handdator

Visa fullständig version : Vad hände med all bra action?

JackDaniels
2006-02-25, 16:24
Slog på Cobra med Stallone för någon dag sedan, för kanske femtielfte gången och att se den är bara ett enda stort nöje varje gång. Det är action bortom all krtik nonstop hela filmen med en steriotypisk skitig amerikansk ctionhjälte i huvudrollen. Varför görs inte sådana filmer längre? Alla dem gamla 80-90 tals actionrullarna med Sly, Arnold, Van Damme, Segal, Mickey Rourke, Christoffer Lambert osv.

Detta var action på högsta nivå utan någon som helst motivation att bli något bättre eller graciösare. Plain simple underhållning! Den steriotypiske manlige hjälten med obetalbara one-liners och någon klassisk machoman stil.

Vin Diesel var ju hoppet och gjorde ju faktiskt några schysta rullar. Triple X är ju så bra som det kan bli med non stop action :cool: Men även Riddickfilmerna är bra osv. Dock så vill han ju som alla andra actionskådespelare idag utöka sitt skådespeleri och bli erkänd som en mer mångsidig skådespelare. Varför inte bara hålla sig inom vad man är bra på? Till och med Tarantino tycker jag har tappat stil med sina filmer. Men Sin City räddare ju mitt liv då den kom ut :thumbup:
Boondock saints, snatch, lock stock och mean machine. Det är bra stuck på dessa filmer men samtidigt ändå inte detsamma. Inte samma actionkänsla. Payback med Mel Gibson var helt okej faktiskt men ändå på tok för "fin" om ni frågar mig. Såg The way of the gun för ett tag sedan och den hade potential i början men sjönk som en sten direkt nästan. En del av The rocks rullar väger faktiskt också upp denna saknad endel med med Welcome to the Djungle, Walking Tall, Doom osv. Kan ha glömt en hel del bra actionrullar nu men att man numera inte kan förvänta sig att det ska dyka upp bra action längre, det är fan hårt.

Någon som lider med mig i denna plåga?

tuben
2006-02-25, 16:26
Nån som vet om det ska komma någon mer Die Hard film?
Älskar Die Hard filmerna. *popcorn*

JackDaniels
2006-02-25, 16:30
Nån som vet om det ska komma någon mer Die Hard film?
Älskar Die Hard filmerna. *popcorn*

I hear you!

http://www.imdb.com/title/tt0337978/

egge
2006-02-25, 16:37
Såg Rovdjuret i förrgår. *popcorn*
Fler sådana filmer tack.

Piranha
2006-02-25, 16:37
Du växte upp.

Cilia
2006-02-25, 16:39
Du växte upp.
hehehhee
precis min tanke

hahavaffan
2006-02-25, 16:39
Håller med. Just Cobra är så jävla bra! När Sly sliter sönder mexikanarens linne och tar hans cigg... SÅ JÄVLA HÅRT. Asgarvar varje gång jag ser det :D

Johan86
2006-02-25, 16:40
dom gamla actionrullarna är helt klart suveräna tex the runing man,rambo,die hard,dödligt vapen,under belägring :thumbup:

skaparn
2006-02-25, 16:49
Du växte upp.

Fanken att du skulle säga så. För det är så sant och rycker en ur illusionen.

Förr var bättre inte för att det var bättre, utan för att det var förr.

JackDaniels
2006-02-25, 16:58
Håller med. Just Cobra är så jävla bra! När Sly sliter sönder mexikanarens linne och tar hans cigg... SÅ JÄVLA HÅRT. Asgarvar varje gång jag ser det :D

haha repliken är ju att döda för!
"You now thats bad for you"
"What is?"
"ME"

JackDaniels
2006-02-25, 17:01
Du växte upp.

"Fäll ner pungen å landa."

Är du verkligen i position till att bedömma det? *slap*

Ollart
2006-02-25, 17:11
Murdock... I'm comin' to get YOU!

GymTT
2006-02-25, 17:12
sant, tips på bra action filmer!

Srednq
2006-02-25, 17:34
the rundown

riktig superaction, spöar upp biffarna utan problem. helt klart sevärd. med the rock och Seann William Scott (stifler)

http://www.imdb.com/title/tt0327850/

Johan O
2006-02-25, 18:29
Har ni inte sett Pitch Black och Chronicles of Riddick ännu så rekomenderas dom. Hårdkokt Sci-fi action med en stencool Vin Diesel. :bow:
Ballaste asiatiska actionfilmen på senare tid: Ong-Bak.

Tigerkotten
2006-02-25, 18:32
Jag gillar Transporter :D Finns en 1a och 2a, han har skön attityd.

z_bumbi
2006-02-25, 18:49
sant, tips på bra action filmer!

Drunken Master
Lady Kung Fu
Fist of Fury
The 36 Crazy Fists
Police Woman

Etc

Johan86
2006-02-25, 19:09
silent trigger med dolph lundgren :thumbup:

Johan86
2006-02-25, 19:10
Jag gillar Transporter :D Finns en 1a och 2a, han har skön attityd.

han e riktigt grym.även kalasbra i snatch :thumbup:

Yankeee
2006-02-25, 19:10
Romeo must die är ju så jävla bra, även andra motsvarande filmer t.ex exit wounds (feat STEVEN SEAGAL) osv.

Yes
2006-02-25, 19:13
Christoffer Lambert
Det enda jag sett honom göra bra är någon scen där han spelar hjärndöd och bara dreglar. :D

ugglan
2006-02-25, 20:06
det behövs ingen ny action, det finns så många bra redan - som man kan se OM OCH OM IGEN - utan att de blir uttjatade/tråkiga.

mangemani
2006-02-25, 20:15
eran med bra filmer är förbi för länge sedan,men folket verkar inte bry sej om filmen är bra eller dålig sålänge det är en snygg tjej/kille i huvudrollen,släng in lite svett och fighting scener i bilden så har publiken helt glömt bort att filmen ens hade en handling.det är det som har tagit över nu tycker jag,ju sexigare,desto bättre film.
eller varför inte alla dessa animerade filmer,filmen kan vara skitdålig,men så länge dom som har gjort filmen har gjort ett bra jobb så kan man ju alltid sitta och imponeras utav den fina "grafiken" i filmen och att den är bra dator gjord.

nä,mer dödligt vapen/mafia bröder/robin hood osv osv filmer tycker jag.

qubie
2006-02-25, 20:28
Demolition Man (1993) - Sylvester Stallone och Wesley Snipes *flex*

Srednq
2006-02-25, 20:39
blade

Jishuku
2006-02-25, 21:21
Det enda jag sett honom göra bra är någon scen där han spelar hjärndöd och bara dreglar. :D

Highlander ffs! :D

GymTT
2006-02-25, 21:24
Drunken Master
Lady Kung Fu
Fist of Fury
The 36 Crazy Fists
Police Woman

Etc

Tack!

Cypher
2006-02-25, 21:42
Highlander ffs! :D

Glöm inte Mortal Kombat. :naughty:

Lodiz2
2006-02-25, 22:17
HEAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

mission impossible
Swordfish
Terminator 1,2,3

Zakath
2006-02-25, 22:22
Den försvann med Arnold :D

Predator, och Terminator försvann iaf med Arnold ;) Resten saknar jag inte så mycket!

Kwon
2006-02-25, 23:31
Dom gör inte actionrullar på samma sätt längre som på the golden 80's.

Mina favoriter är samma som dina, Cobra, Running Man etc

80-talsfilmerna hade något speciellt.

Rovdjuret och Aliens var ju sjuhelsikes speciella när de kom.

The Thing me Kurt Russell o Escape from New York väcker minnen!

Enormt dåligt med bra action nuförtiden.

ugglan
2006-02-26, 00:20
Den stora massan är nog för kräsen numera. Det finns nog inte tillräckliga summor att bli gjorda i en riktig benknäckarrulle

Tigerkotten
2006-02-26, 02:39
x-men ska vi inte glömma bort!

Matrix också

The bourne identity

grisbil3n
2006-02-26, 02:41
Såg en film med han kinesen som ja tror heter Fat. Han va semikorrupt polis i nån stad, den va najs...

Krampus
2006-02-26, 02:46
:)

High1ander
2006-02-26, 04:30
Hädelse!
Lamberten är bäst!
THERE CAN BE ONLY ONE11!1!!

Du växte upp.
Också min tanke...

Det finns ett fåtal bra actionfilmer, som är lite mer än bara action. Terminator 2 och Léon.

Sen finns det en massa "actionfilmer" som bara vill underhålla och som är bra på det, men jag är inte så mycket för "actionrullar", dvs. allt med Sly, Van-Damme, Seagal, Norris, osv...
Sin City är en jävligt bra "ny" actionfilm. Så genren är inte helt död.

Annars finns det ju asiatiska actionfilmer, eller med actionsekvenser. Oldboy slår jävligt mycket i actionväg, en sekvens på ca 5 minuter oklippt är helt jävla magnifikt gjord. Måste inte vara explosioner för att vara bra action.

mangemani
2006-02-26, 04:44
:)

haha,vilka sköna kommentarer russel har i den filmen...han fattar ingenting av vad som händer och är skakis som fan men ändå ska han försöka vara en hårding :laugh: ..mycket bra film.

JackDaniels
2006-02-26, 17:04
För att ta ett exempel på vilken nivå action idag ligger på och under 80-90-talet så är The Punisherfilmerna ett talande exempel. Den gamla rullen med Dolph Lundgren var kanske inte den bästa rullen jag sett men den hade en skön stil med en bad ass, kick the shit of everbody Punisher i huvudrollen. En man som satt i ett kloaksystem och förbannade gud för att det inte fanns ngn rättvisai världen. Det spelar ingen roll om han inte hade punisherdödskallen på tröjan - han var cool. Den nya filmen däremot var ett stort hån mot inte bara alla punisherfans men även alla actionfans. Visst den laddas upp på ett skönt sätt MEN vad händer sedan? Killen får ju tokstryk gång på gång och lyckas i slutet genom tur och trix ha ihjäl alla. Vad är det för action? Min gissning är väl att dem försökt göra hela senariot lite verklighetsanpassat och ge karaktären lite mer mänskligt djup...det passar fan inte i en actionfilm! Vem vill ha en spöad hjälte?

Kwon
2006-02-26, 18:44
På 80-talet ville man inte ha "realistiska" hjältar.

Förutom att film var ett roande tidsfördriv kunde det också vara en liten "escape from the dull reality" som tex böcker kunde vara.

Kan detta ha att göra med att kvinnor ville ha mjukare män på senare tid som gjort att hjältarna blivit mer "mänskliga"?

Ett bra exempel är tex hur James Bond utvecklats från Sean Connery (som var über som Bond) till tex Dalton som ibland fick stryk av skurkarna etc :D

Bort med realistiska actionhjältar och in med 80-talsgänget igen.

JackDaniels
2006-02-26, 19:07

Förutom att film var ett roande tidsfördriv kunde det också vara en liten "escape from the dull reality" som tex böcker kunde vara.

Kan detta ha att göra med att kvinnor ville ha mjukare män på senare tid som gjort att hjältarna blivit mer "mänskliga"?

Ett bra exempel är tex hur James Bond utvecklats från Sean Connery (som var über som Bond) till tex Dalton som ibland fick stryk av skurkarna etc :D

I´m with you man!
Ska vi starta en lobbyrörelse? :cool:

Piranha
2006-02-26, 19:11

Hjo men tänk om de idag skulle göra en bondrulle där tjejerna örfilas upp på löpande band och agenten knullar runt. ( Connery var riktigt bra på bitch slaps )

Oj oj sicket liv det skulle bli.

Danne
2006-02-26, 19:14
Gillade du Ong-bak så se Tom Yum Goong, lika bra om inte bättre !

Har ni inte sett Pitch Black och Chronicles of Riddick ännu så rekomenderas dom. Hårdkokt Sci-fi action med en stencool Vin Diesel. :bow:
Ballaste asiatiska actionfilmen på senare tid: Ong-Bak.

Kwon
2006-02-26, 19:20
Hjo men tänk om de idag skulle göra en bondrulle där tjejerna örfilas upp på löpande band och agenten knullar runt. ( Connery var riktigt bra på bitch slaps )

Oj oj sicket liv det skulle bli.

Det e det jag menar, samhällets utveckling har ju förändrat filmskapandet också.

Vilket är enormt tråkigt.

Film är film och inte verklighet.

Om folk är så rädda för att folk skall påverkas/influeras av film så är det ju enklast att sloppa flera genres och bara behålla komedier.

JackDaniels
2006-02-27, 00:06
Kände mig manad att rekommendera två av Van Dammes bästa filmer

Desert Heat
In Hell

dessa är enligt mig hans bästa förutom Universial Solders då givetvis

zoltan_hellhound
2006-02-27, 00:09
Kände mig manad att rekommendera två av Van Dammes bästa filmer

Desert Heat
In Hell

dessa är enligt mig hans bästa förutom Universial Solders då givetvis

själv tycker jag att lionheart och bloodsport är två av hans bästa

Papi
2006-02-27, 11:09
Bra actionrulle:
Starship Troopers! :hbang:
Duktigt med slafs och en ganska smart film faktiskt, för att vara actionrulle.

JackDaniels
2006-02-27, 11:58
Bra actionrulle:
Starship Troopers! :hbang:
Duktigt med slafs och en ganska smart film faktiskt, för att vara actionrulle.

Nej nej nej Starhip troopers kan inte räknas som en action. Det är först och främst en SF film och utöver det behandlar den ett galaktig krig.
Rollkaraktärer som har ungefär lika mycket pondus som de klantiga
tonårsungdomarna som alltid förekommer i alla amerikanska skräckfilmer.

Huvudkaraktären Casper (!!) Van Dien (Johnny Rico) har mindre basröst än Dina Meyer (Dizzy Flores) och är utöver det även kär i den snoppiga Denise Richards.

Den enda personen som räddar filmen är Clancy Brown. Hade filmen handlat om honom istället för dem andra glinen hade det kanske haft lite actionnivå. Nu har den inte det. Nej ett rymdäventyr kan man sträcka sig till! :booty:

Bönne
2006-03-02, 22:52
haha repliken är ju att döda för!
"You now thats bad for you"
"What is?"
"ME"HAHA, ser den filmen nu. Fast en bit förbi den sekvensen, häftigt när han river sönder hans linne också :cool:

Slimfit
2006-03-02, 23:58
Underworld och underworld Evolution var rätt bra av de nyare filmerna.

Annars saknar jag som de flesta andra lite mer hjärndött övervåld utan logisk handling man kan slökolla på.

Kom på en till som var rätt bra. Soldier med Kurt Russell

Johan86
2006-03-03, 16:20
total recall med arnold :thumbup: mkt våldsam

JackDaniels
2006-03-03, 16:41
Jaaaa! Har äntligen kommit över en riktigt bra actionfilm som aldrig sträcker sig över ramarna så det blir löjligt utan istället faktiskt fångar upp hela handlingen perfekt. Sedan då själva handligen i sig även har ett visst djup och intressant ämne så blir det i det hela en bra film.

Den jag pratar om är Submerged med Steven Segal. Jag hyrde den i brist på annat och blev riktigt positivit överraskad! Segal har gått ned i vikt, återskaffat den hårda känslan från under belägring och har även med andra hårda skådespelare såsom Vinnie Jones och P.H. Moriarty (Harry i Lock stock) och Adam Fogerty.

I dem senaste filmerna jag sett med Segal har han ju bara blivit intill en spillra av sitt forna jag. En fet överviktig och inte trovärdig person för fem öre. Men nu har han till och med skaffat tillbaka den långa hästsvansen. :hbang:
Så köp den, hyr den, se den idag! Segal is back!

Kwon
2006-03-03, 16:42
Jaaaa! Har äntligen kommit över en riktigt bra actionfilm som aldrig sträcker sig över ramarna så det blir löjligt utan istället faktiskt fångar upp hela handlingen perfekt. Sedan då själva handligen i sig även har ett visst djup och intressant ämne så blir det i det hela en bra film.

Den jag pratar om är Submerged med Steven Segal. Jag hyrde den i brist på annat och blev riktigt positivit överraskad! Segal har gått ned i vikt, återskaffat den hårda känslan från under belägring och har även med andra hårda skådespelare såsom Vinnie Jones och P.H. Moriarty (Harry i Lock stock) och Adam Fogerty.

I dem senaste filmerna jag sett med Segal har han ju bara blivit intill en spillra av sitt forna jag. En fet överviktig och inte trovärdig person för fem öre. Men nu har han till och med skaffat tillbaka den långa hästsvansen. :hbang:
Så köp den, hyr den, se den idag! Segal is back!

Han har alltså deffat inför Submerged? :D

JackDaniels
2006-03-03, 17:59
Han har alltså deffat inför Submerged? :D

hehe jepp. Han kanske inte är helt i gammal form men han har då inte dubbelhaka längre iallafall :thumbup:

Kwon
2006-03-03, 18:05
hehe jepp. Han kanske inte är helt i gammal form men han har då inte dubbelhaka längre iallafall :thumbup:

Då är det en "MUST SEE!".

Dubbelhakan förstör ju mkt av intrycket.

JackDaniels
2006-03-03, 18:12
Då är det en "MUST SEE!".

Dubbelhakan förstör ju mkt av intrycket.

Jo fan det blir ju mer som "vars fan är Segal, allt jag ser är två hakor"

ugglan
2006-03-03, 18:15
Den filmen är bra action, synd bara att dom alltid ska vara så dålig realism i många filmer. Springa runt med mp5or utan axelstöd bl.a. - känns inte så mycket 'commando'

:(

Yankeee
2006-03-03, 18:32
Vafan, seagal SKA HA kagge och dubbelhaka, det som gör filmerna så sjukt roliga :)

JackDaniels
2006-03-03, 18:45
Den filmen är bra action, synd bara att dom alltid ska vara så dålig realism i många filmer. Springa runt med mp5or utan axelstöd bl.a. - känns inte så mycket 'commando'

:(

hehe beror helt på vad det är för typ av action samtidigt. Men jag förstår hur du menar. Ibland kan man bli förbannad då typ en bil ramlar ned som man ser bara är ett schasit och så exploderar den som om den haft 100kg sprängmedel i lasten. Men men thats action hehe. Dock så tycker jag denna film var så bra i övrigt att sådana detaljer inte störde mig. Det enda som var lite dåligt var då de stod uppradade i början då armen med pansarvagnen kom emot dem. Man står fan inte fem på rad, ståendes och skjuter emot en anfallande trupp. Det är ju som att skrika "hej hej är är jag, skjut mig." men ja det kan jag bortse ifrån den var så bra i övrigt så :D

Vafan, seagal SKA HA kagge och dubbelhaka, det som gör filmerna så sjukt roliga :)

hehe äsch vafan, skaffa bättre humor :booty: Ja gråter blod varje gång ja ser den där jävla dubbelhakan ;)