handdator

Visa fullständig version : Dåligt??

supersleepy
2006-02-21, 08:02
Hej,

Varje helg så brukar jag och min familj ha en s.k familjemyskväll då vi tittat på film och käkar godis. Och jag tror att jag käkade något ofantligt mycket. Vill veta hur det påverkar min kropp.

Käkade: Lösgodis (svårt att säga hur mycket men ca 6 st dubbla nävar minst). Sedan massa after-eight kulor (6 kcal per styck). 2 stycken kakor liknar kringlor och är gjorda av chocklad och nått rån inutti.

stor mängd choklad i lösgodiset. Käkade även ca 200 gram torkade aprikoser. 1 banan.
Och det dumma blev väll att jag blev hungrig sen och käkade käk i form av en utländsk soppa bestående på (ris,kikärter,persilja,spenat etc) och sedan lite kasslergratäng med tunnbröd.

Söndagen:

Blev filmkväll där med eftersom alla ville :D.

Käkade då: Söndag

500 gram kvarg, ca 100 gram russin, ca 1 näve pistagenötter, ca 3 nävar lösgodis där choklad fanns med, after eight kulor (ca 10 stycken), 1 äpple, 1 päron, ca 3 dl utav den utländska soppan igen med kikärter, lite lätt fil med havreringarna från fribacko (osockrade).

Båda de här käkades runt 7-8 tiden. Kom i säng båda de här dagarna runt 00:00 tiden.

Gick upp ca 2-2,5 kilo under den här helgen.

Hur bra är det egentligen?

Tack på förhand!

mmmCay
2006-02-21, 08:09
Du käkade massa godis och undrar hur bra det är? Det lär inte ha tillfört så mycket mer än tomma kalorier.

En gång är dock ingen gång, gör det inte till en vana så är det ju skitsamma. Om du ska upprepa det där varje helg, ja då kan det bli lite knepigt att hålla formen.

MUGEN
2006-02-21, 15:43
Gick upp ca 2-2,5 kilo under den här helgen.

Hur bra är det egentligen?

du gick upp + 2 okvalitativa kilogram, om det är positivt eller negativt får du avgöra..

Bönne
2006-02-21, 16:11
du gick upp + 2 okvalitativa kilogram, om det är positivt eller negativt får du avgöra..Troligtvis är det massor av vätska han har snörat upp. Sedan så innebär väl viktuppgång (även om man inte tränar) ändå muskeltillväxt, samt kanske hans proteinsyntes var förhöjd av träning förut, så helt dumt var nog inte viktuppgången.

Berenger
2006-02-21, 16:31
Sedan så innebär väl viktuppgång (även om man inte tränar) ändå muskeltillväxtförst ?? och sedan ??

Runda Grodan
2006-02-21, 16:46
Bra och bra... Det var ju myskväll. :D

Bönne
2006-02-21, 16:49
först ?? och sedan ??Överätning i sig ökar väl proteinsyntesen?

Berenger
2006-02-21, 16:57
Överätning i sig ökar väl proteinsyntesen?jo men att man ökar i vikt behöver inte betyda att man ökar i muskler, det var det jag reagerade på..
mitt inlägg handlade mer om ditt inlägg än om superdupersleepys inlägg.. förlåt

MUGEN
2006-02-21, 18:06
Troligtvis är det massor av vätska han har snörat upp. Sedan så innebär väl viktuppgång (även om man inte tränar) ändå muskeltillväxt, samt kanske hans proteinsyntes var förhöjd av träning förut, så helt dumt var nog inte viktuppgången.

missta mig inte, jag tror precis som du att han bundit en massa vätska iom. det stora kolhydrat-intaget.. att gå upp 2kg+ i ren fettvävnad under 2 dagar skulle vara en bedrift. men jag betvivlar inte att han lagt på sig endel fett.. och framförallt inte att han snarare lagt på sig fett än byggt muskler, även om proteinsyntes skulle stimulerats av överätning så är chocklad och lösviktsgodis inte mat jag gärna förknippar med högt BV och esentiella aminosyror.

;)

Kebab-Arne
2006-02-21, 18:44
Kan ju knappast vara bra om du regelbundet får tillfällen då du äter okontrollerat mycket skitmat och sedan får dåligt samvete... Men detta kanske var en engångstillfälle.

nirre
2006-02-21, 19:04
försök o skita i hur många kcal allt du äter innehåller. leder till ätstörningar m.m. tex att du inte kan njuta av maten. ät för att det är gott o trevligt o socialt att umgås med alla. Snackade med min psykolog om ätstörningar (för jag har/haft det) han menade att det var ett kontrollbehov man vill ha. Veta exakt vad som man stoppar i sig. Vi människor hatar att tappa kontrollen så när nu på helgerna nu tappar kontrollen slutar det med massor med överätning. Alltså han menade inte bara var ett kotrollbehov. andra faktorer med men en av faktorerna var kotrollbehovet hos oss individer.

supersleepy
2006-02-21, 20:22
Som om jag skulle äta bra varje dag d.v.s från måndag-fredag men på lördag söndag äta sådär dåligt?

Är det okej?

Eller hur kommer det att påverka min kropp?

D.v.s BARA godis och kakor etc på lördag och söndagar.

För jag äter knappt något socker alls på vardagarna. Därför jag typ frossar i mig på helgerna. Känns mycket bättre så.

Men hur tror ni det påverkar mig?

Måste väll vara bättre än att käka lite smått då och då?

Tack för svar

GymTT
2006-02-21, 20:27
Det är helt omöjligt att säga exakt hur DIN kropp kommer reagera på det samt hur mkt muskler du går miste om eller vad det nu var du ville ha svar på.
att BARA äta kakor och sånt lör och sön är nog inget vidare, ta litegrann en av dagarna, kanske ta en s.k ätardag?
En dag i veckan brukar många äta lite extra gott.

MVH

maRRtin
2006-02-21, 20:31
Min vikt skiljde på 3,5 kg mellan 2 dagar i julas :D