Visa fullständig version : När är folk vuxna?
När tycker ni att folk är vuxna? Nu menar jag inte "när de tar ansvar för sitt eget liv bla bla" utan mer...När ni läser tidningen och det står "21-årig kvinna" eller 23-årig man"... För mig har gränsen hamnat vid 24. Det...låter vuxet. 23 och yngre låter som yngel...
Vad säger ni?
allan
tycker inte det är så åldersrelaterat faktiskt
För mig glider den där gränsen längre och längre upp ju äldre jag blir. När jag var liten tyckte jag tex att de som var 18 och hade körkort var supervuxna, numera tycker jag ju att de som är 18 är småglin. Kan nog inte säga någon bestämd ålder när jag anser folk vara vuxna, vuxen är inte en ålder det är ett sinnestillstånd.
Nitrometan
2006-02-22, 21:13
Vid 20 får man går på systemet. Då är man vuxen.
Om man är mogen som person är nåt helt annat.
När de tar ansvar för sitt liv bla bla :D
Vid 20 får man går på systemet. Då är man vuxen.
Om man är mogen som person är nåt helt annat.
Vad har lagligheten av att införskaffa droger med vuxenhet att göra?
Isåfall tycker jag man är mer vuxen när man flyttar hemifrån och kan tjäna sina egna pengar.
AFanatic
2006-02-22, 21:15
Folk blir aldrig vuxna, de blir faktiskt bara äldre. Precis som elan skriver, man tror att de som är så mkt äldre är vuxna men ju äldre man blir och märker att det inte sker någon förändring - folk är lika barnsliga som de brukar vara.
Att vara allvarlig och ta ansvar och sådana saker är bara en annan form av barnslighet.
Jag fyller 26 om några veckor. Jag känner mig tyvärr(?) inte mer vuxen än när jag var 20.
Den enda gången jag känner mig vuxen är om jag råkar hamna ensam i en grupp bestående av folk som är 18-20 år. Då märker i alla fall jag en ordentlig skillnad, Det brukar då inte finnas så mycket att snacka om.
När ni läser tidningen och det står "21-årig kvinna" eller 23-årig man"...
Det råder väl viss inkonsekvens i tidningarna också? Ibland ser jag att en 20-årig man gjort något, och ibland en 21-årig yngling.
Jag kallar mig själv inte vuxen. Kanske "man", eftersom pojke eller kille låter så väldigt snorigt.
Styrkebyggare
2006-02-22, 21:18
En jäkla skillnad mellan folk - verkligen. Känner tjejer och killar som har roddat familj och privatekonomi galant från 16-17 års ålder, samtidigt som det finns 20-åringar som inte vet hur man kör igång en tvättmaskin eller tar ansvar för en enstaka rutin.
Vuxenhet i mina ögon handlar mycket om att kunna ta ansvar för väsentliga delar i tillvaron (t.ex. privatekonomi, familj och vardagsgöromål). Man behöver inte vara fullärd på allt - är man vuxen så ser man till att man lär sig och får kontroll.
Isåfall tycker jag man är mer vuxen när man flyttar hemifrån och kan tjäna sina egna pengar.
säger "bananomanen"
KNARKARE!!!!!111
jag håller nog med fanatico
jag undrar fortfarande när jag ska känna mig vuxen och när alla andra omkring mig ska avslöja min bluff och förstå att jag eg inte kan någonting.
det som är intressant i sammanhanget är hur pressen hanterar åldern.
om det är ngn som är offer skriver dom gärna 18-årig pojke men är han brottslingen så skriver dom istället 18-årig man.
Generellt så tycker jag nog att man är vuxen vid typ 21 eller så men tyvärr måste jag nog säga att det mer handlar om hur man beter sig än vilken ålder man innehar
edit: faan skaparn hann före mig
De jag känner som är 21-25år ser jag inte som vuxna, man börjar väl bli vuxen när man har en "riktigt" bostad, ungar och ett bra självförtronde. :MrT:
När börjar man se sig själv som vuxen då? Gör man någonsin det? Är det någon här som ser sig som vuxen? Jag gör det inte och jag är 27 år. :D
Försöker Allan slå något slags rekord? Två träd på en och samma dag? ;) :D
När börjar man se sig själv som vuxen då? Gör man någonsin det? Är det någon här som ser sig som vuxen? Jag gör det inte och jag är 27 år. :D
Jag känner mig verkligen inte vuxen, känner mig barnsligare nu än när jag var 18 och jag är äldre än dig! :D
Bronkitkorv
2006-02-22, 21:29
När man skaffat familj och försörjer den och tar allt ansvar som följer.. Själv har jag precis insett att jag blivit vuxen och jag är snart 31 år. Men fysiskt så är man vuxen vid 23årsåldern ung.
När börjar man se sig själv som vuxen då? Gör man någonsin det? Är det någon här som ser sig som vuxen? Jag gör det inte och jag är 27 år. :DNågon gång då man är 13-15år gammal, fram tills det att man inser vilken jävla fjant man var och ser sig själv som en unge igen?
The_RobRoy
2006-02-22, 21:42
Folk blir aldrig vuxna, de blir faktiskt bara äldre. Precis som elan skriver, man tror att de som är så mkt äldre är vuxna men ju äldre man blir och märker att det inte sker någon förändring - folk är lika barnsliga som de brukar vara.
Att vara allvarlig och ta ansvar och sådana saker är bara en annan form av barnslighet.
:thumbup:
Precis det jag skrev i insikt tråden
säger "bananomanen"
KNARKARE!!!!!111
Man kan ju inte vara bra på allt :em:
:D
Aldrig. Det finns inget vuxet beteende i grunden, allt i livet handlar om vilja till makt och vilja till avkomma, när man fattat det så är man en stor människa (det vi kallar vuxen) och inte en liten människa (barn) :D
Dissector
2006-02-22, 21:47
23 och yngre låter som yngel...
allan
Haha! Bullseye i förutsägningstavlan :D
Själv ser jag nog 25 som en sådan gräns. Hör jag "20-åring" tänker jag helt klart ungdom, hör jag "23-åring" tänker jag ung människa. "25-åring" dock, då slår det om lite och man uppfattar personen som vuxen.
mystic[-_-]
2006-02-22, 21:53
När du börjar använda "Det var bättre förr" då är du vuxen :D
']När du börjar använda "Det var bättre förr" då är du vuxen :D
Helt plötsligt blev jag vuxen *grr27*
tossefar
2006-02-22, 21:57
24-25 generellt sett skulle jag säga.
Eeeeeeeeeh 40 ?
Jag känner mig fortfarande inte vuxen.
Nitrometan
2006-02-22, 22:00
Nånstans ska man dra gränsen.
Där drar jag den.
Nånstans ska man dra gränsen.
Där drar jag den.
Trist ... då blir man aldrig vuxen.
Krokodil
2006-02-22, 22:12
Måste man vara så jäkla vuxen då??? :D
Jag har kompisar i 40-årsåldern som inte är vuxna för fem öre så det är inte alltid i relation med personens ålder. Men jag håller med om att det ser lustigt ut när man läser 18 årig kvinna/man
Jag tycker det är värre när man läser 18-årig flicka/pojke. Vid den åldern är man kille/tjej, defenetivt inte flicka/pojke. Det slutar man vara runt 15.
Måste man vara så jäkla vuxen då??? :D
Jag har kompisar i 40-årsåldern som inte är vuxna för fem öre så det är inte alltid i relation med personens ålder. Men jag håller med om att det ser lustigt ut när man läser 18 årig kvinna/man
Men asså, nu lägger du ju in massa värderingar om hur man ska vara som vuxen. Varför är inte dina polare vuxna, de har ju antagligen både jobb, fru och pubeshår? Vad kännetecknar en vuxen?
Hahahaha så jäkla klockrent! :thumbup: :D lär man känna folk märker man att de bara är en fasad hos ALLA(!!!! :D ), vuxenheten, för det är så man 'ska vara', ett påtvingat inlärt levnadsmönster -att tex ta ansvar för ekonomi/bete sej på ett visst sätt osv.
Men ja tycker de känns fel när ja läser man/kvinna i tidningen om folk som är under 24-25, men vet oxå att den gränsen vandrar uppåt ju äldre jag blir.
Jag känner mig verkligen inte vuxen, känner mig barnsligare nu än när jag var 18 och jag är äldre än dig!
Känner oxå att ja föryngrats på den fronten.. underligt fenomen de där :laugh:
Mystic :laugh: true dat
Styrkebyggare
2006-02-22, 22:40
Man kanske kan säga att vuxenhet är förmågan att kontrollera sin barnslighet...?
AFanatic
2006-02-22, 22:40
Hahahaha så jäkla klockrent! :thumbup: :D lär man känna folk märker man att de bara är en fasad hos ALLA(!!!! :D ), vuxenheten, för det är så man 'ska vara', ett påtvingat inlärt levnadsmönster -att tex ta ansvar för ekonomi/bete sej på ett visst sätt osv.
Och vet man det...och sedan tänker på hur en del arbetsintervjuer brukar vara så blir det tamefan sjukt roligt. :D Har man sedan jobbat i hopp ett tag (om man får jobbet) så blir det som i Pirres tråd om att skoja med kollegerna. Sverige står still, folk har fullt upp med att vara sig själva. :laugh:
Och vet man det...och sedan tänker på hur en del arbetsintervjuer brukar vara så blir det tamefan sjukt roligt. :D Har man sedan jobbat i hopp ett tag (om man får jobbet) så blir det som i Pirres tråd om att skoja med kollegerna. Sverige står still, folk har fullt upp med att vara sig själva. :laugh:
Sant :D
Vem är de folk försöker lura egentligen? varför inte bara står för att man gillar odla krasse i folks tangentbord :laugh:
(Ja tycker ja blivit liite vuxnare nu iaf när jag lärt mej börja (vissa) meningar med stor bokstav :hbang:
Enligt mig så är man vuxen då man fyller 30 år. Varför vet jag inte, men 30 känns som respektabel ålder att kalla sig som vuxen.
Finns ingen ålder, träffar på folk än idag som knappt kan torka sin röv(bildligt talat) som är nära 40 år.....
Men för att bli djup och sabba Allans tråd, vad anses vara vuxet beteende härinne?
Metal_boy_
2006-02-23, 00:39
Hur man uppfattar folk som gamla/unga, vuxnna/snorbarn, har helt klart med att göra hur gammal man är själv. Idag som 23år gammal anser jag att man är det runt 30 bast. Hade jag blivit förfrågad när jag var 17, hade jag svarat 25. Samma sak med brudar! Idag tycker man att tjejer som är 16-17 är snorungar, det vara annat när man var 19-20.
High1ander
2006-02-23, 01:22
Jag skulle vilja påstå 24-25 år. Men har sett tidningar som skriver 19-årig man, eller 21 årig yngling...
Även fast det självklart är ett individuellt spektrum, så tycker jag att man borde klassas som "vuxen" vid 25. Då tycker jag iaf att man kan säga "du är för fan 25 år och bott hemma hela livet", "FFS, du är vuxen och borde veta bättre".
Vissa jobb kräver en ålder på 25 år.
Tjogofem år!
Ingen ålder, utan mera hur man uppträder mot folk runt om sig.
typ exempel, http://www.drquinnmd.com/images/photoalbum/June04/t-mikesully2.jpg :hbang: :D
Jag minns att jag tyckte att jag blev vuxen vid 23. Allt kändes annorlunda, på något sätt.
userfriendly
2006-02-23, 07:39
jag tycker det är läskigt att man är "vuxen" enligt de flesta myndigheter o föreningar när man är över 18 eller 20 år.
Helt plötsligt ska inte pappa betala underhåll, helt plötsligt har man eget ansvar för allt o måste jobba o får inga bidrag osv osv..
fan jag känner mig jätteliten, typ 17 fortfarande.. ska JAG få gå på systemet? jag som knappt kan städa en toalett??
ändå anses jag vara rätt ansvarsfull och mogen för min ålder av många...
kanske bara jag själv som är rädd för den stora stygga världen...
Ryska_raketen
2006-02-23, 07:42
Jag minns att jag tyckte att jag blev vuxen vid 23. Allt kändes annorlunda, på något sätt.
Samma dag som du fyllde eller året då du skulle bli 23 ?
Upplever det som att det finns äldre och yngre människor, äldre är folk i 40+ yngre är från 25 och ner. Sen kan en person vara vuxen närsom i hela spannet. Beror nog mycket på hur dom beter sig, förmåga att tänka på konsekvenser för andra osv. 40+ brukar oftast kännas "vuxna", men det finns undantag.
Samma dag som du fyllde eller året då du skulle bli 23 ?Jag hade fyllt 23, vill jag minnas. En bra ålder, fö.
Det här med att bli vuxen smyger på en mer eller mindre omedvetet i små etapper.
Första hånglet
Första samlaget
Första fyllan
Att ta studenten
Att söka sitt första jobb
Att bli 18 och straffmyndig
Att flytta hemifrån
Att handla alkohol på bolaget
Att komma in på krogen
Att ta hand om sin egen ekonomi
Att göra sin första deklaration
Att förlora kärleken
Att vinna kärleken
Att skaffa sina första skulder
Att få barn
När dina föräldrars föräldrar går bort ( hantera sorg )
Att sitta i häktet
Osv osv osv, jag tror det är svårt att vakna upp en dag och vara "vuxen".
hammer95
2006-02-23, 08:34
När tycker ni att folk är vuxna? Nu menar jag inte "när de tar ansvar för sitt eget liv bla bla" utan mer...När ni läser tidningen och det står "21-årig kvinna" eller 23-årig man"... För mig har gränsen hamnat vid 24. Det...låter vuxet. 23 och yngre låter som yngel...
Vad säger ni?
allan
Man är vuxen när man är 18 år dvs. man är myndig vid 18-års ålder. Det finns säkert 18 åringar som är mer vuxna än 50 åringar. Det är antagligen helt individuellt. Jag känner mig vuxen och jag fyller 18 om exakt 2 veckor... Men jag är antagligen fortfarande en barnrumpa...
hammer95
2006-02-23, 08:36
[QUOTE=Piranha]
[QUOTE]
Straffmyndig blir man vid 15-års ålder...
[QUOTE=Piranha]
[QUOTE]
Straffmyndig blir man vid 15-års ålder...ägd? *innocent*
[QUOTE=hammer95][QUOTE=Piranha]
ägd? *innocent*
*grr* *grr27* :furious:
Som Piranha visade så är vuxenhet en bunt av erfarenheter och intryck som man bör ha gått igenom, och eftersom staten i vissa fall förhindrar detta genom åldersgränser så är det möjligen ibland möjligt att sätta ålder på beteenden. Men vad ska man kalla dem som inte gått igenom allt men ändå uppträder vuxet, kanske förståndigare än sina egna erfarenheter?
Jag tror att när man är vuxen förstår man att det inte finns något allmängiltigt vuxet beteende och slutar därför använda uttryck som uppmanar till detta: "Mog1, men hur gammal är du, väx upp" osv.
TrasMannen
2006-02-23, 10:01
Det här med att bli vuxen smyger på en mer eller mindre omedvetet i små etapper.
Första hånglet
Första samlaget
Första fyllan
Att ta studenten
Att flytta hemifrån
Att komma in på krogen
Att förlora kärleken
Att vinna kärleken
Att få barn
Att sitta i häktet
Att slåss mot sin första ordentliga potentiellt livshotande sjukdom och inse vad livet Egentligen handlar om.
TrasMannen
2006-02-23, 10:04
Att slåss mot sin första ordentliga potentiellt livshotande sjukdom och inse vad livet Egentligen handlar om.
Fucin edit :MrT:
Att krocka sin första förrarri Änzo på fyllan och komma till insikt vad livet EGENTLIGEN handlar om :D
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=63383
Fucin edit :MrT:
Att krocka sin första förrarri Änzo på fyllan och komma till insikt vad livet EGENTLIGEN handlar om :D
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=63383
TYcker vuxenhet kan sammanfattas i -att kunna förutse konsekvenser av sitt handlande :thumbup: vara beräknande... Dr Phil är en vis man *popcorn*
Första samlaget
visste väl att det fanns en anledning till att jag inte känner mig vuxen
Jag kommer alltid ha ett barn inom mig och det tror jag de flesta har. Jag vet helt enkelt när jag ska beté mig vuxen och när jag kan vara en junis och sitta i sandlådan och tralla.
Om man ser på många användares inlägg här inne kan man ju fråga sig om de någonsin kommer växa upp och det hänger ihop med det jag skrev i ovan.
Första hånglet
Första samlaget
Första fyllan
Att ta studenten
Att flytta hemifrån
Att komma in på krogen
Att förlora kärleken
Att vinna kärleken
Att få barn
Att sitta i häktet
Du är en vis man du.. ;)
För övrigt säger min kära mor att jag inte blir vuxen förrän jag fyller 45..TIDIGAST :laugh:
Att växa upp kan ju också vara att man inser att man kan ha barnasinnet kvar! :)
Innan så visste man inget annat, nu vet man att det finns olika sätt att leva och bete sig, precis som fisken som förstår att det är i vattnet han hör hemma efter sin första kontakt med luften.
Väldigt tråkigt att man inte få fullvärdig respekt bara för att man inte uppfyllt någons krav på vad som anses var vuxet. De tror att man inte förstår hur "tufft" det är förrän man upplevt vissa situationer. Jag är inte blind. Man ser hela tiden på världen omkring en hur allt går åt helvetet. *popcorn* Även hur bra saker kan vara bör jag tillägga ...
Att växa upp kan ju också vara att man inser att man kan ha barnasinnet kvar! :)
Innan så visste man inget annat, nu vet man att det finns olika sätt att leva och bete sig, precis som fisken som förstår att det är i vattnet han hör hemma efter sin första kontakt med luften.
Exakt! finns ju forskning på att folk som har barnasinnet kvar är lyckligare :thumbup: ändå gör många allt för att kväva sin innre ungjävel/barnasinnet av rädsla att inte accepteras av omgvningen. synd.
Semiramis
2006-02-23, 11:27
Om man kan sätta en generell ålder - sådär 23-24.
TYcker vuxenhet kan sammanfattas i -att kunna förutse konsekvenser av sitt handlande :thumbup: vara beräknande... Dr Phil är en vis man *popcorn*
Är en bebis som skriker för att den vet att den får mat då vuxen?
Nje vuxenhet är insikt att det vuxna inte finns och att man slutar använda ord som "mog1, väx upp, hur gammal är du" osv.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.