Visa fullständig version : utebliven mens?
bofinken
2006-02-20, 21:44
Hej är en tjej på 17 år. Har sedan ett år tillbaka varit uatn min mens. Varför vet jag ej! skulle möjigtvis kunna bero på min vikt. Väger 47 kg och är ca. 166 cm lång. Är detta för lite? tränar inte så mycket så jag har inte så mycket muskelmassa men inte heller mycket fett.
Undrar även om det finns några tips för att bli av med lite bukfett samtidigt som man ökar muskelmassan (och därmed vikten).
Tack på förhand
1: Ja, du väger nog för lite.
2: Gå till ungdomsmottagningen genast och kolla upp så att det inte är någonting annat.
Om du har tappat mensen i ett år så är det väl snarare frågan om att lägga på dig vikt och se om det är det som är problemet än att försöka tappa mer fett?
Cerberus
2006-02-20, 21:47
När tjejer går under en viss % kroppsfett så slutar man menstruera eftersom kroppen prioriterar andra funktioner(överlevnad).
Snorkfröken
2006-02-20, 21:52
Vet inte om du läst svaren som kommit på ditt andra inlägg (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=63112) men oberoende kan jag inte låta bli att svara här också. Jag hoppas att du förstår att du absolut inte ens skall tänka tanken på att vilja få bort mer fett. Med den vikten på den längden kan du verkligen inte ha något överflödigt att bli av med, knappt något fett alls. Dessutom borde din högsta prio just nu vara att jobba på att få tillbaka din mens.
Att du vill bygga på dig muskler, och lägga på dig "kvalitetsmassa" låter bra - men det förutsätter att du äter tillräckligt. Har du pratat med en kostterapeut eller nån annan som kan hjälpa dig på nära håll?
ja, egentligen är ju mens inget man saknar, men man blir ändå orolig om den försvinner.
men en basic fråga: äter du p-piller eller har p-stav eller liknande? jag vet flera som helt slutat ha mens då, eller fått varannan månad osv.
i övrigt låter du ju i underkant vad gäller vikt, men börja träna regelbundet så får du lite magmuskler, då känns magen mindre plöfsig, det som jag tänker att du kanske upplever som fett nu. börja äta ORDENTLIGT samtidigt, så får du både muskler och förhoppningsvis en smula mer kroppsfett.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.