handdator

Visa fullständig version : Buda på en bostadsrätt

B-jay
2006-02-21, 16:57
Har planer på att köpa en bostadsrätt.
Ska på visning imorgon och utångsbudet är 295 000.
Enligt mäklaren så var det många intresserade så jag misstänker att det kommer bli budgivning.

Hur tycker ni som har lite erfarenhet av detta att man ska gå tillväga! Hur mycket ska man bjuda över budet som ligger.
10 000 eller ska man bjuda mer.

Är som sagt helt grön på detta och skulle behöva lite tips och goda råd!

The_RobRoy
2006-02-21, 17:05
Det beror väl på hur gärna du vill ha den, kan bli lite långrandigt att buda över varandra med 1kr itaget, 10 000kr låter väl som en bra förstahöjning

Cilia
2006-02-21, 17:07
det beror på, du kan se också hur dom andra bjuder och du behöver inte öka med lika mycket varje gång. Det där får man köra lite på med känsla sen beror det ju på priset på objektet. Första gången kan du bjuda 10 000 om du är beredd att gå upp så mycket sen kan du se hur många som faller ifrån och nästa gång kanske bjuda 5 000 kronor. Det är ett spel.

Dumleman
2006-02-21, 17:07
På auktioner anger de vad minsta tillåtna höjning är så du får kanske veta det där.

The_RobRoy
2006-02-21, 17:09
Glömde ju.

:thumbup: att du sattsar på bostadsrätt

Noodles
2006-02-21, 17:10
Ofta finns det en minsta höjning. Var själv inblandad i en budgivning för ett par månader sedan och där var minsta höjning 5000. Vissa drog till med 30000 för att försöka skrämma bort andra köpare. Å andra sidan var utgångsbudet långt under vad andra liknande lägenheter hade gått för. Vi ville verkligen ha den lägenhet vi bjöd på och jag lärde mig att budgivningar kan vara väldigt påfrestande. Lycka till. :thumbup:

Ett tips förresten. Om du lägger sista bud och de andra drar sig ur, se till att skriva kontrakt snabbt. Mäklaren är skyldig att vidarebefordra alla bud till säljaren. Min syrra kom in sent i en budgivning på ett hus och säljaren hade redan gått med på ett bud från en annan köpare. Problemet var att de inte hade hunnit skriva kontrakt och min syrra lade ett högre bud som accepterades i stället. :D

tossefar
2006-02-21, 17:10
Word up på cilias förslag. Lägg gärna ett lite större bud direkt för att få bort de lite mindre seriösa typerna.

grisbil3n
2006-02-21, 17:15
Om lägenheten inte ligger i ett allt för attraktivt läge så behöver du inte räkna med så våldsam höjning av priset, det är min bild av det hela.

B-jay
2006-02-21, 18:33
Tack för synpunkterna och tipsen!

Får se hur det går imorgon då! :)

Mental
2006-02-21, 18:59
Tack för synpunkterna och tipsen!

Får se hur det går imorgon då! :)

Det är värre när det är en sluten budgivning, dvs alla får lägga ett bud, högsta vinner, men man får inte veta vad de andra bjuder.

Jag och några polare gick ihop för att försöka köpa en bunker, bara ett kul infall när kommunen sålde ut, vi bjöd 80k, den gick för 90 tror jag, hade det varit en öppen budgivning hade vi kunnat höjja, men nu var man tvungen att chansa.

Lite surt att ha bjudit 100k när närmsta under kanske bjöd 40k dock ;)

vato
2006-02-21, 19:03
Lägenhet på söder eller?

Papi
2006-02-21, 21:37
Jo, det kan vara en bra ide att höja mycket direkt, kan skrämma bort en del osäkra.
Utgångsbudet på min lya 795 000, jag bjöd 825 000 direkt och ingen bjöd över. Det var jag jäkligt nöjd med.
Lyan är värd betydligt mer idag. :D

mini
2006-02-21, 21:59
Jag skulle rekommendera dig att sätta en tydlig övre gräns för dig själv och hålla den. Det är så lätt att ryckas med i en budgivning. Är allt färdigt med finansiering? Eventuellt lånelöfte?

B-jay
2006-02-21, 22:16
Lägenhet på söder eller?

Eneborg!

B-jay
2006-02-21, 22:17
Jag skulle rekommendera dig att sätta en tydlig övre gräns för dig själv och hålla den. Det är så lätt att ryckas med i en budgivning. Är allt färdigt med finansiering? Eventuellt lånelöfte?

Ja får ju se hur långt man är beredd att gå!
Tänkte sätta mig ner och räkna igenom allt nu ikväll.
Lånet är klart med banken!

Diana
2006-02-21, 22:30
Ta ALDRIG ut segern i förskott när de kommer till budgivning i tell ya... *screwy* :D

För ett par år sen budade vi på en sketen liten tvåa precis intill en populär högskola, MKT attraktivt läge, men själva lägenheten va sunkig som tusan. Utgångspriset var 195 000 och vi tänkte; denna tar vi hur lätt som helst! ingen kan ju vilja ge mkt mer för ett sånt ruckel.. men de va tydligen fler som tänkte samma.. priset slutade på 290 000(SJUKT!)(5000kr höjjningar hela vägen ungefär :D ) vi lade oss på mållinjen.

Tror folk är beredda att gå över lik för att bra läge, även om de betyder att de måste bo i ett råtthål :D

evil
2006-02-21, 22:38
Vill inte kapa tråden allt för mycket, men är det dumt att köpa en bostadsrätt nu när räntan är så låg? (Hade tänkt köpa kontant) Fastighetsmarknaden känns en aning uppblåst nu så frågan är ifall man ska vänta och hoppas att bubblan går ur?

Arnesson
2006-02-21, 22:45
Är ju som sagt ett spel, men vill du ha lägenheten är det ju bara buda hårt. Bror som är mäklare rådde mig att dra till ordenkligt med förstabudet för att "skrämma" bort de andra.

Karelin
2006-02-21, 23:22
Har planer på att köpa en bostadsrätt.
Ska på visning imorgon och utångsbudet är 295 000.
Enligt mäklaren så var det många intresserade så jag misstänker att det kommer bli budgivning.

Hur tycker ni som har lite erfarenhet av detta att man ska gå tillväga! Hur mycket ska man bjuda över budet som ligger.
10 000 eller ska man bjuda mer.

Är som sagt helt grön på detta och skulle behöva lite tips och goda råd!

Först och främst skall du alltid bjuda udda->jämt och viceversa.
Sedan så kan det vara klokt att gå in och drämma till ganska bra tidigt i budgivningen för att få fort så många som möjligt av de som är osäkra. Visa ingen tvekan när du budger i form av att begära mer betänktetid och sådant. De visar bara tecken på svaghet och de andra bjuder fort över dig.