handdator

Visa fullständig version : Datorproblem - rullistor försvinner mm

Stenberg
2006-02-25, 11:18
Har råkat ut för ett skumt datorproblem. Efter att jag satt igång datorn och "jobbat" ett tag, kan va allt från 10 - 60 min, så kan rullistor (typ den när man hoppar mellan olika forum här) försvinna. Det går ofta heller inte att klicka på länkar eller starta program med dubbelklickningar och dylikt, högerklickar jag får jag heller inte upp någon meny, kan inte göra val i Favoriter i Explorer osv. I program som jag har igång fungerar allt däremot.Har aldrig haft det här problemet tidigare. Är det en formatering och ominstallation som gäller eller vet nån bot på problemet?

Piranha
2006-02-25, 11:25
Börja med en virus och spywarescanning av disken.

Piranha
2006-02-25, 11:28
Prova även starta den i felsäkert läge och se om problemet finns då med.

Byt plats på minnesmmodulerna om du har fler än en.

Kolla att kylaren är fast på plats och kylpastan ser okej ut.

Testa även koppla bort lös hårdvara ( faktiskt prova starta upp maskinen utan musen ansluten ).

Sista utväg = omformatering och installation.

Stenberg
2006-02-25, 12:29
Virus- och spywarescanning är gjord, så det är inte problemet. Det är en bärbar Acer Aspire 1501 LMi. Har fundera på att skruva isä och kolla kylpasta och sånt men inte riktigt vågat. Har testat att starta den utan min externa håddisk, men problemet dyker upp efter ett tag ändå.... Tack för tipsen

Stenberg
2006-02-26, 11:23
Hm, kan det vara nåt med att arbetsminnet inte räcker till elelr så? I och med att den slutar reagera på dubbelklickningar och enter-tryckningar, dvs att det inte går att starta program?

Pata
2006-02-27, 17:12
Använder du internet explorer? Kan ju vara en bugg om du inte patchat det med senaste uppdateringarna. IE är ju inte heller känt som en buggfri läsare så om jag vore du du skulle jag ladda hem Firefox och pröva om samma problem uppstår. (uteslutningsmetoden...).

http://www.mozilla.com/firefox/

hoppas det hjälper!

Pata
2006-02-27, 17:16
Kom på att du kan pröva att krascha explorer.exe i aktivitetshanteraren (crtl +alt +del) för att sedan starta om den... ny aktivitet ->kör .. .skriv explorer.exe. Brukar hjälpa om explorer fryst sig.

Men som sagt ... funkar firefox smärtfritt kanske den lösningen är att föredra.