Visa fullständig version : Vad tror ni om detta?
Vakna klockan 05. käka 2-4 koffeintabletter... sova en timme till så koffeinet gör sin nytt lr ngt :S
kl 06-07 morgonprommenad
07 gröt samt fullkornsmacka med kvarg och kalkon som pålägg
08 börjar skolan..
Hur låter den starten på dagen?
Ja, om du vill gå och lägga dig vid 21.00-22.00, så varför inte? Lägg fram din väckning minst en halvtimme eller t.o.m en timme längre fram, och strunta i den där extra timmen sömn.
Ola Wallengren
2006-02-19, 14:31
Grejen med morgon promenader är ju att du inte har kolhydrater och insulin i höga nivåeri blodet som då minskar lipolysen, därför finns det gott om fria fettsyror tillgängligt som gör att fettförbrännigen också ligger på topp. Det finns alltså redan goda förutsättningar för att bränna fett maximalt. Koffein hjälper troligtvis mycket lite i denna situation eftersom en ytterliggare ökad lipolys inte ökar fettförbrännigen ytterliggare. Möjligtvis om du skall pressa övre gränsen för fettförbräning någonstan upp mot 65-75%VO2max, dvs troligtvis över 75% maxpuls och så intensiv är inte en promenad.
Under dagen däremot, när du har ätit för inte så länge sedan, då hjälper det lite med koffein.
Koffeinets effekt på morgonen är ju snarare att göra dig piggare och det är ju inte fel heller, mendu behöver väl inte vänt 1 timme för den effekten.
Hur fan ska du kunna sova efter 4(!) koffeintabletter? :)
Ok att dom inte värkar på en gång men tror endå de kommer bli svårt då du inte förmodligen somnar på en gång
oj ojoj nu e ja inte med alls ... de va typ Grub som snacka om att man måste ta koffeintabletterna en timma innan "aktivitet"..
men Ola, om jag redan gått min prommenad på morgonen, behöver jag ta tabletterna senare under dan då? varför skulle jag behöva göra de isåfall ?
DragonOrb
2006-02-19, 21:11
Ifall du behöver bli lite pigg så ta dom.
Koffeinet "kickar" in efter ca 30min.
King Grub
2006-02-19, 22:01
Ja, upp till 60 min innan full stimulering av CNS.
men hur stor skillnad gör det egentligen att ta koffeintabletter eller att inte göra de? Hur många kcal mer per timme ?
DragonOrb
2006-02-19, 22:24
Vad jag har förstått så tar man mest koffeintabletter innan morgonpromenaden för att orka gå ut och gå. Läs inlägg #3 i denna tråd.
Jacksatan
2006-02-19, 23:22
men upp 05? Herregud du måste va rejält degig och rejält desperat.
Skämt å sido så kommer den förstörda sömnen bara vara till nackdel. Skit i koffeinet och ut och gå ändå.
Allt behöver inte vara "optimalt", vi är väl inte på olympiascenen?
BigForre
2006-02-19, 23:34
Det känns som att det är dags för lite versaler...FÖR I HELVETE DU KAN INTE MENA ATT DETTA ÄR EN SERIÖS TANKE!?...lägg ner den direkt i så fall, om du inte som Jacksaten nära en plats på olympiascenen...den förbannat lilla nytta koffeint kanske gör, kommer inte väga upp den förstörda sömnen...
Så till det viktigaste som sagts om och om och om och om och om och om igen...träna för att leva, inte tvärt om...hittar du en fin relation till din träning är det något som du kanske fortsätter med livet ut...
Olof Herlin
2006-02-20, 07:25
När ska man annars pomenera om skolan börjar 8a?
Jag går upp 05.20, klär om, dricker vatten med lite koffein till och sen drar jag ut och går en timme. Kommer hem typ 06.30-06.40, duschar, äter polarkraft extrem med kvarg och kalkon samt dricker en liten prottedrink och kanske en banan/gröt, beror på.
Hinner precis till 07.30 och då måste jag dra till skolan (gick lite tidigare idag därför jag kan sitta och skriva nu hehe). Förstår inte hur man ska kunna sova längre? Går och lägger mig innan midnatt oftast mellan 22.00-22.30 så sömnen är väl på gränsen till för lite, dock försöker jag ta igen det med en powernap under håltimmar eller de dagar när jag slutar tidigt.
Hursomhelst, jag tycker också du ska skippa att gå upp och ta koffeinet, så big deal är det inte. Ta det såfort du vaknar för att gå iväg, tar ju ändå drygt 10 min att få på sig kläderna (speciellt kläder till det här vädret).
Skit i koffeinet o sov vidare en timme och gå ut o gå utan.
Eller ta dem ändå och låt dem göra sitt efter promenaden.
Ola Wallengren
2006-02-20, 12:20
men hur stor skillnad gör det egentligen att ta koffeintabletter eller att inte göra de? Hur många kcal mer per timme ?
Koffein har en mycket begänsad effekt vad det gäller energiförbrukning och viktnedgång. Koffein är inte effektivt som enda preparat vid viktnedgån utan bör i så fall kombineras med en annan stimulant, tex grönt te. Koffein ökar eventuellt energiförbrukningen något, ca 2-3% men toleransen för koffien ökar och man måste därför öka dosen succesivt. För att få någon effekt på energiförbrukningen måste man sprida ut intaget över dagen för att förlänga verkan, annars är effekten försvinnande liten.
Från en nyligen publicerad artikel:
"Human studies on caffeine. Short-term thermogenic effects of caffeine in a range of 100–600 mg have been reported in a large number of studies in lean, obese and post-obese individuals (127–136). The effects have been shown to be dose-dependent (129) and may be different in caffeine users and non-users. With respect to this, improved exercise performance in response to caffeine was shown to be more pronounced in caffeine non-users compared to users (137). There is also some evidence that caffeine stimulates lipolysis (138,139) and fat oxidation (128,136), but these results have been less consistent. Few studies have investigated the effects of chronic caffeine administration. Astrup et al. (114) showed that caffeine administration (3 × 200 mg day1) during 24 weeks together with an energy-restricted diet did not result in greater body weight loss compared to placebo. The lack of long-term effect of caffeine alone on body weight may be attributed to development of tolerance to its thermogenic effect, as has been shown for cardiovascular effects (114,140). Although caffeine was found to increase thermogenesis in moderate caffeine users, it is possible that the effect of caffeine disappears with concomitant consumption of other caffeine-containing products (e.g. coffee, tea, cola), as is the case in free-living conditions when daily caffeine intake may be large. In this respect, it has to be noted that in most studies thermogenic effects of caffeine were investigated after 12–48 h of caffeine withdrawal. Another explanation for the lack of a long-term effect of caffeine may be that a compensatory effect on appetite and energy intake would counteract the effect on energy expenditure. Caffeine has been shown to exert an inhibitory effect on energy intake in men, but not in women (141), indicating that this may not be the most plausible explanation."
Metabolically active functional food ingredients for weight control. E. M. R. Kovacs and D. J. Mela. Obesity Reviews, Volume 7 Page 59 - February 2006
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.