Logga in

Visa fullständig version : Min dator behöver en exorsist

zoltan_hellhound
2006-02-25, 12:35
Min dator betede sig jäkligt konstigt igår..stände av sig själv 3 gg och samtidigt sloknade allt ljus i hela lägenheten.Det kan inte vara ett samanträffande at ljuset slockna när jag satte på datorn..Någon som vet vad som kan vara fel

mathor
2006-02-25, 12:35
propp

Baan
2006-02-25, 12:36
låter inte direkt som ett datorfel utan som något med strömmen i din lägenhet, någon som har mer koll på det området kanske kan svara :)

en dator slukar rätt mycket ström, kanske mest av grejerna du har, så inte så konstigt om det blir överbelastat då

zoltan_hellhound
2006-02-25, 12:39
Men om det är en propp borde ljuset och datorn inte starta igen efter typ några sekunder????

Grahn
2006-02-25, 12:40
Men om det är en propp borde ljuset och datorn inte starta igen efter typ några sekunder????

Bara om det är en automatsäkring som ska göra så.

Jishuku
2006-02-25, 12:52
Kolla om det är någon kabel som smält.. om du inte vet vart du ska kolla, ring hyresvärden. Kan vara att det är nån kabel som ligger å slår gnistor nånstans så det blir kortslutning.
Hade så att jag inte kunde ha igång TV'n och datorn samtidigt.. då hände ungefär samma som för dig. Jag gick till proppskåpet å drog ur säkringen, tog en ficklampa å kollade elsystemet.
Två kablar hade smält sönder, såg ut som en varböld av plast där inne.:P

Antn
2006-02-25, 13:49
Konstigt. Precis samma sak hände med min dator kring 1-tiden på onsdagsnatten (torsdagsmorgon, om ni så vill)...jag trodde det var nått söäkringsfel men brydde mig föga, då jag var ganska trött.
Nästa morgon var den som vanligt igen...har ingen aning om vad det berodde på. :confused:

mangemani
2006-02-25, 14:34
har samma problem(förutom att hela lägenheten slocknar).
kan sitta och spela ett spel och rätt som det är så slås hela datorn av,alltså så man måste sätta på den igen.
händer enbart när jag spear online spel..kan vara inne i intensiva fighter och sen slås datorn helt plötsligt av och när man sen har startat datorn/spelet igen så är man garanterat död och man har förlorat 1000 tals med EXP :thumbup:

Grahn
2006-02-25, 14:37
Ersätt proppen med en fin spik! Eller kanske inte.....

Försök sprida dina elslukande prylar på olika eluttag.

jakke
2006-02-25, 15:49
har samma problem(förutom att hela lägenheten slocknar).
kan sitta och spela ett spel och rätt som det är så slås hela datorn av,alltså så man måste sätta på den igen.
händer enbart när jag spear online spel..kan vara inne i intensiva fighter och sen slås datorn helt plötsligt av och när man sen har startat datorn/spelet igen så är man garanterat död och man har förlorat 1000 tals med EXP :thumbup:
Ditt nätagg är nog för klent.

mangemani
2006-02-25, 17:19
Ditt nätagg är nog för klent.

jo,fick tippset om det från en annan med,men spelet flöt på hur bra som helst förut,inga problem alls och jag hade då samma nätagg.

Bite
2006-02-25, 17:24
jo,fick tippset om det från en annan med,men spelet flöt på hur bra som helst förut,inga problem alls och jag hade då samma nätagg.
Värmeproblem?

Srednq
2006-02-25, 17:39
Bara om det är en automatsäkring som ska göra så.

en automatsäkring slår inte till sig igen. de måste du göra manuellt. den slår av när det är överbelastning. hade den slagit till igen hade den inte gjort annat än gått av/på av/på

Baan
2006-02-25, 17:45

nätagg, om jag itne minns fel, fungerar optimalt kylda, såsom mycket annat, så om din dator kommit upp i en bra temperatur så presterar inte nätagget lika bra. ju dyrare nätagg desto bättre funkar det även om det blir lite varmare, samt att många sämre nätaggs specifikationer oftast är under optimala förhållanden som man knappt kan uppnå i en dator

Grahn
2006-02-25, 18:10
en automatsäkring slår inte till sig igen. de måste du göra manuellt. den slår av när det är överbelastning. hade den slagit till igen hade den inte gjort annat än gått av/på av/på

Sant men fins dock värmesäkringar som går på igen om ajg inte minns helt fel.