Visa fullständig version : Ishockey en svensk drömkedja o en internationell!
Mccartney
2006-02-25, 01:53
vem skulle ni placera i en Svensk drömkedja samt en internationell. Ni får välja alla spelar som någonsin spelat hockey.
För mig skulle svensk drömkedja ser ut så här:
Målvakt: Pekka Lindmark(han var grym..även när han var 40år)
Backar:Nicklas Lidström..Rankar han som större hockeyspelare än forsberg och aldrig skadad. En back med stort spelsinne.
Rolle Stoltz ...grymt bra back!!
anfallare:
Mats Sundin vänster anfallare. Sverigs idag största spelare..lyser respekt om hela honom.
Håkan Loob höger anfallare. Fysiskt fenomen klok spelare. Målgörare av rang.
center: Thomas Rundqvist sveriges bästa passningspelare genomtiderna, grymt bra defensiv...har bla totalt raderat ut Gretzkey i canada Cup. Bästa tekaren sverige någonsin haft. Bästa ledargestalten.
Internationellt:
Målvakt: Pekka Lindmark
Backar: Paul Coffey och Fetisov
Center:Wayne Gretzkey(kapten och målskytt samt passningspelare..världens bästa spelare någonsin..gjorde mål direkt på tekning....)
anfallare: Larionov o Krutov.
Det här blev ju skitsvårt..
Målis: Henke Lundquist om 5 år, (eller en något yngre "Dominator")
Backar: Stevens, Lidström
Center: Forsberg
Forwards: Lemieux, Larionov
Inga glaslirare som Gretzky m.a.o. ;)
Det här blev ju skitsvårt..
Målis: Henke Lundquist om 5 år, (eller en något yngre "Dominator")
Backar: Stevens, Lidström
Center: Forsberg
Forwards: Lemieux, Larionov
Inga glaslirare som Gretzky m.a.o. ;)
Eller? :confused:
Svensk :
Lundkvist i mål
Lidström och Ulf Samuelsson
Tomas Sandström , Peter Forsberg , Mikael Renberg
Internationellt :
Målvakt, svårt men jag tar Patrick Roy över Diminik Hasek pga "St. Patrick"s meritlista
Backar: Bobby Orr och Ray Bourque
Mike Bossy (nära att jag tog ryssen valeri kharlamov) , Wayne Gretzky , Bobby Hull
Orr är den endaspelaren som kan mäta sig med Gretzky och Lemieux trots att han var back. Det var en fröjd att se han spela 3 - 5 och ingen kunde ta av han pucken, han bara åkte runt med den och dödade tid. Spelade bara 8 hela säsonger och vann Norris trophy (nhls bästa back) dom 8 åren.
Tvingades lägga av pga hans totalförstörda knän.
Helt sjuk + /- statestik hade han också :bow:
Orrs stats :
http://www.hockeydb.com/ihdb/stats/pdisplay.php3?pid%5B%5D=4085
Karl_alfred
2006-02-25, 09:26
Internationell:
Mål: Hasek
Back: Orr
Back: Bouque
Forward: Lemieux
Center: Gretzkey
Forward: Jagr
På sin topp dessa spelare.
Karl_alfred
2006-02-25, 09:35
Svensk :
Lundkvist i mål
Lidström och Ulf Samuelsson
Tomas Sandström , Peter Forsberg , Mikael Renberg
Internationellt :
Målvakt, svårt men jag tar Patrick Roy över Diminik Hasek pga "St. Patrick"s meritlista
Backar: Bobby Orr och Ray Bourque
Mike Bossy (nära att jag tog ryssen valeri kharlamov) , Wayne Gretzky , Bobby Hull
Orr är den endaspelaren som kan mäta sig med Gretzky och Lemieux trots att han var back. Det var en fröjd att se han spela 3 - 5 och ingen kunde ta av han pucken, han bara åkte runt med den och dödade tid. Spelade bara 8 hela säsonger och vann Norris trophy (nhls bästa back) dom 8 åren.
Tvingades lägga av pga hans totalförstörda knän.
Helt sjuk + /- statestik hade han också :bow:
Orrs stats :
http://www.hockeydb.com/ihdb/stats/pdisplay.php3?pid%5B%5D=4085
Eric? :confused:
Eric? :confused:
Lindros ?
Pga han skador så var han en toppspelare för kort tid för att jag skulle ha han som center. Som han spelade för 10 år sen :bow: oj oj han är den mest kompletta forwarden i historien
Det är väl inte så svårt att välja internationell:
Den gamla sovjetiska :hbang:
Iofs är väl risken stor att dom inte skulle klara sig i dagens hockey :D
//Ugh
Lindros? Näe tack...
Internationellt
Målis: Roy (den bästa genom tiderna!)
Backar: Orr & Stevens (en offensiv playmaker o en defensiv "open-ice hitter")
Center: Gretzky (sicken playmaker)
Ytterforwards: Verbeek & Jagr (en liten målfarlig retsticka och en grym målskytt)
:thumbup:
Dave "Tiger" Williams kan omöjligt varit riktigt normalt funtad... i snitt 4min per match i utvisningsbåset. ;)
I 962 matcher...
Dave "Tiger" Williams kan omöjligt varit riktigt normalt funtad... i snitt 4min per match i utvisningsbåset. ;)
I 962 matcher...
Hans toppnotering var ändå bara 358 min på 76 matcher
Dave "the hammer" Schults har rekordet på 472 min
Ottawas Brian McGrattan satte nytt AHL rekord i fjol med 551 min på 71 matcher, det är ett hyffsat snit
Sverige:
Mål: Pelle Lindberg (med modern utrustning så klart)
Back: Niklas Lidström och Börje Salming (en lugn och oerhört säker back med en som kan hålla igång laget när de slöar till sig)
Forwards: Håkan Loob (50 mål under en säsong i NHL)
Peter Forsberg (slår smörpassningar och håller uppe kämpandet ihop med Börje)
Mats Sundin (när han är som bäst, grym räckvidd och har en oerhörd förmåga att skydda pucken)
Internationellt:
Mål: Patric Roy (vinnartyp, Hasek är dock skickligare som målvakt)
Back: Paul Coffey
Bobby Orr (Pingu har redan sagt allt)
Forward: Mario Lemieux (skadefri och i toppform helt oslagbar)
Maurice Richard (en utpräglad målskytt)
Wayne Gretzky (kan slå sagolika passningar till Richard och Lemieux)
Tog inte med någon från Sovjetunionens oslagbara kedja eftersom de var som bäst ihop.
I den internationella hade man kanske behövt lite mera tuffhet. På bänken sitter därför Eric Lindros och Cam Neely.
Arnesson
2006-02-25, 10:27
Skulle "de gamla lirarna" platsa i dessa lag?
Har inte spelat utvecklats en hel del?
Spelarna blivit bättre?
(Jag har ingen koll på spelet förr, så vet inte riktigt hur det såg ut, var det stor skillnad? )
Pelle Lindbergh
Niklas Lidström - Samuelsson
Sundin - Forsberg - Thomas Steen
Blir bra! Tror jag? Inget stort fan av håkky!
Du har inte särskilt bra koll om du tror att Forsberg är en glaslirare.
Du vet vad jag menar, och det handlar inte om skador. En glaslirare åker runt och är livrädd för närkontakt med motståndare.
center: Thomas Rundqvist sveriges bästa passningspelare genomtiderna, grymt bra defensiv...har bla totalt raderat ut Gretzkey i canada Cup. Bästa tekaren sverige någonsin haft. Bästa ledargestalten.
Håller med att Rundqvist förtjänar en plats i denna femma.
Dock var det Bengt-Åke Gustafsson som markerade bort Gretzky ;)
Mccartney
2006-02-25, 15:20
Håller med att Rundqvist förtjänar en plats i denna femma.
Dock var det Bengt-Åke Gustafsson som markerade bort Gretzky ;)
Jag är 100% säker att det var Kocken som gjorde det.
Mccartney
2006-02-25, 16:15
Är Gretzkey en glaslirare...eller rättare sagt var?Jag har sett Gretzkey gå in i canadas landslags trupp och spela i 4 mot 5 han gjorde den även i sina klubb lag.Sedan hade han en sådan respekt att många drog sig för att drämma till honom...i sådna fall fick dem själv stryk av andra.
Gretzky var ingen glaslirare, många försökte trycka till han men kom inte åt honom. I och med att han alltid har varit minst så lärde han sig hur han skulle undvika tacklingar. Väldigt välskolad i sitt positionsspel, Niklas Lidström är nog det närmaste man kommer det i dag.
Du vet vad jag menar, och det handlar inte om skador. En glaslirare åker runt och är livrädd för närkontakt med motståndare.
Då är jag med. Men han går sönder för ofta.
Jag är 100% säker att det var Kocken som gjorde det.
Jag ger inte speciellt mycket för dina 100%....
"Om Kanadas manager Gretzky kommer att ställas mot Tre Kronors förbundskapten Bengt-Åke Gustafsson är det inte ”The Great One” som har nåt stort psykologiskt övertag.
Bengan lyckades under hela sin NHL-karriär radera ut hockeyvärldens största målspruta genom att markera honom stenhårt, irritera honom och få honom att tappa fattningen. [...]
Och du knäckte honom i Tre Kronors tröja också.
– Ja, i Canada Cup 1984 blev det ett jävla liv. Han var skitsur för att jag lyckades plocka ner honom"
Källa (http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/utskrift/0,3258,778685,00.html)
har alla glömt bort en viss börje? eller var han inte så bra egentligen? eller är alla här bara för unga inkl mig själv??
Karl_alfred
2006-02-28, 18:23
har alla glömt bort en viss börje? eller var han inte så bra egentligen? eller är alla här bara för unga inkl mig själv??
Tror folk vet för lite helt enkelt.
Tigerkotten
2006-02-28, 18:32
Jag förstår inte hur man kan ha Pekka som bästa Svensk målis genom tiderna?
Dumleman
2006-02-28, 18:39
Sergej Makarov
Vladimir Krutov
Alexej Kasatonov
Vjatjeslav Fetisov
Igor Larionov
1981 spöade de Sverige med 13-1 och Kanada (med Gretzky och kompani) med 8-1! :D
Pumpitup
2006-02-28, 18:40
ALL STAR SVERIGE
Pelle Lindbergh - Killen dominerade i NHL och vann bl.a Vezina Trophy, tyvärr omkom han i alldeles för tidig ålder. Lundqvist är dock snart ikapp honom men än dröjer det någon säsong.
Börje Salming - Han hade precis allt! Banade väg för alla svenska framgångar som vi har haft i dagens NHL. BLOD, SVETT och TÅRAR.
Nicklas Lidström - Sveriges genom tiderna bästa back.
Mats Sundin - Har dominerat sin sport ända sedan tv-pucks-åldern. Stora ledaregenskaper.
Peter Forsberg - Sveriges mest älskade hockeyspelare, fyllde alla arenor i elitserien förra säsongen. Vad har killen inte vunnit? förutom att han nästan på egen hand vann sm-guld åt MODO som 19-20 åring.
Håkan Loob - Sveriges bästa målskytt genom tiderna, var alltid suverän vare sig det gällde landslaget, elitserien eller NHL. Hade några makalösa år i elitserien där han krossade målrekord och poängrekord.
ALL STAR VÄRLDEN
Patrick Roy - Vann stanley Cup med både Montreal och Colorado. Hade en oerhört bra lägstanivå och har nog fortfarande rekordet vad det gäller antal "nollor". Enda minuset var hans spel runt kassen.
Bobby Orr - 8st Norris Trophy säger väl allt?
Paul Coffey - En legend, gjorde fler poäng per säsong än vad de flesta anfallarna drömmer om.
Wayne Gretzky - The Great One.
Mario Lemieux - Gjorde ensam Pittsburgh till NHL's bästa lag, har kanske haft den högsta högstanivån världen någonsin skådat.
Pavel Bure - Öste in mål och åkte skridskor som en GUD.
Karl_alfred
2006-02-28, 18:59
ALL STAR VÄRLDEN
Patrick Roy - Vann stanley Cup med både Montreal och Colorado. Hade en oerhört bra lägstanivå och har nog fortfarande rekordet vad det gäller antal "nollor". Enda minuset var hans spel runt kassen.
.
*screwy* Terry Sawchuk har du glöämt han?
och det tycker du han gör *screwy*
han kanske inte är den tuffaste fysiska spelaren men han är grymt bra och är inte rätt för närkontakt , hade han varit det hade han inte kommit långt i dagens nhl
Pretender
2006-02-28, 19:20
Jagr-Nylander-Straka... verkar funka hyfsat f n så jag kör på den ;)
Pumpitup
2006-02-28, 20:08
*screwy* Terry Sawchuk har du glöämt han?
vem var det? ;)
Oroa dig inte. Om du läser tidigare inlägg ser du att jag hade honom och Lidström som backpar. En vinnande kombination. :thumbup:
De spelade väl för övrigt ihop i Canada cup 1991.
Karl_alfred
2006-03-01, 09:48
vem var det? ;)
103 0er mot Roys 66 :)
Norsk:
Jim Marthinsen
Tommy Jacobsen - Anders Myrvold
Tore Vikingstad - Bjørn Skaare - Espen Knutsen
Internasjonal:
Ken Dryden
Ray Bourque - Bobby Orr
Maurice Richard - Bobby Clarke - Gordie Howe
AngelLove
2006-03-01, 11:36
ALL STAR SVERIGE
Pelle Lindbergh
Börje Salming-Nicklas Lidström
Mats Sundin-Peter Forsberg-Daniel Alfredsson
ALL STAR VÄRLDEN
Patrick Roy
Bobby OrrRay Bourque
Wayne Gretzky-Mario Lemieux-Jagr
Karl_alfred
2006-03-01, 13:34
Internationell:
Mål: Hasek
Back: Orr
Back: Bouque
Forward: Lemieux
Center: Gretzkey
Forward: Jagr
På sin topp dessa spelare.
Svensk:
Mål: Lindbergh
Back: Salming
Back: Lidström
Forward: Sundin
Center: Forsbergh
Forward: Loob
Karl_alfred
2006-03-01, 13:41
vem var det? ;)
http://hockeygoalies.org/bio/images/sawchuk.gif :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.