handdator

Visa fullständig version : Få i sig tillräckligt med protein

jhonny
2002-09-29, 19:15
hej
jag tänktelite på det här med mat..
om man ska få i sig ca 3 g protein per kg så borde jag ligga på ca 200 gram per dag..men har svårtå åå få ihop så mycket ommaninte räknar med pulver så kanske jag får imig 250-300 g kött per dag och en liter mjölk...+ potatis och annat men det ger väll inget protein och då landar jag på kanske 70 g protein..
vad ska man käka??

emmzan
2002-09-29, 19:24
-Havregryn
-Tonfisk
-Makrill
-Kesella
-Keso

Just some suggestions!

spinkoo
2002-09-29, 19:39
Det första du borde göra är att räkna ALLT protein du äter, inte bara från det proteinrika sakerna. Sen kan du väl inte få det till 70 gram, blir ju minst 100. Om du nu inte har ett specialkött...;)

Sverker
2002-09-29, 19:42
En stor portion pasta på 100 - 150 g ger dig ju 12 - 18 g protein.
Med en 1/2 burk keso eller 100 g köttfärs till blir det tillsammans 35 - 40 g protein !! En lagom portion.

Glöm inte proteinet ris, pasta, potatis. Räkna allt protein per dag istället.

ekim
2002-09-29, 20:10
6st burkar tonfisk så är du uppe i 200 gram protein om du gör några tonfisk omeletter så kommer du lätt upp i 300.:eating:

emmzan
2002-09-29, 20:19
Herregud jag glömde det viktigaste: ÄGG!!!!

Ska nog gå och koka mig en 10-12 stycken genast för kommande veckan!:eating: :eating:

jhonny
2002-09-29, 21:16
e det farligt å äta råa ägg??

annars borde man väll kunna dricka några äggvitor utannågra större kväljningar..

annars kvälls mat vad ska man ä´ta gröt?? mackor??

hulken
2002-09-29, 22:46
Du kan åka på salmonella om du äter råa ägg! bättre att koka eller steka dom.

Daemon
2002-09-30, 07:37
När ni räknar på hur mycket protein ni äter inkluderar ni altsåy protein från vete/havre/etc??

Hur intressant är den siffran?
Är det inte kvalitetsprotein man är intresserad av?
Om jag äter 100g gelatin(BV=0) så kommer det inte direkt att gynna min muskeltillväxt.

Sverker
2002-09-30, 07:51
Den siffran är mycket intressant.
Jag kan nog tänka mig att du äter 70 - 100 g protein från inte fullvärdiga käller som ris, vete, havre, grönsaker etc. Det proteinet måste man ta hand om på bästa sett. Är inte det att kombinera det med mer fullvärdiga proteinkällor som kött, fisk, mjölk och ägg för att nå 100 % ? På båda proteinkällorna !

100 g protein a ca 4 kcal är 400 kcal vilket är den siffra man rekomendera att sänka sitt kaloriintag under deff.
Vid hård diet blir dessa siffror MYCKET intressanta.

Daemon
2002-09-30, 09:21
Hej Sverker!!

Det jag tänkte på var att det här med hur många gram protein per kg kroppsvikt har blivit lite likt frågan "Hur mycket tar du i bänkpress?"
I bänkpressfrågan handlar det om teknik, den ena killen kör med studs på bröstkorgen och röven en halvmeter ovanför bänken, den andre killen kör med stopp på bröstet etc.
När de gäller protein handlar det om kvalite.
Det jag ville få fram var att rekomendationerna 2g protein per kg kroppsvikt handlar om kvalitetsprotein.
Hoppas att någon förtårstår vad jag försöker få fram (ska på möte om tre minuter).

Jag äter massvis med proteiner som har halvlågt BV, "Lågkvaliteprotein" kompletterar varandra så de blir mer kompletta, är man riktigt intresserad kan man ju alltid räkna om sina proteiner och se var man hamnar(varför man nu skulle orka/vilja det)

spinkoo
2002-09-30, 10:12
Daemon: Äter du 100 gram gröt (havregryn) får du ju i dig 13 gram lågkvalitetsprotein. Alltså räknar du inte det, right?! Men om du har mjölk i kompletterar de varran så bra att när de smälter samman så bildar det ett ännu bättre protein än var mjölk var ensamt. Men mjölk räknar du ju med. Men hur gör du då med gröten?! Min åsikt är att då ska även grötens protein räknas med till det högkvalitativa. Och efter som man hela tiden strävar efter att äta en bra proteinkälla till varje mål kan lågkvalitetn anvädas på bästa sätt. Därför räkna ALLT protein du äter..

...försöker inte hävda att jag har rätt, öppen för diskussion:cheers:

Daemon
2002-09-30, 11:04
Jag ser det som följande:

Man ska få i sig minst 2g högkvalitativt protein per kg kroppsvikt, BV>80 Kött, Mjölk, Ägg, Sojabönor ( :smash: :D ) etc.
Det extra protein man får i sig via Vete, Potatis, Ris etc. (om man inte ketodietar eller liknande) kompletterar det andra proteinet så att det blir fullvärdigt.
Jag räknar absolut inte ut att jag får i mig rätt mängd per måtid för en bra sammansättning, jag äter en varierad kost baserad på bra protein.

Anledningen att jag tar upp det här är att jag hade en diskussion med en kompis i helgen som funderade på att sluta äta ägg pga. det hemska kolesterolet och det skulle han kompensera genom att äta mer havregryn, protein som protein...

Peter
2002-09-30, 11:23
Hur menar ni att de sämre proteinkällorna kompleterar de fullvärdiga så att det blir bättre tillsammans än det fullvärdiga var ensamt? Detta kräver ju att de sämre proteinkällorna har ett överskott på just den begränsade aminoryran hos det bättre proteinet vilket kanske inte är helt sannolikt om man bara planslöst blandar två livsmedel. Däremot kan man säkert få en positiv effekt av att olika proteinsorter tas upp olika fort i en måltid vilket är bättre än att allt tas upp samtidigt. Det är ju anledningen till att många proteinpulver består av olika proteintyper för att få ett längre och jämnare upptag.

Håller däremot med om att man kan räkna med proteinet även från ex. pasta och ris även om det inte motsvarar samma antal gram protein från någon fullvärdig källa. Får man i sig 50 gram protein på köpet från kolhydratmaten så är det ju bara att tacka och ta emot. Sen exakt hur mycket det motsvarar i perfekt sammansatt animaliskt protein är ju inte så viktigt så länge man låter basen av proteinet komma från bra proteinkällor.

Digererbarheten (kroppens förmåga att brya ner och ta upp proteinet) är lägre hos vegitabiliskt protein, vilket gör att det är inte bara aminosyresammansättningen som ofta är lite sämre. Detta gör att även med en bra kombination av vegitabiliska källor får de svårt att konkurera med de bästa animaliska.

Peter

Daemon
2002-09-30, 11:40
Jag försöker inte ge någon beskrivning i hur man ska kombinera olika livsmedel för att få ett fullvärdigt protein (det ska för övrigt inte stå fullvärdigt i min förra post), det finns tabeller att kolla i om man vill veta.
Det har självklart att göra med vilka aminosyror som ingår i resp. produkt, vilket det finns ett antal medlemmar på forumet som har koll på.

Allt protein man stoppar i sig är bra protein (kom inte med elaka påhopp och hårklyverier nu :D ) men när man ska nå upp till minimum 2g/kg kroppsvikt bör detta basera sig på bra proteiner, anser jag.

Jag hoppas att min andemening kommer fram även om jag uppenbarligen inte kan förmedla den särskilt bra.

Peter
2002-09-30, 12:05
Deamon: Jodå förstår precis vad du menar och håller med. Min fråga riktade sig snarare till de som skrivit längre upp i tråden där man sagt att havregryn och mjölk ger bättre protein än enbart mjölk (antog att detta bara var ett exempel och att man lika gärna kan ta pasta+kyckling eller ris+tonfisk som exempel). Så tycker jag inte riktigt man kan räkna.

Att de sämre proteinkällorna blir bättre av att kombinera med fullvärdiga vet ju alla men det är ju inte riktig så lätt som att man bara dricker lite mjölk till vad skit som helst och så blir rubbet jättebra protein, det var bara det jag ville säga.

Sen hur man räknar är ju egentligen helt ointressant eftersom det inte finns någon exakt fasställt optimal mängd. Någon kanske tycker att 1,5 g/kg är lagom, någon annan tycker man bör få i sig 3g/kg osv. Då är det ju ganska ointressant hur man räknar eftersom mängden man vill komma upp i per dag är så olika för olika personer.

Kolhydrater har ju en proteinsparande effekt också då även om inte proteinet är jättebra i pastan kanske kolhydraterna man får i sig sparar protein till muskelbygge.

Peter

Massivf
2002-10-02, 16:35
Originally posted by hulken
Du kan åka på salmonella om du äter råa ägg! bättre att koka eller steka dom.

Jag har ätit råa ägg till frukost emellanåt under 2½ år, har inte drabbats av salmonella än, fast jag kanske har haft tur?:rolleyes:

Lite off topic, men ändå...
Dagarna jag inte "hinner" göra frukost, brukar jag t 2 dl
havregryn, en banan, 2 -3 råa ägg, lite protein eller gainerspulver, 3-5 dl mjölk och köra i en mixer.
det blir ca: en liter drickbar frukost! :cheers:

//M

z_bumbi
2002-10-02, 18:28
Salmonella är inte så vanligt i Sverige men börjar tyvärr bli vanligare i många importerade produkter. Så med råa ägg från Sverige är inte så stor risk att bli sjuk, värre är att upptaget av proteinet tydligen är sämre om man inte tillagar äggen.

Massivf: Glömde du inte kakaopulvret/oboyen och glassen ? Blir så mycket godare :)

Pecca
2002-10-02, 19:06
Z_Bumbi>
Jo det gjorde han och med dom ingredienserna i så har man fått fram min frukost. Är det stor skillnad på upptaget av protein när det gäller kokta vs okokta ägg???

z_bumbi
2002-10-02, 19:24
Pecca: Hm, nu måste jag leta reda på var jag läste det och sen hitta rätt artikel. Kan jag inte köra en vild gissning istället ? :angel:

Pecca
2002-10-02, 19:34
Vild och vild vet jag inte... men en gissning funkar allt:) . Förresten du kanske såg det på ASTs sida???;)

Sverker
2002-10-02, 19:34
Proteinupptaget i äggvita påverkas inte av ifall det är kokt eller rått ! Magens enzymer klarar av att spalta upp proteinet till aminosyror oavsett proteinet i ägg är denaturerat eller inte.
Proteinet når vid kokning knappt upp till 70 - 80°C så alla aminosyror är intakta. Lite större problem blir det när man knapersteker ägget, då förstörs de mer känsliga AA.

Värt att notera är ju att ett av proteinerna i äggvitan binder till sig B-vitaminet Biotin ! och gör att vi inte kan ta upp biotinet.
Biotinbrist hos människa är synnerligen sällsynt, men varför chansa ?

Undvik salmonellan genom att koka äggen minst 5 minuter är ett gott råd !

Pecca
2002-10-02, 19:44
Sverker>
Jag har hört att kombinationen ägg och mjölk gör att upptaget av c-vitamin försämras! Stämmer detta?:confused:

z_bumbi
2002-10-02, 20:07
Sverker: Gäller samma sak för äggulan ? I så fall måste jag hitta artikeln igen och kolla om jag är helt senil eller om författaren är det.

Sverker
2002-10-03, 06:19
De material jag har från näringsläran omnämner ENDAST äggvitan som ett exempel där värme-denaturering inte påverkar upptaget av protein. Nu är ju proteinet i äggvita helt globulärt precis som vassle och väldigt tacksamt att spalta upp till aminosyror i magen.
Ägguleproteinet nämns inte någonstans men det är lite annurlunda.I äggulan har ju proteinet mer som uppgift att hålla reda på fettet i gulan så det är betydligt mindre globulärt och fortsatt resonemang blir ju mer spekulativt.
Tänk på att när man löskoker ett ägg < 3 min så har ju värmen inte nått in till gulan och proteinet är ju fortsatt " rått ". Alltså äter många rå äggula utan att uppleva några som helst problem med förstoppning, flatulens ( gaser ) eller diarre´.

Mjölk, ägg och C-vitamin ? Inte den blekaste aning.:confused:

Daemon
2002-10-03, 07:11
Flatulens Hmmm,,, ett ord att lägga på minnet,,,

Tack Sverker :D :thumbup:

z_bumbi
2002-10-03, 08:07
Sverker: Som vanligt är du en klippa när det gäller kosten. :thumbup: