handdator

Visa fullständig version : Dags att gnälla lite... 1315kr för min obligatoriska medicin...

Farzan
2006-02-27, 19:22
Tjena. Jag har använt testosterontillskott i flera år nu, då min kropp inte tillverkar tillräckligt själv. Fram tills nu har jag köpt testovirionpaket. 3 doser per paket, och hela paketet kostade 230kr.
Jag tog en dos var fjärde vecka och det kostar ytterliggare 70kr för att ta en dos. Detta var inget farligt då det handlade om små summor. Drygt 2000kr om året.

Men nu sa läkaren att det har kommit en ny som jag ska ta. Den funkar bättre och håller en mer balanserad testosteron nivå. Jag blev självklart glad och tackade. Sprutorna ska tas var 12 vecka, de två första ska tas var sjätte.

Jag gick till apoteket för att ta ut mitt paket och jag trodde att det skulle kosta några hundra, högst. Då förra kostade 230kr. Men nej!!! Hon ville ha 1315kr för 2 doser! Även hon sa att det var sjukt mycket och att läkarna är dåliga på att säga priset när de presenterar medicinen för patienten.

Nu är det så att jag måste använda den här för att må bra och i brist på bättre ord, vara en manlig man. Men jag har inte råd med den! Iallafall inte föränn hösten, då jag börjar få mitt studiestöd.

Så det jag undrar är om jag har några alternativ. Finns det något sätt man kan få hjälp? Kanske dra ner priset lite, eller få hjälp från staten?

PS: DETTA ÄR INTE DOPING! Med dessa sprutor har jag lika mycket testosteron i kroppen som en vanlig, frisk man.

Apos78
2006-02-27, 19:26
http://www.apoteket.se/rd/d/673

Lite om apotekets högkostnadsskydd. Vet inte vilka som har rätt till det men kan vara värt att kolla.

delta_mats
2006-02-27, 19:41
Som sagt. Om du får högkostnadsskydd så kommer det mycket snabbt bli billigare. Jag betalar rätt mycket för min astmamedicin i början men det blir billigt ganska fort. Kolla upp det genast.

Farzan
2006-02-27, 19:43
Jag går dit imorgon och ger det ett försök. Jag hoppas det funkar, för annars kommer jag inte ha råd med det.

Tack.

Apos78
2006-02-27, 19:48
Ser egentligen ingen orsak till att du inte skulle få ta del av högkostnadsskyddet

aliquis
2006-02-27, 20:05
Högkostnadsskyddet går väl igång redan vid 1400 eller något så jag tror inte det blir någon alls/någon större skillnad för dig.

Enligt ovanstående url:
http://www.apoteket.se/apoteket/articles/1000-1099/1073/rabattrappa.gif
50% rabatt över 900, ingenting alls över 1800. Och det handlar du ju lätt för.

CroCop
2006-02-27, 20:07
Vad är det för sjukdom/fel du har?

Diggler
2006-02-27, 20:11
Måste du ha den nya? Det finns många billigare alternativ som höjer dina testosteron-nivåer. Fråga läkaren om "undestor", då slipper du krångla med injektioner.

Farzan
2006-02-27, 20:33
Nja, jag antar att om jag frågade så skulle de ge mig ett billigare, mindre effektivt alternativ. Men när det gäller hälsan vill jag inte snåla.

Mitt problem?
Min kropp har nån sorts hormonrubbning. Den tillverkar för lite testosteron. För att vara exakt, min kropp tillverkar lika mycket testosteron som en kille som inte har kommit in i puberteten. Jag fick reda på problemet när jag var 17 år hade jag ännu inte kommit in i puberteten så jag sökte en läkare. De förklara vad som var fel efter att ha tagit ett blodprov. Så de gav mig testosterontillskott. Jag kom in i puberteten direkt efter det och nu är jag helt frisk. 187cm lång, mörk röst och har allt det ljuvliga som puberteten ger. :)

Sålänge jag tar medicinen är det ingen skillnad på min kropp och er kropp, tur nog.

Trance
2006-02-27, 21:46
Som sagt, högkostnadsskyddet gör att man inte behöver lägga ut så mycket på mediciner. Även "så mycket" är relativt antar jag. På apoteketen kan de säkert hjälpa dig, kanske även dela upp betalning om det krävs?

fonzie
2006-02-27, 21:50
Tjena. Jag har använt testosterontillskott i flera år nu, då min kropp inte tillverkar tillräckligt själv. Fram tills nu har jag köpt testovirionpaket. 3 doser per paket, och hela paketet kostade 230kr.
Jag tog en dos var fjärde vecka och det kostar ytterliggare 70kr för att ta en dos. Detta var inget farligt då det handlade om små summor. Drygt 2000kr om året.

Men nu sa läkaren att det har kommit en ny som jag ska ta. Den funkar bättre och håller en mer balanserad testosteron nivå. Jag blev självklart glad och tackade. Sprutorna ska tas var 12 vecka, de två första ska tas var sjätte.

Jag gick till apoteket för att ta ut mitt paket och jag trodde att det skulle kosta några hundra, högst. Då förra kostade 230kr. Men nej!!! Hon ville ha 1315kr för 2 doser! Även hon sa att det var sjukt mycket och att läkarna är dåliga på att säga priset när de presenterar medicinen för patienten.

Nu är det så att jag måste använda den här för att må bra och i brist på bättre ord, vara en manlig man. Men jag har inte råd med den! Iallafall inte föränn hösten, då jag börjar få mitt studiestöd.

Så det jag undrar är om jag har några alternativ. Finns det något sätt man kan få hjälp? Kanske dra ner priset lite, eller få hjälp från staten?

PS: DETTA ÄR INTE DOPING! Med dessa sprutor har jag lika mycket testosteron i kroppen som en vanlig, frisk man.

Vet hur det känns! Jag ska också få de nya. ;) Får väl hålla i bakhuvudet att de gör gott iaf. :)

Farzan
2006-02-27, 21:58
Vet hur det känns! Jag ska också få de nya. ;) Får väl hålla i bakhuvudet att de gör gott iaf. :)

Heheh, ja.

Kul att se att jag inte är den enda här på kollo som använder dem. :)

jakke
2006-02-27, 22:03
mörk röst och har allt det ljuvliga som puberteten ger. :)

Hår på _ _ _:en ?

Farzan
2006-02-27, 22:13
Hår på _ _ _:en ?

Hahahah :D :thumbup: Jepp. :) Det också ^^

hejhopp
2006-02-27, 22:25
Får du lite extra "boost" i träningen om du tar dubbla dosen? :)

Farzan
2006-02-27, 22:29
Får du lite extra "boost" i träningen om du tar dubbla dosen? :)

Vet inte, aldrig provat. ;) Jag skulle säkert få det men det finns ju en hel del bieffekter som jag vill undvika. :P

fonzie
2006-02-27, 22:31
Hahahah :D :thumbup: Jepp. :) Det också ^^

Har jag med. ^^

Hur gör du, tar du dem själv? Jag går till sjukhuset, palla ta intravenöst själv, ska ju in minst en decimeter. :(

Farzan
2006-02-27, 23:13
Har jag med. ^^

Hur gör du, tar du dem själv? Jag går till sjukhuset, palla ta intravenöst själv, ska ju in minst en decimeter. :(

Nu skrämmer du mig... Tas de inte intramuskulärt som dem andra? Alltså, testovirion depot. Jag har för mig att de gör det.

Jag vet inte vad intravenöst betyder. Men något som ska in 1 decimeter och som kallas för intravenöst låter inte kul. Jag får söka på ordet.

Farzan
2006-02-27, 23:16
aaaah, är det en vanlig spruta som går in i en ven? Aaaah, men det är inga problem alls. :) Fast 1dm??? Hur tjocka armar har du? :P