Visa fullständig version : När är det egentligen dags att installera om operativsystemet?
Jag har börjat få tvångstankar på att installera om windows. Jag vet att det är jävligt jobbigt, för jag måste installera om alla program sen igen, och en massa typsnitt, men jag har en sån j-a lust. Jag tycker att det börjar gå allt trögare. Sedan kanske 4 dagar tillbaka så laddar bilderna på internet dessutom galet långsamt. Knappar kan vara kryss innan de laddar, vilket jag inte har varit med om sedan jag surfade på smalband.
Hur ofta installerar du om ditt OP? Hur vet man när det är dags? Varför gjorde jag ingen ghost, mitt dumma nöt? Osv
Jag minns faktiskt inte sist jag installerade om den här burken. Mitt minne är uselt.
King Grub
2006-02-21, 11:04
Hur ofta installerar du om ditt OP?
Inte förrän och om det blir något olösligt fel.
Jag rensar hårddiskarna på skräp med CrapCleaner och registret med TuneUpUtitilies, så slöas inget ned med tiden.
Jag köper hellre en ny dator än installerar om.
Läs: Har ingen skiva.
Har dock inga problem efter snart 2 år.
Windows 2000 klarar sig hur fint som helst hur länge som helst i princip så länge man använder datorn seriöst. Alltså inte drar över den med 100 skitpryttlar stup i kvarten t ex Internet Explorer.
Ominstallation gör jag endast om det är absolut nödvändigt.
Det mesta går att fixa med diverse verktyg.
Jag minns faktiskt inte sist jag installerade om den här burken. Mitt minne är uselt.
Du måste kanske köpa lite mer RAM-minne då?
Jag installerar om minst en gång om året. Har gjort det så många gånger att det går på räls, vet precis vad som ska sparas innan och vad som ska installeras när winblows är installerat.
Nu blir jag besviken, du gjorde alltså aldrig någon ghost?
Jag blir däremot väldigt glad att du använder dig av "Installera om operativsystemet" istället för "Formatera om datan" :)
När det är dags för ominstallation så har jag min Über hembyggda XP installations CD , med alla drivisar uppdateringar etc ( iaf uppdateringarna fram tills 27/1.
King Grub: Skräprensning är inte min starka sida. Jag är lite nervös för vad som kommer att tas bort. XP har ju verktyget "Diskrensning" som jag dock aldrig har vågat använda.
Snake: Det finns tyvärr inget RAM-minne ännu som är kompatibelt med min instabila hjärna. Jag är lite av den åsikten att just pga att mitt eget hjärnminne är så dåligt så borde jag installera om datorn 2 ggr om året. Annars glömmer jag ju bort hur man gör och blir en fattig blondie som måste ringa en killkompis och be om hjälp.
IATOAON: :( I suck. Tilläggas skall dock att om det var vi två som snackade om saken så hade jag helt klart sagt som du föreslog. Roligt ju.
Nu blir jag besviken, du gjorde alltså aldrig någon ghost?
Jag blir däremot väldigt glad att du använder dig av "Installera om operativsystemet" istället för "Formatera om datan" :)
Det är ju trots allt inte samma sak. Du kan installera om OS:et utan att formatera om något. Omformattering "av datorn" innebär dock ominstallation också.
Det är ju trots allt inte samma sak. Du kan installera om OS:et utan att formatera om något. Omformattering "av datorn" innebär dock ominstallation också.
Jag föredrar att formatera innan jag installerar om. Det känns som en riktig storstädning, om du förstår.
Kollade diskrensningsverktyget och efter att jag hade gjort en resning med Advanced Uninstaller så fanns det faktiskt inget att rensa enligt den. Advanced uninstaller tar windows-tmp-filer och det vanliga internetrelaterade skräpet.
Just precis.
Just precis.
Men jag vill ju formatera om den, säger jag. *grr27* *innocent*
Jag föredrar att formatera innan jag installerar om. Det känns som en riktig storstädning, om du förstår.
Helt klart. Jag har dock flera diskar och har musik, film och kod på andra diskar än systemdisken så för mig blir det både omformattering och städning när det ska till.
Men jag vill ju formatera om den, säger jag. *grr27* *innocent*
Vad väntar du på då quinna? Tillåtelse från oss här på nördforumet? Spara undan det du vill ha kvar sen fixar du skiten på studs. Ok?
Usch nu börjas det igen.
En formatering är precis vad det heter (därav namnet osv :) ), det är en formatering. Egentligen innebär detta inte att någon data försvinner. Den blir bara "otillgänglig" eftersom du valt att formatera om disken.
Kaboffastar
2006-02-21, 11:31
hehehehe börjar bli dags !
(11:30:54) (@KABOFFA-DEFF) (CPU) 2-Intel® Pentium® 4 CPU 3.40GHz, 3391MHz, 512KB (0% Load) .:. (RAM) usage: 415/1023MB (40.57%) .:. (GFX) NVIDIA GeForce FX 5950 Ultra, (Display) 1024x768/32bit/85Hz
(11:30:54) (@KABOFFA-DEFF) (OS) Windows XP Professional, Service Pack 2 (5.1 - 2600), (installed for) 118w 6d 17h 58m, (uptime) 22h 44m 4s .:. (HDDs) 20.5GB/111GB(18.4%) free
grisbil3n
2006-02-21, 11:31
Defragmentera och rensa spyware brukar fixa till skiten.
Usch nu börjas det igen.
En formatering är precis vad det heter (därav namnet osv :) ), det är en formatering. Egentligen innebär detta inte att någon data försvinner. Den blir bara "otillgänglig" eftersom du valt att formatera om disken.Jag vill gärna att den gamla datan skall bli otillgänglig så att den inte på något sätt kan påverka ny data som tillkommer. Vad tycker du? Formatera eller bara installera om OS?
Defragmentera och rensa spyware brukar fixa till skiten.
Det gör jag en gång i veckan, typ. :)
hehehehe börjar bli dags !
(11:30:54) (@KABOFFA-DEFF) (CPU) 2-Intel® Pentium® 4 CPU 3.40GHz, 3391MHz, 512KB (0% Load) .:. (RAM) usage: 415/1023MB (40.57%) .:. (GFX) NVIDIA GeForce FX 5950 Ultra, (Display) 1024x768/32bit/85Hz
(11:30:54) (@KABOFFA-DEFF) (OS) Windows XP Professional, Service Pack 2 (5.1 - 2600), (installed for) 118w 6d 17h 58m, (uptime) 22h 44m 4s .:. (HDDs) 20.5GB/111GB(18.4%) freeVart kollar du det där? Jag vill också!
Vart kollar du det där? Jag vill också!
Han använder något flashigt script till mIRC. Men du kan komma åt det om du skriver "cmd" i kör-fältet, sen skriver du ipconfig /release
Nu lurades jag lite, du ska skriva systeminfo. Inte ipconfig /release
Norton Ghost (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1166262&postcount=8)
Han använder något flashigt script till mIRC. Men du kan komma åt det om du skriver "cmd" i kör-fältet, sen skriver du ipconfig /release
Nu lurades jag lite, du ska skriva systeminfo. Inte ipconfig /release
Du är allt en skojare du.
Jag måste säga att jag har GRYM känsla för det här.
Ursprungligt installationsdatum:: 2005-02-22, 15:49:43
Jag måste alltså göra det imorgon!! Det känns helt rätt! Åh, vad jag ser fram emot det. (Jag är sjuk. Jag vet att det suger att installera om datorn, ändå dras jag till det och tänker på det som en underbar sak att göra.)
grisbil3n
2006-02-21, 12:00
Det är en speciell grej, börja på ny kula.
hahavaffan
2006-02-21, 12:13
Det är så jäkla gött att formatera systemdisken och installera om Windows. Lägg därtill att jag senast jag gjorde det, satte in 1GB ram till och ett nytt grafikkort också.... jävlar vad den blev snabb.
Vill också vara "sjuk" och kunna sitta hemma och slappa... I hate my job.
Det är så jäkla gött att formatera systemdisken och installera om Windows. Lägg därtill att jag senast jag gjorde det, satte in 1GB ram till och ett nytt grafikkort också.... jävlar vad den blev snabb.
Vill också vara "sjuk" och kunna sitta hemma och slappa... I hate my job.
Mängden RAM är alltid underskattat, synd XP Pro inte fixar mer än 4 gig.
Raid-0 system är också underskattat tycker jag.
hahavaffan
2006-02-21, 12:28
Raid-0 system är också underskattat tycker jag.Ja, absolut. Speciellt om man kör XP. Jag önskar jag hade köpt 2gb direkt.
Jag fick 1 GB RAM i födelsedagspresent av min sambo. :)
Så här är läget:
http://img209.imageshack.us/img209/2475/screenhunter0026ju.jpg
Och så har jag 40 + 250 GB Hårddiskar (fast Utforskaren påstår att den har en kapacitet på 153 GB... *screwy* ) tänkte operera in 160 GB till, från min andra externa. Tyvärr har jag inte superkoll på hur det skall gå till, så det projektet har legat på is ett tag.
Jag fick 1 GB RAM i födelsedagspresent av min sambo. :)
Så här är läget:
http://img209.imageshack.us/img209/2475/screenhunter0026ju.jpg
Och så har jag 40 + 250 GB Hårddiskar (fast Utforskaren påstår att den har en kapacitet på 153 GB... *screwy* ) tänkte operera in 160 GB till, från min andra externa. Tyvärr har jag inte superkoll på hur det skall gå till, så det projektet har legat på is ett tag.
Om nu 40 giggaren är din systemdisk så rekomenderar jag dig varmt att ominstallera och samtidigt byta till en större snabbare disk, där har du antagligen en prestandatjuv om den är primär disk.
Om nu 40 giggaren är din systemdisk så rekomenderar jag dig varmt att ominstallera och samtidigt byta till en större snabbare disk, där har du antagligen en prestandatjuv om den är primär disk.Det är den jag har operativet på, ja. Så du tycker att jag skall köpa mig en ny? Det gör jag så gärna! Rekommendationer? (Jag gillar inte högljudda diskar.)
Photoshop brukar vid installation klaga ang att det finns installerat på samma enhet som OS. Är det nått att bry sig om?
Det är den jag har operativet på, ja. Så du tycker att jag skall köpa mig en ny? Det gör jag så gärna! Rekommendationer? (Jag gillar inte högljudda diskar.)
Photoshop brukar vid installation klaga ang att det finns installerat på samma enhet som OS. Är det nått att bry sig om?
Bra SATA/ATA diskar har jag ingen större koll på eftersom jag håller mig till SCSI diskar.
Men Serial-ATA skall det vara ( om du inte har inbyggd controller i datorn ) köp då ett instickskort ( det skiljer sig en del i prestanda ).
Sen att Protoshop gnäller kan du nog strunta i alternativet för dig är ju att köra den ifrån en extern disk villket helt klart skulle försämra prestandan på programmet.
En bra site om lagrinsenheter: http://www.storagereview.com/ ( där finns benchmarks etc ), bara å leta upp en å köpa.
Alquis vår egen datanörd kan nog asistera dig också.
Ominstallation gör jag endast om det är absolut nödvändigt.
Det mesta går att fixa med diverse verktyg.
Samma här, bara amatörer som installerar om hela tiden :)
Jag installerar bara om när jag vill prova något annat, jag brukar lyckas hålla även windows igång, iaf när jag bryr mig. Det blir ju mest bara skit när användaren är det så att säga.
Det är aldrig dags, rätt lam lösning att installera om rubbet så fort något är fel, är väl bättre att fixa problemet. Ghost vore bra ja, fascinerande att du ens vet vad det är. Men jag har ingen. Jag tänkte alltid att jag skall göra backup med, men orkar aldrig städa mitt hemdir så mycket att det blir dags för det :(, jävligt surt om man blir av med sina grejer.
Bra skit att ha:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=59835
King Grub: Skräprensning är inte min starka sida. Jag är lite nervös för vad som kommer att tas bort. XP har ju verktyget "Diskrensning" som jag dock aldrig har vågat använda.
Snake: Det finns tyvärr inget RAM-minne ännu som är kompatibelt med min instabila hjärna. Jag är lite av den åsikten att just pga att mitt eget hjärnminne är så dåligt så borde jag installera om datorn 2 ggr om året. Annars glömmer jag ju bort hur man gör och blir en fattig blondie som måste ringa en killkompis och be om hjälp.
IATOAON: :( I suck. Tilläggas skall dock att om det var vi två som snackade om saken så hade jag helt klart sagt som du föreslog. Roligt u.Och var glad för det, diskrensning är ju verkligen skit. Gör lite vad det känner för utan att fråga eller berätta vad.
Men Serial-ATA skall det vara
Alquis vår egen datanörd kan nog asistera dig också.Gott mos!
Här är jag i processen, Alkisen!! *vinkar*
http://se.pricerunner.com/computing/storage/harddrives/browse?sort=5&a_842=SATA
Jag behöver alltså välja
Media, Lagringskapacitet, Formfaktor och Rotationshastighet
King Grub
2006-02-21, 13:06
Och var glad för det, diskrensning är ju verkligen skit. Gör lite vad det känner för utan att fråga eller berätta vad.
Inte om man använder ett vettigt program.
När det är dags för ominstallation så har jag min Über hembyggda XP installations CD , med alla drivisar uppdateringar etc ( iaf uppdateringarna fram tills 27/1.NLite?
NLite?
Yes Nlite is the shit.
(OS) Windows XP Professional, Service Pack 2 (5.1 - 2600), (installed for) 81w 1d 11h 53m, (uptime) 3d 20h 36m 20s, (record) 2w 4d 23h 19m 42s (set on 24.08.2005 23:14 using WinXP)
hm.. undra om det stämmer.. har för mig jag formaterade för bara några månader sen..
aja, brukar formatera såfort jag får virus eller något annat problem och sen in med windows igen. rätt lätt. har partiotionerat hårddisken så jag har bara windows på C:\ så inga onödiga program åker! :)
har partiotionerat hårddisken så jag har bara windows på C:\ så inga onödiga program åker! :)Är det smart, det? Programmen kan man ju också vilja fräscha upp?
Är det smart, det? Programmen kan man ju också vilja fräscha upp?
Inte alls skulle jag vilja säga , de flesta program du installerar på annan partition gör ändå ändringar ( lägger in ) saker i registret som dem är beroende av , så om du skulle blåsa om maskinen kommer antagligen dem flesta av dem iaf inte fungera.
Inte alls skulle jag vilja säga , de flesta program du installerar på annan partition gör ändå ändringar ( lägger in ) saker i registret som dem är beroende av , så om du skulle blåsa om maskinen kommer antagligen dem flesta av dem iaf inte fungera.Ha! ha! Nina for teh win! :hbang:
Jag vill gärna att den gamla datan skall bli otillgänglig så att den inte på något sätt kan påverka ny data som tillkommer. Vad tycker du? Formatera eller bara installera om OS?Bara installera om os så ligger det ju kvar massa dynga, håll koll på vilka filer du vill ha kvar o blås resten o installera om. Vad du/ni sedan vill kalla att ta bort skiten för är sak samma, jag skulle formattera för att bli av med det.
Bra SATA/ATA diskar har jag ingen större koll på eftersom jag håller mig till SCSI diskar.
Men Serial-ATA skall det vara ( om du inte har inbyggd controller i datorn ) köp då ett instickskort ( det skiljer sig en del i prestanda ).
Sen att Protoshop gnäller kan du nog strunta i alternativet för dig är ju att köra den ifrån en extern disk villket helt klart skulle försämra prestandan på programmet.
En bra site om lagrinsenheter: http://www.storagereview.com/ ( där finns benchmarks etc ), bara å leta upp en å köpa.
Alquis vår egen datanörd kan nog asistera dig också.Snack.
Jag köpte dock en vanlig ata-disk istället för sata just för att jag inte hade kontroller för då (men har nu, så lite synd.)
Prestandaförbättringen är väl på sin höjd några få procent så inte riktigt värt över 200kr för en kontroller?
Samsung gör tysta och svala diskar.
Seagate gör tysta diskar med bra garantier.
WD gör bra och snabba diskar.
Alla dagens diskar är nog tysta jämfört med mina 80GB wd-diskar som inte har sådan fluid bearingtjosan.
Snack.
Jag köpte dock en vanlig ata-disk istället för sata just för att jag inte hade kontroller för då (men har nu, så lite synd.)
Prestandaförbättringen är väl på sin höjd några få procent så inte riktigt värt över 200kr för en kontroller?
Samsung gör tysta och svala diskar.
Seagate gör tysta diskar med bra garantier.
WD gör bra och snabba diskar.
Alla dagens diskar är nog tysta jämfört med mina 80GB wd-diskar som inte har sådan fluid bearingtjosan.
Tjossan, rekomendera Nina nu en bra disk. *kissass*
Inte om man använder ett vettigt program.Det var ju verktyget som följde med windows vi talade om.
Jag behöver alltså välja
Media, Lagringskapacitet, Formfaktor och RotationshastighetHAGGE!!! :bow: :cool:
Gott mos!
Jag behöver alltså välja
Media, Lagringskapacitet, Formfaktor och RotationshastighetJag vet inte riktigt vilka som är vilka.
Om du har gråa breda kablar till hårddiskarna så har du P-ATA/IDE, om du har tunnare ofta röda så har du S-ATA. Hur stor du vill ha vet jag inte, inte heller vad den får kosta. Runt 900-1000kr brukar man väl få mest för pengarna.
Rotationshastighet så hög som möjligt, 10.000rpm om du har råd annars 7.200.
Western Digital har en disk som heter 3200 något som väl var bra DÅ, samma sak med Samsungs SP120, eller Seagate 7200.7/8/9 (Ju nyare desto bättre..)
Jag skulle inte ha en Maxtor DM10 när jag hade läst om Samsungen, men så när jag väl beställde listades inte Samsungdiskarna på sidan där jag jämförde priser direkt, så jag glömde bort den och så blev det Maxtorn som jag hade tänkt på innan. Men maxtor gör diskar som går sönder.
King Grub
2006-02-21, 14:29
Det var ju verktyget som följde med windows vi talade om.
Du talade om, menar du. Inte jag, och det var mitt inlägg som var först i citatserien om det "vi talade om". http://bestsmileys.com/tongs/10.gif
Inte alls skulle jag vilja säga , de flesta program du installerar på annan partition gör ändå ändringar ( lägger in ) saker i registret som dem är beroende av , så om du skulle blåsa om maskinen kommer antagligen dem flesta av dem iaf inte fungera.
äh, skiter väll i programen, inte så svårt at lägga in igen, det jag bryr mig om är allt mitt ... ja jag vill inte säga vad jag har på mina hårddiskar, kan säga att jag har 450GB hårddisk utrymme och det mesta är fullt! ;)
vad det är är upp till eran fantasi :)
Du talade om, menar du. Inte jag, och det var mitt inlägg som var först i citatserien om det "vi talade om". http://bestsmileys.com/tongs/10.gifHette dina program "diskrensning"? Nej just det.
King Grub
2006-02-21, 14:30
Dom enda hårddiskar som gått sönder för mig genom åren har varit tillverkade av Maxtor. *grr27* Aldrig mer.
Hette dina program "diskrensning"? Nej just det.
Du skulle ha skrivit Diskrensning med versalt D. ;)
Dom enda hårddiskar som gått sönder för mig genom åren har varit tillverkade av Maxtor. *grr27* Aldrig mer.
WD, IBM och Maxtor är dom som rykt för min del.
Seagate rockar. Tysta, snabba och alldeles...alldeles underbara.
King Grub
2006-02-21, 14:34
Hette dina program "diskrensning"? Nej just det.
Därför väljer man ett program som är både bra och gratis. :sleep:
Nina: Med Samsung får du som sagt antagligen svalast och tystast disk, men jag vet inte hur hållbarheten är, aldrig hört något dumt dock. Seagate har bäst garantier och är världens största tillverkare av hårddiskar, men om man ser till vad folk på storagereview som piranha länkade till säger om dem så har jag för mig att folk har mer strul med dem än WD. WD har en massa specialjox som de kallar saker som skall hålla disken i trim, ingen aning om det är unikt eller om det fungerar. De gör hur som helst snabba diskar, och mina 2st 80GB wd-diskar har snurrat på i 4 år utan att dö änsålänge.
Vet som sagt inte hur samsungdisken håller, annars är den även snabbare än seagates.
Så välj snabb (wd), bra garantier (seagate) eller tyst/sval/duglig prestanda (samsung).
WD, IBM och Maxtor är dom som rykt för min del.
Seagate rockar. Tysta, snabba och alldeles...alldeles underbara.Samsung är som sagt tystare och snabbare. Men om de håller lika bra och har lika bra garantier vet jag inte. WD har en del diskar som säljs som "enterprise"-diskar, de håller väl antagligen bättre än de som säljs som konsumentdiskar. (Maxtor har samma sak.)
Men det finns nog en anledning till att typ Sun o liknande ofta har Seagatediskar i sina maskiner. (för jag antar att de har det generellt och inte bara där jag har råkat se det?)
Sök på diskar med www.buggy.nu och deras autoindex istället för pricerunner, men jag skulle tro du vill ha något av dessa om du vill ha sata. Men det är nästan ett år sedan jag kollade, eller ett halvår iaf, så det kan ha kommit något bättre nu:
Snabb vid serveranvändning (mycket som händer samtidigt):
Western Digital Caviar 320GB/SATA150
Tyst, sval och ok prestanda: (3-400kr billigare än den ovan dessutom)
Samsung SpinPoint P120S 250GB/SATA150
Bäst garantier:
Seagate Barracuda 7200.8 200GB/SATA-150
Överlägset snabbast och dyrast (men inte svalast eller tystast):
Western Digital Raptor 150GB / SATA150 / 16MB Cache / 5.2ms / 10000rpm
äh, skiter väll i programen, inte så svårt at lägga in igen, det jag bryr mig om är allt mitt ... ja jag vill inte säga vad jag har på mina hårddiskar, kan säga att jag har 450GB hårddisk utrymme och det mesta är fullt! ;)
vad det är är upp till eran fantasi :)
Svårtippat ... jag har nog mer porr än så i min server.
Varför sparar man på porr? Kul att se samma saker om o om igen? Släpps ju så satans mycket porr att ni väl kan kosta på er ny varje gång?
Fan, jag blev just av med ett långt och fint svar till Hagge. Typiskt den mänskliga faktorn.
http://img216.imageshack.us/img216/8655/img0761small5rs.jpg
Jag har försökt ta mig in i min 160 BG externa iomega HD, men det verkar inte gå utan att ta sönder den. *grr27* Jag får bara upp den i ena kanten.
Det känns sjukt svårt att välja disk, eftersom det är så extremt viktigt att det blir riktigt bra. Ingen disk har gått sönder för mig hittils, och det vote jobbigt. Min 160 BG (interna) låter dock en del, och det gillas inte. Samsung kanske vore nått...
Jag hade valt en Seagate, tysta och bra diskar enligt min erfarenhet.
Sök på diskar med www.buggy.nu och deras autoindex istället för pricerunner, men jag skulle tro du vill ha något av dessa om du vill ha sata.Jag vet inte vad sata är. *cry* Varför skall jag inte söka på pricerunner?
mangemani
2006-02-21, 15:21
ominstallerar enbart då det har råkar hamna nån trojan eller liknande på HD som jag inte kan få bort med nått virus program..händer sällan vilket då menas att jag sällan lägger om OS.
Jag gillar också seagate.
Kanske dags att blåsa bort dammet ifrån CPU kylaren där.
Kanske dags att blåsa bort dammet ifrån CPU kylaren där.Heh. Lådan var full med dammråttor, stora jävlar. Jag blåste bort så gott jag kunde innan jag fotade. Fast man skulle förstås haft en blåsmojäng.
Vilka sladdar hade jag? Stora grå eller små röda?
Heh. Lådan var full med dammråttor, stora jävlar. Jag blåste bort så gott jag kunde innan jag fotade. Fast man skulle förstås haft en blåsmojäng.
Du har IDE, breda och klumpiga.
Serial ATA
Serial ATA - En uppföljare till IDE-gränssnittet, framtaget av de ledande företagen på marknaden.
Serial ATA ersätter parallel ATA.
Vad är skillnaden?
Serial ATA använder en smal kabel med en liten 7-pinnars anslutning vilket minskar behovet av utrymme på moderkortet, samt ger bättre lufttillförsel (mindre kabel ivägen för luftflödet).
Varje enhet ansluts separat och får därmed full bandbredd på anslutningen utan master/slave-adressering. Standarden har en smidigare typ av strömanslutning för SATA-enheter. Serial ATA stödjer också anslutning under drift (hotswap). Upp till 6Gb/s hastigheter är möjliga.
tossefar
2006-02-21, 15:27
Heh. Lådan var full med dammråttor, stora jävlar. Jag blåste bort så gott jag kunde innan jag fotade. Fast man skulle förstås haft en blåsmojäng.
Stora grå. PATA.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SGB9-160
Den skulle passa bra.
Dumleman
2006-02-21, 15:27
Jag tror att kylningen av diskarna har oerhört mycket med livslängden att göra. Min maxtor 120 gb (sata) har gått bra i 2 år och enligt dtemp håller den sig kring 25 grader celsius.
Cerberus
2006-02-21, 15:29
är du en datanörd Nina :D
Jag funderar själv på att fixa till datorn på ngt sätt, bra program för att bli av med skräpfiler och sånt som kan sega ner datorn? Min dator e så slöööö just nu.
Du har IDE, breda och klumpiga.Tack!
http://se.pricerunner.com/computing/storage/harddrives/browse?sort=3&saved_products=0&search=&price_min=&price_max=&a_3867=&a_842=IDE&a_841=gte%3B80.0&a_846=&a_843=gte%3B7200&autofilter=on&filter=Filtrera *screwy*
Om jag bara använder 20 GB... Hur stor hårddisk skall jag då ha? (Mina filer har jag på en annan disk)
Dumleman
2006-02-21, 15:32
Jag brukar ta en nål och peta bort dammet ur fläktar/kylflänsar :).
Tack!
http://se.pricerunner.com/computing/storage/harddrives/browse?sort=3&saved_products=0&search=&price_min=&price_max=&a_3867=&a_842=IDE&a_841=gte%3B80.0&a_846=&a_843=gte%3B7200&autofilter=on&filter=Filtrera *screwy*
Om jag bara använder 20 GB... Hur stor hårddisk skall jag då ha? (Mina filer har jag på en annan disk)
Köp en prisvärd disk, 200gb kanske? Sen kan du "patentera" (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=887915&postcount=11) disken och använda den ena delen som sys-partition och den andra att ha t.ex. all din porr på. :thumbup:
är du en datanörd Nina :D
Jag funderar själv på att fixa till datorn på ngt sätt, bra program för att bli av med skräpfiler och sånt som kan sega ner datorn? Min dator e så slöööö just nu.I wish! Jag är bara datorintresserad. Är man en datanörd så bör man inte vara den som frågar de andra datanördarna frågor. Jag kan dock verka kunnig inför folk som är totalt ointresserade av datorer, och det är ju alltid nått. Grub tipsade om ett sånt program tidigare i tråden, förresten!
Köp en prisvärd disk, 200gb kanske? Sen kan du "patentera" (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=887915&postcount=11) disken och använda den ena delen som sys-partition och den andra att ha t.ex. all din porr på. :thumbup:Mohahah. :thumbup:
Fast jag har inget behov av mer utrymme, faktiskt. Jag vill ha en så liten disk som möjligt, men utan att det försämrar prestandan.
320* GB räcker länge för mig. (Jag är ingen sån som sparar en massa pr0n)
*En intern disk och en extern disk som skall bli intern.
Om ditt moderkort har stöd för det kan du fortfarande köpa en SATA disk (det går ändå men det är överkurs). Angående storlek skulle väl jag ha köpt 160 el. 200 då de är prisvärda.
(Jag är ingen sån som sparar en massa pr0n)
http://smiley.onegreatguy.net/bsflag.gif
Jag mår psykiskt illa varje gång jag trycker "delete" så jag köper hellre mer disk.
Fan, jag blev just av med ett långt och fint svar till Hagge. Typiskt den mänskliga faktorn.
http://img216.imageshack.us/img216/8655/img0761small5rs.jpg
Jag har försökt ta mig in i min 160 BG externa iomega HD, men det verkar inte gå utan att ta sönder den. *grr27* Jag får bara upp den i ena kanten.
Det känns sjukt svårt att välja disk, eftersom det är så extremt viktigt att det blir riktigt bra. Ingen disk har gått sönder för mig hittils, och det vote jobbigt. Min 160 BG (interna) låter dock en del, och det gillas inte. Samsung kanske vore nått...Jag hoppas du inte verkligen försöker ÖPPNA hårddisken? I det där chassit räcker det förövrigt att dra i den där lilla armen/spaken för att släppa på hårddiskhållaren, sedan blir det lättare.
Det där är vanliga ide/ata-diskar, så antagligen har du ingen kontroller för sata, men jag vet inte säkert.
Så köp en vanlig ata/ide-disk eller en s-atadisk och ett kontrollerkort.
Tack!
Om jag bara använder 20 GB... Hur stor hårddisk skall jag då ha? (Mina filer har jag på en annan disk)En liten? :D
Om du inte behöver mer disk vettefan om jag skulle byta, men du gör ju som du vill.
hahavaffan
2006-02-21, 16:10
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316686
Där har du Nina. Vill du inte ha en så stor, och krypa ner 150kr i pris så: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307909
Båda är sketbra diskar. Speciellt Seagaten.
hahavaffan
2006-02-21, 16:12
Såg att du ville ha en liiiten hårddisk... men det blir knappt nån hunfring i skillnad på en 200gb och en 80gb. Så då kan du köpe den stora, och kasta ut den gamla, som säkert ändå kraschar snart ;)
Jag hoppas du inte verkligen försöker ÖPPNA hårddisken? I det där chassit räcker det förövrigt att dra i den där lilla armen/spaken för att släppa på hårddiskhållaren, sedan blir det lättare.
Nej, jag försöker inte öppna hårddisken. Däremot försöker jag öppna lådan som min ena externa hårddisk ligger i, för att kunna kolla närmare på vad som är i den.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316686
Där har du Nina. Vill du inte ha en så stor, och krypa ner 150kr i pris så: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307909
Båda är sketbra diskar. Speciellt Seagaten.
Seagate Barracuda 7200.9 250GB IDE ATA/100 8MB 7200RPM
Seagate Barracuda 7200.9 - hårddisk - 250 GB - ATA-100
Typ Hårddisk - inbyggd
Formfaktor 3.5" x 1/3H
Dimensioner (BxDxH) 10.2 cm x 14.7 cm x 2.6 cm
Vikt 0.7 kg
Kapacitet 250 GB
Typ av gränssnitt ATA-100
Anslutning 40 pin IDC
Dataöverföringshastighet 100 MBps
Genomsnittlig söktid 11 ms
Rotationshastighet 7200 rpm
Buffertstorlek 8 MB
995 kr
alt.
Seagate Barracuda ST3160212A 7200.9 160Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE
795:- (Fanns inte så mycket exta info där...)
alt.
Samsung SpinPoint P120 200GB IDE ATA/133 8MB 7200RPM
Produktbeskrivning Samsung SpinPoint P120 SP2014N - hårddisk - 200 GB - ATA-133
Typ Hårddisk - inbyggd
Formfaktor 3.5" x 1/3H
Dimensioner (BxDxH) 10.2 cm x 14.6 cm x 2.5 cm
Vikt 0.6 kg
Kapacitet 200 GB
Typ av gränssnitt ATA-133
Anslutning 40 pin IDC
Dataöverföringshastighet 133 MBps
Genomsnittlig söktid 8.9 ms
Buffertstorlek 8 MB
Samsungen ligger ju bra till pga ljudnivån.
hahavaffan
2006-02-21, 16:20
Ja Samsung brukar SNURRA tyst... men när den börjar läsa, och läsarmen far fram över skivorna så för de ett jäkla oväsen. I alla fall de jag testat. Seagate o Western är alltid tysta.
Ja Samsung brukar SNURRA tyst... men när den börjar läsa, och läsarmen far fram över skivorna så för de ett jäkla oväsen. I alla fall de jag testat. Seagate o Western är alltid tysta.
Just nu ligger mitt OS på en IBM Deskstar, 7200 RPM, 40 GB från October 2002, om jag tolkar allt rätt. Att byta till en annan ökar då inte prestandan utan ger mig bara mer utrymme (som jag inte behöver). Eller?
ev skulle jag kunna byta bara för att den börjar bli gammal? Den andra hårddisken kan jag tyvärr inte minnas vad det är :( och jag kan inte se det heller, men den ger ifrån sig ett pulserande malande dovt läte, som störde mig direkt när jag satte in den.
Just nu ligger mitt OS på en IBM Deskstar, 7200 RPM, 40 GB från October 2002, om jag tolkar allt rätt. Att byta till en annan ökar då inte prestandan utan ger mig bara mer utrymme (som jag inte behöver). Eller?
Prestandan kan öka lite om du byter till en med snabbare åtkomsttid och/eller större buffertminne, men jag tror faktiskt inte du kommer att märka någon större skillnad. En tyst hd upplevs däremot som snabbare av mig, om din nuvarande låter en del så kan det vara en ide.
Rensa och defragmentera din nuvarande hd skulle vara min första åtgärd.
Seagate Barracuda 7200.9 250GB IDE ATA/100 8MB 7200RPM
Seagate Barracuda 7200.9 - hårddisk - 250 GB - ATA-100
Typ Hårddisk - inbyggd
Formfaktor 3.5" x 1/3H
Dimensioner (BxDxH) 10.2 cm x 14.7 cm x 2.6 cm
Vikt 0.7 kg
Kapacitet 250 GB
Typ av gränssnitt ATA-100
Anslutning 40 pin IDC
Dataöverföringshastighet 100 MBps
Genomsnittlig söktid 11 ms
Buffertstorlek 8 MB
995 kr
alt.
Seagate Barracuda ST3160212A 7200.9 160Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE
795:- (Fanns inte så mycket exta info där...)
alt.
Samsung SpinPoint P120 200GB IDE ATA/133 8MB 7200RPM
Produktbeskrivning Samsung SpinPoint P120 SP2014N - hårddisk - 200 GB - ATA-133
Typ Hårddisk - inbyggd
Formfaktor 3.5" x 1/3H
Dimensioner (BxDxH) 10.2 cm x 14.6 cm x 2.5 cm
Vikt 0.6 kg
Kapacitet 200 GB
Typ av gränssnitt ATA-133
Anslutning 40 pin IDC
Dataöverföringshastighet 133 MBps
Genomsnittlig söktid 8.9 ms
Buffertstorlek 8 MB
Samsungen ligger ju bra till pga ljudnivån.Ta någon av dem med 8MB cache, men jag vet inte hur stor skillnad det gör i praktiken. Samsungen är antagligen något snabbare som sagt.
Ja Samsung brukar SNURRA tyst... men när den börjar läsa, och läsarmen far fram över skivorna så för de ett jäkla oväsen. I alla fall de jag testat. Seagate o Western är alltid tysta.Intressant att veta VILKA diskar du har provat med. Hatar när folk häver ur sig allmäna kommentarer som kanske gällde för någon cpu, hårddisk eller grafikkort för 5 år sedan. Jag säger inte att det är så i det här fallet men möjligheten finns eftersom du inte specificerar modeller.
Det som gör att piranha menar att den nya disken är snabbare är att det är fler bytes/varv så att säga (informationen är ju tätare lagrad och de roterar antagligen i samma hastighet). Eventuellt någon mer skillnad också?
Ta någon av dem med 8MB cache, men jag vet inte hur stor skillnad det gör i praktiken. Samsungen är antagligen något snabbare som sagt.
Det som gör att piranha menar att den nya disken är snabbare är att det är fler bytes/varv så att säga (informationen är ju tätare lagrad och de roterar antagligen i samma hastighet). Eventuellt någon mer skillnad också?
Jag har denna: http://www.wave.no/datasheet.html?id=8714&from=products&category_id=28 som mina filer ligger på
och denna ligger OS:et på:
IBM DeskStar 40.0GB 7200RPM Ultra DMA 3.5" IDE Hard Drive
MODEL:IC35L040AVER07-0
07N6654H323680S1B
CAPACITY:41.0Gb
P/N:07N6654
LBA:80.418.240
RPM:7200
MLC:H32368
CHS:16383/16/63
Tyvärr fattar jag inte mycket av det förrutom varven och där är det i alla fall redan 7200... Jag vet inte om den är högljudd heller eftersom jag har haft den så länge.
Vilken är cachen på min nuvarande OS-disk? Vart ser man åtkomsttid så man kan jämföra? (Jag köper hårddiskar för sällan, märker jag.)
Det brukar(brukade..) vara 2MB cache, men jag tror inte 8MB gör så stor skillnad faktiskt, kan ha varit att skillnaden mellan 8 o 16 var liten annars.
Mina 80GB/8MB cache Western-digital diskar väsnas mycket. Kan du höra den när den inte gör något speciellt mer än att stå o snurra så är den inte tyst ;)
Tror inte utskrivna värden för accesstiden har ändrat sig så mycket i vilket fall som helst, den sjunker markant först när skivorna ökar i hastighet.
Jag har denna: http://www.wave.no/datasheet.html?id=8714&from=products&category_id=28 som mina filer ligger på
och denna ligger OS:et på:
IBM DeskStar 40.0GB 7200RPM Ultra DMA 3.5" IDE Hard Drive
MODEL:IC35L040AVER07-0
07N6654H323680S1B
CAPACITY:41.0Gb
P/N:07N6654
LBA:80.418.240
RPM:7200
MLC:H32368
CHS:16383/16/63
Tyvärr fattar jag inte mycket av det förrutom varven och där är det i alla fall redan 7200... Jag vet inte om den är högljudd heller eftersom jag har haft den så länge.
Vilken är cachen på min nuvarande OS-disk? Vart ser man åtkomsttid så man kan jämföra? (Jag köper hårddiskar för sällan, märker jag.)
Köp en Western Digital Raptor på 74G om du vill ha en snabb disk, annars föreslår att köpa billigaste 7200-varvaren. Du kommer inte att märka någon prestandaskillnad. Kanske se om du hittar något test som utser den tystaste disken?
Det brukar(brukade..) vara 2MB cache, men jag tror inte 8MB gör så stor skillnad faktiskt, kan ha varit att skillnaden mellan 8 o 16 var liten annars.
Mina 80GB/8MB cache Western-digital diskar väsnas mycket. Kan du höra den när den inte gör något speciellt mer än att stå o snurra så är den inte tyst ;)
Tror inte utskrivna värden för accesstiden har ändrat sig så mycket i vilket fall som helst, den sjunker markant först när skivorna ökar i hastighet.
Jag vet inte om jag kan höra den, det är ett allmänt väsande/burrande från lådan. Processorfläkten & grafikkortsfläkten är oskyldiga, så jag antar att det är hårddiskarna och fläkten på baksidan.
Tyst HD är ett måste. Jag hatar oljud och blir vansinnig om ett ljud tillkommer. Det var en bra idé att leta efter tester! Fast frågan är varför man skall byta om det inte blri någon prestandaskillnad (som Pipiranha sa... *slap* )?
Här hittade Nina info tysta grejer: http://www.silent.se/dator/
Det här kanske vore nått: http://www.seagate.com/cda/products/discsales/marketing/detail/1,1081,716,00.html
"ATA-Diskar: Seagate och Samsung är tystast, Seagate är lite tystare på Accessljudet (tickande ljud) medan Samsung har lägre lagerljud (brummande ljud), Maxtor och Hitachi låter mera men är snabbare. WD 320GB är just nu den bästa kombinationen mellan ljud och prestanda. Raptor diskarna låter mest men har den bästa prestandan men Maxtor's 300GB är inte långt efter."
Tysta grejer: http://www.pyrotech.se/
Men har jag inte redan sagt hur många ggr som helst att samsung är tystast och att wd ger bäst prestanda? Maxtor är skit, och Hitachi är fd IBM som är tillverkaren till dina Deskstar som under en generation eller två gick under benämningen Deathstar.
(Och jag har sagt 7200.9 eller P120 eller 320vafandenhette också.)
Men på pricerunner listades inte 7200.9 i små storlekar så jag trodde att det kanske bara fanns 7200.7 och 7200.8 i dem.
Säkraste valet är utan tvekan en Seagate 7200.9. T.ex en 120GB (http://www.webhallen.com/prod.php?id=50298) på Webhallen.
Seagate är att föredra framför en samsung eftersom den även är relativt tyst vid läsning och skrivning. Den som har haft datorn på under natten vet vad jag talar om...
Min seagate har kört på under hela tiden medans jag krashat både maxtor diskar och WD diskar. Dessutom varit tystast.
Införskaffa nya udma100 ide kablar. Alltid säkrast för drift och hastighet.
Datorn läser o skriver väl inte på natten? Iaf inte min =P
Usch nu börjas det igen.
En formatering är precis vad det heter (därav namnet osv :) ), det är en formatering. Egentligen innebär detta inte att någon data försvinner. Den blir bara "otillgänglig" eftersom du valt att formatera om disken.Jo, vid en vanlig formatering ("format c:") skrivs datat över. Det är därför det tar så lång tid. Vid en snabbformatering ("format c: /q") görs det dock inte.
Jo, vid en vanlig formatering ("format c:") skrivs datat över. Det är därför det tar så lång tid. Vid en snabbformatering ("format c: /q") görs det dock inte.Va? Vart har du fått det i från? Har fått lära mig att det tar längre tid för att vissa saker kontrolleras. Att skriva över hela disken borde ta väldigt mycket längre tid än det där gör, utan att formatering bara innebär att filsystemet skrivs in.
Dumleman
2006-02-22, 00:55
Va? Vart har du fått det i från? Har fått lära mig att det tar längre tid för att vissa saker kontrolleras. Att skriva över hela disken borde ta väldigt mycket längre tid än det där gör, utan att formatering bara innebär att filsystemet skrivs in.
Ja precis kommandot 'format' utan parametrar söker igenom disken efter fel men om man har med /q så skippas felsökning av disken, ingen variant av kommandot format nollar disken.
tossefar
2006-02-22, 01:55
Jo, vid en vanlig formatering ("format c:") skrivs datat över. Det är därför det tar så lång tid. Vid en snabbformatering ("format c: /q") görs det dock inte.
Nej det stämmer som sagt inte. Inget försvinner vid en formatering, allt ligger kvar på sin plats till något annat kommer och skriver över.
Den långsammare formateringen kontrollerar även disken, därav den längre tiden.
Varför tar en formattering av en windowspartition mycket längre tid än linux/bsd, eller är det bara att det känns så? Borde ju vara samma kontroll som utförs.
Men har jag inte redan sagt hur många ggr som helst att samsung är tystast och att wd ger bäst prestanda? Maxtor är skit, och Hitachi är fd IBM som är tillverkaren till dina Deskstar som under en generation eller två gick under benämningen Deathstar.
(Och jag har sagt 7200.9 eller P120 eller 320vafandenhette också.)
Men på pricerunner listades inte 7200.9 i små storlekar så jag trodde att det kanske bara fanns 7200.7 och 7200.8 i dem.Det har du kanske. Jag hänger med så gott jag kan, men siffror och bokstavsförkortningar hör till det i livet som ger mig mest bevär. Jag antog (kanske felaktigt) att dina rekommendationer byggde på egna och andras erfarenheter, och att testet byggde på faktiska ljudtester, dvs. decibell. Alltså när jag kollar upp testet så tänker jag inte att det är nog fel eftersom Hagge på Kolo så nått annat, utan jag tror givetvis att jag har hittat nått. De nämner ju också Samsung som tysta. Dock nämner det också ett kompabilitetsproblem, vilket gjorde mig lite nervös. När de sedan nämner Seagate som lika tyst, och jag redan har fått den rekommenderad 2-3 ggr i tråden, och dessutom hittar den i en fin 80GB-storlek, så börjar det kännas som en riktigt god idé. Tycker du att jag har varit trög och nonchalant så har det alls inte varit min mening.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.