Visa fullständig version : Dykning??
Jag är extremt intreserad av dykning och tänkte mig ta dykar cert.
Är det nån här som håller på med att ta/ har tagit dyk cert??
är det verkligen så kul som det ser ut att vara??
Har ni nåt att säga om dykning?? roliga dykar upplevelser??
dela gärna med er om era erfarenheter här.
Här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/member.php?u=11456) har du en dykinstruktör.
Älskar vatten så dyka är härligt, dock känns det dock en del isolerande med all utrustning. Har tagit cert, har dock inte dykt nått sen dess :/. Optimalt hade varit och lära sig fridyka bra.
Jupp! Helt klart bland det bästa jag vet.
Jag har inte dykt så jätte mycket, men gjort iaf 2 rena dykresor.
Första till Malaysia, den andra till Indonesien.
Roliga dyk upplevelser... Hmmm.
De bästa måste ha varit när man såg skäldpaddor, mantor, hajar mm.
2 st speciellt, av många, har varit när jag en gång gled fram bredvid en grym vägg med hjälp av enbart strömen. Det gick precis i rätt fart!:)
Då jag hade kollat mot väggen och dess koraller o fiskar ett tag, bestämmer jag mej för att kolla rakt fram. Då ser jag en stor skugga, det är en manta som kommer glidande motströms. Den bara glider förbi oss lugnt o sansat... Som närmast kom den väl ungefär 2 meter ifrån mej!
Den andra väldigt roliga upplevelsen hände faktiskt på samma dyk, eller iaf på samma plats. Då gled jag också längs väggen, denna gång var det stark ström och jag gled snabbt framåt. Jag var längst fram under detta dyk. Så efter ett tag bestämmer jag mig för att vända på mig och kolla så alla var med där bakom. Gled baklänges nån minut för att sedan vända på mig.
När jag gör det upptäcker jag en helt enorm sköldpadda mitt framför mig som legat o vilat på väggen, denna skulle nu simma ut från väggen.
Så jag börjar vifta med armarna så jag inte skulle glida rätt in i den (den var nån halvmeter ifrån mej) får stopp på mig själv och bara beundrar den. Den kollar lite på mig för att sedan flaxa iväg in i det blå.
Denna var helt enorm...
2 st av många väldigt roliga upplevelser man haft under vattnet!:)
JAG VILL DYKAAAAAAAAAA..... *cry*
Min bästa dykupplevelse var att mata rockor på Teneriffa. Helt underbart! :thumbup:
Mr. Moose
2006-02-25, 18:00
Här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/member.php?u=11456) har du en dykinstruktör.
Tackar :bow: :bow:
Men jag måste "varna" alla er som tänker på att ta cert.
Det kan förändra era liv! Jag hade ca 12 dyk när jag bestämde mig för att dykning var vad jag skulle jobba med. Och nu sitter man med en dykskola i Thailand. Så var försiktiga så det inte går lika "illa" för er. ;)
Claes
Tackar :bow: :bow:
Men jag måste "varna" alla er som tänker på att ta cert.
Det kan förändra era liv! Jag hade ca 12 dyk när jag bestämde mig för att dykning var vad jag skulle jobba med. Och nu sitter man med en dykskola i Thailand. Så var försiktiga så det inte går lika "illa" för er. ;)
Claes
Hähä, du söker inga svensk talande guider eller divemasters?:D
Vart har du din dykskola?
Hähä, du söker inga svensk talande guider eller divemasters?:D
Och nu sitter man med en dykskola i Thailand. *screwy*
Slartibartfast
2006-02-25, 18:53
Och nu sitter man med en dykskola i Thailand. *screwy*
Thailand är större en en kvadratkilometer. Och det finns fler ställen än Phuket där det bedrivs dykning *rolleyes*
Slartibartfast
2006-02-25, 18:55
Själv tror jag att jag har CMAS licens. Jag är inte säker på att jag fick ihop alla dyk som krävs för att få licensen.
Suger nåt oerhört att dyka i östersjön så intresset dog ut. :D
:)
ballt att det finns folk med det intresset här.
Jag ska fixa dyk cert lagom till sommaren hade jag tänkt mig.
Vad brukar det kosta att fixa dyk cert? har för mig att det går på ca 3000-4000 spänn stämmer det??
jag bor i göteborg om det spelar nån roll vart man tar det.
Löjtnant Blank
2006-02-25, 21:54
Jag är också en sådan där dykinstruktör. Jag tycker att utbildningarna håller mycket högre klass i Sverige än det jag har sett i Australien, Nya Zeeland, och hört om Thailand. Teorin gås igenom mer grundligt, och det läggs mer tid på att finslipa färdigheterna i vattnet. I turistorterna pumpar de ut en kull elever var tredje eller fjärde dag, och det säger sig självt hur mycket du hinner med på den tiden. Lägg sedan till den konstanta pressen från butiksägaren att du ska sälja ett visst antal masker, fenor och så vidare varje månad... När jag jobbade som DM här i Sverige tog kurserna mellan en och tre månader. Vi lärde känna eleverna, gick ut och åt tillsammans, repeterade svåra moment enskilt med de som inte förstod... En helt annan sak.
Själv tror jag att jag har CMAS licens. Jag är inte säker på att jag fick ihop alla dyk som krävs för att få licensen.
Suger nåt oerhört att dyka i östersjön så intresset dog ut. :D
Jag hoppas att du som alla andra på forumet kan läsa...
Birthday:
January 30, 1959
Interests:
Bocka stål, styrke lyft.
Occupation:
Dyk instruktör
Slartibartfast
2006-02-25, 23:20
Jag hoppas att du som alla andra på forumet kan läsa...
Birthday:
January 30, 1959
Interests:
Bocka stål, styrke lyft.
Occupation:
Dyk instruktör
1. Du quotar fel inlägg.
2. Du märkte inte själv detdär innan Jörgen poängterade det. Isåfall hade du nämnt det i ditt tidigare inlägg.
1. Du quotar fel inlägg.
2. Du märkte inte själv detdär innan Jörgen poängterade det.
1. mm visst gjorde jag :)
2. Jag såg det efter jörgens första svar :)
tack för mig.
Att snorkla är inte så kul som broschyrer får det att verka vara eftersom vi bara har skabbiga sjöar och hav och en bassäng inte är särskilt lik ett rev.
Men det är ganska kul ändå. (jag var bara med ett år för jag är en mes och känner inte alls för att simma under vattnet med öppna ögon utan cyklop, och att hämta skiten på bottnen osv. panik :D)
vem snackar om snorkling?? jag snackar om dykning med all jävla utrustning som hör till.
det kanske inte är lika spännande att dyka här hemma i sverige som i nån fet rev men jag tror ändå att vi har bra dyk ställen här med.
jag har drömt om att ta dyk cert i hur länge som helst så nu blir det av oavset vad negativa gnällspikar än har att säga om dykvattnen i sverige.
Mr. Moose
2006-02-26, 02:18
Jag är också en sådan där dykinstruktör. Jag tycker att utbildningarna håller mycket högre klass i Sverige än det jag har sett i Australien, Nya Zeeland, och hört om Thailand. Teorin gås igenom mer grundligt, och det läggs mer tid på att finslipa färdigheterna i vattnet. I turistorterna pumpar de ut en kull elever var tredje eller fjärde dag, och det säger sig självt hur mycket du hinner med på den tiden. Lägg sedan till den konstanta pressen från butiksägaren att du ska sälja ett visst antal masker, fenor och så vidare varje månad... När jag jobbade som DM här i Sverige tog kurserna mellan en och tre månader. Vi lärde känna eleverna, gick ut och åt tillsammans, repeterade svåra moment enskilt med de som inte förstod... En helt annan sak.
Tyvärr har du rätt, det blir lite "fabrik" av det hela, en kompis certifierade 40 elever på en vecka när han hjälpte en kompis nere på Koh Tao, vansinne.
Vet inte hur kurserna körs i Sverige nu men för oss som arbetar i en turistort är det omöjligt att ha en Open Water kurs som varar en månad. Normalt kör vi O/W på fyra dar och naturligtvis måste eleven förstå allt och kunna alla övningar innan dom kan bli certifierade. Brukar inte va några problem, har sällan mer än tre elever åt gången.
Skönt att ha egen skola, ingen kan tala om hur man ska köra kurserna och man gör nog något rätt för absoluta majoriteten av mina elever kommer tillbaka för mer, år efter år. En av mina första elever gjorde sin Course Director kurs för ett par mänader sen.
Gotta go, tid att dyka.
Claes
vem snackar om snorkling?? jag snackar om dykning med all jävla utrustning som hör till.
det kanske inte är lika spännande att dyka här hemma i sverige som i nån fet rev men jag tror ändå att vi har bra dyk ställen här med.
jag har drömt om att ta dyk cert i hur länge som helst så nu blir det av oavset vad negativa gnällspikar än har att säga om dykvattnen i sverige.jag vet vad du snackar om, men relaterat ;D
jag vet vad du snackar om, men relaterat ;D
ah ok. :)
Helena B
2006-02-26, 21:26
Det häftigaste stället jag har dykt på var ute på Phi phi Island. Men nu när jag var i Egypten så dök jag bland delfiner och muränor och det var en upplevelse.
Det häftigaste stället jag har dykt på var ute på Phi phi Island. Men nu när jag var i Egypten så dök jag bland delfiner och muränor och det var en upplevelse.
Mjoo, har också dykt på Phi Phi. Där gjorde jag mitt första prova-på dyk, vilket var riktigt grymt! Har faktiskt lite minnes luckor från det dyket då det var en sån jävla kick!:)
hobbitar
2006-02-27, 05:13
Jag ar har nere i Thailand nu men har annu inte gatt till nagon dykskola men ska gora det i morgon, langtar redan!
hur funkar det med utrustningen?? jag vet att man kan hyra utrustning men det jag kollat upp så ser det ut att vara välldigt dyrt, typ +1000 spänn om dan, stämmer det??
Annars så planerar jag ju att fixa egen utrustning med tiden men att köpa hela kitten på en gång blir ju för dyrt så jag tänkte mig att köpa utrustningen lite då och då när man har råd med det.
Frågan är dock vad det kostar att hyra utrustningen för om det ligger på +1000 spänn om dan så är det för drygt tycker jag.
Nalfaren
2007-05-21, 13:17
Bump :)
Om 4 timmar skall jag påbörja min intensivkurs i Dykning.
PADI open Water på Flying Divers i Göteborg.
18.00-22.00 mån-fre med teori + bassängdyk
Lör-Sön är heldagar med utomhusdyk ;)
Skall bli riktigt skoj, har gjort två dyk i Egypten och fastnade direkt.
Flickan min är rescue diver så känns tryggt, men hennes familjs båt
kommer det bli dykning hela sommaren ;)
Wish me luck,
Bump :)
Om 4 timmar skall jag påbörja min intensivkurs i Dykning.
PADI open Water på Flying Divers i Göteborg.
18.00-22.00 mån-fre med teori + bassängdyk
Lör-Sön är heldagar med utomhusdyk ;)
Skall bli riktigt skoj, har gjort två dyk i Egypten och fastnade direkt.
Flickan min är rescue diver så känns tryggt, men hennes familjs båt
kommer det bli dykning hela sommaren ;)
Wish me luck,
Hoppas du inte slutar när du väl har certet! Lycka till!
Frantic (Rescue Diver)
Nu är det ju snart sommar då är det dags för lite dykning ju :D Kanske dags att åka över o kolla in västkusten oxå :)
Sir Anselm
2007-05-21, 14:17
Ah, dykning, det är riktigt kul! Själv har jag ett trestjärningt CMAS och ett A-cert, men tyvärr var det ett par år sen jag hade någon nytta av det... Tänker varje sommar att jag ska ta mig ut, men det blir aldrig av...:furious:
Västkusten v.32 dyking en hel vecka :hbang:
Bara så att ni vet :)
Min bästa dykupplevelse var när jag matade mört på 0,5 meters djup från badstegen i Östersjön. Känslan när de små firrarna var framme och nafsade går inte att beskriva utan måste upplevas, jag rekommenderar varmt "Mårtens Mörtdyk AB".
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.