Logga in

Visa fullständig version : Stockholmare är smartare än lantisar

Palm
2006-02-23, 14:34
Det gamla talesättet stämmer tydligen :D

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=578&a=523663&previousRenderType=2

Man får väl ta det med en nypa salt, men det är lite kul ändå... Det är väl nån som har det som signatur?

mini
2006-02-23, 14:36
Det är väl nån som har det som signatur?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/member.php?u=3974

Batman
2006-02-23, 14:38
är väl inte så konstigt att stadsfolk har en mätbar skillnad "intelligens".
Det är större risk att en bra lärare söker sig till storstan än en liten byhåla, en storstadsskola borde ha bättre resurser än lanthålan, en stadsbo behöver tänka mer för att ta sig från hemmet till jobbet osv gämfört med en lantis som bara behöver gå utanför dörren och sätta sig i traktorn.

Kort och gott övning ger färdighet.

pellep
2006-02-23, 14:40
Jag tvivlar inte en stund på att det är så.
Jag ser skillnad bara här i trakten, jag anser att vi "utanför skogen" är så mkt smartare än bönderna.

Nitrometan
2006-02-23, 14:40
Men det är väl klart att hon hade rätt när hon sa det?
Hon är ju Stockholmare, då är hon ju smart och fattar det.

Frågan är då varför hon gifte sig med en skåning? *screwy*

Välter inte det hennes påstående?

Piranha
2006-02-23, 14:41

Vad hon tänder på är hennes bag.

Jag säger som Grahn.

Herkulez
2006-02-23, 14:42

äh, man kan bli kär i en som är MYCKET mindre smartare än va man själv är, fråga din fru :D

Piranha
2006-02-23, 14:47
äh, man kan bli kär i en som är MYCKET mindre smartare än va man själv är, fråga din fru :D

"mycket mindre smart" fråga din svenneskaläraret !

Nitrometan
2006-02-23, 14:48
Jo, det vet jag. Det är ingen nyhet.

Menar du att det bara är fysisk attraktion? Att hon som smart Stockholmare inte behöver nån intellektuell stimulans?

De som flyttar till Stockholm, blir de smartare när de kommer dit? Eller sänker de medelintelligensen?

grisbil3n
2006-02-23, 15:23
Absolut, jag har släktingar som är föga urbaniserade, dessa är inte sådär våldsamt jävla brighta.

Bönne
2006-02-23, 15:51
Hur man presterar på det testet har nog inte så mycket att göra med ens intelligens, ex. där man skulle kunna ordbenämningar, så har nog sthlmare det lättare, då de orden förmodligen används där mer än utanför Sthlm där vi har ersatt många av orden.

Säkert fler saker som spelar in, men tror inte att IQ-kvoten skiljer sig särskilt mycket, dumma folk finns det garanterat många av i Sthlm också.

Fartman
2006-02-23, 18:14
Nåväl, jag är nöjd med att jag enligt testet var mycket smartare än medel plus att Boden iaf återfanns på första sidan och högst upp av norrbottenskommunerna, framförallt högre än den store satan; Luleå.

Sen känner jag mig tvungen att tillägga att till det som testet var till för, lumpen, så var de bättre soldaterna ofta från riktig glesbygd.

Lillgrabben
2006-02-23, 18:20
De som flyttar till Stockholm, blir de smartare när de kommer dit? Eller sänker de medelintelligensen?

Höjer medelintelligensen? :D

Bönne
2006-02-23, 18:27
Nåväl, jag är nöjd med att jag enligt testet var mycket smartare än medel plus att Boden iaf återfanns på första sidan och högst upp av norrbottenskommunerna, framförallt högre än den store satan; Luleå.Jag satte full pott och jag gick ut med 15 poäng från grundskolan.

Tror det är så många som inte ens försöker på testet för att det kan kännas lite onödigt och jobbigt, tror att absolut de flesta kan skriva en nia eller åtminstonde en åtta ifall de bara försöker.

Johan_P
2006-02-23, 18:32
Statistiken gäller alltså pliktverkets intelligensprov vid mönstringen för värnplikten. Jag tror fortfarande att talesättet är rätt mycket bs...

Måste dock bara tilläga...
Det är ju skönt att bo på bygden, men har man bara varit med om det ena är det säkert svårt att uttala sig om det andra, right? (tror inte många som bor i storstäder har bott ute på landet...) Jag hatar att det alltid kommer massa jävla bilar och sådär utanför det stället man bor i st(ö)rstäder, eller hör man någon full ropa och hoja, nice. Nej, tur finns det landsbygden och småholor som man kan bo i :)

Off-topic: Hur kan det komma sig att många stockholmare kommer ner och köper sommarstugor i skåne? Ja, oj fan. De har ingen natur att vara i, måste vara trist med enbart avgaser :confused:

Fartman
2006-02-23, 18:39
Känns faktiskt inte helt fel. Det är väl inte allt för sällan som "smarta" (typ akademiker) är så illa tvungna att flytta till ex Stockholm med omnejd för att kunna knega med det deras utbildning handlar om medans "mindre smarta" (typ yrkesinriktad gymnasieutb.) har jobb på orten som ex industriarbetare.

Fartman
2006-02-23, 18:42
Jag satte full pott och jag gick ut med 15 poäng från grundskolan.

Tror det är så många som inte ens försöker på testet för att det kan kännas lite onödigt och jobbigt, tror att absolut de flesta kan skriva en nia eller åtminstonde en åtta ifall de bara försöker.
Nja, jag är tex sämst på ordkunskap och hade jag pluggat lite sånt sporadiskt ett tag före mönstring hade jag säkert fått en nia istället för nuvrande åtta.
Men sen finns det ju sånt som ex det där 3d-tänkande och sånt som helt enkelt vissa bara har lättare för (jag var en fena på det) medans andra har snuskigt svårt för att se sånt, det är nog lite svårare att lära sig.

Sällen
2006-02-23, 18:42

och inte lite häller :D

Bönne
2006-02-23, 18:45
Nja, jag är tex sämst på ordkunskap och hade jag pluggat lite sånt sporadiskt ett tag före mönstring hade jag säkert fått en nia istället för nuvrande åtta.
Men sen finns det ju sånt som ex det där 3d-tänkande och sånt som helt enkelt vissa bara har lättare för (jag var en fena på det) medans andra har snuskigt svårt för att se sånt, det är nog lite svårare att lära sig.Det räcker inte att vara jättekass på ett av testen för att dra ner dig, satte bara en 6:a på någon av delarna och snittade ändå en nia. Menade bara så du inte misstar dig och tror att du är smart.

Just därför blandannat, tror jag att alla kan sätta en nia ifall man bara skärper sig.

Gandalf
2006-02-23, 18:51
Konstigt jag har aldrig träffat en smart Stockholmare, se bara på kvällstidningarna som vimlar av tokiga stockholmare som gör bort sig gång efter gång.
Se bara på det största socialfalls familjen i Sverige som bor i stockholm "kungafamiljen" en transvestit som kallar sig Sylvia och en bög som kallar sig Kungen och deras försupna barn som gjort sig kända för att supa skallen av sig på stans innekrogar.
Sen att en av kottarna hittat en kille i Ockelbo visar ju bara att även en blind höna kan hitta ett korn.
Mitt sista exempel är ju riksdagishuset där eliten av Stockholmare kan tillbringa sin tid på precis samma sätt som dom gjorde på dagis, skylla på varandra och skrika att han var det och JAG är bäst. :booty:

Yankeee
2006-02-23, 18:55
Konstigt jag har aldrig träffat en smart Stockholmare, se bara på kvällstidningarna som vimlar av tokiga stockholmare som gör bort sig gång efter gång.
Se bara på det största socialfalls familjen i Sverige som bor i stockholm "kungafamiljen" en transvestit som kallar sig Sylvia och en bög som kallar sig Kungen och deras försupna barn som gjort sig kända för att supa skallen av sig på stans innekrogar.
Sen att en av kottarna hittat en kille i Ockelbo visar ju bara att även en blind höna kan hitta ett korn.
Mitt sista exempel är ju riksdagishuset där eliten av Stockholmare kan tillbringa sin tid på precis samma sätt som dom gjorde på dagis, skylla på varandra och skrika att han var det och JAG är bäst. :booty:

Hur vore det att se över svenskan innan du försöker kalla någon annan dum?

Fartman
2006-02-23, 19:31
Det räcker inte att vara jättekass på ett av testen för att dra ner dig, satte bara en 6:a på någon av delarna och snittade ändå en nia. Menade bara så du inte misstar dig och tror att du är smart.

Just därför blandannat, tror jag att alla kan sätta en nia ifall man bara skärper sig.
Nä, givetvis. Tycker inte att en 8a är speciellt bra men å andra sidan är det skitsamma, det viktiga är ju att man fick 9a på styrkan ;)
Däremot tror jag knappast att alla kan sätta en 9a om dom "skärper sig". (speciellt inte efter en sömnlös natt på en bussjävel som det är för alla stackare som reser till östersund från norrbotten) Hade det varit så att "vem som helst" kunde få högsta betyg hade inte medlet legat kring 5-6 och dessutom hade betygsskalorna behövts göras om då det faktiskt ska vara så att det högsta värdet ska inte alla klara.

Metal_boy_
2006-02-23, 19:35
Det är väl ingen nyhet som behöver stå i dn att bönder är efterblivna?

Cilia
2006-02-23, 19:36
Det är väl ingen nyhet som behöver stå i dn att bönder är efterblivna?
näähh det räcker ju att läsa det du skriver

Metal_boy_
2006-02-23, 19:37
näähh det räcker ju att läsa det du skriver

Och höra ditt svar, så förstår man...

att du luktar död fisk.

Bönne
2006-02-23, 20:17
Nä, givetvis. Tycker inte att en 8a är speciellt bra men å andra sidan är det skitsamma, det viktiga är ju att man fick 9a på styrkan ;)
Däremot tror jag knappast att alla kan sätta en 9a om dom "skärper sig". (speciellt inte efter en sömnlös natt på en bussjävel som det är för alla stackare som reser till östersund från norrbotten) Hade det varit så att "vem som helst" kunde få högsta betyg hade inte medlet legat kring 5-6 och dessutom hade betygsskalorna behövts göras om då det faktiskt ska vara så att det högsta värdet ska inte alla klara.Alla kan nog inte sätta en nia, oavsett ifall de är sitt bästa jag, men åtminstonde en åtta. Precis som jag tror att de absolut flesta kan få högsta betyg i alla ämnen i skolan, men man är inte tillräckligt motiverade.