Visa fullständig version : bra bröd under deff?
Mr. Math
2006-02-27, 00:32
Finns det nåt bröd som är bra att äta under deff? Jag har tidigare ätit såna där fullkornsskivor som ligger tätt vakumförpackade nästan i en tajt plastförpackning. Nån som kan ge tips? E väl ganska nybörjare på att läsa på förpackningar
Ett bra bröd under deff skulle enligt mina egna åsikter innefatta följande: bra mättnadskänsla, nyttigt och gott. Det bröd jag själv skulle vilja rekommendera är Fazers Rallarhalvor. Dem är riktigt goda.
Annars är det ganska lätt att läsa sig till ett bra och nyttigt bröd. Helst ska det inte ha vetemjöl alls i sig, utan vara bakat utav surdeg. Det är bara att läsa på innehållsförteckningen, det som kommer först består det mest av och så fortsätter det så.
Vet inte riktigt hur du menar med "bra bröd under deff" det är dagens totala kcal innehav som kommer avgöra hur bra det går för dig, men det är klart att det inte bör vara vita frallor. Polarkraft Extrem är helt okej, Shulstad skovmand, läs det ovanstående person skrev även.
MVH TT
Mr. Math
2006-02-28, 19:36
En följdfråga då. Har egentligen inget me just bröd at göra utan mer mat i allmänhet....
på förpackningen på innehållsförteckningen står det alltid "x kcal/x kcal" där x självklart=ett tal. Varför finns det två olika? fattar inte riktigt :confused:
En följdfråga då. Har egentligen inget me just bröd at göra utan mer mat i allmänhet....
på förpackningen på innehållsförteckningen står det alltid "x kcal/x kcal" där x självklart=ett tal. Varför finns det två olika? fattar inte riktigt :confused:
Det är inte kJ / kcal du menar? Det är två olika enheter på energi.
Knäckebröd är utan tvekan bäst, ser personligen inget annat bröd som kommer i närheten. Inga onödigheter i 100% fullkornsvarianterna, som det är fullt av i många av de mjuka alternativen. Äter du 6 skivor knäckebröd motsvar det ungefär 1-1½ skiva "vanligt bröd" i kcal.
Knäckebröd är utan tvekan bäst, ser personligen inget annat bröd som kommer i närheten. Inga onödigheter i 100% fullkornsvarianterna, som det är fullt av i många av de mjuka alternativen. Äter du 6 skivor knäckebröd motsvar det ungefär 1-1½ skiva "vanligt bröd" i kcal.
Vilket knäcke kör du? kan du näringsvärdet per skiva? MVH
Falu Råg rut har 119 per kaka (väger ca 40g)
Mr. Math
2006-02-28, 22:08
mini: Du har så rätt så, kJ va d andra...
Men hur läser man nu av värdet....300kcal....betyder det att det finns 300 kalorier per kilo av livsmedlet?
King Grub
2006-02-28, 22:09
Det betyder att det finns 300 kcal (kilokalorier eller kalorier i dagligt tal) per 100 gram ätlig del av livsmedlet.
Mr. Math
2006-02-28, 22:19
King Grub, min avföringsskvättande vän, tack för hjälpen! :)
knäckebröd är väl snabba kolhydrater?
Mr. Math
2006-02-28, 22:41
hmm...efter att ha kollat på slv:s tabell så framkommer att havregryn ligger över 300 kcal, men gröten ligger runt 50....hur i hela hjärtans går detta ihop??
kolla här (http://www.slv.se/templatesSLV/ldb_result.asp?lk=&ln=havregryn&ug=&lg=&na=&ng=A:Minibas&nd=1)
EDIT: Såg att d va 86% vatten i...sorry
knäckebröd är väl snabba kolhydrater?
VA?
Knäckebröd är rätt snabba ja. Men hänger ni inte med, vi kan strunta i sådant nu. ;)
Jag tror(tror, inte vet) att knäckebröd är rätt näringsrikt. Nu menar jag det mörka som jag är uppväxt på. Så varför inte äta lite knäckebröd ja.
Jepp, knäckebröd är ordentligt underskattat. Gott som fasen är det också, speciellt tillsammans med kaffe. :thumbup:
Dessutom brukar tillverkarna vara så snälla så dom gjort en extra näringsvärdes kolumn som gäller för bara en brödskiva, så slipper man både räkna och väga. :thumbup:
Jag tror(tror, inte vet) att knäckebröd är rätt näringsrikt. Nu menar jag det mörka som jag är uppväxt på. Så varför inte äta lite knäckebröd ja.
De som jag äter (delikatess, sport och rågrut) innehåller; rågmjöl, vatten, salt, jäst(rr,s) och rågkli(s). 100% fullkorn.
Runt 10 gram väger en skiva.
Kan inte förstå hur ni kan tycka att knäckebröd är bäst när det är istortsett snabba kolhydrater =/ visst kan äta de ibland men knappast nåt jag tycker är nyttigast
King Grub
2006-03-01, 07:29
Kan inte förstå hur ni kan tycka att knäckebröd är bäst när det är istortsett snabba kolhydrater =/ visst kan äta de ibland men knappast nåt jag tycker är nyttigast
1. Därför att GI:t på brödet är irrelevant.
2. Därför att det är 100% fullkorn och mycket näringsrikt.
Klart nyttigare än mjukt bröd.
Gillar Carbzone's bröd. Trevligt att kunna äta bröd och samtidigt ligga lågt på kolhydraterna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.