Logga in

Visa fullständig version : Till vilken grad behövs utbildning i ett samhälle?

Noodles
2006-02-23, 14:52
Angående det som diskuterades i en annan tråd skulle det vara intressant att se folks åsikter kring den akademiska utbildningens roll i ett samhälle.

Själv är jag för att ett samhälle satsar på utbildning. De kortsiktiga kostnaderna betalas tillbaka på lång sikt. Med det samhälle som finns idag krävs dessutom en minsta utbildning för att kunna hantera vardagen. Tänker då på språkkunskaper och tekniken som finns runt oss.

Däremot skulle jag aldrig vilja bo i ett land med bara akademiker. Det behövs inte akademiska utbildningar för alla jobb utan man borde höja statusen på många yrkesutbildningar. Förutom att för många akdemiker kostar mer än de ger tillbaka så säger min erfarenhet att många utvecklar en förvriden syn på samhället. Under mina egna studieår har jag stött på många kurskamrater som ser sig själva som samhällets räddning och att hela världen borde vara tacksamma att de finns.

Det är svårt att behovspröva antalet utbildningsplatser men i möjligaste mån borde man göra det. Jag vet inte hur många ekonomer och ingenjörer som trycks ut från högskolorna idag men det är för många. Till det kan mer diffusa utbildningar runt om i Sverige läggas. Klassikern är väl folk som vill jobba med TV och går någon lokal högskoleutbildning med flashigt namn. En kompis till mig läste 120 poäng Medieteknik och han har ingen aning om vad han ska ha för nytta av den. Hela utbildningen var ett skämt och lärarna godkände alla som lämnade in något. Skolan var mer intresserad av att få sina bidrag än att lära studenterna något vettigt.

Piranha
2006-02-23, 14:55
Bra fråga , om alla vore högutbildade vem skulle göra skitjobbet ?

OggeP
2006-02-23, 14:56
Bra fråga , om alla vore högutbildade vem skulle göra skitjobbet ?

De högutbildade skulle inte framstå som så högutbildade om alla var högutbildade, så därför blir svaret: de högutbildade.

jwzrd
2006-02-23, 14:58
Grejen är att högutbildade nu inte är samma sak som högutbildade för 30 år sedan. Dom gör skitgörat nu eftersom dom inte är bättre. Så går det när man får för sig att man ska utbilda varenda jävel.

raZmus
2006-02-23, 14:58
Utbildningsinflation?

Noodles
2006-02-23, 15:00
Grejen är att högutbildade nu inte är samma sak som högutbildade för 30 år sedan. Dom gör skitgörat nu eftersom dom inte är bättre. Så går det när man får för sig att man ska utbilda varenda jävel.

Det stämmer. Jag hörde någon siffra om att idag disputerar lika många som på 50-talet gick ut motsvarande gymnasiet. Någon som har exakta siffror?

Piranha
2006-02-23, 15:01
Could be, arbetsgivarna gör också lite fel som ofta ställer onödigt höga krav på utbildning på saker man aldrig kommer i kontakt med på jobbet sen, detta enbart för att få ner antalet sökande.

Men de får ifs skylla sig själva när de sen får en övervintrad högskolehippie helt utan social kompentens.

jwzrd
2006-02-23, 15:04
Could be, arbetsgivarna gör också lite fel som ofta ställer onödigt höga krav på utbildning på saker man aldrig kommer i kontakt med på jobbet sen, detta enbart för att få ner antalet sökande.

Men de får ifs skylla sig själva när de sen får en övervintrad högskolehippie helt utan social kompentens.

Grejen är den att om 90% av alla sökande är civilingenjörer plötsligt trots att deras kompetens förmodligen är fördelad på samma vis och med samma spets/dal-avstånd som tidigare så måste man börja någonstans.

Nitrometan
2006-02-23, 15:09
Hur skulle behovsprövningen gå till?

Det tar ju ett tag få igenom folk i utbildningen. Det är antagligen inte exakt samma behov av folk när de slutar en utbildning som när de börjar den.

Man kanske ska köra med kommunistiska femårsplaner?

hultman
2006-02-23, 15:13
Satsa inte på utbildning. Jag vill vara ensam om att ha akademisk utbildning, så att jag garanterat får jobb. Denna utbildningshets skapar enbart ett svårt klimat för alla som är utbildade.

Dumleman
2006-02-23, 15:24
Jag har märkt en tendens hos instutioner att de tänker bara på sin egen överlevnad, att få så många studenter som möjligt vilket innebär större anslag, och de tänker nästan ingenting på studenternas situation efter utbildningen. Det systemet är galet, alla borde istället uppmuntras och belönas för att tänka på helhetens bästa.

Nitrometan
2006-02-23, 15:34
Jag har märkt en tendens hos instutioner att de tänker bara på sin egen överlevnad, att få så många studenter som möjligt vilket innebär större anslag, och de tänker nästan ingenting på studenternas situation efter utbildningen. Det systemet är galet, alla borde istället uppmuntras och belönas för att tänka på helhetens bästa.
Eller också kan man vara elak och koppla bidraget skolorna får till hur stor andel av studenterna som har fått jobb inom ett år.

Noodles
2006-02-23, 17:11
Hur skulle behovsprövningen gå till?

Det tar ju ett tag få igenom folk i utbildningen. Det är antagligen inte exakt samma behov av folk när de slutar en utbildning som när de börjar den.

Man kanske ska köra med kommunistiska femårsplaner?

Jag vill inte köra med kommunistiska femårsplaner. Det är just den praktiska detaljen kring behovsprövningen som är svår. :)

Att behovet ändras under utbildningen märks ju. När jag började plugga skrek marknaden efter civilingenjörer och folk rekryterades innan de var färdiga. Mitt under min utbildning var alla jag kände i högre årskurser garanterade arbetslöshet. Nu har det vänt igen och ser betydligt bättre ut jämfört med 2002-2003 men det kommer nog aldrig bli som under IT-bubblan.

Däremot håller jag inte med Piranha om skitjobben. Jag tror att synen på jobben måste ändras. En av mina barndomskamrater var inte intresserad/klarade inte högskolestudier och blev byggnadssnickare. Han stormtrivs som det och skulle aldrig vilja byta med mig. En annan gammal kompis är bilmekaniker och älskar det. Själv hade jag tummen mitt i handen och var intresserad av matte och naturvetenskap. För mig passade det därför bättre att plugga. Det tråkiga är att många på högskolorna idag är totalt ointresserade och felplacerade men pluggar "för att de ska".

Det bästa är nog om vi satsar på att höja kvaliteten på de högskoleutbildningar som finns och samtidigt höjer statusen på yrkesutbildningarna.