Visa fullständig version : Att komma till insikt.
Slartibartfast
2006-02-21, 18:56
När kom ni senast till insikt om något? Stort eller smått.
Senast det gick upp ett rejält ljus för mig var för några veckor sen i samband med dethär (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=61660&highlight=nojjor) .
Det blev en dyr historia. Följaktligen har jag nu ersatt alla mina gamla brallor med nya. Sista paret införskaffades idag. Kan ännu inte fatta att jag inte tidigare insåg hur jävligt det såg ut.
Före detta var då jag kom till insikt om hur fet jag verkligen var innan förra deffen.
Har ni kommit till insikt med att ni faktiskt tappar håret, att ni är dumma, att ni är kära, att ni måste ha en hund osv?
tossefar
2006-02-21, 19:06
Jag är blott en pojke, inte hunnit komma till insikt om något än :)
Eftersom du inledde på temat mode kan jag avslöja att jag kom på varför en del t-tröjor sitter så fult. De är helt enkelt för korta. Då kan ryggen på tröjan inte fixeras av att ligga mot stjärten och flaxa fritt på ett extremt fult sätt. Jag hade nästan trott att det var en för lång t-tröja som var orsaken, men så var det tvärtom.
mangemani
2006-02-21, 19:22
japp,gick på allt jag läste om alla dessa "fettförbränande" tillskotten och vägrade lyssna på dom som egentligen hade rätt....kunde ha sparat 1000 tals kronor *screwy*
Inget direkt ljus, men att sluta festa så förbannat och istället spara ihop pengar till eventuell bostadsrätt etc. Ush så vuxet.
grisbil3n
2006-02-21, 19:34
Hur man än vänder sig så har man arslet bak har jag kommit fram till.
The_RobRoy
2006-02-21, 19:36
Det var väl några år sen, när man insåg att dom vuxna inte är så "vuxna"
Det var väl några år sen, när man insåg att dom vuxna inte är så "vuxna"
Hehe, riktigt sant. Trodde livet skulle vara över efter 21-22 och man började vara seriös hela tiden och jobba.
En annan sak jag kommit till insikt i är att folk lär sig jäkligt lite på universitet.
Insikten jag har fått är att dom som går i skolan klagar alldeles för mycket när dom har det så himla bra! Insåg det nu efter att ha jobbat heltid som städerska i drygt 4 år o nu sitter i skolbänken igen! Fatta så underbart skönt att sitta där o bara läsa o snacka skit om dagarna än att skura toaletter som folk bara skitar ner igen...
Slartibartfast
2006-02-21, 19:50
En annan sak jag kommit till insikt i är att folk lär sig jäkligt lite på universitet.
Så oerhört sant! Jag kan inte ett skit mera än jag gjorde för fem år sen.
The_RobRoy
2006-02-21, 19:53
Så oerhört sant! Jag kan inte ett skit mera än jag gjorde för fem år sen.
Hahaha, påminn mig att jag ska anställa dig när jag har egen firma sen :thumbup:
AFanatic
2006-02-21, 19:55
Hahaha, påminn mig att jag ska anställa dig när jag har egen firma sen :thumbup:
Exakt min tanke. :D
Insikten om att allt som är värt något att ha får man vara beredd att kämpa för, och att livet inte är enkelt, det är fullt av motgångar och slit men det är bara att acceptera och gilla läget.
Det är några år sedan det här slog mig men jag minns att allt skedde på några veckor. Innan var jag allmänt rätt slö, lagade knappt mat utan levde mest på fil och mackor, tränade aldrig, gled mest runt. Efter insikten som har jag blivit rejält intresserad av både matlagning, träning och inredning så man kan säga att det blivit rätt stor förändring.
1/3 av det man lär sig sägs vara det man kommer ihåg efter några år. Och den siffran är nog i överkant...
För några dagar sedan kom jag fram till insikten att det faktiskt finns en möjlighet för mig att bli läkare. Nästan lite läskigt med den typen av valmöjligheter, då inser man ju att man borde anstränga sig.
Ninjasmurf
2006-02-21, 20:15
kom till insikt av lite mer filosofiskt/kvantfysiskt slag om tidsresor...
att livet var bäst då jag gick på högstadiet...
Att folk kan tycka illa om en trots att man alltid är trevlig och artig mot dem. Trodde att alla svärföräldrar-/blivande svärföräldrar-historier var överdrivna eller påhittade...
Perscitus
2006-02-21, 20:57
Kort: Att livet är underbart.
Hade en nereperiod förut. Jag funderade över allt och kom fram till att det ändå aldrig finns någon anledning till att ta livet av sig annat än ifall av att man redan är dödsdömd och ska förkorta lidandet. (Nu var det inte så att jag funderade på att ta livet av mig utan blev mest att fundera över varför man lever när man mår dåligt.) Anledning är att det finns alltid mer spännande upplevelser att ta del av, mångfalden är så stor att man aldrig kan bli uttråkad - man har alltid ett val att förändra det man är missnöjd med. Människorna, miljöerna, känslorna, sakerna, upplevelserna, listan kan göras oändlig. Därför vore det som att ta ut alla besparingarna från banken och elda upp dem att inte leva sitt liv. Men den slutgiltiga slutsatsen var - man måste leva för att må bra. Om något känns drygt numera tänker jag: vad får jag eller någon annan ut av att jag gör det? Har jag inget svar på frågan gör jag det inte. Din egen vilja och motivation är vad som sätter ribban för vad du kan göra i livet. I byggarvärlden har vi t.ex. Arnold Schwarzenegger som ytterligt bevis på detta. Så kasta inte in handduken för hopplöshet.
Hehe, när jag läser rubriken kommer jag till följande insikt:
Nilecity sändes inte i Finland.
Kort: Att livet är underbart.
Hade en nereperiod förut. Jag funderade över allt och kom fram till att det ändå aldrig finns någon anledning till att ta livet av sig annat än ifall av att man redan är dödsdömd och ska förkorta lidandet. (Nu var det inte så att jag funderade på att ta livet av mig utan blev mest att fundera över varför man lever när man mår dåligt.) Anledning är att det finns alltid mer spännande upplevelser att ta del av, mångfalden är så stor att man aldrig kan bli uttråkad - man har alltid ett val att förändra det man är missnöjd med. Människorna, miljöerna, känslorna, sakerna, upplevelserna, listan kan göras oändlig. Därför vore det som att ta ut alla besparingarna från banken och elda upp dem att inte leva sitt liv. Men den slutgiltiga slutsatsen var - man måste leva för att må bra. Om något känns drygt numera tänker jag: vad får jag eller någon annan ut av att jag gör det? Har jag inget svar på frågan gör jag det inte. Din egen vilja och motivation är vad som sätter ribban för vad du kan göra i livet. I byggarvärlden har vi t.ex. Arnold Schwarzenegger som ytterligt bevis på detta. Så kasta inte in handduken för hopplöshet.
:thumbup:
High1ander
2006-02-22, 06:39
Det bästa med insikter är att man kan förneka dem och vägra följa dem.
Även om man kommer till "insikt" att man är fet så måste man inte börja banta för det.
Även om man kommer till "insikt" att man är impotent så kan man forfarande skylla på frun är ful.
Även om man kommer till "insikt" att livet är skit så hoppar man inte ut för en bro.
Slartibartfast
2006-02-22, 10:23
Hehe, när jag läser rubriken kommer jag till följande insikt:
Nilecity sändes inte i Finland.
Gjorde det visst.
Perscitus
2006-02-22, 10:41
Det bästa med insikter är att man kan förneka dem och vägra följa dem.
Även om man kommer till "insikt" att man är fet så måste man inte börja banta för det.
Även om man kommer till "insikt" att man är impotent så kan man forfarande skylla på frun är ful.
Även om man kommer till "insikt" att livet är skit så hoppar man inte ut för en bro.
Ja det är sant, men kommer man till insikt om "kärnan" till ett problem leder det i de allra flesta fall till något positivt. T.ex. att en fet person verkligen förstår att han kan genom att äta mindre kan börja gå ner i vikt. Sen är det klart att många tänker mer än de handlar. Där handlar det mer om personlighstsdraget beslutsamhet, att veta vad som är rätt och att kämpa för det - eller förbli passiv.
Den enda stora insikt jag har fått på senare tid som faktiskt har påverkat mitt liv på nåt sätt var när jag började läsa om näringslära och träning och insåg vilken enkel process det egentligen är att påverka sin vikt. Innan jag började läsa på såg det alltid så väldigt slumpmässigt och individuellt vem som lyckades gå ned i vikt och inte, vilka som var tjocka och vilka som var smala, att det verkade som om det där var något som stod utanför ens medvetna kontroll att påverka. Insikten att kroppen faktiskt väldigt pålitligt svarar på medvetna försök att tappa fett eller bygga muskler, om man bara vet hur man ska göra, var ganska viktig för mig.
Sen har jag kommit till en massa filosofiska insikter de senaste två åren, men också att sådana insikter för det mesta inte förändrar någonting, bara kastar ljus på varför saker är som de är och varför man bör göra som man alltid har gjort.
stahlberg
2006-02-22, 11:03
Jag har kommit till insikt om att jag INTE ska anställa Slartibartfast i mitt företag.
För det första är han redan "paxad". För det andra porrsurfar han på internet på arbetstid, så att inget arbete blir gjort.
kalle_banan
2006-02-22, 17:54
Det blir inte bättre ju mer man tar(narki..), allt ska vara med måtta.
Och att man lever i en värld av skapade föreställningar om hur saker och ting är, det är som om man har på sig glasögon och ser världen i fel ljus. Och saker och ting är därmed inte mer än dom är, alla andra egenskaper man ger dom är inte äkta. Man går ständigt och lurar sig själv i tron att man har rätt eller av ren lathet.
Så knarka med måtta och glöm allt du "vet" om saker och ting är mitt tips *slap*
Den enda stora insikt jag har fått på senare tid som faktiskt har påverkat mitt liv på nåt sätt var när jag började läsa om näringslära och träning och insåg vilken enkel process det egentligen är att påverka sin vikt. Innan jag började läsa på såg det alltid så väldigt slumpmässigt och individuellt vem som lyckades gå ned i vikt och inte, vilka som var tjocka och vilka som var smala, att det verkade som om det där var något som stod utanför ens medvetna kontroll att påverka. Insikten att kroppen faktiskt väldigt pålitligt svarar på medvetna försök att tappa fett eller bygga muskler, om man bara vet hur man ska göra, var ganska viktig för mig.
Håller med till 100%
Sen kommer man till insikt om saker lite här o där, som man brukar säga: ju mer man lär sig destu mer inser man hur lite man egentligen vet (typ :) )
Men drar man ner kallingarna kommer baken fram ! :booty:
Hur man än vänder sig så har man arslet bak har jag kommit fram till.
Löjtnant Blank
2006-02-22, 22:49
Jag har kommit till insikt om att jag ska läsa upp mina betyg på komvux.
Bra Blank! Du kommer bli stor forfattarfilosof =)
Löjtnant Blank
2006-02-23, 05:19
Bra Blank! Du kommer bli stor forfattarfilosof =)
He, he. Jag ar mest trott pa att inte ha en vettig utbildning, men nu javlar! Jag ser att du ar down under nu. Vart ar du och hur gillar du det, kompis?
Jag kom på att jag inte alls vill leva livet som en vanlig kines. Plugga utomlands tills jag är 30, skaffa nån välbetald tråkig jobb och vänta på döden.
Vet inte hur det är med era föräldrar, men har man kinesisk föräldrar släkting får man höra sånt dag in dag ut.
Jag vill vara internationell, jag vill kunna fler språk och se varenda hörn i världen.
Sedan jag köpte mina E-kupor har jag har haft problem med blickar och kommentarer som har gjort att jag känt mig väldigt utsatt. På grund av det har jag funderat mycket på att byta till mindre implantat. Min senaste insikt är något jag fortfarande känner mig lite förvånad över. Efter att jag har bytt klädstil till något diskretare men framförallt snyggare och mer välmatchande kläder så har problemet försvunnit. Nu har nedsättande kommentarer, respektlösa flirtförsök och hånskratt bytts ut mot beundrande blickar. Jag får lika mycket uppmärksamhet, men nu är den i princip uteslutande positiv. Det gör stor skillnad för min livskvalitet, och jag önskar att jag hade förstått det tidigare.
Sedan jag köpte mina E-kupor har jag har haft problem med blickar och kommentarer som har gjort att jag känt mig väldigt utsatt. På grund av det har jag funderat mycket på att byta till mindre implantat. Min senaste insikt är något jag fortfarande känner mig lite förvånad över. Efter att jag har bytt klädstil till något diskretare men framförallt snyggare och mer välmatchande kläder så har problemet försvunnit. Nu har nedsättande kommentarer, respektlösa flirtförsök och hånskratt bytts ut mot beundrande blickar. Jag får lika mycket uppmärksamhet, men nu är den i princip uteslutande positiv. Det gör stor skillnad för min livskvalitet, och jag önskar att jag hade förstått det tidigare.
Bildbevis.
Bildbevis.
Är du full, eller har någon hackat skaparns konto? Eller är det bara mars som gör sig påmint?
Bildbevis.Sure.
2006: Ger positiv uppmärksamhet (http://www.swedishnina.com/bilder/personliga_bilder/bilder/nina_nyar.jpg)
2005: Ger positiv uppmärksamhet (http://img51.imageshack.us/img51/2953/img0323s5eh.jpg)
2005: Ger positiv uppmärksamhet (http://www.swedishnina.com/bilder/personliga_bilder/bilder/nina_fikar.jpg)
2004: Ger negativ uppmärksamhet (http://www.swedishnina.com/bilder/personliga_bilder/bilder/nina_madrid_okt-04.jpg)
2003: Ger negativ uppmärksamhet (http://img51.imageshack.us/img51/3820/aug200326qr.jpg)
Det enda jag behöver tänka på är att inte köpa så billiga kläder. Jag är rätt sparsam av mig, så det tog emot i början kan jag avslöja. Går jag i ett linne för 50 kronor så får jag negativ uppmärksamhet. Går jag i ett linne för 250 kronor så får jag positiv uppmärksamhet. Jag kan visa lika mycket hud. Det är väldigt besynnerligt. Går jag slafsigt klädd i träningsbyxor, och gympadojjor så får jag genast negativ uppmärksamhet.
mini: *kissass* Skaparn vill ju veta. Detta är spännande grejer. Det handlar ju en en av mina största insikter i livet. (Jag är grymt djup. PM:a mig för svaret på livets mening.)
Jag kom till insikt att min utbildning inte ledde dit jag ville. Att pengar inte är allt och att det är viktigare att få ett arbete som ger en självrespekt.
Sure.
2006: Ger positiv uppmärksamhet (http://www.swedishnina.com/bilder/personliga_bilder/bilder/nina_nyar.jpg)
Mycket fin outfit på bild 1! Positiv uppmärksamhet! :thumbup:
Töm din PM-box Kwon! *slap*
Är du full, eller har någon hackat skaparns konto? Eller är det bara mars som gör sig påmint?
Endast ett försök till kolo-satir.
Löjtnant Blank
2006-03-03, 14:15
Nu ar jag pa vag. Om ett par veckor borjar jag.
Ar i HK, pa vag hemat. Om knappt tre timmar lyfter planet. Kanns bra faktiskt. Faktiskt. Tror jag. Faktiskt.
Endast ett försök till kolo-satir.Försök inte bortförklara ett genuint intresse. Du gör mig ju ledsen.
Nu ar jag pa vag. Om ett par veckor borjar jag.
Ar i HK, pa vag hemat. Om knappt tre timmar lyfter planet. Kanns bra faktiskt. Faktiskt. Tror jag. Faktiskt.
believe me it is not!
Jag är hemma och vill inget annat än tillbaka.
hemska vinter tar aldrig slut, jag blir deprimerad
Löjtnant Blank
2006-03-03, 14:37
believe me it is not!
Jag är hemma och vill inget annat än tillbaka.
hemska vinter tar aldrig slut, jag blir deprimerad
Det var ganska kallt i Christchurch, och annu kallare ar det i HK. Det gar mot vinter dar nere, och det ar en liten trost. Men det ska bli spannande att borja plugga igen kan jag helt arligt saga. Nyhetens behag, du vet. Ska forsoka dra ihop lite smaslantar pa poker sa att jag resa ivag i nagra veckor i sommar.
En jävligt vis man sa en gång att en av de viktigaste insikerna man kan få är hur lika alla människor egentligen är.
(mer mening än så blire inte med det här inlägget nej.
Det var ganska kallt i Christchurch, och annu kallare ar det i HK. Det gar mot vinter dar nere, och det ar en liten trost. Men det ska bli spannande att borja plugga igen kan jag helt arligt saga. Nyhetens behag, du vet. Ska forsoka dra ihop lite smaslantar pa poker sa att jag resa ivag i nagra veckor i sommar.
Pratade med min kompis i Adelaide och dom hade 37-39C hela förra veckan. Ett väldigt trevligt klimat även vintertid fast inte så varmt iofs.
Men jag förstår din längtan efter att plugga och börja på ny kula. Sådär är jag också. Gäller bara att försöka komma ihåg det när det blir tungt ibland.
Sommaren gillar jag annars att vara i Sverige. Jag tror jag ska sätta min plan att vinna på lotto i sjön.
En annan sak jag kommit till insikt i är att folk lär sig jäkligt lite på universitet.Välj rätt linje. :cool:
Nu tror iofs att det handlar om någon slags "rexi" om man efter 5 år på universitetet inte tycker att man har lärt sig något.
En jävligt vis man sa en gång att en av de viktigaste insikerna man kan få är hur lika alla människor egentligen är.
(mer mening än så blire inte med det här inlägget nej.
Människor kan ju till synes te sig väldigt olika, men det är generellt samma saker som motiverar och ligger bakom de flestas gärningar och beteenden.
Folk kan ju tex försöka få uppskattning och respekt på helt olika saker men det är fortfarande samma saker som motiverar personen till dessa saker.
Människor kan ju till synes te sig väldigt olika, men det är generellt samma saker som motiverar och ligger bakom de flestas gärningar och beteenden.
Folk kan ju tex försöka få uppskattning och respekt på helt olika saker men det är fortfarande samma saker som motiverar personen till dessa saker.
Precis! :thumbup: det eviga sökandet efter bekräftelse av självvärdet.
Helena B
2006-03-03, 17:47
Apropå högskolestudier så kan man väl säga att jag precis har upptäckt eller kommit till insikt att många studenter har samma attityd när det gäller högskolan som de hade i gymnasiet/högstadiet. De inte har förstått att de pluggar för sin egen skull och för sin egen personliga utveckling. De inte har inte heller förstått att lärare är till för att utnyttjas som en verktyg för att man ska kunna nå sitt akademiska slutmål och komma upp i den nivån som krävs för ett framtidsjobb.
AFanatic
2006-03-03, 17:57
Precis! :thumbup: det eviga sökandet efter bekräftelse av självvärdet.
Kom precis till insikt om hur djupt det var. Bravo Di! :laugh: Du har snott lite liniment nu va?! *kissass* :D
Kom precis till insikt om hur djupt det var. Bravo Di! :laugh: Du har snott lite liniment nu va?! *kissass*
Jag är inte så blåst som jag ser ut :MrT: :laugh:
OOOOOOOOOOOOoooooooooooooooooOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO OOOOOOOOOOOOOOOOOOoooowiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiieeeee
:D
obesogen
2006-03-04, 00:55
Hehe, riktigt sant. Trodde livet skulle vara över efter 21-22 och man började vara seriös hela tiden och jobba.
Håller inte riktigt med där, har aldrig lärt mig så mycket som senaste 2 åren när jag pluggat på universitet.
grisbil3n
2006-03-04, 02:27
att livet var bäst då jag gick på högstadiet...
:) :(
Glada minnen, problemfri tillvaro. Det var underbart...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.