar.
När vi börjar närma oss ett hundratal mänskliga fall på kanske bara några dagar/nån vecka,(varhelst i världen det må vara) då kan det vara dags att tänka till litegrann.
Änsålänge vågar man vistas utomhus. ;)
Att torka av skorna med händerna, som man trampat i fågelskit med, å sen klia sig i näsan kan ju vara idé att låta bli därimot. :P
Någon som är oroad?
Ska jag va helt ärlig så känner jag lite oro, iaf lite fundersam/förvirrad över vad som kan hända, vad det innebär...
Är inte speciellt oroad, dock har jag börjat fundera lite på hur det kommer vara att jobba på distrikt i sommar och undra vilken situation kommer råda då iochmed influensaspridningen.
delta_mats
2006-02-28, 14:59
Förvånar mig inte alls om viruset muterar och börjar smitta mellan människor också, är ju inte så ovanligt att det gör så. Då kan det bli riktigt allvarligt tror jag.
Ninjasmurf
2006-02-28, 14:59
Hittils har hela 52st människor dött av den på 10år.. den känns inte så väldigt farlig.
Förvånar mig inte alls om viruset muterar och börjar smitta mellan människor också, är ju inte så ovanligt att det gör så. Då kan det bli riktigt allvarligt tror jag.
Grejen är den att vanlig influensa dödar väldigt många varje år. SARS dödar något fler. Fågelviruset är en liten fis i stilla havet i jämförelse med båda.
Grejen är den att vanlig influensa dödar väldigt många varje år. SARS dödar något fler. Fågelviruset är en liten fis i stilla havet i jämförelse med båda.
Inte om det muterar att smitta effektivt mellan människor, som vanlig influensa.
Edit: om jag nu inte missförstod hur du menade här. :em:
Slartibartfast
2006-02-28, 15:05
Förstår inte vad folk panikar för.
Som Jwzrd säger. Det är en fis i rymden.
Med tanke på att vår kära moderjord med jämna mellanrum får för sig att utrota lite av oss människor, främst via influensavirus, så borde man kanske vara lite orolig... men jag tror/hoppas jag klarar mig från nåt elakt fågelvirus. Liksom, hur många dog i Asien av skiten? Inte många, och jag brukar inte leka med halvdöda fåglar.Nej, men dina hunder kanske tuggar lite på döda fåglar när du inte ser, för att sedan där hemma försöka naffsa lite av din mat när du inte ser, men misslyckas och lyckas bara slicka lite (smitta ner maten med H5N1) på maten, som du sedan klad som en hest kastar i dig efter träningen.
Det som folk är oroliga för är att det ska börja smitta mellan människor, och isåfall kommer det vara som den årliga influensan på höga doser steroider. :P
Scratch89
2006-02-28, 15:07
Vissa är rädda för sådana här saker, vissa är rädda för vinterkräksjukan.
Åfan. dödar SARS fler än vanlig influensa (finns det något som heter "vanlig" influensa egentligen?).
Trodde SARS inte drabbade alls många. Jag har inte hört något om det på länge.
Äsh, Kina med så mycket tätare befolkning fixade viruset utan några större konstigheter. Sverige har nog rätt bra koll på läget och lär begränsa spridningen effektivare än fallet med Kina.
Men i värsta fall finns det tamiflu-piller eller fan de heter, haha.
Åfan. dödar SARS fler än vanlig influensa (finns det något som heter "vanlig" influensa egentligen?).
Trodde SARS inte drabbade alls många. Jag har inte hört något om det på länge.
Procentuellt givetvis.
Hela mutationsrisken är missförstådd också. Det är inte så att du har ett givet virus som, med precis alla egenskaper intakta, plötsligt lägger sig till med egenskapen att smitta människor också. Det sker mutationer hela tiden, dom flesta helt värdelösa för virusets framgång. Så sker med influensavirusen också och ärligt talat är jag mer rädd för influensan.
delta_mats
2006-02-28, 15:16
Procentuellt givetvis.
Hela mutationsrisken är missförstådd också. Det är inte så att du har ett givet virus som, med precis alla egenskaper intakta, plötsligt lägger sig till med egenskapen att smitta människor också. Det sker mutationer hela tiden, dom flesta helt värdelösa för virusets framgång. Så sker med influensavirusen också och ärligt talat är jag mer rädd för influensan.
Men dom få människor som har drabbats av fågelviruset har väl ganska många av dom dött? Eller har det låg dödlighet bland människor?
Mitt psyke mår som dåligt antar att det är fågelinfluensan som muterat in sig i mitt närminne.. men jag kanske har fel..
Men dom få människor som har drabbats av fågelviruset har väl ganska många av dom dött? Eller har det låg dödlighet bland människor?Väldigt hög dödlighet har jag för mig att jag läst, över hälften som smittas dör. Fast det har jag säkert läst i någon kvällstidning.
Det som är farligt är ju att ju mer utbrett det blir, desto mer föda kommer att behöva kaseras, länder i ex. Afrika har inte råd med det. Sedan ökar sannolikheten för att det ska komma en mutation som smittar mellan människor desto mer utspritt viruset blir.
Dom upptäckte ju precis att det smittat en katt också...
Dom upptäckte ju precis att det smittat en katt också...
Det är inga nyheter. Tidigare har även tigrar dött när de blivit matade med smittat kött. Det finns däremot inga kända fall där katter har smittat människor.
Det största problemet jag finner är att ett värsta sernario bara drabbar ca 200 miljoner människor. Det är för lite, planeten skulle behöva bli av med en god miljard.
Det största problemet jag finner är att ett värsta sernario bara drabbar ca 200 miljoner människor. Det är för lite, planeten skulle behöva bli av med en god miljard.Alla mäniskor hade varit betydligt bättre ifall man ska se det så.
Det största problemet jag finner är att ett värsta sernario bara drabbar ca 200 miljoner människor. Det är för lite, planeten skulle behöva bli av med en god miljard.
Ställer du upp med din familj och dina vänner för att rädda jorden?
Hittils har hela 52st människor dött av den på 10år.. den känns inte så väldigt farlig.
Ja, och hur spridd var den då? Lite skillnad nu när den snart finns i hela världen. Risken att det utvecklas till något som kan smitta mellan människor är betydligt större nu än förut.
keffat_liv
2006-02-28, 18:19
Väldigt hög dödlighet har jag för mig att jag läst, över hälften som smittas dör. Fast det har jag säkert läst i någon kvällstidning.
Det som är farligt är ju att ju mer utbrett det blir, desto mer föda kommer att behöva kaseras, länder i ex. Afrika har inte råd med det. Sedan ökar sannolikheten för att det ska komma en mutation som smittar mellan människor desto mer utspritt viruset blir.
Alla som smittas dör väl? Finns inget botmedel mot det ju.
keffat_liv
2006-02-28, 18:20
Var bor du och din familj? Ska göra dig och världen en tjänst.
Alla som smittas dör väl? Finns inget botmedel mot det ju.
Det är väl ~50% dödlighet i de kända fallen. Sen är det ju stor risk att x antal har smittats utan att de som har koll inte vet om det, vilket gör det svårare att veta exakt hur dödlig den är.
Är det inte som vanligt de gamla, svaga och undernärda som lider störst risk att faktiskt dö av smittan? I så fall lär väl inte majoriteten av Kolos medlemmar vara i den värsta riskzonen om vi nu mot förmodan skulle få någon mutant som attackerar människor?
keffat_liv
2006-02-28, 18:25
Det är väl ~50% dödlighet i de kända fallen. Sen är det ju stor risk att x antal har smittats utan att de som har koll inte vet om det, vilket gör det svårare att veta exakt hur dödlig den är.
Hur kommer det sig? Väntar de på döden, eller har de blivit botade på något sätt!?
Hur kommer det sig? Väntar de på döden, eller har de blivit botade på något sätt!?
Hur kommer vad sig?
keffat_liv
2006-02-28, 18:30
Hur kommer vad sig?
att det bara är 50% dödlighet och inte 100%, bland de kända fallen.
Är det inte som vanligt de gamla, svaga och undernärda som lider störst risk att faktiskt dö av smittan? I så fall lär väl inte majoriteten av Kolos medlemmar vara i den värsta riskzonen om vi nu mot förmodan skulle få någon mutant som attackerar människor?Har du kollat under medlemsbilder på senaste? Tror inte att vi är mer hälsosamma än vanliga Svenssons, bara Grub som verkar vara duktig nog att käka som man ska, att käka proteinrikt betyder inte att man är hälsosam...
Någon som är oroad?
yes äntligen!
Pretender
2006-02-28, 18:34
Övriga överlevde? Kroppen är inte försvarslös mot virus.
Pratar du om fåglar eller människor? :)
Fåglar är väl 100% dödlighet, fast om det är det av bara virsuet vet jag inte då man slaktar det mesta i närheten när ett gäng fåglar har dött.
Varför inte alla människor dör är väl av samma anledning som att alla inte dör av vilken annan sjukdom som helst :)
keffat_liv
2006-02-28, 18:37
okej... Jag trodde fågelinluensa var omöjligt att överleva (eftersom vi än så länge inte har nåt botmedel) både för människor och djur. Antar att jag trott fel dårå.
okej... Jag trodde fågelinluensa var omöjligt att överleva (eftersom vi än så länge inte har nåt botmedel) både för människor och djur. Antar att jag trott fel dårå.
Det är ju en "vanlig" influensa i grund och botten antar jag, vilket gör att de flesta som dör är barn, gamla och andra "svaga".
Metal_boy_
2006-02-28, 18:43
Jaha, då får man väl sluta mobba duvorna på stan nu då :(
Jag hoppas den når sundbyberg så att alla jävla andjävlar och kanadagäss försvinner.
Jaha, då får man väl sluta mobba duvorna på stan nu då :(Kaboffa får sluta ha sex med sina höns i alla fall (tänker tillbaks på videon som man fick se som liten *spy* ).
Har du kollat under medlemsbilder på senaste? Tror inte att vi är mer hälsosamma än vanliga Svenssons, bara Grub som verkar vara duktig nog att käka som man ska, att käka proteinrikt betyder inte att man är hälsosam...
Äh, majoriteten här är i varje fall definitivt unga och tränar regelbundet på ett eller annat sätt, ofta flera sätt. Bara det placerar nog oss ganska långt ifrån den mest utsatta gruppen. Sen tror jag även att majoriteten är lite mer medvetna om vikten av att äta näringsrik och oraffinerad mat än medelsvensson.
Procentuellt givetvis.
Ah, ok. Men fågelflunsan måste väl vara värre procentuellt än vanlig influensa också.
Oroar mej inte så mkt i nuläget att människor ska börja falla som käglor för den..
Men skulle va nog så trist om fåglar började dö av det, har ju en ankdam runt hörnet ja siktat in mej på som pensionär :thumbup:
Jag kommer överleva (den eventuella) epidemin så nej, jag är inte orolig.
Nej, jag är inte orolig, vilket förvånar mig. Jag trodde jag var en sån som oroade mig för allt, jag har kallat mig själv hypokondriker, men jag har nog lugnat ner mig.
Callister
2006-02-28, 23:01
Bara för man äter nyttigt i den meningen att man förlorar fett och bygger på muskler, så har man ingen fördel inför något influensavirus. Kroppen brukar ju t.o.m dra på sig fler förskylningar när man tränar. Ring Ring.
Nej om man överlever skiten beror nog på 1% nyttighet och 99% gener (immunförsvar). Förutsatt att man inte är svag, gammal eller undernärd. :hbang:
grisbil3n
2006-02-28, 23:15
Jag kommer inte att oroa mig förns jag ligger där själv på dödsbädden efter att ha matat fåglar lr nåt.
Metal_boy_
2006-03-01, 00:46
Kaboffa får sluta ha sex med sina höns i alla fall (tänker tillbaks på videon som man fick se som liten *spy* ).
Haha!
Vad i helvete visade dina föräldrar för dig egentligen? *spy*
Metal_boy_
2006-03-01, 00:50
Jag säger att vi utrotar varenda fågel med eldkastare överallt. Från balkonger, vattentorn, höghus och mitt på torget. Ja visst vet ni!! Det skulle bli en hej dundrans fest med fjäderregn och hela faderullan! Ja tummen upp nu och en check klackspark i luften, sen kör vi!
Ja, och hur spridd var den då? Lite skillnad nu när den snart finns i hela världen. Risken att det utvecklas till något som kan smitta mellan människor är betydligt större nu än förut.
Risken är fortfarande mycket liten, viruset har försökt mutera sig i nästan 20 år och de har fortfarande inte lyckats.
Jag kikade på Nyhetsmorgon i morse där folk fick ringa in och fråga någon sakkunnig samt DNs redaktör för vetenskapssidorna, ja hon med ögonen.
Det var de mest bizarra frågor. "Vågar jag mata småfåglarna?"- Frågade en ifrån Östersund. Smart.
Det som har hänt är att två viggar har rapporterats döda utanför Oskarshamn. Visst ska man ha respekt för H5N1, men det här börjar ju bli larvigt.
Skulle viruset mot förmodan mutera så att det börjar smitta människor emellan så brukar det det bli en mildare form. Så har det varit i tidigare fall.
Jag tror bra kondition ger en bättre starkare immunförsvar och större chans att klara sig. Såvida man inte extremdeffar och är övertränad, då lär inte chanserna vara lika goda. Hursomhelst så tror jag inte det kommer att gå så långt.
Skulle viruset mot förmodan mutera så att det börjar smitta människor emellan så brukar det det bli en mildare form. Så har det varit i tidigare fall.
Jag tror bra kondition ger en bättre starkare immunförsvar och större chans att klara sig. Såvida man inte extremdeffar och är övertränad, då lär inte chanserna vara lika goda. Hursomhelst så tror jag inte det kommer att gå så långt.
Grejen med H5N1, precis som H1N1 gjorde 1918, är att det är de unga och friska som är i störst fara. De äldre och sjuka med sämre immunförsvar kan faktiskt ha en större chans.
Det är nämligen delvis pga. immunförsvaret som folk dör av fågelinfluensan.. det blir en sådan anstormning av viruset i kroppen att immunförsvaret överreagerar och det blir en såkallad cytokin-storm.. vilket leder till att det är immunförsvaret som dödar en, istället för att skydda en.
Om jag har förstått det rätt så är det den 50% dödligheten som är såpass farlig om den muterar. I andra pandemier som tex spanska sjukan så låg dödligheten på 2-3% men då i princip hela världen blev smittade vart dödstalen skyhöga.
Om denna pandemi skulle bli lika världsomspridd är nog befolkningsproblemet löst för en bra tid framöver..
Haha!
Vad i helvete visade dina föräldrar för dig egentligen? *spy*Haha, inte föräldrarna, men miffon på skolan som visade när en gubbe satte på en höna *spy*
H.Emanuel
2006-03-02, 06:17
Man uppmanas inte röra sjuka eller döda fåglar man funnit ute i naturen.
Så där försvann mina planer för helgen.
jag jobbar i butik och vi har fått informationsblad om fågelviruset. 170 har dött i asien (av några miljarders miljoner människor). De som har dött har haft nära kontakt med fåglar, uppfödare, odlare (?) :) Eller varför inte thaiboxare som SLICKAR på döda fåglar för god tur eller nåt... som att de inte är smittspridare nog utöver fågelviruset.
Matar man en fågel i parken blir man inte smittad. Ägg ska hårdkokas, kött ska vara vällagat. Ja det var väl det...
keffat_liv
2006-03-02, 10:36
Jag kikade på Nyhetsmorgon i morse där folk fick ringa in och fråga någon sakkunnig samt DNs redaktör för vetenskapssidorna, ja hon med ögonen.
Det var de mest bizarra frågor. "Vågar jag mata småfåglarna?"- Frågade en ifrån Östersund. Smart.
Det som har hänt är att två viggar har rapporterats döda utanför Oskarshamn. Visst ska man ha respekt för H5N1, men det här börjar ju bli larvigt.
det är 18 till nu.
Ni som har katt, hur gör ni?
Här hemma släpade vi upp kattlådan igen och håller missen inne, fan va han gnäller! :MrT: *screwy*
Ni som har katt, hur gör ni?
Här hemma släpade vi upp kattlådan igen och håller missen inne, fan va han gnäller! :MrT: *screwy*
Jag kan naturligtvis inte bestämma åt andra hur de skall göra, men själv skulle jag inte hålla katten inne om jag inte bodde inne i det avspärrade området eller hade någon annan anledning att tro att den skulle vara extremt utsatt. Enligt folk från Statens veterinmredicinska anstalt skulle det tydligen krävas ett extremt högt smitt-tryck för att katter skulle drabbas (något som jag tycker stöds av att vi inte sett någon epidemi bland katter i asien, där det ju funnits betydligt fler fall av fågelinfluensa/"hönspest" och finns gott om fritt springande katter).
DN Debatt: Flyttfåglarna är inte några livsfarliga influensamissiler (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=525622&previousRenderType=6)
DN: Motstridiga uppguifter om hur kattägare skall bete sig (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=525661&previousRenderType=6)
Mmm, efter lite diskuterande här hemma bestämde vi oss för att endå släppa ut kattfan!:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.